https://tummennuskalvot.fi/

Kia EV6

Luin että tähän malliin olisi joku tikulta tehtävä päivitys infotaimenttiin, voiko jostain tarkastaa onko se jo tehty?
 
Luin että tähän malliin olisi joku tikulta tehtävä päivitys infotaimenttiin, voiko jostain tarkastaa onko se jo tehty?
Kyllä sen pystyy tarkastamaan. Auton versiotiedoista näkee milloin viimeisin päivitys on tehty. Päivämäärä ylös ja katsomaan Kian päivityssivuilta, että milloin on viimeisin päivitys tullut: https://update.kia.com/EU/FI/updateNoticeList
Jos auton päivityksen päivämäärä on vanhempi kuin nettisivujen, niin silloin päivitystä ei ole tehty. Nyt näyttää viimeisin päivitys olevan sivujen mukaan 7.12.2022 ja oman auton päivityspäivämäärä on 8.12.2022, eli päivitys on tehty.
 
Aattelin laittaa vähän lyhyen omistus suhteen kokemuksia autosta.

20.12 kotiutui 17tkm ajettu EV6 tarkemmin isolla akulla oleva awd gt-line.

Aikaisempi sähkö auto kokemus oli Skoda Enyaq 80iv noin 5kk ajan autossa oli paljon softaan liittyviä ongelmia ja yhden kerran auto jätti "tielle" kun ei saanut vaihdetta kytkettyä. Äppi toimi noin joka toinen kerta kun halusi lämmityksen laittaa, kulutus iso +40kw/h lyhyillä kauppa ja työmatkoilla

Kialla ajettu nyt 2tkm tähän alle plussat ja miin+ukset.

+Lataus nopeus auto aina valmis ennen kuskia 200kw teho toteutuu myös talvella kun on esilämmitys.


+Kulutus keskikulutus nyt 22kw/h sadalle.

+Äppi toiminut joka kerta ja paljon voi tehdä lukitukset myös.


+Ajettavuus hyvä vaikkakin on 20" renkaat.


+Infotainment ja mittaristo selkeä.


-ainoa miinus tällä hetkellä jäätyvät kahvat joihin pitää tottua ja vieraat ei oikeen osaa avata ovia.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Epo
Aattelin laittaa vähän lyhyen omistus suhteen kokemuksia autosta.
-ainoa miinus tällä hetkellä jäätyvät kahvat joihin pitää tottua ja vieraat ei oikeen osaa avata ovia.

Plussia on paljo enemmän kuin miinuksia.

Onko äppi suomenkielinen?

Muistelen, että noista ovenkahvoista on korjaussarja olemassa, ne olisi väljempiä ovi syvennyksiin, mitä alkuperäiset.
 
Plussia on paljo enemmän kuin miinuksia.

Onko äppi suomenkielinen?

Muistelen, että noista ovenkahvoista on korjaussarja olemassa, ne olisi väljempiä ovi syvennyksiin, mitä alkuperäiset.

On suomeksi, ei oo oikeen löytynyt muuta negatiivista vielä. Onko tuo siis joku huollossa tehtävä korjaus?
 
Ei pääse enään muokkaamaan mutta pitkät valot on kyllä huonot nuo matriisit, ei taida tuohon lisä valoa saada
 
On suomeksi, ei oo oikeen löytynyt muuta negatiivista vielä. Onko tuo siis joku huollossa tehtävä korjaus?
On huollossa tehtävä korjaus, mutta kuka sen estäisi jos itsekin osaa.
Ahtaan sovituksen ja jään takia on hankautunut maalia oven kahvoista pois niin tekevät kyseisen korjaussarjan.
Tiedä sitten onko mennyt takuuseen kyseiset viat.
 
Mikä on kulutus näissä lyhyissä kauppareissuissa vrt. Skoda 40kWh? Olihan Skodassakin keskikulutus jotain 22kWh?
 
Jos ihan lyhyitä ajaa niin että on tuo talvitila päällä niin melkein 30 kulutus.
Eikös Skodassa ollut sama vika, kuin Iideessä että lämmitti vanhalla softalla pätkäajossa akkua, jolloin kulutus huiteli juurikin tuolla 40kwh.

Harmi, että tässäkin valot(pitkät) huonot kuten Ioniqissa. Onko ev6:ssa mahdollisuus ostaa valopaketti kuten Hyundaissa vai ovatko valot jokaisessa mallissa samat?
 
Eikös Skodassa ollut sama vika, kuin Iideessä että lämmitti vanhalla softalla pätkäajossa akkua, jolloin kulutus huiteli juurikin tuolla 40kwh.

Harmi, että tässäkin valot(pitkät) huonot kuten Ioniqissa. Onko ev6:ssa mahdollisuus ostaa valopaketti kuten Hyundaissa vai ovatko valot jokaisessa mallissa samat?
Gt-linessä pitäisi olla ne paremmat valot mutta on kyllä aika heikot.

Pitäisi testata paljonko tippuu kulutus kun ottaa talvitilanpois
 
Pitäisi testata paljonko tippuu kulutus kun ottaa talvitilanpois

Talvitila ei vaikuta ajonaikaiseen kulutukseen ellei navigoi pikalaturille, mutta esilämmityksen kulutukseen vaikuttaa selvästi joka näkyy sitten seinästä otetussa sähkössä ja toki rangessa. Onneksi sen saa pois päältä, niin ei tartte tyhjää lämmitellä akkua nurkka-ajoissa.
 
Talvitila ei vaikuta ajonaikaiseen kulutukseen ellei navigoi pikalaturille, mutta esilämmityksen kulutukseen vaikuttaa selvästi joka näkyy sitten seinästä otetussa sähkössä ja toki rangessa. Onneksi sen saa pois päältä, niin ei tartte tyhjää lämmitellä akkua nurkka-ajoissa.
Tein lyhyen testin nyt ilman tuota talvitila niin ainakin lataus tehoon tuntu vaikuttavan paljonkin tuli vain 37kw@ 65% ajettu noin 1h
 
Ilman talvitilaa ei akkua lämmitetä laturille, eli jos lataustehoja haluaa tienpäällä niin se on oltava päällä.
Vaikuttiko talvitilan pois kääntäminen voimapuoleen?
Jos akun lämmityksen pois kytkeminen ei dramaattisesti vaikuta voimaan niin siitä ei kai ole hyöyä kun latailee vain kotona.
 
Onko oikeasti noin hurjaa tuo akunlämmityksen vaikutus kulutukseen?
 

Liitteet

  • 9674FCFC-6D72-4585-B64F-7148D6976E51.jpeg
    9674FCFC-6D72-4585-B64F-7148D6976E51.jpeg
    92 KB · Katsottu: 46
Normaalisti kulutus 23kwh ja nyt 34kwh eli +11kwh/100km -> 11kwh x 0,21 = 2,3kwh tuolla matkalla.
Tuossa on ajettu 21km matkalla 35min aikana kulutettu 2,3kwh joten lämmitysteho olisi noin 4kw.
 
Onko oikeasti noin hurjaa tuo akunlämmityksen vaikutus kulutukseen?
Kyllä hetkellisesti vaikuttaa todella paljon kulutukseen kun kylmästä, siis KYLMÄSTÄ, laitetaan akku "tulille".
Pitäisi joskus itsekkin tsekata hetkellisestä kulutuksesta paljon vaikuttaa.
Taitaa myös vaikuttaa sekin, kuinka paljon ennen laturia auto lämmittää akkua: Pitkällä matkalla laturille ei oikein edes huomaa kulutuksen kasvoa toisin kuin vaikkapa 10km ennen laturia kytketään akun lämmitys.
 
Jos Polestarin akun lämmitys vie käytännössä saman verran, niin ilman akunlämmitystä se veisi mun työmatkalla (joka käytännössä sama kuin tuossa kuvassa) lähes saman kuin Kona aikoinaan.

Lämmittääköhän se sitä myös aina kesäisinkin?