https://yliteippaus.fi/

Kia EV6

Ihmeen vähän keskustelua Kia EV6:sta, joten lisään tähän "sivuosuman", mikä löytyi katsoin eilen YouTubesta Toyota BZ4X:n 1000 km challenge-testiä.
Tässä ei tarvitse sietää Tesla-Björnin ääntä, koska EV6 AWD:n range test -arviot tulevat englanniksi saksalaiselta Battery Life YouTube-kanavalta.
Tässä on ajettu 130 km/h nopeudella hyvissä ajo-olosuhteissa Kian akku täydestä lähes tyhjäksi (olikohan 4%) ja loppukehuja tuli mm. Kian lataustehokkuudesta, vaikka range jäi tuolla nopeudella 300 km tienoille.

 
Tässä samaisen koeajajan vertailukulutuksia muilla autoilla.

Itselleni hiukan yllätys tuo että Polestar 2 Performancella 20 tuumaisine renkaineen vie käytännössä saman kuin Kia EV6. Kia vei 25 kWh/100km ja Polestar vei 26 kWh/100km, lämpötilat eivät tosin ole yhteneväiset, Polestarin aikaan +6°…

Kia näyttää sentään aerodynamiselta Polestarin rinnalla.
 

Liitteet

  • IMG_2847.jpeg
    IMG_2847.jpeg
    198,2 KB · Katsottu: 112
Kia näyttää sentään aerodynamiselta Polestarin rinnalla.
P2:n ilmanvastuskerroin on 0,278, eli ihan hyvä. Parempi kuin EV6:n (0.28) tai ID.4:n (0.29).

Kun kulutuksesta puhutaan, niin renkaan koko ja erityisesti malli vaikuttaa paljon. Eli oman kokemuksen mukaan karkeasti A-luokan 215/55R18 vie noin 2kWh/100km vähemmän kuin 215/60R17 D-luokan rengas.
 
Omaa Kiaani (GT-line AWD Premium Pack) odottelen edelleen. Alkuperäisen toimituksen piti olla toukokuussa, mutta todennäköisesti menee useammalla kuukaudella pitkäksi. Aina välillä on käynyt mielessä, että peruutan tilauksen ja otan jonkin nopean toimituksen sähköauton tilalle. Timpen jakama video kuitenkin osaltaan vahvisti uskoani siihen, että Kiaa kannattaa odottaa.

Yksi juttu mitä olen pohtinut, on renkaiden vaikutus rangeen. Oma autoni tulee 20" vanteilla, jotka kuuluvat varustepakettiin. Jossakin sanittiin niiden lyhentävän rangea jopa 60 km vakiomallin 19" pyöriin verrattuna. Onkohan joku löytänyt testaustuloksia josta voisi päätellä jotain vannekoon vaikutuksesta?
 
Yksi juttu mitä olen pohtinut, on renkaiden vaikutus rangeen. Oma autoni tulee 20" vanteilla, jotka kuuluvat varustepakettiin. Jossakin sanittiin niiden lyhentävän rangea jopa 60 km vakiomallin 19" pyöriin verrattuna. Onkohan joku löytänyt testaustuloksia josta voisi päätellä jotain vannekoon vaikutuksesta?
Koon lisäksi on tärkeää katsoa mikä rengas. Veikkaan, että merkittävä osa erosta tulee siitä, että 20" vanteen kanssa on enemmän pito-optimoitu rengas, kun 19" kanssa on kulutusoptimoitu.
Ainakin omassa UX:ssä 215/60R17 D-polttoaineenkulutusluokan renkaalla kuluttaa yli 1kWh/100km enemmän kuin C-luokan 225/50R18 renkaalla.
 
Siis kulutus on 15kWh/100km ja siihen renkaan vaikutus 2kWh/100km = +10%,... olisiko ihan noin paljon?
On. Hyvin huomaa, ettei kulutus laske alas, vaikka kuinka hitaasti ajaa, kun rengas ei pyöri herkästi. Ero on siis 2kWh/100km nopeudesta riippumatta. Ero on C-luokan kitkaankin suuri, niin suuri, että toukokuun kulutus on sama kuin huhtikuun kulutus kitkoilla. Huhtikuussa lämmitykseen meni kuitenkin paljon enemmän energiaa.
 
Kia EV6 -mallin päivitys tuo akuston esilämmityksen navigoitaessa laturille myös jo liikenteessä oleviin autoihinkin.

https://autotoday.fi/kia-ev6-mallin-paivitys-tuo-akuston-esilammityksen-navigoitaessa-laturille/
Kysyn luultavasti tyhmiä, mutta kysyn kuitenkin kun on tullut Nettiautosta käytettyjä selailtua.

Kian omassa tiedotteessa mainitaan että akun esilämmityspäivitys tuli saataville MY22-malleihin, ja MY23-malleissa ominaisuus on vakiona. Koskeeko päivitys myös kaikkia alkupään malleja (ensirekisteröinnit 2021 puolella), eli onko tuo MY22 ensimmäistä sukupolvea?
 
Battery Life näkyy nostaneen omaa arviointitasoaan, kun julkaisee sähköautoista arvioita. (y)
Tässä on siis saksalaisella perusteellisuudella tehty & varsin kattava videoarvostelu Kia EV6:sta:


(Käsittääkseni tuossa arviossa oli käytössä viikon ajan AWD malli 77 kWh akulla)
 
Kysyn luultavasti tyhmiä, mutta kysyn kuitenkin kun on tullut Nettiautosta käytettyjä selailtua.

Kian omassa tiedotteessa mainitaan että akun esilämmityspäivitys tuli saataville MY22-malleihin, ja MY23-malleissa ominaisuus on vakiona. Koskeeko päivitys myös kaikkia alkupään malleja (ensirekisteröinnit 2021 puolella), eli onko tuo MY22 ensimmäistä sukupolvea?
Varmaksi en sano, mutta jostain lehtiartikkelista olisin lukenut että tuli. Uusissa se akun lämmityskuvake on erilainen kuin näissä vanhoissa. Näin se muistelen.
 
Varmaksi en sano, mutta jostain lehtiartikkelista olisin lukenut että tuli. Uusissa se akun lämmityskuvake on erilainen kuin näissä vanhoissa. Näin se muistelen.
Akuston esilämmityksen aktivoituminen vaatii tiettyjen kriteerien täyttymistä. Auton EV-asetuksista täytyy olla valittuna ”Akun ylläpitotila”, auton navigoinnin kohteeksi pitää valita kohdepisteluokasta sähköautojen latauspiste ja tarkemmin DC-latausasema, akun lämpötilan pitää olla alle 21 astetta ja akun varaustason pitää olla vähintään 24 prosenttia. Kun ehdot täyttyvät, akuston esilämmityksen aktivoitumisesta kertoo mittaristoon tuleva teksti sekä mittariston vasemman alakulman akkukuvakkeen sisään syttyvä lumihiutale (MY22 autot), tai vastuksen kuvake (MY23 ja uudemmat).

Tämä oli Kian omasta lehdestä, mutta valitettavasti suoraa linkkiä en osaa nyt laittaa.
 
Skodan jatkuvat pikkuviat on saanut minut katselemaan vaihtoehtoja. EV6 awd on tällä hetkellä kiinnostavin vaihtoehto. Onko autossa heikkoja kohtia? Onko ollut vikoja tai muita yllätyksiä? Onko suurta eroa kulutuksessa ja melussa 19” tai 20” pyörissä? Mitkä renkaat toimivat ko. autossa? Kaikki kokemukset ja tiedot otetaan kiitollisuudella vastaan!
 
Kuinka Kian infotainment päivitykset toimivat uudemmissa Kia sähköautoissa? MY2020 Kia e-Niro jäi ilman päivityksiä omistusaikanani ja se jäi sen verran ketuttamaan, että piti vaihtaa merkkiä... 😣
 
Skodan jatkuvat pikkuviat on saanut minut katselemaan vaihtoehtoja. EV6 awd on tällä hetkellä kiinnostavin vaihtoehto. Onko autossa heikkoja kohtia? Onko ollut vikoja tai muita yllätyksiä? Onko suurta eroa kulutuksessa ja melussa 19” tai 20” pyörissä? Mitkä renkaat toimivat ko. autossa? Kaikki kokemukset ja tiedot otetaan kiitollisuudella vastaan!
Suosittelisin liittymään Facebookin Kia EV6 Suomi -ryhmään. Siellä on paljon keskustelua autosta.
 
Kian omassa tiedotteessa mainitaan että akun esilämmityspäivitys tuli saataville MY22-malleihin, ja MY23-malleissa ominaisuus on vakiona. Koskeeko päivitys myös kaikkia alkupään malleja (ensirekisteröinnit 2021 puolella), eli onko tuo MY22 ensimmäistä sukupolvea?
My2022 on eka vuosimalli. My2021-mallia ei ole olemassa, vaikka toki löytyy 2021 rekattuja My2022-autoja.
 
Tuleeko EV6 auton mukana matkalaturia (vakiovaruste)? Jos tulee, onko pelkkä sukomalli vai onko suko ja voimavirta? Onko ollut hyvä käytössä? Kuinka pitkä on auton mukana tuleva type2 latauskaapeli?
 
Tulee suko-laturi, voi ladata Max 12 A teholla ja pienempiäkin ampeereja löytyy, ainakin 8 ja 10 A myös. Ihan on toiminut kuten on tarkoitettu. Ei ole voimavirtaa, on vain 1-vaihelaturi. Mukana tuli 5 m Type 2, jostain syystä 32A kaapeli laturin mukaan, vaikka auto tukee vain 16 A latausta.
 
Tulee suko-laturi, voi ladata Max 12 A teholla ja pienempiäkin ampeereja löytyy, ainakin 8 ja 10 A myös. Ihan on toiminut kuten on tarkoitettu. Ei ole voimavirtaa, on vain 1-vaihelaturi. Mukana tuli 5 m Type 2, jostain syystä 32A kaapeli laturin mukaan, vaikka auto tukee vain 16 A latausta.
Kiitos vastauksestasi. Tuleeko laturille ja kaapelille laukku/säilytyskassi?
 
  • Tykkää
Reaktiot: otj
Onko kaikissa vanhoissakin siis tänä päivänä tuo akun lämmitys?

Hiukan kiinnostaisi EV6 mutta käytetyissä hinnat verrattuna BZ on paljon paljon kovemmat ja autona EV6 ei pärjää BZ:lle mutta sähköautona tilanne toisinpäin. Pistää miettimään.
 
Kanssa hieman ihmettelin tuota, että ei autona pärjäisi. EV6 kuitenkin ollut yleisesti ottaen arvostelumenesrys ja BZ taas... No, ei niinkään. Mutta jokainen tietysti ostaa sellaisen mikä itselle parhaiten sopii.