https://tummennuskalvot.fi/

Keyless access ("avaimeton auto")

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Tänään pysähdyin miettimään "avaimettoman auton" tekniikkaa (varusteelle on monia eri markkinointinimiä automerkistä riippuen). Pelästyin hiukan, kun kelien lämmettyä jäi pikkutakki auton sisälle ja avain oli sen taskussa. Yritin normaalisti lukita autoa ulkoa, mutta onneksi se ei mennyt lukkoon.

Miten tämä tekniikka toimii, kun auton piti tunnistaa, että avain oli tässä tapauksessa vain "väärällä" puolella B -pilaria, vaatekoukussa roikkuvan takin taskussa auton sisällä ?

Silloin tällöin saa Octavian ovia lukitessa hiplata tai tuplaklikata kahvan lukkokohtaa useaan otteeseen ennen kuin ovet lukittuvat. Audissa tuntuu toimivan varmemmin, mutta voi olla luulotautiani vaan. Sama laite se noissa varmaan on.

Sellainen johtopäätös on nyt tullut meidän molemmissa autoissa tätä varustetta käytettyäni, että sen lisäarvo on vain siinä, että avainta ei tarvi laittaa virtalukkoon. Yhtä tyytyväinen olin Bemarin tai Audin (A6/A7) tavalliseen systeemiin, jossa oli starttinappi, mutta lukitus piti kaukosäätimen napeilla hoitaa. Kieltämättä pari kertaa olen ollut tyytyväinen takaluukun helposta avauksesta, kun ollut tavaroita kannossa, mutta en maksaisi tästä varusteesta 700 euroa.
 
Tarkka tuo tuntuu olevan huomaamaan onko avain sisällä vai ulkona mitä tulee lukitukseen ja käynnistykseen. Tämä Peugeot 508:n toteutus ontuu siinä kohtaa, että aina kun kuljettajan oven avaa ja auto on käynnissä, tulee hetken kuluttua ilmoitus että avain ei ole sisällä. Muuten hirveästi valittamista olekaan, vaikka välillä tuota samaa haastetta oven kahvan kosketuksen tunnistamisessa tuntuu olevan, erityisesti jos autolla on ajettu oikein kunnon suolakylvyssä. Pääsääntöisesti ja enemmän kuin 350 päivää vuodessa tuo toimii ilman, että siihen kiinnittää edes huomiota. Itselläni on aina avain mukana taskussa ja kun lähden vaimon tai pojan autolla, niin pitää oikein ajatella, että siitä avaimesta on painettava nappia, että saa ovet auki/kiinni ja avain pitää laittaa virtalukkoon ja kääntää.
 
Aukeaako näissä ovet kun avain on tarpeeksi lähellä autoa? Kuinka lähelle pitää mennä? Tarviiko hiplata ovenkahvaa tms, että lukko aukeaa? Entä miten lukitus?

Ajattelin vaan, että meillä on auto ihan oven edessä parkissa ja itsellä on tapana pitää auton avaimia eteisen kaapissa. jos minulla olisi avaimeton auto, niin olisiko silloin autoni auki yötä päivää?  :eek:

Muistipenkithän on ilmeisesti koodattu avaimeen (ainakin VAG) , mutta mitenkäs tässä järjestelmässä. Jos kuvitteellisessa tilanteessa kaksi henkilöä joilla on paikat koodattuna penkkeihin lähestyy yhtä aikaa autoa, niin kummalla avaimella auto aukeaa ja kumman säätöihin penkki menee? Onko jompikumpi avaimista master?
 
Varsin lähellä autoa pitää olla - arvioisin, että meidän VAGien kanssa lähempänä kuin yksi metri auton etuovesta.
Lukitus aukeaa koskettamalla kädellä etuovien kahvan sisäpintaa ja lukittuu hipaisemalla tai tuplaklikkaamalla sormella kahvan reunassa olevaa merkittyä paikkaa (avain auton lähellä, mutta ulkopuolella).

Jos olisi avainmuisteihin sidotut sähkösäädöt, niin varmaankin säätyisivät sen mukaan, kumpi avain on lähempänä autoa kahvaa hiplatessa. Sen verran lähellä pitää avainmokkulan olla, että virhetilanteet ovat tämän suhteen varmaan tosi harvinaisia.
 
Itselläni toimii lukitus, vaikka avaimet olisivat taskussa tiiliseinän toisella puolella n. 1,5-2 metriä auton takana. Avaaminen vain tarttumalla ovenkahvaan ja vetämällä auki, lukitus painamalla sormella (tai kämmenellä) ovenkahvaa tietystä merkitystä kohdasta ovien ollessa suljettuna. Itse saa valita avataanko lukitus vain siitä ovesta jotain on avaamassa vai kaikista. Penkin ja peilien säätöjen muisti toimii pösössä painamalla kuljettajan penkissä olevasta muistipaikan napista (1 tai 2), eikä ole avaimesta riippuvainen.
 
Markku J sanoi:
Tänään pysähdyin miettimään "avaimettoman auton" tekniikkaa (varusteelle on monia eri markkinointinimiä automerkistä riippuen). Pelästyin hiukan, kun kelien lämmettyä jäi pikkutakki auton sisälle ja avain oli sen taskussa. Yritin normaalisti lukita autoa ulkoa, mutta onneksi se ei mennyt lukkoon.

Miten tämä tekniikka toimii, kun auton piti tunnistaa, että avain oli tässä tapauksessa vain "väärällä" puolella B -pilaria, vaatekoukussa roikkuvan takin taskussa auton sisällä ?

Meidän Superbissa on 6 antennia (edessä keskikonsolissa, etuoven kahvoissa, takapilareissa ja takapuskurin alla), joiden avulla avaimen sijainti saadaan käsitykseni mukaan paikannettua melkoisen tarkasti. KESSY taitaa olla Siemensin valmistetta.
 
Mites vaggineissa eli avautuuko lukitus mistä tahansa ovesta koskettamalla ovenkahvaa vai pystyykö niissäkin valita ovet, joista lukitus aukeaa? Markku mainitsi vain etuovet. Mites ovien lukitseminen eli saako lukittua mistä tahansa ovesta ja pystyykö mistään ovesta edes kokeilemaan ovatko ovet lukossa? Tällaiselle pakkoneurootikolle on tärkeää saada varmistus, että ovet todella ovat lukossa! ;D

Jotenkin tuo perinteinen systeemi kuulostaa paremmalta lastenkin kanssa. Saa itse kontrolloitua milloin lukitus aukeaa, niin ei muksut saa esim. parkkipaikoilla kolhittua muita autoja. Tässä on tullut itsekin mietittyä tuota Keyless accessia näin auton vaihdon ollessa ajankohtaista, mutta taidan pysyä edelleen perinteisessä ja käyttää nuokin eurot johonkin tarpeellisempaan lisävarusteeseen.
 
VAGeissa ovien avaaminen ja lukitseminen toimii vain molemmista etuovista. Takaluukun saa avattua omasta kytkimestään, jos avain on lähellä. Takaovista voi helposti kokeilla ovatko ovet lukossa.

Timppe:
Tuo selittää, että systeemi voi havaita avaimen olevan autossa sisällä tai ulkona. Ymmärrän, että tuo maksaa myös, ja siitä johtuvat esim. Audin lisävarustehinnat 700 eur +. Itse tyytyisin tosiaan siihen halpistoteutukseen, jossa auton startti hoituu painonapilla, mutta ovet hallitaan kaukosäätimen napeilla.
 
Piti ihan kaivaa räjäytyskuvat esiin ja 508:sta löytyy yksi ADML-antenni tuulilasin kohdalla keskellä autoa ja tämä yhdistettynä ADML-ohjausyksikköön. Lisäksi sisällä neljä antennia, joiden avulla tunnistetaan onko avain autossa sisällä. Näiden lisäksi vielä induktiolla toimiva avaimenlukulaite, jos avaimen paristo on tyhjentynyt.

Tämä ei toki ole vaggine, mutta lukitus ja avaus toimii kaikista ovenkahvoista, avaus lisäksi takaluukun avausnapista takapuskurissa olevan 508-mallimerkinnän nollan keskeltä. Ovien lukituksen näkee peilien asennusta, lukittaessa ne kääntyvät kylkiä vasten, ovet avattaessa kääntyvät normaaliasentoon. Pienemmän kokoluokan 308 II:ssa avaimeton avaus/lukitus toimii vain etuovista. Muuten hyvin samanlainen toiminta.

Ihan uteliaisuudesta kiinnostaisi miten vastaava toimii ja on saatavana muihin saksalaisiin (kuin Audi/VW), japanilaisiin, korealaisiin, jenkkeihin.
 
Markku J sanoi:
Itse tyytyisin tosiaan siihen halpistoteutukseen, jossa auton startti hoituu painonapilla, mutta ovet hallitaan kaukosäätimen napeilla.
Ainakin Mersun uuteen C-sarjaan saa painonappikäynnistyksen alkaen 150€, kun 'täysi systeemi' maksaa tonnin ja rapiat.
Siinä on tosin lisähienoutena takaluukun avaus jalkaa puskurin alla heilauttamalla, josta voi olla iloa, kun on kauppakassit molemmissa käsissä...
 
Penguin sanoi:
Ihan uteliaisuudesta kiinnostaisi miten vastaava toimii ja on saatavana muihin saksalaisiin (kuin Audi/VW), japanilaisiin, korealaisiin, jenkkeihin.
L&T:t mitä itse ajanut ovat toimineet etuovista ja takaluukusta tuo ohjaus. Yleensä ainakin noissa paremmissa varusteluissa on vakiona. Taitaa olla nykyään kaikissa painonappi startti vaikka olisi karvalakki, ainakin hyrbideissä...
 
jf sanoi:
L&T:t mitä itse ajanut ovat toimineet etuovista ja takaluukusta tuo ohjaus.

Samoin Datsunissa.

Kerran meinasi kaverille käydä heikosti kun lähti mun Datsunilla hakemaan veneeseen bensaa parin kymmenen kilsan päästä ja oli meinannut sammuttaa sen sillä aikaa kun tankkasi jerryjä huoltoasemalla, mutta onneksi oli välähtänyt mielessä että avain oli minun taskussa  :eek:
 
Pekka T sanoi:
^ Tuleeko kojetauluun mitään ilmoitusta jos avain on jäännyt matkasta?

Tulee, jotain tyyliin avainta ei havaittu englanniksi. Kaveri oli tuon viestin kyllä oivaltanut, mutta selkäytimissä oli ollut sammuttaa auto huoltoasemalla. Onneksi ei sitten sammuttanut...
 
Penguin sanoi:
Tämä ei toki ole vaggine, mutta lukitus ja avaus toimii kaikista ovenkahvoista, avaus lisäksi takaluukun avausnapista takapuskurissa olevan 508-mallimerkinnän nollan keskeltä. Ovien lukituksen näkee peilien asennusta, lukittaessa ne kääntyvät kylkiä vasten, ovet avattaessa kääntyvät normaaliasentoon. Pienemmän kokoluokan 308 II:ssa avaimeton avaus/lukitus toimii vain etuovista. Muuten hyvin samanlainen toiminta.

Ihan uteliaisuudesta kiinnostaisi miten vastaava toimii ja on saatavana muihin saksalaisiin (kuin Audi/VW), japanilaisiin, korealaisiin, jenkkeihin.
Volvossa toimii samoin kuin Pösössä. Lisäksi Volvo On Call -sovelluksella saa ovet avattua myös puhelimella. Avaimettomuutta sekin  ;)
 
Mondeossa ovet aukeavat joka ovesta kahvasta vetämällä ja kaikki takaluukkua myöten aukeavat kerralla. Lukitseminen onnistuu vain etuovista painamalla pientä kahvassa olevaa nappia tai takaluukusta "kumitutista" (josta painamalla ilmeisesti myös ovet aukeavat). Takaluukun kahvasta aukaisemalla vain luukun lukitus aukenee ja lukittuu samalla kun luukku painetaan kiinni.
Avaimen kanssa on seistävä todella lähellä autoa- alle metrissä.

Edellisessä Rellussa ovien lukitsemiseen riitti kun vaan käveli autosta riittävän kauaksi, eikä kuskinkaan tarvinu ihan vieressä olla kun kyytiläiset jo sai ovet auki.
Tämän opittua oli ekan kauppareisun ajan Hopan ovet auki kun ei osannut lukita niitä eriksseen.

Minusta pelkkä avaimeton käynnistys on melko turhake, kun pitää jokatapauksessa avain etsiä taskusta. Pieni vaivahan se sitten on virtalukkoonkin työntää. Varsinkin jos on Volvomainen reikä johon palikka vain työnnetään ja painetaan. Tai virtalukko Saabmaisesti keskikonsolissa.
 
Jysky sanoi:
Minusta pelkkä avaimeton käynnistys on melko turhake, kun pitää jokatapauksessa avain etsiä taskusta. Pieni vaivahan se sitten on virtalukkoonkin työntää. Varsinkin jos on Volvomainen reikä johon palikka vain työnnetään ja painetaan. Tai virtalukko Saabmaisesti keskikonsolissa.

Eikö juuri idea ole ettei sitä avainta taskusta joudu etsimään. Minun mielestä just se tässä on hyvää. Ei väliä jos mulla on avain taskussa tai kaverilla kun hän hyppää auton rattiin (kunhan olen itse kyydissä). Ja yleensä mulla on lompakko samassa etutaskussa kun avain ja avain on pohjalla. Ongelmallista alkaa ensin ottamaan sitä lompakkoa pois sitten avainta. Avain kun ei voi olla sammassa taskussa on puhelin. En halua naarmuttaa puhelinta, samassa nipussa siis on myös kotiavain ;)
 
Avaimeton auto on mielestäni "ihan kiva", mutta hyvin voisin elää ilmankin. Vähän samassa sarjassa kuin lasikatto... Kummastakaan ominaisuudesta en olisi valmis maksamaan lisähintaa, mutta jos ne tulevat varustelupaketin mukana niin mikä ettei.
 
MoFFe sanoi:
Eikö juuri idea ole ettei sitä avainta taskusta joudu etsimään. Minun mielestä just se tässä on hyvää. Ei väliä jos mulla on avain taskussa tai kaverilla kun hän hyppää auton rattiin (kunhan olen itse kyydissä). Ja yleensä mulla on lompakko samassa etutaskussa kun avain ja avain on pohjalla. Ongelmallista alkaa ensin ottamaan sitä lompakkoa pois sitten avainta. Avain kun ei voi olla sammassa taskussa on puhelin. En halua naarmuttaa puhelinta, samassa nipussa siis on myös kotiavain ;)

Samaa mieltä. Itsellä nyt ensimmäinen auto parin avaimettoman auton jälkeen jossa on perinteinen avainsysteemi, kun en raaskinut enää avaimetonta käyttöä ruksia mukaan. Nyt on tullut mieleen että ehkä ois pitänyt...Aika ankealta tämä tuntuu kun on tottunut avaimettomuuteen.
Pariin kertaan jo nykinyt parkkipaikalla ovenkahvasta ja ihmetellyt miksi ovet ei aukene mulle. Kunnes tuli ahaa -elämys :)
 
Minä ruksin tähän Tiguaniin KESSYn varustelistaan vain ja ainoastaan vakioavainjärjestelmän vanhanaikaisuuden takia. Minulle olisi riittänyt esim. Passatista tuttu "mokkula-avain", jossa avain toimii auton starttinappina. Passatissa ei siis tarvinnut hehkuttaa, vaan järjestelmä toimi automaattisesti kuin starttinappi. Tässä Tigussa on vakiona perinteinen linkkariavain ja käsitykseni mukaan sitä kautta perinteinen hehkutus. En näe kovin suurta vastikkeellisuutta sijoitettuun rahamäärään suhteutettuna.
 
Pekka T sanoi:
^ Tuleeko kojetauluun mitään ilmoitusta jos avain on jäännyt matkasta?

Tojotissa soi varoitusääni ja kojetaulussa vilkkuu punainen avaimen kuva. Ei kuitenkaan estä ajamista, mutta moottoria ei kannata sammuttaa..
 
Volkkarissa on tullut ilmoitus 'Key not found' aina kun avain on poistettu auton matkustamosta moottorin ollessa käynnissä.

Sinällänsä KESSY on ollut kohtuullisen hyvin toimiva varuste, sitä en vain ole vielä ymmärtänyt, millä perusteella autosta poistumisen jälkeen ovet toisinaan napsahtavat lukkoon ja toisinaan taas eivät.

Avaimeen liitetyt sähköpenkkien ja -peilien asetukset putoavat pois aika-ajoin - miksi, siitä täytyy ottaa selvää. Asetukset ovat kuitenkin tallessa kun painaa penkin sivussa olevaa muistipainiketta. Tähän liittyvänä myös apukuskin puoleisen sivupeilin peruutusasento pysyy muistissa vähän aikaa ja sitten häviää ???
 
Sande sanoi:
Avaimeton auto on mielestäni "ihan kiva", mutta hyvin voisin elää ilmankin. Vähän samassa sarjassa kuin lasikatto... Kummastakaan ominaisuudesta en olisi valmis maksamaan lisähintaa, mutta jos ne tulevat varustelupaketin mukana niin mikä ettei.
Lasikattoo en edes ottaisi ilmaiseksi autooni ;)
 
völvöxc60 sanoi:
Lasikattoo en edes ottaisi ilmaiseksi autooni ;)

Ei nyt kuulu aiheeseen mutta kysynpä huvikseni että miksi?

Itse en keksi oikeastaan mitään miksen ottaisi lasikattoa autoon varsinkin kun se tulee vähän niinkuin ilmaiseksi. Kiinteästä lasikatosta en ehkä maksaisi mitään mutta avattavasta voisin jopa maksaakin.