https://tummennuskalvot.fi/

Keyless access ("avaimeton auto")

Peeveli sanoi:
Joopa joo. Tyhmyydestään voi joutua maksamaan kalliinkin hinnan. En tiennytkään että jenkit ovat noin uusavuttomia etteivät osaa edes autoa sammuttaa.  ;D

Menee samaan sarjaan kuin ne tapaukset, joissa on pitkän sähkökatkon aikana käytetty agregaattia olohuoneessa ja henki pois. Ja mistäs maasta näitä olikaan uutisoitu... :rolleyes:
 
^Tyhmyyttä / huonoa muistia / mitä lienee.. mutta toisaalta kessy / nappikäynnistys ei tuo autoon yhtään mitään lisäarvoa verrattuna avaimeen.. 'uutta' tekniikkaa tekniikan vuoksi.. because we can.
Näitä vastaavia tarpeettomia sähköleluja on autot nykyään pullollaan ja autoon saadaan lisää potentiaalisia vikakohteita, joita merkkihuollotkaan ei osaa kunnolla selvittää.
 
nokivasara sanoi:
^Tyhmyyttä / huonoa muistia / mitä lienee.. mutta toisaalta kessy / nappikäynnistys ei tuo autoon yhtään mitään lisäarvoa verrattuna avaimeen.. 'uutta' tekniikkaa tekniikan vuoksi.. because we can.

Meillä on toisessa autossa avaimeton käyttö ja toisessa muinainen avainkake.

Mä ainakin löydän hyvinkin paljoa lisäarvoa avaimettomasta käytöstä, ihan joka kerta, kun kaivelen tuota muinaisjäännettä taskusta. Vähän sama juttu kuin vaikkapa veivattavat ikkunat vs. sähköikkunat. Molemmat toki toimii, eli periaatteessa sähköikkunoissa ei olisi mitään lisäarvoa.
 
Meillä kans kessy sekä avain auto eikä puhettakaan etteikö molemmat olis avaimettomia jos ois mahdollisuus.
Mulla ollut erimerkkisiä nappi autoja 2007 vuodesta lähtien, eikä niitä ainakaan kertaakaan ole tarvinnut tämän takia huoltoon viedä- vaikka 1 oli peräti rasnkis  :D
 
Jysky sanoi:
Mulla ollut erimerkkisiä nappi autoja 2007 vuodesta lähtien, eikä niitä ainakaan kertaakaan ole tarvinnut tämän takia huoltoon viedä- vaikka 1 oli peräti rasnkis  :D

Itse siirryin start-napillisiin jo 2005 ja about järjestäin ovat kaikki olleet patonkeja, eikä yhdessäkään ole tuon napin, eikä sen puoleen sähköisen rattilukonkaan kanssa mitään ongelmia ikinä 8)
 
Jysky sanoi:
Amerikkalaisilla taitaa olla jotain esisarjan autoja. Ateca ainakin muistuttaa ovea avatessa että autossa virta päällä. Joskus kun pidempään autossa odottelee niin virta katkee automatic. Oikeestaan tää "ongelma" ei niinkään johdu keylessistä vaan StartStopista- kun auton ajaa parkkiin ja vaihteen P:eelle niin moottori sammuu ja ihan aina ei itsekään tiedosta, että se vielä "periaatteessa" käy. Ilman SS ää auto prutkuttas ja jokainen tiedostais että auto käy.

Hybridi-Tojo voi myös unohtua "käyntiin", ja lämpimällä ilmalla voi mennä puolikin tuntia ennenkuin akku vajuu, jonka jälkeen se sitten käynnistelee konetta aina välillä hetkeksi. Tojotkin kyllä piippailee jos oven laittaa kiinni eikä avain ole sisällä, mutta jenkeissä autot pimputtaa muutenkin joka hemmetin asiasta joten äkkiäkös se jää huomaamatta. Talliin ajettaessa joku voi myös jättää avaimen vaikka mukitelineeseen, jolloin varoituspiippausta ei edes tule.
 
tohis sanoi:
Talliin ajettaessa joku voi myös jättää avaimen vaikka mukitelineeseen, jolloin varoituspiippausta ei edes tule.

Myönnetään, että jenkeillä on vähemmän niitä varoitusmerkkejä kuin meillä, siellä kun tuskin on valoautomatiikkaa ainakaan samassa mittakaavassa kuin meillä. Meillä talliin ajaessa kyllä valojen (olkoon vaikka päiväajovalot) päälläolo kyllä aika hyvin indikoi että virrat jäi päälle.
 
Vempula sanoi:
Meillä on toisessa autossa avaimeton käyttö ja toisessa muinainen avainkake.

Mä ainakin löydän hyvinkin paljoa lisäarvoa avaimettomasta käytöstä, ihan joka kerta, kun kaivelen tuota muinaisjäännettä taskusta. Vähän sama juttu kuin vaikkapa veivattavat ikkunat vs. sähköikkunat. Molemmat toki toimii, eli periaatteessa sähköikkunoissa ei olisi mitään lisäarvoa.
Sähköikkunoissa on se lisäetu, että napeilla voi kuskin paikalta hallinnoida kaikkia ikkunoita.. lisäksi ovi on visuaalisesti toimivampi nappi vs kampi. Avain virtalukossa ratin vieressä sen sijaan minusta ok.. mutta tämä makuasia.. minulle ei nappi ole autoissa tuonut lisäarvoa.

Yksi lisäesimerkki on sähköinen käsijarru. Siinä on hyvät puolensa, koska menee automatic aina päälle kun auton parkkeeraa ja ei ole kässärin vipu myöskään kabiinissa tiellä.. toisaalta ainakin Audissa menee liiankin herkästi päälle. Välillä kun pysähtyy (moottori käynnissä) ja joku hyppää autosta pois, niin kässäri menee päälle ja sitten epähuomiossa yrittää jatkaa matkaa jarrua vasten. Välillä menee issekseen päälle kun autoa parkkeeraa ja joutuu vekslaamaan taakse ja eteenpäin.. eli toiminta pikkasen epäjohdonmukaista.
Tähän taisi tulla joku softapäivityskin, mutta ei se toiminnan omituisuutta korjannut.
 
nokivasara sanoi:
sitten epähuomiossa yrittää jatkaa matkaa jarrua vasten

Eikös tuon pitäisi myös poistua ihan automatic kun autolla lähdetään taas jatkamaan matkaa? Näin se ainakin on otiminut kaikissa omissa autoissani aina ja siksi sitä käytänkin mm. liikennevaloissa seistessä, niin ei tartte jarrulla seisoa ja varsinkin pimeässä häikiä takanaolijaa jarruvaloillani 8)
 
HiTec sanoi:
Eikös tuon pitäisi myös poistua ihan automatic kun autolla lähdetään taas jatkamaan matkaa? Näin se ainakin on otiminut kaikissa omissa autoissani aina ja siksi sitä käytänkin mm. liikennevaloissa seistessä, niin ei tartte jarrulla seisoa ja varsinkin pimeässä häikiä takanaolijaa jarruvaloillani 8)
Jos turvavyöt pois (parkkeillessa) niin ei välttis lähde kässäri pois autona. Mulla ainakin kuskin penkkillä näin, että vyö pitää olla päällä niin toimii automaattisesti. Liikennevaloissa toimii loistavasti Hold-toiminto, ei tarvi kässäriä väkslätä.
 
mushinico sanoi:
Liikennevaloissa toimii loistavasti Hold-toiminto, ei tarvi kässäriä väkslätä.

Tuo hold ainakin omissa autoissani pitää auton hollillaan vain sen sekunnin tai pari kun siirtää jalan jarrulta kaasulle = ei siis korvaa esim. 2min pitkää seisomista punaisissa valoissa, valojen vaihtumista odotellen = käytän tällöin sähkökäkkää, enkä seiso jarrupolkimella 8)
 
HiTec sanoi:
Tuo hold ainakin omissa autoissani pitää auton hollillaan vain sen sekunnin tai pari kun siirtää jalan jarrulta kaasulle = ei siis korvaa esim. 2min pitkää seisomista punaisissa valoissa, valojen vaihtumista odotellen = käytän tällöin sähkökäkkää, enkä seiso jarrupolkimella 8)
Tuo sun on mäkilähtöavustin eikä hold.
 
HiTec sanoi:
Eikös tuon pitäisi myös poistua ihan automatic kun autolla lähdetään taas jatkamaan matkaa? Näin se ainakin on otiminut kaikissa omissa autoissani aina ja siksi sitä käytänkin mm. liikennevaloissa seistessä, niin ei tartte jarrulla seisoa ja varsinkin pimeässä häikiä takanaolijaa jarruvaloillani 8)
Hill Hold toimii juuri noin.. se on 'täyden' käsijarrun ikäänkuin kevyempi muoto ja lähtee päältä pois kun jatkaa matkaa.. eli toimii just niinkuin pitää. 
Mutta tämä 'täysi' käsijarru on siis epäjohdonmukainen. Kojetaulussa palaa kyllä erivärinen valo (Hill Hold = vihreä 'P' ja kässäri = punainen 'P'), mutta ei sitä aina huomaa.
 
Nisussa Hill Holdille on ihan oma vihreä merkkivalonsa kojetaulussa ja tuo on juuri tuo mainitsemani parin sekunnin viive, mäkilähtöavustin, tai miksi sitä nyt kukin haluaakaan kutsua. Mutta jos seison pidempään, niin laitan ihan katkaisijasta käkän päälle, jolloin tietty käkän punainen merkkivalo syttyy mittaristoon. Mutta tuota käkkää ei mitenkään tartte erikseen poistaa, vaan se poistuu autom. heti kun autolla taas lähdetään liikkeelle. Itsestään se menee myös päälle vain auton sammutuksen yhteydessä, ei milloinkaan muulloin. Tai jos tuota sähkökäkkää yrittää käyttää auton ollessa vielä liikkeessä, niin auto suorittaa ns. paniikkijarrutuksen jokaisella pyörällään. Ja näin tuo on toiminut myös kaikissa muissa, erimerkkisissäkin autoissani joissa on tuo sähkökäkkä (ja start-nappi) ollut 8)
 
^Käytin väärää termiä edellä.. kyseessä siis Hold, eikö Hill Hold.
https://www.audi.co.uk/glossary/a/audi-hold-assist.html
.. ts. Hold menee päälle kun pysähtyy liikennevaloissa (Audissa merkkivalona vihreä 'P') ja lähtee pois automatic.
Näissä voi olla autokohtaisia eroja.
Audissa kuitenkin se 'täysi' käsijarru menee päälle vähän väärissä paikossa jollain logiikalla.. saattaa liittyä esim. ovien avaukseen.. vaihteen vaihtoon pakille tms.. ohjekirja varmaan kertoo, mutta eipä tule sellaisia luettua :)
 
^Pikagooglaus ei tuo täydellistä lisäselvyyttä sähkö kässärin toimintaan.
https://www.audi.co.uk/glossary/e/electromechanical-parking-brake.html

Kun lähtee oikeasti parkista, niin silloin käsijarru lähtee automaattisesti pois päältä, mutta nämä tilapaiset pysähdykset, joihin liittyy jotain 'extraa' .. vaikka oven avaus.. toimii siis kummallisesti. Voi olla softavika, mutta ei missään tapauksessa käyttäjävika :)
 
nokivasara sanoi:
Näissä voi olla autokohtaisia eroja.
Audissa kuitenkin se 'täysi' käsijarru menee päälle vähän väärissä paikossa jollain logiikalla.. saattaa liittyä esim. ovien avaukseen.. vaihteen vaihtoon pakille tms.. ohjekirja varmaan kertoo, mutta eipä tule sellaisia luettua :)

Varmaan on eroja, vuosimalleissakin. Nykyinen AutoHold, joka Atecassa on, toimii siten että liikennevaloissa ei käytetä seisontajarrua vaan käyttöjarrua (hydraulista). Tämän merkkinä kojetaulun merkkivalo on vihreä. Sitten kun moottori sammutetaan napista, tai avataan ovi, menevät sähkötoimiset seisontajarrut päälle ja merkkivalo muuttuu punaiseksi. Moottorin käydessä (tai ollessa s/s:n pysäyttämänä seis) toimii siis hydraulijarrut, mutta ne pysyvät päällä vaikka maailman tappiin, toisin kuin Hill Holdissa jossa se 2 sek. aikaraja.
 
nokivasara sanoi:
Kun lähtee oikeasti parkista, niin silloin käsijarru lähtee automaattisesti pois päältä, mutta nämä tilapaiset pysähdykset, joihin liittyy jotain 'extraa' .. vaikka oven avaus.. toimii siis kummallisesti. Voi olla softavika, mutta ei missään tapauksessa käyttäjävika :)

Tuntuisi kyllä toimivan ihan niin kuin pitääkin. Onko sulla turvavyö ja ovi kiinni kun koitat lähteä "tilapäisen pysähdyksen jälkeen liikkeelle"?

Esim. tuo oven avaus nimenomaan kytkee oikean käsijarrun päälle, toisaalta mitä väliä kun se lähtee itsestään pois kun se ovi ja remmi on kiinni.
 
^Tuo turvavyö muuten saattaa olla se avaintekijä.. välillä turvavyö naksautettu jo auki kun pyörittelen parkkiin ja vaihtelen suuntaa (omassa pihassa joutuu vähän vekslaamaan).. siksi tuntuu, että toimii epäjohdonmukaisesti.
 
Kyllä tarkoitin nimenomaan Hold-toimintoa, joka on eri kuin mäkilähtöavustin. Omassa mersussa noi ainakin on kakksi ihan eri järjestelmää. HOLD saa päälle, kun napauttaa jarrupolkimeen napakammin pysähdyksissä. Ei siis mene automaattisesti, vaan jos haluaa esim valoissa lepuuttaa jalkaa, niin ei muuta kuin pieni napautus jarrupoljinta pohjaan päin, niin hold kytkeytyy päälle. Tämä on hydraulinen, eli pitää auton varsinaisilla jarruilla paikallaan.

Mäkilähtöhomma on sitten automatic, eli tulee päälle jos kallistusta "taaksepäin".

Sähköinen käsijarru taas tulee päälle aina automaattisesti kun auton sammuttaa, viimeistään kun oven avaa. Oven voi avata ja jarru ei tule päälle, MIKÄLI turvavyö on vielä päällä.

Minusta nämä toimivat kaikki erittäin fiksusti, mitään ihmeellisyyksiä ei ole.

 
^Jep.. Hill Hold ja Hold erikseen.. samalla tavalla Audissa.. sekoilin termeissä edellä. Hold automaattinen siinä mielessä, että aina vaikkapa liikennevaloihin tullessa jarrua tulee painettua => Hold menee päälle 'automaattisesti'.. Audissa ei jarrua tarvitse mitenkään napakammin painaa.. aina se näyttäisi menevän päälle ja jalan voi nostaa jarrulta valojen vaihtumista odotellessa.

Tuo sähkö käsijarrukin toimii noin kuin mersussa.. ei mitään ihmeellisyyttä, nyt kun eri tekijöiden yhteydet selkis :)
Meni vähän OT:ksi.
 
Ja on varusteita ja "varusteita." Ajoin just reilun viikon vuokra-autolla, jossa oli "keyless access" tjsp (Hyny i30). En ymmärrä toteutusta, jossa autoon sisään päästäkseen pitää painaa ovesta nappulaa. Yhtä lailla voi painaa nappulaa kaukosäätimestä (ja monesti näin pitääkin tehdä, kun pitää saada auto auki ennen kuin olen itse vierellä). Ok, auton saa käyntiin napista ilman, että tunkee avainta jonnekin. Mutta aika puoleen väliin jää tuollainen toteutus.

Se avain voi olla vaikka käsilaukussa = on tuosta yhä käytön helpotusta, vaikka "joutuukin" sitä kahvassa olevaa nappia painamaan. Tuossa omassa Stellantiksen tuotteessa käsi kahvan sisälle avaa oven, mutta sulkeakseen pitää hipaista kahvan ulkopinnassa olevaa nappia.

Näissä sysäisin vastuuta vähän auton ostajille. Jos asiakkaat ostavat autoja, joissa toteutus on noin luokattoman huono, että keyless-toiminto vaatii napin painamista että ovi aukeaa, niin se on niiden asiakkaiden syy, jotka tuollaisia ostavat. Tuollaiset autot pitäisi jättää kauppaan, jolloin valmistaja tajuaa tehneensä virheen ja korjaa sen.

En kyllä ymmärrä mikä siinä napin painamisessa on ongelma. Se nappihan on siinä ovenkahvassa, eikä se ovi kuitenkaan aukea, kuin kahvasta vetämällä. Samalla otteella, kun kahvasta vetää, painaa myös peukalolla sitä nappia.

Stellantiksella on kaksi erilaista toteutusta. Vanhempi on tuo minkä HiTec kuvaili, tosin meillä ei kummassakaan autossa ole mitään nappia, riittää kun sitä kahvaa vain hipaisee ulkopinnasta, niin lukitus toimii. Minulla on 508:ssa jokaisessa ovessa nuo avaimettoman käytön kahvat, mutta 3008 on niin kuli (varustetasosta riippumatta), että siinä on vain etuovissa.

Uudemmissa lukitus sitten avautuu, kun tulee riittävän lähelle autoa ja sulkeutuu, kun avain on riittävän kaukana autosta. Tämä on mielestäni omaan käyttöön hirveän epäkäytännöllinen, kun minulla on autoa aina lukitsematta tallissa ollessaan ja monesti koko päivän pihallakin seisoessaan.
 
Jaa tällainenkin topic, keyless ja avaimeton käynnistys on seuraavassakin autossa kyllä. Nyt kun kokeilee avaimella käyntiin veivattavia niin ei kiitos enää sellaista. Joskus saatoin olla hiukan vastaankin, mutta niin se mieli muuttuu.

Joissakin Volkkarin vuokra-autoissa voi olla toinen vain, keyless entry tai avaimeton käynnistys ja se se vasta on järjetön yhdistelmä..