https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Keskustelua Nissanin mallitarjonnasta

M

Makkis

Vieras
Pakko lausua tässä kohden, että Qashqai on ainoa auton näköinen Datsun.

Pakko sanoa siksi että tänään risteävää tietä ajoi karvaton posliinikivespussi (Datsun Micra CC) ja se roskalaatikon mallinen Timo.

En tiedä missä huumeissa Datsunin suunnitteluporukka on, mutta eri pajasta tuo Qashqai täytyy tulla koska on ihan auton oloinen ja näköinen.

Onneksi Tiipadaabatat on jo kadonneet liikenteestä.
 
^Jaa, ei minusta GT-R:äkään ihan paskannäkönen ole....eikä muutenkaan, vaikka "vain" Datsuni onki
 
-P- sanoi:
^Jaa, ei minusta GT-R:äkään ihan paskannäkönen ole....eikä muutenkaan, vaikka "vain" Datsuni onki

Ehkä hieman mennään OT:n puolelle, mutta itse olen aina ihmetellyt sitä, että Nissan osaa tehdä GT-R:n kaltaisen auton ja sitten nuo euro-siviilimallit on jotain ihan muuta. Miksi ihmeessä?

Edit: täsmennetään lausuntoa sen verran, että itsekin pidän tuota Qashqaita ihan kelpoisena autona.
 
Jahas, arvelinkin että sangen vaikeaa saattaa joillekin olla ajatus oikeasti "monimerkki" foorumista... sen verran saksalaistaustaista auton omistajaa (tai liisari autoilijaa) täällä on.

Aika vaikea kuvitella enää kenenkään jatkavan tähän threadiin tuon off topic paskan jälkeen, mutta kenties se olikin tarkoitus... Tuntuu moderointi toimivan paremmin Areenan puolella kuin täällä, jossa moderaattori off topicin siivoamisen sijaan jatkaa samalla linjalla.

 
Sande sanoi:
Jahas, arvelinkin että sangen vaikeaa saattaa joillekin olla ajatus oikeasti "monimerkki" foorumista... sen verran saksalaistaustaista auton omistajaa (tai liisari autoilijaa) täällä on.

Ainakin tässä vaiheessa kirjoittajakunta on pääosin tavallista intohimoisemmin autoihin suhtautuvia harrastajia. Oli sitten saksalaisautotaustainen tai avarakatseisesti eri merkkeihin ja valmistusmaihin suhtautuva, niin Qashqai ei ehkä ole tätä harrastajakuntaa puhutteleva malli, vaikka siinä hintaansa nähden kohtalaisesti näyttävyyttä saakin.
 
Eipä tukita Qashqai -aihetta off-topic teksteillä vaan avataan yleistä Nissaneista.

Se, että ilmaisin Qashqai -ketjussa oman mielipiteeni nyky-Nissaneista, ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Jonkun toisen mielestä Micra CC, Tiida tai Timo on hieno ja järkevä auto.

Minun mielestä, vaikka en saksalaisella autolla pääsääntöisesti ajakaan, Nissanin nykymallisto on kamala. Qashqai on mielestäni täysin ok, voisin kuvitella täysin sillä ajavani arkiset ajoni mutta kun minua ei koko "citymaasturigenre" puhuttele millään tavalla. Merkistä riippumatta. Ko. genren autoista vaan X6 puhuttaa koska se on jo luokassaan niin karkea läpilyönti. GT-R taas on ehdottomasti hieno auto. Itselläni ei sellaiseen ole varaa mutta jos olisi tilanne, että rahani tuonne hintatasoon riittäisi harrasteautona, en sittenkään olisi Nissan -kaupassa. Myönnän auton nopeuden ja tunnustan sen tekniset hienoudet, mutta minun makuuni kyseessä on "Gran Turismo 5" -laite, eli jonkin lainen pyörillä kulkeva pleikkari. Urheiluauton tulee minuun makuuni olla "raaka" -laite.

Valitettavasti ihailemani M-BMW:t menevät GT-R:n suuntaan. Siinä missä itse kaipaisin vaparikonetta, manuaalilaatikkoa, raskasta ohjausta ilman tehostinta, raskaita jarruja jne. niin juuri toiseen suuntaan menee kehitys.

Palatakseni Nissaniin, Jukelle propsit muotoilusta. Ruma se minusta on, mutta ei ainakaan seuraa massaa. Erilainen. Tietyllä tavalla, varsinkin noilla personointipaketeilla, se jättää positiivisen mielen. Kyseessä on varmasti osittain minun ahdasmielisyys, kun rumaksi sanon.

Sen sijaan Tiidan, Micra CC:n, Micran, Timon yms. osalta en tunnusta edes ahdasmielisyyttäni. Ovat niin kamalia sätöksiä, että ei mitään rajaa.

Joten, omalle kohdalle, ja varallisuuden suomin rajoin, olisi Qashqai ainoa relevantti vaihtoheto autoksi. Kun en citymaasturesita ylipäätään pidä, saa sekin jäädä kauppaan.
 
Olen Makkiksen kanssa täysin samoilla linjoilla Nissanin mallistosta, paitsi että mielestäni QQ:n lisäksi Jukekin on mielestäni ihan hyvän näköinen, toikikin melko erikoinen. Micra, Tiida ja (vanha) Note ovat sekä muotoilullisesti että muutenkin ihan toissapäivän tuotteita. Uudesta Notesta en osaa sanoa, koska en ole sitä vielä livenä nähnyt tai koeajanut.

Mulla on huollon sijaisautona ollut muutaman kerran sekä perus Micra että perusmalli QQ 1.6 bensavaparilla, ja molemmat olivat ihan karmeita ajettavia. Micrassa tuntui ja kuulosti siltä että istui limsatölkin sisällä, mikä ei ole kivaa satasen vauhdissa Lahdentiellä kahden rekan puristuksessa, etenkin kun ohjauskin tuntui toimivan viiveellä ja oman tahtonsa mukaan. Olen myös ajanut käytännössä kaikkia muitakin autoja Micran kokoluokasta, ja Micra on mielestäni ylivoimaisesti surkein auto luokassaan. Ehkä jollekin Töölössä asuvalle mummolle se sopii, koska sillä voi juuri ja juuri ajaa Töölöstä Meilahteen eläkeläiskerholle, mutta ei paljon muuta.

QQ:sta teki kaamean sen 1.6 bensavaparimoottori, joka on ihan surkea tekele ja ihan liian tehoton tuohon - tai oikeastaan mihin tahansa - autoon. Jotenkin tuntui että siinä ei ollut kuin säkällä ehkä puolet niistä noin 120hv:sta jota sille luvataan. Olen myös koeajanut QQ Tekna 1.5 dieselillä, ja se tuntuikin jo sitten ihan autolta sekä vääntävän pikkudieselin että varusteidenkin osalta. Veikkaan että 2 litran diesel on sitten jo ihan makea peli ajella, ja voisin tuollaista +2:sta harkita itsellenekin.
 
Uusi Note on ihan kelvollisen näköinen ja todella tilava, mutta jossakin saksalaistestissä se sai ajo- ym. ominaisuuksistaan aika murskaavat arviot.

Kaksi ensimmäistä X-Trail -sukupolvea ovat olleet minulle aivan käsittämättömiä autoja. Kun ostajat kilvan haluavat henkilöautomaisia katumaastureja, Nissan tekee maasturimaisia laatikoita ja myyntiluvut ovat olleet sen mukaiset. Ymmärsivät sentään kolmannella kierroksella tehdä sellaista, mikä myy.

Sinänsä rohkea päätös oli luopua perusvarmasta Almera/Primera-linjasta ja lähteä edelläkävijänä tekemään muuta. Qashqai onnistui enintään keskinkertaisista ominaisuuksistaan huolimatta valloittamaan ostajat ja samalla kilpailijat tekemään jäljittelijöitä. Siitä pisteet Nissanille.
 
nemos sanoi:
Ainakin tässä vaiheessa kirjoittajakunta on pääosin tavallista intohimoisemmin autoihin suhtautuvia harrastajia. Oli sitten saksalaisautotaustainen tai avarakatseisesti eri merkkeihin ja valmistusmaihin suhtautuva, niin Qashqai ei ehkä ole tätä harrastajakuntaa puhutteleva malli, vaikka siinä hintaansa nähden kohtalaisesti näyttävyyttä saakin.

No sittenhän olen väärällä "monimerkkifoorumilla" kun ei yhden kokemukset yhdestä Suomen eniten myydyimmästä mallista kiinnosta. Ehkäpä A6:n mutteriohjaus on mielenkiintoisempi aihe  8)
 
Sande, en ole lisäksesi tämän foorumin ainoa lukija. Se, että jos juuri minua ei kiinnosta koko cittarigenre, olkoon merkki mikä tahansa, ei tarkoita sitä, etteikö se muita kiinnostaisi.
 
Pakko myöntää että olen Makkiksen kanssa samoilla linjoilla Nissanin muotoilusta.

Tosin kotiapäin täytyy vähän vetää tuon Noten kanssa, semmoinen kun on rouvan auto, että ei ole pahannäköinen se tuollaiseksi pieneksi tila-autoksi. Siis tämä vanhempi Note -malli, ei tuo uusi.
Ja eipä tuo karvoja ole nostattanut sillä välillä ajaa. Ihan hyvä ajettava ja 1.6 110 hp vapari liikuttaa tuota koppia ihan kiitettävän ripeästi. Jopa motarilla :)

Mutta, Micra, (yön) Timo, Tiida ja minulle myös Juke aiheuttavat näppylöitä muotoilullaan. Micraa on tullut valitettavasti ajettua ihan tarpeeksi kun tommonen on Qashqain huoltokeikkojen ajaksi monesti tuupattu sijaisautoksi. Ihan hirveä pirssi ja tuolla ajellessa on oikeasti pelottanut että kuolee.
Nykyisin olenkin ottanut tavaksi sanoa että en halua Micraa sijaisautoksi, mikä tahansa muu käy.

Juke on vaan jotenkin, liikaa. Se on jo liian ruma jotta siitä voisi tulla kaunis joskus. Ei vaan valitettavasti toimi.

Uusissa Qashqaissa ja X-Trailissa Nissan on jo saanut minusta kiinni aika hyvin siitä miltä tyylikkään auton kuuluukin näyttää. Toki ei tuo edeltävä Qashqai mallikaan mikään hirvittävä rumilus ole.
 
Se on harmi, että Micra ei jatkanut samalla laadukkaalla linjalla, jonka se aikanaan otti Vuoden Autoksikin valitulla mallilla K11 vuonna 1993. Meillä ehti näitä olla kakkosautona 3 kpl ja äidillänikin niitä oli 2 kpl. Se oli aikanaan mainio pikkuauto. Nykypäivän spekseillä se tuntuu kovin pieneltä ja turvattomalta, mutta auto oli laadukas.

Nykyinen, Intiassa valmistettu tuntuu laadultaan heikommalta - ajanut en ole, mutta hallissa olen sen rakenteita kurkistellut.

K11 vm 1993:

769.jpg
 
Markku J sanoi:
Se on harmi, että Micra ei jatkanut samalla laadukkaalla linjalla, jonka se aikanaan otti Vuoden Autoksikin valitulla mallilla K11 vuonna 1993. Meillä ehti näitä olla kakkosautona 3 kpl ja äidillänikin niitä oli 2 kpl. Se oli aikanaan mainio pikkuauto. Nykypäivän spekseillä se tuntuu kovin pieneltä ja turvattomalta, mutta auto oli laadukas.

Nykyinen, Intiassa valmistettu tuntuu laadultaan heikommalta - ajanut en ole, mutta hallissa olen sen rakenteita kurkistellut.

K11 vm 1993:

769.jpg

Tuo Micra on vielä auton näköinen. Se välissä ollut mulkosilmä ei mutta veikkaan että ajettavuus kuitenkin siinä vielä auton tasolla, koska se on sitä tuossa mulkosilmä-Notessa. Tämä Intiassa tehty säästömalli sen sijaan, vaikka nyt ehkä autolta näyttääkin, ei siltä kuitenkaan tunnu.
Laatutaso sisustuksen materiaaleissa, osien sovituksissa ja kaikessa nähtävässä ja kosketeltavassa on kyllä aivan luokattoman huonoa. Tähän kun lisätään tunnoton ohjaus, olematon äänieristys ja surkeat hallintalaitteet niin heikoilla ollaan.
 
Tuon intialaisvalmisteisen Micran peltityön sovituksia ja lokasuojien hentoisia pokkauksia ja hitsisaumoja kun katselee, niin käy kyllä mielessä miten sen korroosionkestävyyden kanssa lienee.

Nissanilla oli ruosteongelmia minun nuoruudessani Cherryn ja Sunnyn kanssa. Minulla ehti olla näitä uutena hankittuina 4 kpl. Yhdestä Sunnystä ruostui äänenvaimentimen pönttö puhki 5 tkm ajettuna. Yhdestä Cherrrystä taas meni takapuskurin alla oleva helmapelti aivan ruosteen täplittämäksi alle vuoden ikäisenä. Muuten nuo olivat hyviä autoja aikanaan. Voimalinja toimi kivasti ja kabiini oli miellyttävä tarjoten kohtalaisen hyvää laatuvaikutelmaakin. Tykkäsin noista Nissaneista pikku murheista huolimatta.
 
Nissanin nykyinen mallitarjonta ei ole ainakaan omaan makuun mitenkään houkutteleva. Tavalliset sedanit ja farkut loistaa poissaolollaan, ehkäpä se on nykyaikaa mutta kyllä Primeroita tai Maximoita menisi kaupaksi jos niitä täällä kaupasta saisi. Ameriikoissahan mallit on nyt Sentra (olisko Primeraa pienempi), Sentra (Primeraa vastaava) ja Maxima. Pari viikkoa sitten näin venäjän rekisterissä olevan uudehkon Maximan ja kyllä se oudolta (hyvällä tavalla) näytti katukuvassa, iso kuin mikä.

Quskai on ihan ok, varsinkin uusin malli, sisältä uusin ja edellinen on turhan lelumainen, ei nappaa. Juke on...en sano mitään ja Micrasta on tullut intialainen halpis.
 
Joskus kauan sitten oli Nissanilla vielä hyvinkin pohjolan kansaa kiinnostavia malleja. Oli Sunnyä, Primeraa, Micraa jne. Sitten tuli Almeraa ja Primarasta pariakin painosta. Jossain kuitenkin kalifi päätti, että nyt tehdään uutta ja hienoa.

Itse kävin oikeasti katsomassa taannoin tuota viimeisintä myynnissä ollutta primeramallia. Farmaria teki mieli ja aiemmasta Primerasta oli varsin hyvät kokemukset. Jokin siinä P12:ssa vaan ei enää kolahtanut. Onko se se keskeltä leikattu"copypaste"-muotoilu vai tuo hivenen härö kojelauta. En muista... jäi kauppaan kuitenkin.

Uusi nissanin Qashqai kiinnostaa periaatteen tasolla. Kiinnosti jo edellisessä autonvaihdossa, mutta sillon vielä bensakoneiden turbottomuus jätti rannalle. Tietty "villiys" näyttää Qq:n muotoilussa vielä olevan tallella, mutta ei enää niin pahasti kun Juken kanssa. Uusi tekniikka euroopasta näkyy laitetun myös Qq:n 1.2DIG-T:n muodossa.

Ehkä Nissanin "ongelma" näkyy siinä, että heillä on tarjota kaksi, käytännössä ehkä yksi automalli sille tavalliselle perheelliselle. Kaupunkiautosita hypätään suoraan crossovereihin... Silloin se "perheauto" on juuri tuo Qashqai. Sitä sitten myydäänkin kuin häkää, sehän on nähty. Tietyn ostajakunnan se kuitenkin on tähän saakka jättänyt kylmäksi. Jättääkö uusikin malli, sen aika näyttää.
 
ConD kirjoittaa kyllä täyttä asiaa.

Sen verran lisäisin tuohon että edellismallin Qashqaita pystyi pitämään ihan perheautona sen +2 korimallian vuoksi. Se kun tarjosi lisää kuljetuskapasiteettia ja isommat sisätilat muutenkin.
Normaali Qashqai ei nelihenkiselle perheelle riitä. Ei riittänyt ennen eikä riitä nytkään. Pieni varsinkin tavaratilaltaan.

Nykyisestä ei ole kuin normaali-versio tarjolla ja +2 versiota ei ole tulossa. X-Trail tulee olemaan sitten se isompi crossover mutta hinta siinä pompsahtaa varmasti jo aivan eri lukemiin kuin edellismallin +2:ssa.
 
downtime sanoi:
...X-Trail tulee olemaan sitten se isompi crossover mutta hinta siinä pompsahtaa varmasti jo aivan eri lukemiin kuin edellismallin +2:ssa.

Kiinnostava malli itsellekin tulevaisuudessa, mutta samaa pelkään tuon hinnoittelun suhteen. X-trailin hinnat alkaen -mallin hinta on tainnut olla (tarkistamaton arvaus) 40k€:n kieppeillä, ja varusteltuna eittämättä reippaasti enemmän. Tuohon hintaluokkaan alkaa saada sitten jo muunkinlaista maasturia, puhumattakaan mun tyyppisistä autoista, joten veikkaan että myyntimäärät jäävät pieniksi verrattuna QQ+2:een.

Veikkaan myös, että X-trail asemoidaan hinnallisesti kilpailemaan muiden 7-paikkaisten maastureiden, kuten esim. Kia Sorrenton, Hyundai Santa Fen, Chevrolet Captivan ja Mitsu Outlanderin kanssa. Koon puolesta kilpailijoita voisivat olla myös esim. X5 ja Touareg, mutta veikkaanpa että Nissan ei oikeasti ole esim. potentiaalisen BMW:n ostajan vaihtoehtolistalla.

Toteutuessaan tuo tarkoittanee myös sitä, että markkinoilta poistuu ainut kohtuuhintainen 7-paikkainen nelivetokatumaasturi. Tosin en tiedä kuinka suurta osuutta 7-paikkainen neliveto on edes edustanut QQ:n kokonaismyynnistä, ja näin tarkemmin ajatellen senkin myyntimäärät lienevät olleet pieniä QQ:n perusversiohin verrattuna. Silti, X-trailia odotellaan mielenkiinnolla.
 
^Tarkoittaa myös, ettei Nissanilla ole yhtään mallia "perus perheelle" joka edellyyttä, että takakonttiin sopii reissutavarat. Qahsqai + mallia odotellessa, jossa on sen 100 litraa isompi (=pitempi) takakontti, lisäistuimia ei välttämättä tarvita. Kaiken kaikkiaan Nissan on tällä hetkellä aika hyvin vetäytynyt perheautoluokasta? Itselleni Qashqain listalta tippumiseen riitti vilkaisu konttiin... Toki kaikki ei tavaratilaa niin tarvitse.
 
Marty McFly sanoi:
Kiinnostava malli itsellekin tulevaisuudessa, mutta samaa pelkään tuon hinnoittelun suhteen. X-trailin hinnat alkaen -mallin hinta on tainnut olla (tarkistamaton arvaus) 40k€:n kieppeillä, ja varusteltuna eittämättä reippaasti enemmän. Tuohon hintaluokkaan alkaa saada sitten jo muunkinlaista maasturia, puhumattakaan mun tyyppisistä autoista, joten veikkaan että myyntimäärät jäävät pieniksi verrattuna QQ+2:een.

Veikkaan myös, että X-trail asemoidaan hinnallisesti kilpailemaan muiden 7-paikkaisten maastureiden, kuten esim. Kia Sorrenton, Hyundai Santa Fen, Chevrolet Captivan ja Mitsu Outlanderin kanssa. Koon puolesta kilpailijoita voisivat olla myös esim. X5 ja Touareg, mutta veikkaanpa että Nissan ei oikeasti ole esim. potentiaalisen BMW:n ostajan vaihtoehtolistalla.

Toteutuessaan tuo tarkoittanee myös sitä, että markkinoilta poistuu ainut kohtuuhintainen 7-paikkainen nelivetokatumaasturi. Tosin en tiedä kuinka suurta osuutta 7-paikkainen neliveto on edes edustanut QQ:n kokonaismyynnistä, ja näin tarkemmin ajatellen senkin myyntimäärät lienevät olleet pieniä QQ:n perusversiohin verrattuna. Silti, X-trailia odotellaan mielenkiinnolla.

Juurikin näin.

Kauppias arvaili myös hinnat alkaen mallin asemoituvan tuohon 39 - 40t hintahaarukkaan. Tähän on helppo yhtyä kun Nissan on itsekin ilmoittanut X-Trailin olevan suora kilpailija Toyota RAV4:lle ja Ford Kugalle.

Mitä itse myyntimääriin tulee, niin osuus oli itse asiassa yllättävänkin suuri QQ+2:lle. Olikohan jotain 30% luokkaa myydyistä Qasqhaista. Se on minusta jo ihan merkittävä osuus ja jos se tippuu niin silloin tipahtaa koko auton myyntimäärät sen verran että turha hätyytellä enää johtopaikkoja.

 
Nissanin tulevasta X-Trailista ei ole vielä hirveästi infoa tarjolla. Tuo auto kiinnostaa hieman. Yhtenä pääsyynä on myyjäliikkeen sijainti. Eli myynti ja huolto ois kävelymatkan päässä. Meillä kun ei täällä hirveästi ole tarjontaa, mutta Nissan löytyy. Edellinen Xtrail oli jossain vaiheessa vahvasti harkinnassa kun työkalumainen olemus ois soveltunut ja 2.5i cvt essari hyvillä varusteilla meinas houkuttaa. Ois ollut aika kätevä peli koiraharrastajan käyttöön konttinsa puolesta.
Tuleva malli taitaa vain tehdä aikalailla eroa edeltäjäänsä. Ehdottomasti käyn tutustumassa kun essari tulee kauppaan. Veto-ominaisuudet ja sitämyöten koneet & laatikot kiinnostaa. Taitaa vain olla niin, että bensaversiot jää aika harvaan eikä aiemmalle 2.5i:lle ole oikein seuraajaa?
 
tuRboman sanoi:
Taitaa vain olla niin, että bensaversiot jää aika harvaan eikä aiemmalle 2.5i:lle ole oikein seuraajaa?
Kyl se ainakin ison veden takana elää hyvin. Katso Nissan usa ja Rogue. Toisaalta myös uuden pattiksen hyrbidissä on 2.5L pata. Eikös näillä pitänyt olla yhteinen pohja?
 
jf sanoi:
Kyl se ainakin ison veden takana elää hyvin. Katso Nissan usa ja Rogue. Toisaalta myös uuden pattiksen hyrbidissä on 2.5L pata. Eikös näillä pitänyt olla yhteinen pohja?

Tarkoitin lähinnä meidän markkinoita. Jenkkilässä löytyy lähes kaikille merkeille isompia ja parempia bensamyllyjä. Meille tuodaan parilitraiset hinnat alkaen mallit ja kiitos verotuksen, muuta ei bensapuolella tarjota. Subaruunkin on Foressa jenkeissä 2.5i mutta täällä ei.
Onko jollain tietoa Xtrailin konevalikoimasta?
 
Kyllähän tuo QQ näytti hyvältä nyt kun sellaisen tuossa firman pihalla bongasin, en tiedä oliko jollain firmalaisellamme koeajossa...

Mutta joo.. Miksei tuohon saisi vaikka Jukesta tuon tehokkaimman bensaturbon..