https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Keskustelua nelivetotekniikoista

Tässä vähän esimerkkiä eri nelivetojen eroista:


(Miten tuon videon voi linkittää suoraan? En löydä siihen kuvaketta)
 
jni sanoi:

(Miten tuon videon voi linkittää suoraan? En löydä siihen kuvaketta)
Poista Youtube-linkin https-osuudesta s-kirjain ( https:// --> http:// ). Osoitteen voi postata myös ilman url-tageja ja foorumisofta osaa automaattisesti muodostaa siitä upotetun videon.

Roller Test: BMW X3 vs MB GLK vs Audi Q5

Edit: näköjään juuri tuon videon kohdalla tuo ei onnistu, koska videon uppaaja ei ole jostain kumman syystä sallinut upotettuja linkkejä. Muiden videoiden kanssa tuon pitäisi toimia.
 
Mitä tulee tuohon itse videoon, niin itse en juuri jaksa antaa painoarvoa noille jonkun merkin omille vertailuvideoille. Niissä kun lopputulos saadaan juuri halutunlaiseksi tekemällä tietynlainen testi. Lisäksi noista ei ikinä tiedä millaisilla asetuksilla testissä olevilla autoilla ajetaan. Osassa saattaa olla luistonestot päällä ja joissain se on voitu kytke pois jne. Esimerkkinä Audin tai MB:n tekemänä testin lopputulos olisi varmasti ollut aivan toinen ;)
 
Niinpä... Ja milloin normaalissa ajossa joudut tuollaiseen tilanteeseen? Kerran viidessä vuodessa jos sitäkään?  ;D Neliveto on omiaan ihan normaalissa ajossa esim. mutkissa. Ja kyllä melkeinpä kaikilla tekniikoilla pääsee lumihangen tai vastaavan yli. Sinänsä nuo testit ovat mielestäni varsin turhia. Xdrive vaikuttaa niiden perusteella ihan pätevältä ratkaisulta.
 
^Moneen kertaan linkitetty vanha vitsi, jossa bemarin maksamat aplodeeraajat.
 
pokkus sanoi:
Mitä tulee tuohon itse videoon, niin itse en juuri jaksa antaa painoarvoa noille jonkun merkin omille vertailuvideoille. Niissä kun lopputulos saadaan juuri halutunlaiseksi tekemällä tietynlainen testi. Lisäksi noista ei ikinä tiedä millaisilla asetuksilla testissä olevilla autoilla ajetaan. Osassa saattaa olla luistonestot päällä ja joissain se on voitu kytke pois jne. Esimerkkinä Audin tai MB:n tekemänä testin lopputulos olisi varmasti ollut aivan toinen ;)
Tuossa Audin oma video, jossa ensin 2 rengasta rullilla ja lopulta 3.. hyvin lähtee => bemarin videon arvo pyöreä 0.
 
Tässä muutaman kerran esillä ollut kuvaaja 4. sukupolven Haldexin lukitusasteista. Siniset alueet kertovat lukituksen määrän (arvot vasemmalla) ja punainen viiva on ajonopeus (arvot oikealla). Loggasin tämän datan kuivalla asvaltilla, eli renkaat eivät sutineet missään vaiheessa ja yhtään kiidytystä en tehnyt täydellä kaasulla:

Hjaldex.JPG


Kytkin oli siis kokonaan auki vain jarrutustilanteissa. Kevyissä kiihdytyksissä lukitusaste nousee noin 25% ja reippaamissa kaasun avauksissa noin 75%. Tyhjäkäynnilläkin lukitusta on noin 10%.

Vanhemmat sukupolvet eivät siis käyttäydy näin, vaan niissä on pientä viivettä takapään kytkeytymisessä ja eturenkaan pitää sutia, jotta Haldex-kytkin alkaisi lukittumaan.
 
batman14 sanoi:
Niinpä... Ja milloin normaalissa ajossa joudut tuollaiseen tilanteeseen?
Eihän noilla homomaastureilla koskaan. Sitä päivää odotellessa kun audin ja bemun käyttöohjeissa lukee, että kestopäällysteen ulkopuolella ajo päättää takuun. Marsu myös maastureita valmistavana firmana ei ensimmäisenä kehtaa moista laittaa. Toisaalta eihän 22" köykämiinivanne sillä nälkään kuolleella kissan nahalla voikaan kestää offroadia kuten vaikkapa sepeliä tai puiden juuria siinä uran pohjalla...  ;)
 
tuRboman sanoi:
Entäs sitä edeltäneen kuminauhavetoisen monilevykytkimellä toteutettu "mukaneliveto"?

Noh, se lähti liikkeelle ihan yhtä hyvin, mutta autolla oli taipumus yliohjautua. Bemarilla ja audilla on huomattavasti helpompi ajaa pienessä luisussa kuin Subbella, jossa pyrki perä eteen tosi helposti. Tämä taitaa kuitenkin olla enemmän kiinni muusta kuin nelivedon toteutuksesta.
 
Hassu video. :)

Nelivetotekniikka tuossa jotain osaa näyttelee, mutta autojen painot ja rengastukset jäivät epäselviksi.

Tulos kuitenkin aika selvä... quattro vei aika selvästi. Hyvä hinausauto selvästi. :)
 
Mitkä renkaat?
Autojen painot?
Vatupassilla tarkistettu, että alusta on vaaterissa?
Mitkä asetukset 4vedon, ym. muiden elektroniikan härpäkkeiden osalta?

=============

Kiinnostava video, mutta aika paljon herätti kysymyksiä. Varminta olisi pistää vuorotellen tolppaan kiinni ja jousivaaalla mitata kummankin auton vetovoima lähdössä. :)
 
Senverta pitää sanoa, että audin elektroniikka rajoittuu sähköiseen taka-akselin lukkoon. :)

Ei siinä... Kaveri harrasti vapaaehtoista hinauspalvelua Typ44-quattrolla aikanaan. Etenemiskyky sillä oli aikanaan, ja on vieläkin hyvä.
 
pantero sanoi:
Kiinnostava video, mutta aika paljon herätti kysymyksiä. Varminta olisi pistää vuorotellen tolppaan kiinni ja jousivaaalla mitata kummankin auton vetovoima lähdössä. :)

Ei pelkästään tuokaan auta, sillain tuo toimisi että laitettaisiin samat renkaat, ja toiseen lisäpainoja tasan sen verran että ovat identtiset painoltaan.
 
pantero sanoi:
Mitkä renkaat?
Autojen painot?
Vatupassilla tarkistettu, että alusta on vaaterissa?
Mitkä asetukset 4vedon, ym. muiden elektroniikan härpäkkeiden osalta?

=============

Kiinnostava video, mutta aika paljon herätti kysymyksiä. Varminta olisi pistää vuorotellen tolppaan kiinni ja jousivaaalla mitata kummankin auton vetovoima lähdössä. :)

Tuossahan oli Subella alamäkeä vaik kuinka  ;D


PS:Nää kannattaa ottaa ihan tosissaan  ;D
 
Eikä tuo vanha audi mikään huono nelikkona voi siis olla vaikka olis mitkä vempulat taustalla..

Harmittaa kun en itse aikanani edes katsetta oikein sihdannut quattrojen suuntaan, ehkä nykyiselle vanhukselle sitten seuraajaa etsiessä tuo taitaa olla must juttu..
 
Skula sanoi:
Tuossahan oli Subella alamäkeä vaik kuinka  ;D

PS:Nää kannattaa ottaa ihan tosissaan  ;D

Ilman muuta, vakavastihan nää otetaan... ;D
Kieltämättä, kyllähän Quatro tuossa oli niskan päällä.

FXT:n postaama video oli myös mielenkiintoinen, siinä oli vetokisan lisäksi muitakin osioita: starti jäiseen ylämäkeen ja ratakoe kinoksissa.

Pohdiskelin, miten NX olisi tuossa pärjännyt.

-vetokokeessa vaikea veikata, miten olisi käynyt, ei todennäköisesti kärkeen
-ratakokeessa olisi tullut pataan, koska on raskas auto
-mäkilähdössä olisi voinut pestä kaikki muut, kun voi hiipiä liikkeelle ilman, että renkaat lipsuvat...

=================

Ratakokeessa bemarilla taisi olla paras aika. Ainakin sillä olisi ollut kaikkein hauskinta ajaa. :D
 
^Aika extreemi koejärjestely. Nämä aina vähän herättää kysymyksiä, mutta olkoon... Pataan tuli RX 350 AWD:lle, jossa on siis etuveto ja kardaanilla toteutettu takaveto (0 - 50 %).

RX on luokassaan eniten myyty SUV USA:ssa, yli 100 000 kpl vuodessa, josta noin 10 % on hybridejä. Siten RX onkin yksi bemarin kovimmista kilpailijoista.
 
Koska lunta tuppaa urakalla tupaan ja auraukset ovat meilläpäin mitä ovat, niin 4-veto alkaa kummitella yhä voimakkaammin mielessä. Koska tämä on (pitäisi olla) monimerkkifoorumi, niin kertokaapa omia kokemuksianne eri nelivedoista näistä malleista: nykymalliston Audi A3 (haldex) ja samoin nykymalliston A4/A5 (torsen), BMW 3-srj xdrive, Volvo S60/V60-nykykorimalliston AWD, ja Subaru Legacy/Outback. Mieluiten automaatteina.

Noissa on varmasti eroja ajettavuudessa, ajamisen hauskuudessa ja reagoinnissa toiselle pyöräparille liikkeellelähdössä sekä etenemiskyvyssä. Ne seikat kiinnostavat, samoin tietysti kestävyys/toimintavarmuus eli kyseisten toteutusten maine. Oma äkkinäinen kantani on, että sitä vetoa saisi olla kesäkelissäkin edes jonkin verran myös sille toiselle pyöräparille eli jatkuvatoiminen neliveto. Myös sitä yliohjautuvuutta saisi olla eli kaasulla saisi halutessaan perää sivullekin.

Lisäkysymyksenä vielä vag-asiantuntijoille: tuo pikkuaudien haldexhan on systeeminä myös mm. Octavia 4X4:ssä ja Scoutissa sekä Seat Leon X periencessä. Onko noissa muissa tekninen toimivuus tismalleen Audi A3:n tapainen eli jatkuvasti kesälläkin vähimmillään 10% vedosta menee taakse, vai ovatko ne hyvällä kelillä pelkkiä etuvetoja?

Kyllä noita aion koeajaa tässä talvella, mutta laittakaa etukäteisinfoa jos viitsitte. :)

Tuttuni sai viikko sitten A3 sb 1,8 stronic quattron työsuhdepirssiksi ja kävin kokeilemassa. Pahus kun ei ollut tätä lumimäärää mutta vakaa se oli motarillakin verrattuna entiseen etuveto-A3:eeni ja liukkaissa risteyksissä lähti sutimatta rinnalla olevien jäädessä paikalleen. Auto tuntuu salakavalasti tehottomalta mutta kyse on nelivedon eleettömyydestä -siinä se nelari tekee ihmeellisen kokemuksen jäisellä tienpinnalla kiihdytettäessä. Kun tuo oma peli menee ns. polvilleen näillä keleillä liikkeellelähdöissä ja etenemiskyky auraamaatomilla pihoilla ja kaduilla on luokkaa surkea, niin nelarin uskon vahvasti olevan seuraavassa autossani...

 
BMW:ssä saa kaikki ajoa holhoavat systeemit kokonaan pois päältä. Ajotuntuma ja käytös on normaalitilassa takavetomainen (40 eteen ja 60 taakse) , sillä erolla tosin, että pito on mainio normaalilla ajotavalla (miksei hieman reippaammallakin) ja ainakin nastarenkailla. Pysähdy se ei sen paremmin kuin etuveto tai takapotkukaan. Liikkeelle lähtee kyllä hienosti ja ripeästi. Toi neliveto jauhaa kokoajan mikä tietty nostaa hieman kulutusta. X-maasturimalleissa on vielä joku Performance control.

Active Tourer lienee käytökseltään erilainen, kun se on normaalimallina etuveto. Se nyt tuskin sulla tulis muutenkään kyseeseen.
 
Minulla ei ole valtavaa kirjoa kokemusta nelikoista, mutta seuraavat autot olen omistanut: Subaru Outback -11, Passat 4Motion -12, Passat Alltrack -13 ja nyt tämä Tiguan sekä tuleva tuplaturbo.

Oletin Subarun kehutun nelivedon jälkeen VW:n nelikon olevan jotenkin heikommin toimiva. Käytännössä erot ovat olleet kuitenkin lähinnä marginaalisia vitos Haldexin jakaessa takapyörille sen 10% minimissään. Ainoat havaitut erot Subarun ja tuon ensimmäisen Passatin (Haldex 4) välillä oli Subarun tarjoaminen helpommin kaasulla kylkimyyryä (joskin ajonvakautus tappoi tuon välittömästi). Nykyinen Haldex 5 käyttäytyy hyvin saman kaltaisesti kuin Outback.

Riippumatta siitä miten noiden nelikko on toteutettu, niin aina on neliveto toiminut. Koskaan ei ole tarvinnut kisa-auto perässäkään arvailla etenemiskykyä. Audin Torsenista on myös kokemusta, mutta koska autot eivät ole olleet omia, niin niille ei ole tullut annettua koskaan jenkkaa nelivedon toimivuuden ja erojen toteamiseksi. Suohon noita omia pirssejä en ole ajanut, vaan sinne tarvitaan sitten oikea maasturi.
 
Kiitos jo näistä ekoistakin vastauksista. Tuo on hyvä juttu että ajonvakautuksen saa Bemarissakin pois (sen tiesin jo), kuten A3 quattrossakin saa poiketen etuvetomalleista.

Mites tuo Subarun neliveto; onko se torsen-tyyppinen kuten isommissa Audeissa? Ilmeisimmin vahvamaineisia ovat, joskin CVT-loota arveluttaa omaan makuuni.

A3:ssa neliveto syö tavaratilan korkeudesta noin 10 cm joten sb:ssä se on aika pieni, ja sedanissa vielä epäkäytännöllisen pieni lastausaukko (tiedän jostakin syystä kokemuksella).



 
Kovin suurta kokemusta eri nelivedoista ei itsellä ole, mutta Bemun xDriveä voin suositella ainakin "sportti-pakettien" yhteydessä, jolloin vetosuhde on jopa 20:80 eli hyvin takapainotteinen. Tämä on todella hauska ajaa jopa kesällä kuivalla kelillä takavetoisesta ajokäytöksestä johtuen ja uskoisin tuon toimivan myös talvikeleillä huonommissakin olosuhteissa, vaikka omakohtaista kokemusta ei olekaan. Eli yhdistettynä kesän hauskuus ja talven käytännöllisyys.