P
pokkus
Vieras
- 20.1.2014 klo 07:00 / Keskustelua nelivetotekniikoista
Avataas aihe nelivetotekniikan keskustelulle. Eli automallista riippumaton keskustelu ja aiheena erilaiset tekniikat miten neliveto voidaan toteuttaa autossa. Tässä aiheessa ei tapella onko neliveto parempi kuin muut vetotavat jne. Eri nelivetotekniikoiden välisestä paremmuudesta voidaan keskustella 
Itsellä ei ole vielä tähän mennessä ollut ainuttakaan nelivetoautoa. Etuvetoisia ja takavetoisia löytyy tällä hetkellä pihasta. Tästä syystä ei ikinä oikein ole tullut kunnolla tutustuttua aiheeseen ja siksi tietämys on hiukan heikohko. Nyt päätin, että seuraavan perheauton on oltava nelikko, joten tämä on ajankohtainen aihe taas itselle.
Kukas täällä tietäisi paremmin Porschen nelivetotekniikoista? Etenkin kiinnostaa tuon uuden Macanin tekniikka, jonka käsittääkseni pitäisi olla sama kuin Cayennessa. Miten neliveto on toteutettu Macanissa? Ilmeisesti se on takavetopainotteinen (80% takapyörillä normaalissa ajossa), mutta pystyy hetkessä siirtämään vaikka 100% pelkästään etupyörille. Ilmeisesti sporttisempaa ajettavuutta tuolla takapainotteisuudella haetaan. Mitäs Possun torque vectoring tekee tässä nelivedolle?
Itsellä ei ole vielä tähän mennessä ollut ainuttakaan nelivetoautoa. Etuvetoisia ja takavetoisia löytyy tällä hetkellä pihasta. Tästä syystä ei ikinä oikein ole tullut kunnolla tutustuttua aiheeseen ja siksi tietämys on hiukan heikohko. Nyt päätin, että seuraavan perheauton on oltava nelikko, joten tämä on ajankohtainen aihe taas itselle.
Kukas täällä tietäisi paremmin Porschen nelivetotekniikoista? Etenkin kiinnostaa tuon uuden Macanin tekniikka, jonka käsittääkseni pitäisi olla sama kuin Cayennessa. Miten neliveto on toteutettu Macanissa? Ilmeisesti se on takavetopainotteinen (80% takapyörillä normaalissa ajossa), mutta pystyy hetkessä siirtämään vaikka 100% pelkästään etupyörille. Ilmeisesti sporttisempaa ajettavuutta tuolla takapainotteisuudella haetaan. Mitäs Possun torque vectoring tekee tässä nelivedolle?