https://tummennuskalvot.fi/

Keskustelua BMW:n mallimerkinnöistä

P

pokkus

Vieras
Bemarin markkinointitiimi on vain mennyt ihan metsään näillä uusilla malleillaan ja numerosarjoillaan. Tuntuu, että he eivät tiedä oikein itsekään mitä ovat tekemässä. Enää ei voi numerosarjasta päätellä oikeastaan mitään moottorin koosta tai sylinterimäärästä. Hulluimpana on nämä uudet 2- ja 4-sarjat jotka oli varattu pelkästään coupeille. Tähän asti kaikki vielä ihan järkeenkäypää, mutta miksi siitä coupesta pitää heti ensimmäisenä tehdä joku "tila-auto" ja lykätä kaksi ylimääräistä ovea? Ei nuo vaan kuulu coupeen. 3-sarjan coupea odotellessa... :rolleyes: :)
 
pokkus sanoi:
Bemarin markkinointitiimi on vain mennyt ihan metsään näillä uusilla malleillaan ja numerosarjoillaan. Tuntuu, että he eivät tiedä oikein itsekään mitä ovat tekemässä. Enää ei voi numerosarjasta päätellä oikeastaan mitään moottorin koosta tai sylinterimäärästä. Hulluimpana on nämä uudet 2- ja 4-sarjat jotka oli varattu pelkästään coupeille. Tähän asti kaikki vielä ihan järkeenkäypää, mutta miksi siitä coupesta pitää heti ensimmäisenä tehdä joku "tila-auto" ja lykätä kaksi ylimääräistä ovea? Ei nuo vaan kuulu coupeen. 3-sarjan coupea odotellessa... :rolleyes: :)

Miksi se koneen koko tai sylintereiden määrä pitäisi tulla mallinimestä ilmi? Alkaa olemaan pikkuhiljaa menneen talven lumia nämä jutut muidenkin merkkien kohdalla. Ja looginenhan toi nyt on eli parilliset 2,4,6 ovat coupeja ja parittomat sitten sedaneita ja avantteja. Ja kaksi ylimääräistä ovea varmaan sen takia, että saadaan lisämyyntiä. Maailma muuttuu, asiakkaita kuunnellaan ja myyntiä pyritään lisäämään.
 
Joskus lueskelin (en vain millään muista milloin ja mistä) tuosta "uudesta" numerointi ideasta. Jotenkin ne siinä perusteli sitä, että 2, 4 ja 6 (ja 8) eivät tavoittele sitä suurta yleisöä vaan ovat BMWn sisäistä "premiumia" ja haluavat kosiskella hienomilla ja hienostuneimmilla linjoilla ja ratkaisuilla. Kun taas 1, 3 ja 5 ovat peruskauraa ja joiden myynti on "taattua".

Yritin etsiä artikkelia, mutta hankalaksi sen tekee etten muista edes millä kielellä se on kirjoitettu :)
 
TT_rex sanoi:
Miksi se koneen koko tai sylintereiden määrä pitäisi tulla mallinimestä ilmi?

En kyllä itsekään tälle heidän itse luomalleen tavalle jatkossakaan nurisisi, taitaa pian olla niin että ukkelit ajelee 3-sylinterisellä / 1,5-litrasellla koneella varustettua 328:a ? !  :p 
 
TT_rex sanoi:
Miksi se koneen koko tai sylintereiden määrä pitäisi tulla mallinimestä ilmi? Alkaa olemaan pikkuhiljaa menneen talven lumia nämä jutut muidenkin merkkien kohdalla. Ja looginenhan toi nyt on eli parilliset 2,4,6 ovat coupeja ja parittomat sitten sedaneita ja avantteja. Ja kaksi ylimääräistä ovea varmaan sen takia, että saadaan lisämyyntiä. Maailma muuttuu, asiakkaita kuunnellaan ja myyntiä pyritään lisäämään.

No lähinnä ajattelin, että sen takia koska se on aikaisemmin Bemarin malleissa näin ollut. Vielä reilu 10 vuotta sitten mallimerkinnän perusteella oli aika helppo kertoa litratilavuus ja sylinterimäärä, vaikka malleista ei muuten mitään tiennytkään. Esimerkkinä aikaisemmin 328i merkinnästä olisi voinut aika varmuudella sanoa, että kyseessä ei ainakaan ole nelisylinterinen malli :)

Kuten sanoin myös tuolla aiemmin, niin 4-sarjalainen olisi ihan looginen jos siellä olisi vaan noita coupeja. Uudessa Gran Coupessa ei minusta ole mitään muuta coupea kuin nimi :) Se voisi ihan yhtä hyvin olla 3-sarjan HB-malli, mutta kun siellä on jo oma GT.
 
Näin se vaan muuttuu...on tullut citymaastureita, jotka eivät kuitenkaan ole oikeita maastureita ja on tullut neliovisia coupeja, jotka eivät kuitenkaan ole coupeja jonkin vanhan mittapuun mukaan tarkasteltuna. Ne mitkä olivat määritelmät joskus 70-80-luvuilla eivät enää oikein päde tässä hommassa - kuten ei monessa muussakaan hommassa.

Samoin on noiden mallimerkintojen laita. Varmasti valmistajat pyrkivät suunnittelemaan ne mahdollisimman aikaa kestäviksi, jottei niitä tarvitsisi alvariinsa vaihdella ja veivata ja siten aiheuttaa kuluttajille turhaa pään raapimista. Näkisin kuitenkin, että moottorin kokoon sidotut merkinnät ovat tulleet tiensä päähän osittain muutamasta syystä:

- V8 ja pian myös kutoskoneet ovat historiaa yleisimmissä ja myydyimmissä autosegmenteissä eli konekanta supistuu ja näin ollen ei koneen kokoon sidottu merkintä välttämättä ole enää käyttökelpoinen pitkässä juoksussa
- Autoissa on nykyään paljon muitakin "arvotekijöitä" kuin pelkkä koneen koko ja teho eli koneen painoarvo tässä kokonaisuudessa on pienentynyt siitä mitä se joskus oli.
- Ja nelipyttyisten turbojen ja tuplaturbojen kovahko kehitys tässä viime vuosina. 
 
TT_rex sanoi:
Näkisin kuitenkin, että moottorin kokoon sidotut merkinnät ovat tulleet tiensä päähän osittain muutamasta syystä:

- V8 ja pian myös kutoskoneet ovat historiaa yleisimmissä ja myydyimmissä autosegmenteissä eli konekanta supistuu ja näin ollen ei koneen kokoon sidottu merkintä välttämättä ole enää käyttökelpoinen pitkässä juoksussa
- Autoissa on nykyään paljon muitakin "arvotekijöitä" kuin pelkkä koneen koko ja teho eli koneen painoarvo tässä kokonaisuudessa on pienentynyt siitä mitä se joskus oli.
- Ja nelipyttyisten turbojen ja tuplaturbojen kovahko kehitys tässä viime vuosina.

Olet täsmälleen oikeassa. Lisäisin vielä sen, että kun ahtaminen koko ajan yleistyy, niin eri suoritusarvojen koneet tehdään yhä enemmän ja enemmän samasta moottorista -- jos iskutilavuus on kaikissa sama, niin mitä ihmeen järkeä olisi täysin epäoleellista asia eli iskutilavuutta mallinimessä tuoda esille?
 
Näköjään BMW:n mallimerkinnöistä näyttää näkevän hämmästyttävän tarkasti moottoritehon! Muutamassa pikkumallissa ja 640i:ssä on sorruttu isotteluun, mutta muutoin kaava on yllättävän tarkasti "9 x mallimerkinnän kaksi vikaa numeroa = hevosvoimat".

Koodi:
420i  184  9,2
428i  245  8,7
435i  306  8,7
420d  184  9,2
430d  258  8,6
435xd 313  8,9
316d  116  7,2
318d  143  7,9
114i  102  7,3
125i  218  8,7
550i  449  9,0
640i  320  8,0
 
pokkus sanoi:
Esimerkkinä aikaisemmin 328i merkinnästä olisi voinut aika varmuudella sanoa, että kyseessä ei ainakaan ole nelisylinterinen malli :)

Huomaa kuitenkin, että tuo merkintä ei itsessään anna mitään vinkkiä kuudesta sylinteristä, vaan se pitää erikseen tietää. Ihan samalla tavalla nykyään pitää erikseen tietää, että kyseessä on nelisylinterinen turbo. Merkintöjen loogisuus ei siis ole tässä mielessä muuttunut mihinkään. Jos jossain vaiheessa numeroilla on ollut löyhä yhteys litratilavuuteen, on sekin logiikka kadonnut jo vuosia sitten.
 
Uusia mallimerkintäuudistuksia luvassa:

http://jalopnik.com/bmw-may-change-names-to-330i-and-340i-with-new-engines-1602406890
 
Ironic32 sanoi:
Typerää toimintaa BMW:ltä. 2-litran neloskonetta myydään itse valmistajan toimesta ulos 330i-badgella? Toisaalta ihan yhtä typerä badge-raiskaus oli jo 328i:n kanssakin. Se 1,5 3-pyttyinen diesel on varmaan tulevaisuudessa sitten 335d ;D

Isommat numerot kun katsos myyvät paremmin... :rolleyes:
 
Onhan toki bemulla ollut ennenkin "epäloogisuuksia" mallinumeroinnin kanssa. Esim.  325, 328, 330 ja 335 olivat kaikki yhteen väliin kolmilitraisia. Vanha 7-sarjalainen taisi olla aikanaan 745 vaika kone taisi olla 3,4 litrainen (turboahdettu tosin).
 
Ja E21:n 315 joka oli 1,6 litrainen. Näitähän löytyy vaikka kuinka paljon...
 
Ironic32 sanoi:
Typerää toimintaa BMW:ltä. 2-litran neloskonetta myydään itse valmistajan toimesta ulos 330i-badgella?

TM:ssä sivuttiin tätä asiaa ja 2.0 R4 bensaturbosta tulee tosiaan kaksi eri tehoa myyntiin ja toisen perälautaan lätkäistään legendaarinen 330i.

Muutama vuosi kun vielä mennään, niin 3-pyttynen on varmaan 328i 8)
 
Vempula sanoi:
Muutama vuosi kun vielä mennään, niin 3-pyttynen on varmaan 328i 8)

Haitanneeko tuo mitään jos koneesta irtoaa esim 300hv?
Kolmesylinteriset rocks!
Onhan harlikatkin 2 sylinterisiä vai miten se meni...

Aloitusviestiin kommenttina, minusta on ihan ok tuo coupe sarja nimeäminen 2, 4, 6.
Sen sijaan tuo etuvetoinen Active Tourerit tila-auto ei oikein istu 2 sarjaan koska eihän se ole coupe. Mutta loppui ilmeisesti numerot kesken. Tila-auto mallin olisi voinut ehkä jättää numeroimatta, tai ekan numeron korvata kirjaimella koon mukaan esim B18i.