https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Keskustelua auton peräkärryistä

Ei se Gansin kuomu sen parempi ole, muovista vaan loppuu mekaaniset ominaisuudet kun sitä pidetään pitkään auringossa.
 
Tai siis muovilla on tapana kutistua iän myötä. Ja kun tuolla kuomun alla on kuitenkin se joustamaton teräskehikko, niin sehän ei kutistu tasan mihinkään => muovi alkaa ihan pakosta repeilemään jossain välissä, yleensä jostain kiinnitysniitin reiästä tms. ja tuohan ei sitten pysähdy, koska se kutistuminen vain jatkuu, hitaasti mutta varmasti. Pysyvämpi korjaus olisi porata nuo kaikki niitit auki ja asemoida tuo kuomu uudelleen siihen kehikkoonsa. Näin ne kaikki jo kehittyneetkin jännitykset purkautuu ja homma lähtee taas ikäänkuin alusta, jolloin tuon repeymän korjauskin kestää jo taas astetta paremmin.
 
Ei ne 15 vuotta vanhat peräkärryn renkaat enää välttämättä ole turvalliset. Tuttavalla kärryn rengas repesi melko pahasti ja painoa vain 100 kg jarruttomassa kärryssä kyydissä.

Vaihdoin omaani hiljattain Minerva autonrenkaat. Alkuperäiset reilu 6v renkaat oli kulutuspinnan pohjalla halki koko renkaan ympäryksen matkalta. Itsellä vararengas, soveltuva tunkki ja työkalut mukana pidemmillä reissuilla ollut jo vuosia. Suosittelen tämän kuvan myötä kaikille. Mukavasti piristi reissulaisten päivää tämä tapahtuma tien päällä, 200 km:n päässä kotoa !

rengas.jpg
 
Auts, tuossa meitin 2007 hankitussa TeHossa on alkuperäiset renkaat alla....
Minulla oli 2004 mallisessa Majavassa myös alkuperäiset mitkä lie hinnat alkaen kiinankumit alla, mutta pari vuotta sitten ihan pihassa ohikulkiessa osui katse kulutuspinnan uriin, joiden pohjalta kumi oli ympäri asti halki. Onneksi ei ollut kovin raskaita kuormia tullut vedettyä, tuskin olisivat kestäneet. Olivat sen verran hurjan näköiset, että liki siltä seisomalta rengaskauppaan, ja hinnat alkaen Zeetexit alle. Eiköhän niillä taas pärjäillä hetki. Mutta olihan tuo peiliin katsomisen paikka, pitäisi noita kärrynkin renkaita aina silloin tällöin silmäillä.
 
Nuokin vain sellasta kertakulutus-tavaraa, että miltei saa halvemmalla uuden koko kiekon vanteineen kaupasta kuin pelkän kumin rengastöineen gummikauppiaalta, Juu, jälkimmäisessä sentään siihen renkaan valintaan voi vaikuttaa, panostaako laadukkaampaan vai ottaako jonkin kiinalaisen muovikiekon.
 
Näköjään kannattaa vilkuilla kulutuspinnan pohjia näissä halpisrenkaissa. Olisko tässäkin tapauksessa kyseessä vastaava halkeama, kun noin on revennyt rengas.

Halpakaupassa n. 60€ kpl rengas vanteineen. Itse ostin 2kpl Minerva autonrenkaita 100€:n vanteelle asennettuna ja tasapainotettuna. Sitä en tiedä, kummat on paremmat.
 
Mistähän löytyisi kärryyn kohtuu hintaiset renkaat 185R14C 3PMSF, jotka kestäisi käyttää myös kesällä, sulamatta alle? Ensi talvesta alkaen pitää jarrullisessa kärryssä olla 3PMSF-renkaat. Ei viitsisi kaksia renkaita varastoida kärryihinkin, kun alkaa talli näyttää rengasvarastolta muutenkin. Ei tarvitse olla se maailman paras talvirengas, kun ei tuonne liikenteeseen ole pakko lähteä kärryn kanssa pääkallokeleillä.
 
^Ei löydy, mutta laista löytyikin ”uusi” siirtymämääräys ”Talvirenkaana voidaan käyttää rengasta, joka on talvikäyttöön soveltuva ja varustettu merkinnällä M+S, M.S, M & S, M-S, MS tai ”Mud and Snow” 30.11.2024 asti. Ajoneuvoluokan O2 perävaunun talvirenkaana voidaan käyttää tällaista rengasta 30.11. 2029 asti”, joten ei huolta. Jatketaan vanhoilla M+S merkityillä kesärenkailla. Ne tosin on niin vanhat (17v), että olisi syytä uusia ja uudet ostaisi mielellään jo 3PMSF-merkityt.
 
Mulla on Goodriden kitkat perävaunussa ja kyllä niissä on 3PMSF-merkki. Koossa 185/70R14. En kyllä kantaisi mitään huolto allesulamisesta, tosin jarruttomassa kärryssä mulla ei ikinä painoa olekaan.
 
...vai oliko joku syy löytää nimenomaa ja ainoastaan 185r14c-merkintäiset renkaat?
Juu ei ole väliä onko profiili 82 vai 80.

Täytyy sen jotain vähän kovempaa olla kuin pohjoismainen kitkarengas. Se on ihan hirveä, kun asfaltti on 40 asteinen ja päällä on kolmatta tonnia kuormaa.

Mutta näköjään noi ajat muuttuneet tai ainakin jäänyt huomaamatta tuo O2-luokan pitkä siirtymäaika. Katsotaan mitä rengastusta tarvitaan, kun tuo kärry tulee hakkuutyömaalta pois.
 
Juu,katoimpa tossa omankin peräkärryn renkaiden dottia.
Hitto ensiasennusrenkaat vielä,ja huonossa hapessa.26v.
 

Liitteet

  • IMG_0203.jpeg
    IMG_0203.jpeg
    200,7 KB · Katsottu: 57
Onko kokemusta koko navan vaihtoon jarruttomaan kärryyn? Pulmana on akselitapissa oleva pinta, johon stefa tiivistää. Pinta on niin loppu, että stefaa ja laakereita vaihtamalla tuosta ei tule kalua kuin tilapäisesti. Kärry on vanhempi Majava, jossa on se neliöputki napojen välissä ja napojen akselitapit on hitsaamalla tuon neliöputken suulla kiinni. Kaupasta saa napoja, joissa on 40mm akselia 20 sentin pätkä mukana.

Ajattelin seuraavaa : sahaan neliöputken päästä sentin pois, jolloin hitsaussauma ja vanha napa poistuvat. Sitten nykäisen jotenkin loput siitä akselitapista pois putken sisältä. Ja sitten hitsaan uuden navan siihen vanhaan neliöputkeen. Jos uuden navan akselitappi on väljä siihen neliöputkeen, niin pyöränkulmat pitäisi jotenkin yrittää linjata vaikka alumiinilinjareitten avulla. Mikä voisi mennä pieleen?
 
Onko kokemusta koko navan vaihtoon jarruttomaan kärryyn? Pulmana on akselitapissa oleva pinta, johon stefa tiivistää. Pinta on niin loppu, että stefaa ja laakereita vaihtamalla tuosta ei tule kalua kuin tilapäisesti. Kärry on vanhempi Majava, jossa on se neliöputki napojen välissä ja napojen akselitapit on hitsaamalla tuon neliöputken suulla kiinni. Kaupasta saa napoja, joissa on 40mm akselia 20 sentin pätkä mukana.

Ajattelin seuraavaa : sahaan neliöputken päästä sentin pois, jolloin hitsaussauma ja vanha napa poistuvat. Sitten nykäisen jotenkin loput siitä akselitapista pois putken sisältä. Ja sitten hitsaan uuden navan siihen vanhaan neliöputkeen. Jos uuden navan akselitappi on väljä siihen neliöputkeen, niin pyöränkulmat pitäisi jotenkin yrittää linjata vaikka alumiinilinjareitten avulla. Mikä voisi mennä pieleen?
Eikö kannattaisi vaihtaa koko akseli, kuin alkaa tussaamaan vanhan kanssa? Eihän nuo maksa kuin pari-kolmesataa.
 
Ei saateri! Siinähän on vielä toinen traileri perässä kytkennät ekan trailerin kyydissä olevaan mönkijään.
 
Tuota rikettä ei enää selvitetä sanomalla, että "oho en huomannu". Tuommoisesta perseilystä saisi laittaa ihan alusta asti uudestaan autokouluun ja kulkuneuvot valtiolle.
 
No, eihän siinä ole kuin yksi ylimääräinen traileri. Kyllä tuolla tien päällä näkee paljon vaarallisempiakin virityksiä.
 
Reilu pari viikkoa sitten ihmettelin liikenteessä "käryä" ja mitään ei näkynyt hetkeen.
Kohta näkyikin XC60 kärryn kanssa edessä, kärry huojui ja lytyssä olevista renkaista nousi sininen käry, kuormassa oli kärryn täydeltä kolme puun runkoa...
Seuraavaksi tuo ohitti traktorin kärryn huojuessa perässä. Pidin hieman turvaväliä, joten kuva ei ole hyvä ja kamerassa on valkotasapaino vikaa.
Matka ei jatkunut risteyksestä samaan suuntaan, joten ei tietoa kosahtiko rengas ennen perille pääsyä.
1689957667403.png
 
Taisi olla eilen pykälää äreämmät kinkerit jokakesäisiä grillijuhlia vietettäessä, kun peräkärrykin on päätynyt katolleen. 🙈😂
No ei vais. Ihan tarkoituksella lankomiesten kanssa tuo käännettiin porukalla nurin niskoin. Huomenna olisi tarkoitus tehdä vähän remppaa kärryyn ja vaihtaa nuo kolme kapeaa poikkitukea lavan alle, uusi takalaita ja tuo osa, johon takavalot ja rekisterikilpi tulee kiinni. Poikkituet ottivat luultavimmin eniten osumaa viime kesänä, kun työkaveri kuskasi tuolla isoa kuormaa laminaattia. Ilmeisesti tehnyt (liian) ison keon keskelle lavaa, jolloin pompuissa nuo tuet ovat vääntyneet.
Takalaita otti osumaa myös viime kesänä, kun hain mönkijän liikkeestä. Käsijarru oli jäänyt ilmeisesti säätämättä ja kun nostin kipin ylös, valui mönkijä vetokoukku edellä suoraan laitaa päin ja väänsi sen mutkalle.
Tuo yksi osa taas otti kipeää tässä yhtenä talvena kun ajoin kelkan kyytiin. En muistanut, että kelkassa oli alla "alkutalven sukset", eli vanhat sukset, joissa on vähän vääränlaiset ohjainraudat. Rautojen päät eivät mene suksen sisään kuten kuuluisi, vaan jäävät suksen pintaan. Ajoin kelkan normaalilla, reippaalla vauhdilla kyytiin ja eikös ne rauotojen päät tökänneet tuohon kärryyn, jolloin tuo palkki vääntyi. Meinasi lentää kyllä ukkokin kyydistä samalla vauhdilla... :rolleyes:
Lisäksi näkyy nuo iskarit olevan sellaisessa kunnossa, että taidan hakea Puuilosta uudet hintaan 14,90€/kpl ja vaihtaa samalla nekin. Toisen yläpääkin näkyy olevan väljä, niin mahtaa samalla loppua ylimääräinen kolinakin.
Uudet osat maksoivat iskareita lukuunottamatta ~300€, eli uuden kärryn hintaan verrattuna tuossa pääsee kyllä ihan tuntipalkoille.
IMG20230723121230.jpgIMG20230723121242.jpg