https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Keskustelua autojen valoista

Levjsa

Klassikkoainesta
Liittynyt
31.12.2013
Poliisipassatti ajoi vastaan vailla minkäänlaisia päällä olevia etuvaloja :rolleyes: Kaikkea ne poliisit osaa, itse en ainakaan tiedä kuinka laittaa kaikki valot pois päältä virtojen ollessa päällä.
 
Kaikissa uusissa autoissa on kohta pari vuotta ollut pakollinen toiminto, että kuljettajan pitää voida kytkeä kaikki valot pois käytöstä. Kuuluu näihin samoihin EU:n älyvapauksiin kuin sammuksissa olevat takavalot päivävalojen kanssa. Tai no, jälkimmäinen itseasiassa on vähän monimutkaisempi järjettömyys, mutta pykäläbyrokratian tulos kuitenkin.
 
Penguin sanoi:
Kaikissa uusissa autoissa on kohta pari vuotta ollut pakollinen toiminto, että kuljettajan pitää voida kytkeä kaikki valot pois käytöstä. Kuuluu näihin samoihin EU:n älyvapauksiin kuin sammuksissa olevat takavalot päivävalojen kanssa. Tai no, jälkimmäinen itseasiassa on vähän monimutkaisempi järjettömyys, mutta pykäläbyrokratian tulos kuitenkin.

Höpöhöpö, ei pidä paikkaansa. Ainakin tässä maassa myydään pirusti autoja joissa palaa virrat päällä väkisinkin jotkut valot. Poliisin kalustosta valot koodaillaan tarkoituksella niin että voi ajaa täysin pimeänä.
 
Omassa käytössä Vito ja Mondeo enkä kyl tiedä kuinka noilla pystyis pimeenä ajamaan.
 
vakio sanoi:
Ei noita ilman "kepulikonsteja" täysin pimeäksi saa.
Riippuu varmasn autosta. Ainakin A3 8P koppaisessa meillä ei pala mitkään valot virrat päällä jos valokytkin on nolla-asennossa.
Pitäis viedä jollekin VCDS hemmolle jos sais nolla-asennossa etuledit ja takavalot palamaan.
 
-P- sanoi:
Riippuu varmasn autosta. Ainakin A3 8P koppaisessa meillä ei pala mitkään valot virrat päällä jos valokytkin on nolla-asennossa.
Pitäis viedä jollekin VCDS hemmolle jos sais nolla-asennossa etuledit ja takavalot palamaan.

Nähtävästi riippuu autosta, koska taas A3 8V:ssä palaa nolla-asennossa edessä ledi-viirut sekä takavalot
 
A3 8P:ssä sai katkaisijasta pimeäksi, A4/A5/Q5 pre-facelifistä sai car-valikosta pimennettyä päiväajovalot. Äkkiseltään muistellen mistään Audin nykymallista ei saa enää pimeäksi. Ei ainakaan A3/A4/A5/Q5/A6/Q7/A8.

Ja noista poliisiautoista tosiaan se valoautomatiikka yms. on ainakin aikaisemmin koodattu pois ihan tarkoituksella. Voi väijyä auto käynnissä ilman valoja.
 
Mrk sanoi:
Höpöhöpö, ei pidä paikkaansa. Ainakin tässä maassa myydään pirusti autoja joissa palaa virrat päällä väkisinkin jotkut valot. Poliisin kalustosta valot koodaillaan tarkoituksella niin että voi ajaa täysin pimeänä.

Aivan varmasti jokaisesta uudesta autosta, jossa valot on koodattu määräysten mukana, saa kuljettaja kytkettyä päivävalot pois. Mikäli ei saa, niin auto ei täytä tyyppihyväksyntävaatimuksia. Muuttoautona EU:n ulkopuolelta tuodut autot ovat eri asia, niiden ei muutenkaan tarvitse täyttää kaikkia samoja vaatimuksia. Käykää tutustumassa ajotietokoneen asetuksiin tai millä nimellä sitä missäkin automerkissä kutsutaan. Sieltä se asetus jostain löytyy.
 
Penguin sanoi:
Aivan varmasti jokaisesta uudesta autosta, jossa valot on koodattu määräysten mukana, saa kuljettaja kytkettyä päivävalot pois. Mikäli ei saa, niin auto ei täytä tyyppihyväksyntävaatimuksia. Muuttoautona EU:n ulkopuolelta tuodut autot ovat eri asia, niiden ei muutenkaan tarvitse täyttää kaikkia samoja vaatimuksia. Käykää tutustumassa ajotietokoneen asetuksiin tai millä nimellä sitä missäkin automerkissä kutsutaan. Sieltä se asetus jostain löytyy.

Juu, päivävalot saa pois, mutta sitten palaa ajovalot koko ajan. Näin ainakin meidän Superbissa.
 
Penguin sanoi:
Kaikissa uusissa autoissa on kohta pari vuotta ollut pakollinen toiminto, että kuljettajan pitää voida kytkeä kaikki valot pois käytöstä.

Aluksi puhuit kaikkien valojen sammuttamisesta, nyt sitten juttu kääntyikin päiväajovaloihin. Totta helvetissä päiväajovalot saa kytkettyä pois. Mutta niin kuin Karviskin totesi, esimerkiksi tuota itälahnaa ei täysin pimeäksi saa.
 
Penguin sanoi:
Aivan varmasti jokaisesta uudesta autosta, jossa valot on koodattu määräysten mukana, saa kuljettaja kytkettyä päivävalot pois. Mikäli ei saa, niin auto ei täytä tyyppihyväksyntävaatimuksia. Muuttoautona EU:n ulkopuolelta tuodut autot ovat eri asia, niiden ei muutenkaan tarvitse täyttää kaikkia samoja vaatimuksia. Käykää tutustumassa ajotietokoneen asetuksiin tai millä nimellä sitä missäkin automerkissä kutsutaan. Sieltä se asetus jostain löytyy.

Edelleenkin höpöhöpö. Pimeäksi ei saa läheskään kaikkia, oli ajotietokone, valoviiksi tai mikä vaan mitä renkataan, vasaralla sitten pimenee vaikka kaikki. Päiväajovalot saa aina pois päältä, tällöin palaa sitten ajovalot+takavalot tai etuparkit+takavalot. Voidaan ihan vaikka yhdessä tutustua ajotietokoneeseen, näyttäisi tuossa naaman edessä olevan nyt 14 autoa sisätiloissa. Noita yhtäkään ei saa pimeäksi kokonaan.
 
Muistaakseni Polon saa kokonaan pimeäksi (jotenkin vilkkuviikseä venkslaamalla). Astraa (-12) en ole saanut pimeäksi valoisaan aikaan, mutta jos on tarpeeksi hämärää, ja automatiikka päättää sytyttää ajovalot, niin valokatkaisimen 0-asennossa kaikki valot sammuvat. Siis päivällä palaa vähintään päiväajovalot, yöllä sekä keula että perä pimeänä. :rolleyes: Uudemmissa malleissa ei enää onnistu yhtä helposti.
 
Tänään tuli kyl aika tuore Passatti täysin pimeänä vastaan. Jotenkin onnistuu- ei tuikun tuikkua edessä eikä takana Karkuvuoren tunnelissakaan.
 
Minä en tosiaan ainakaan osaa kaikkia valoja ilman koodaamisia sammuttaa Passatista. :eek:

Rookie sanoi:
Astraa (-12) en ole saanut pimeäksi valoisaan aikaan, mutta jos on tarpeeksi hämärää, ja automatiikka päättää sytyttää ajovalot, niin valokatkaisimen 0-asennossa kaikki valot sammuvat. Siis päivällä palaa vähintään päiväajovalot, yöllä sekä keula että perä pimeänä. :rolleyes: Uudemmissa malleissa ei enää onnistu yhtä helposti.

Ihmettelinkin yhtenä iltana edellä ajanutta farkkuastraa, jossa ei pimeällä palanut mitkään valot. Lienee siis tuon syytä. Kohtuullisen mielenkiintoinen ilmiö.
 
Uusissa mersuissa (ainakin w212) saa kaikki, siis ihan kaikki ajovalot pois kun auton ollessa käynnissä kääntää valokatkaisimen täysin oikealle, eli sinne "toispuoleisille parkkivaloille". 

Muistaakseni moottori sammuksissa ja virrat päällä sitten toispuoleiset parkit toimii normaalisti.
 
Karvis sanoi:
Juu, päivävalot saa pois, mutta sitten palaa ajovalot koko ajan. Näin ainakin meidän Superbissa.

Superbissa en ole testannut, mutta ainakin äidin entisessä FL-II Ocussa jos ajotietokoneen valikosta ruksi drl:t pois päältä, niin koko auto oli pimeänä. Omalla Ocullakaan en tuota kyllä testannut...
 
Onhan tuolla tiet täynnä kaiken ikäisiä autoja, joiden valot eivät ole määräysten mukaiset muutenkaan ja merkkiliikkeet koodaavat joka päivä lisää EU-tyyppihyväksynnän vastaisia valovirityksiä. Jos uuden auton valot on tyyppihyväksyntämääräysten mukaan koodattu, niin jokaisen lampun saa pysymään pimeänä kun auton käynnistää.

Mainitsin päiväajovalot siksi, että EU direktiivi määrää ne syttymään automaattisesti kun auto käynnistetään. Sama direktiivi myös määrää että kuljettajan on ilman apuvälineitä ja kuljettajan paikalta voitava kytkeä tämä toiminto pois päältä, niin että mitään valoja ei syty autoa käynnistettäessä. Muiden valojen automaattinen syttyminen päiväajovalojen sijaan autoa käynnistettäessä on joko jonkin valoisuus tai sadeanturin aiheuttama logiikka tai merkkiliikkeiden ja maahantuojien koodaussekoiluja.

Tuo on jotenkin käsittämätöntä, kun päiväajovalot alkoivat tulla suuremmassa mittakaavassa tehdasasenteisina autoihin vuonna 2007, joihinkin yksittäisiin automalleihin ehkä jo aikaisemmin. Heinäkuusta 2011 alkaen ne ovat olleet pakolliset kaikissa uusissa automalleissa ja Suomessa ne ovat olleet pakolliset kaikissa 1.1.2012 jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa. Silti yhä tänä päivänä merkkiliikkeissä koodataan ihan perusasiatkin noista valoista päin peetä. Se on vielä pikku juttu saako ne jossain yksilössä olemaan syttymättä, ajatellen autoilevan kansan keskimääräisen järjenjuoksun tason olisi parempi kun ei saisi. Tuota ominaisuutta ei kukaan koskaan tule tarkistamaan missään katsastuksessakaan.

Ensimmäiset autot, joita päiväajovalopakko koskee, tulevat katsastukseen heinäkuun alusta alkaen. Mielenkiintoista nähdä millaiset ovat Trafin ohjeet ja miten suuren hylkäyspiikin väärin koodatut valot tulevat aiheuttamaan.
 
jrinnes sanoi:
Superbissa en ole testannut, mutta ainakin äidin entisessä FL-II Ocussa jos ajotietokoneen valikosta ruksi drl:t pois päältä, niin koko auto oli pimeänä. Omalla Ocullakaan en tuota kyllä testannut...

Ja sama juttu myös meidän MY -12 Superbissa...
 
Mrk sanoi:
Edelleenkin höpöhöpö. Pimeäksi ei saa läheskään kaikkia, oli ajotietokone, valoviiksi tai mikä vaan mitä renkataan, vasaralla sitten pimenee vaikka kaikki. Päiväajovalot saa aina pois päältä, tällöin palaa sitten ajovalot+takavalot tai etuparkit+takavalot. Voidaan ihan vaikka yhdessä tutustua ajotietokoneeseen, näyttäisi tuossa naaman edessä olevan nyt 14 autoa sisätiloissa. Noita yhtäkään ei saa pimeäksi kokonaan.

Golf VII saa täysin pimeäksi jos haluaa, ajotietokoneesta päiväajovalo-täppä pois päältä ja valokytkin asentoon "0" niin ei mikään valo pala!
 
En minä ole missään vaiheessa väittänytkään ettei Golfista saa. Kaikista ei saa helvetin hyvä niin.
 
Penguin sanoi:
päiväajovalot alkoivat tulla suuremmassa mittakaavassa tehdasasenteisina autoihin vuonna 2007, joihinkin yksittäisiin automalleihin ehkä jo aikaisemmin. Heinäkuusta 2011 alkaen ne ovat olleet pakolliset kaikissa uusissa automalleissa ja Suomessa ne ovat olleet pakolliset kaikissa 1.1.2012 jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa.

Löytysikös joku lähde tuolle väitteelle, että päiväajovalot (oi miksi niitä ei voi sanoa huomiovaloiksi!?!) olisivat olleet pakolliset Suomessa 1.1.2012 jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa?

Meidänkin toinen auto on määräysten vastainen, jos tuo olisi totta. Rekisteröity kesällä 2012, ei huomiovaloja.
 
Marko_K sanoi:
Löytysikös joku lähde tuolle väitteelle, että päiväajovalot (oi miksi niitä ei voi sanoa huomiovaloiksi!?!) olisivat olleet pakolliset Suomessa 1.1.2012 jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa?

Meidänkin toinen auto on määräysten vastainen, jos tuo olisi totta. Rekisteröity kesällä 2012, ei huomiovaloja.

Naapuri osti viime vuonna uuden Qashqain, ei siinäkään mitään päivävaloja ole.
 
Karvis sanoi:
Naapuri osti viime vuonna uuden Qashqain, ei siinäkään mitään päivävaloja ole.

Ei ollut I-kopan Qashqaissa huomiovaloja, vaikka viimeiset rekisteröitiin reilusti 2014 puolella.

Uusissa automalleissa ovat olleet pakollisia jo pari-kolme vuotta, mutta aikaisemmin ey-tyyppihyväksyttäjä on rekisteröity vielä pitkään ilman huomiovaloja.
 
Urlaub sanoi:
Uusissa automalleissa ovat olleet pakollisia jo pari-kolme vuotta, mutta aikaisemmin ey-tyyppihyväksyttäjä on rekisteröity vielä pitkään ilman huomiovaloja.

Itsekin googlettelin aikani, että miten tämä nyt oikeasti menee, mutta taikasana on myös minun mielestäni "uusissa automalleissa" - ei uusissa autoissa; vaikka myös TraFi on aikanaan lokakuussa 2010 uutisessaan käyttänyt termiä "uusissa autoissa".  :rolleyes:

EDIT: väärä kuukausi mainittu  :eek: