https://yliteippaus.fi/

Keskustelua ajovaloista

Seppo

Sisäänajettu
Liittynyt
3.1.2014
RoccoScientist sanoi:
Valitettavan totta. Kehitys tuntuu melkein olevan nurinkurista, kuten Golfin xenonit osoittavat. Kuinkakohan monella on muuten jäänyt auto ostamatta valojen takia? Minulta tippui aikoinaan Fiat 500 (siis tämä uusi) vaihtoehtojen listalta kun näin TM:n valotestin tulokset. Kovin kranttu ei kuitenkaan voi olla, jos haluaa säilyttää jotain valinnanvaraakin. RCZ:n tulos on erityisen kiitettävä, kun ottaa nykytilanteen huomioon. Toivottavasti Peugeot pitää linjansa ja RCZ R:ssä on ihan samat tuikut.

Milloinkohan autoihin muuten tulee automaattisesti himmenevän taustapeilin lisäksi automaattisesti himmenevät sivupeilit? Pimeällä niille olisi tarvetta.

No kun te autoilijat haluatte niitä "aggressiivisen näköisiä" autoja, joiden viirumaisiin ajovaloumpioihin ei mahdu kuin se monesti vähän lapsellinen näköinen päivävalolediviiru, mutta ei esim. enää pelkästään hyödyllisiä apuhalogeeneja. Tuntuu, että keskieurooppalaisilta valmistajilta on jo unohtumassa kelvollisten ajovalojen valmistuksen taito, eihän siellä Autobahnin loisteessa tarvita.

Ajaminen huonojen ajovalojen valossa on aivan sietämätöntä ja kun pimeillä hirvivaarateillä ajelen säännöllisesti, on huonoilla ajovaloilla karsiva vaikutus autokaupoilla ollessa omalla kohdallani.
 
Seppo sanoi:
No kun te autoilijat haluatte niitä "aggressiivisen näköisiä" autoja, joiden viirumaisiin ajovaloumpioihin ei mahdu kuin se monesti vähän lapsellinen näköinen päivävalolediviiru, mutta ei esim. enää pelkästään hyödyllisiä apuhalogeeneja. Tuntuu, että keskieurooppalaisilta valmistajilta on jo unohtumassa kelvollisten ajovalojen valmistuksen taito, eihän siellä Autobahnin loisteessa tarvita.

Ajaminen huonojen ajovalojen valossa on aivan sietämätöntä ja kun pimeillä hirvivaarateillä ajelen säännöllisesti, on huonoilla ajovaloilla karsiva vaikutus autokaupoilla ollessa omalla kohdallani.

Kyllä se hölmöily on pitkälti autovalmistajista lähtevää, liekö säästön tavoittelua ??? Uuteen Octaviaankin olisi sopinut hienosti xenonin viereen halogeeni kaveriksi, mutta ei, siihen istutettiin kromattu koristepaneeli. Ja sama homma Avensiksessa, siinä halogeeni jätettiin pois fl:n yhteydessä :rolleyes:
 
Penguin sanoi:
Jotkut Saabin valot on joskus mitattu lähelle noita, mutta en nyt löytänyt edes TM:n arkistosta.

TM1/2001, Saab 9-5. Halogeenivalot ja kantavuus 235m. Skannattua en saa kun ei ole paperiversiota mutta tuolta TM arkistosta katselin.

Minusta on aivan käsittämätöntä että tekniikka kehittyy mutta valot heikkenevät, kai ne kunnolliset valot sitten lisäävät kulutusta liikaa...
 
Karvis sanoi:
Kyllä se hölmöily on pitkälti autovalmistajista lähtevää, liekö säästön tavoittelua ??? Uuteen Octaviaankin olisi sopinut hienosti xenonin viereen halogeeni kaveriksi, mutta ei, siihen istutettiin kromattu koristepaneeli. Ja sama homma Avensiksessa, siinä halogeeni jätettiin pois fl:n yhteydessä :rolleyes:
Ulkonäkö, ei siinä sen kummempaa. Vaikka olisi kuinka xenonia tai led-valoa ja umpion suunnittelu/optiikka tehty ulkonäköseikat tärkeimpänä ominaisuutena niin ei sitä valoa riitä.
 
mol sanoi:
TM1/2001, Saab 9-5. Halogeenivalot ja kantavuus 235m. Skannattua en saa kun ei ole paperiversiota mutta tuolta TM arkistosta katselin.

Öhm, ei nyt liity asiaan mitenkään mutta miksi ihmeessä pitäisikään skannata (=muuttaa sähköiseen muotoon) jos se kerran jo on sinulla ruudulla (=sähköisessä muodossa)?
 
Kun laitat tehokkaat lisävalot keulalle, joku nappaa kuvan ja yleiseen levitykseen naurujen kera. Pohjoisessa Suomessa ja Ruotsissa vielä ymmärretään turvallisuuden lisääminen, ei täällä etelässä jossa on todella pimeää.
 
MacVolsu sanoi:
Kun laitat tehokkaat lisävalot keulalle, joku nappaa kuvan ja yleiseen levitykseen naurujen kera. Pohjoisessa Suomessa ja Ruotsissa vielä ymmärretään turvallisuuden lisääminen, ei täällä etelässä jossa on todella pimeää.

Tehokkaatkin lisävalot voi toteuttaa kahdella tavalla, joko asiallisesti tai sitten...no, silloin helposti päädytään nettipalstalle naurunaiheeksi :p
 
Uusien autojen esim. Audin keula on sen muotoinen, ettei asiallisen näköinen lisävalojen asennus oikein onnistu.
 
Onko kokemuksia hiljalleen yleistyvistä LED-ajovaloista?
 
RoccoScientist sanoi:
Kuinkakohan monella on muuten jäänyt auto ostamatta valojen takia?

Nostan varovaisesti kättä... Listalla oli vahvasti uusi A3, mutta valojen surkeuden takia se jäänee pois? Työmatkasta puolet on valaisematonta tietä ja kunnon valot painavat vaakakupissa todella paljon. Sääli sinänsä sillä tuo uusi A3 TDI 135kW quattro olisi ollut varmasti pähee peli ajella...

Lisävaloilla toki saisi asiaa korjattua, mutta liisariyhtiö suhtautuu nykyään niihin aika nihkeästi. Nykyiseen autoon sain vielä lisävalot asennettua, mutta ovat kuulemma tiukentaneet politiikkaa...
 
MacVolsu sanoi:
Onko kokemuksia hiljalleen yleistyvistä LED-ajovaloista?

Leonin keulalta on kokemusta puoli vuotta. Paremmat ja tehokkaammat kuin Passatin bi-Xenonit jollaiset ovat perheen toisessa autossa.
 
Tuossa on parhaat valot mitä TM on mitannut. Kyseessä siis Saab 9-5 vuodelta 2001. Taitaa nuo "huonoimmatkin" kantaa pidemmälle kuin suurimmassa osassa nykyautoja... Tekniikka sen kun kehittyy ja valot huononevat.
 

Liitteet

  • 9-5 valot.jpg
    9-5 valot.jpg
    70 KB · Katsottu: 4 607
mol sanoi:
Tuossa on parhaat valot mitä TM on mitannut. Kyseessä siis Saab 9-5 vuodelta 2001. Taitaa nuo "huonoimmatkin" olla selvästi paremmat kuin suurimmassa osassa nykyautoja... Tekniikka sen kun kehittyy ja valot huononevat.

Jo referenssiluku kertoo että valotehoa löytyy mukavasti, Saabissa on ref.37,5 kun nykyisissä jäädään usein jopa alle 20:n. Superbissa on ref.30 ja niillä valoilla näkeekin kunnolla, vertailun vuoksi Hyundai i40 jonka referenssi on 12,5 :rolleyes:
 
Oma valintani olisi valojen puolesta tuossa TM:n testissä ollut Opel. Minusta valokuvion leveys on tärkeämpi, kuin ne viimeiset metrit. Oman kulkineen lisävalotkin olen suunnanut ns. "hirvivaloiksi". Läheltä auton edestä tielle tulevaan hirveen ne ei paljon auta (eikä siihen auta mikään muukaan), mutta esim. 50-100m päässä tielle tulevan eläimen hiukka aikaisempi havaitseminen antaa jo enemmän mahdollisuuksia.
 
mol sanoi:
Tuossa on parhaat valot mitä TM on mitannut. Kyseessä siis Saab 9-5 vuodelta 2001. Taitaa nuo "huonoimmatkin" kantaa pidemmälle kuin suurimmassa osassa nykyautoja... Tekniikka sen kun kehittyy ja valot huononevat.

"Parhaat", jos ainoa kriteeri on pitkien kantama. Johan tuossa samassa kuvassa Omegan lähivalot pieksevät Saabin 100-0.
 
Marko_K sanoi:
"Parhaat", jos ainoa kriteeri on pitkien kantama. Johan tuossa samassa kuvassa Omegan lähivalot pieksevät Saabin 100-0.

Tuosta kuviosta näkee hyvin xenonien hyödyn, leveyttä piisaa aivan eri malliin kuin Saabin halogeneissä.
 
Kantama on noissa Saab 95:n pitkissä pisin, mutta TM:ssä 4/2011 olleessa talviautovertailussa kirjoitetaan: "Peugeot RCZ:n ksenonit ovat herkän kääntyvyytensä ansiosta kokonaisuutena parhaat sarjatuotantovalot, joilla TM on ajanut. RCZ:n valot ovat samat kuin 308:ssa, joten ksenonien ylivertaisuus olisi ollut TM:aa seuraavien asiakkaiden ja myyjien tiedossa..."

Laitetaan nyt tämä tännekin, kun liittyy ajovalokeskusteluun:
TM-valotesteja.png
 
MacVolsu sanoi:
Onko kokemuksia hiljalleen yleistyvistä LED-ajovaloista?
Joo. Valitettavasti L&T tykkää laittaa kalliimpiin varusteluihin noita. Toistaiseksi vain ovat olleet mittauksien mukaan heikompitehoisia kuin xenonit... Tunarit!  :mad:

Farkkutestissä olleen Auriksen perusvalothan ovat HIR2:set joiden pitäisi tarjota 75% xenonin tehosta, mutta aika heikolta näytti graafin perusteella. Toivottavasti nuo hir lamput yleistyvät niissä malleissa joihin xenoneita saada muillakin valmistajilla.
 
Mä en ole tyytyväinen -10 Golfin lyhkäsiinvaloihin, kun ne tuntuvat loppuvan jossain 30-40 metrin päässä jyrkkään rajaan, vaikka ne on säädetty niin ylös kun voi, pitkä on ihan riitävän hyvät. Volvossa taas lyhäset on oikein loistava ja ei taida olla paljoa eroa Golfin pitkiin. :(

Itse tykkään siitä, että lyhkäset valaisevat hyvin koska niitä tarvitaan eniten. Pitkiin saa tarvittaessa siten lisävaloa, jos alkaa silä tuntumaa ettei auton omat valot riitä.
 
Jeppe sanoi:
Mä en ole tyytyväinen -10 Golfin lyhkäsiinvaloihin, kun ne tuntuvat loppuvan jossain 30-40 metrin päässä jyrkkään rajaan, vaikka ne on säädetty niin ylös kun voi, pitkä on ihan riitävän hyvät. Volvossa taas lyhäset on oikein loistava ja ei taida olla paljoa eroa Golfin pitkiin. :(

Itse tykkään siitä, että lyhkäset valaisevat hyvin koska niitä tarvitaan eniten. Pitkiin saa tarvittaessa siten lisävaloa, jos alkaa silä tuntumaa ettei auton omat valot riitä.

Kun aikanaan vaihtui Volvo V50 tähän nykyiseen Golf VI:een, niin meinasi itku päästä valojen kanssa. Golf V:ssa taasen oli erinomaiset valot...
 
Mulla taas oli Golfia ennen -98 Passat ja siinäkin oli paremmat valot, kun tässä. Meillä oli myös -06 Jetta ja siinä oli mielestäni paremmat lyhkäset kuin nämä Golfin xenoni.
 
Jeppe sanoi:
Mä en ole tyytyväinen -10 Golfin lyhkäsiinvaloihin, kun ne tuntuvat loppuvan jossain 30-40 metrin päässä jyrkkään rajaan, vaikka ne on säädetty niin ylös kun voi, pitkä on ihan riitävän hyvät. Volvossa taas lyhäset on oikein loistava ja ei taida olla paljoa eroa Golfin pitkiin. :(

Itse tykkään siitä, että lyhkäset valaisevat hyvin koska niitä tarvitaan eniten. Pitkiin saa tarvittaessa siten lisävaloa, jos alkaa silä tuntumaa ettei auton omat valot riitä.
Minulla säädeltiin Golfin valojen suuntauksia uutena moneen kertaan, ylös ja alas sekä myös sivusuuntaus, ennenkuin niistä tuli tyydyttävät.
Nyt kun vaihtoivat uudet polttimot xenoneihin oli valot taas suunnattu päin pyllyä(ihan liian alas). Vein taas uudestaan suunnattavaksi ja nyt ne näyttävät hieman liian ylös  :-\
 
Kiviharju sanoi:
Minulla säädeltiin Golfin valojen suuntauksia uutena moneen kertaan, ylös ja alas sekä myös sivusuuntaus, ennenkuin niistä tuli tyydyttävät.
Nyt kun vaihtoivat uudet polttimot xenoneihin oli valot taas suunnattu päin pyllyä(ihan liian alas). Vein taas uudestaan suunnattavaksi ja nyt ne näyttävät hieman liian ylös  :-\

Mä käytin keväällä ton tuolla paikallisella Laakkosella ja huollon kaveri tarkasti valot ja sanoi, että "ei niille voi sen enempää tehdä" ja kuulema muitakin on käyny ko. malliin Golfin valoja näyttämässä, eli on vissiin ihan tyypillistä tälle mallille.  :(
 
Epes sanoi:
Leonin keulalta on kokemusta puoli vuotta. Paremmat ja tehokkaammat kuin Passatin bi-Xenonit jollaiset ovat perheen toisessa autossa.

Eikös Audi A6:n (C7) LED-valoja moitittu aikalailla heikoiksi, luulisi 3000 eurolla jo saavan hyvätkin heittimet.
Seatin LED-paketit kieppuvat siellä 850-950 euron paikkeilla, muistaakseni, joten hieman Audi-lisää noissa ensin mainituissa.

Se minua mietityttää mikä on niiden kestoikä ja yleensäkin ledein toteutettujen valoin. Kestoksi luvataan kymmeniä tuhansia tunteja mutta mikä on totuus? Verrokkina vaan kun tuntuvat nuo kotiinkin ostetut LED-lamput poksahtelevan tämän tästä, vaikka ovat tasaisessa lämpötilassa.

Auton valojen korjaaminen ei varmaan onnistu vaan kertakäyttöpolitiikan mukaan koko paketti on vaihdettava. Ehkäpä hinnankiroissa?
 
Niin, jos nuo LEDit maksavat lisävarusteena sen 3000 €, niin mahtaako se uusi umpio maksaa yksittäin sen verran varaosana. Tätä asiaa olen LED-valoissa kritisoinut, että niiden kohdalla siirrytään "standardista" polttimosta integroituun valaisimeen jossa yksittäistä polttimoa ei voi vaihtaa, vaan on vaihdettava koko valaisin.