https://tummennuskalvot.fi/

Keskustelua ajovaloista

Vempula sanoi:
Uusimmassa TM:ssä (20/2021) on erittäin laaja juttu nykyautojen ajovaloista ja vähän sivuutan myös sitä, että onko kehitys ollut aina niin mahtavaa kuin PR-osastot ovat antaneet ymmärtää. Jos aihe kiinnostaa, niin tämä artikkeli kannattaa lukea.

Poimin sieltä yhden mittauksen tähän esimerkiksi. Eli Audi A6:seen tällä hetkellä saatavat kolmet eri ajovalot:

k3mUm8r.png


Vakiovalojen kaukovaloteho on täysin onneton, kun taas kaikista hinnakkaimpien HD Matrixien kaukovaloteho on kaikinpuolin kunnossa. Lähivalojen valoteho on keskitasoa kaikissa kolmessa. HD Matrixit maksavat 2300 euroa, ilman autoveroa.

Onko kehitys ollut mielettömän ihqua ja utopistista? Matriisitekniikan osalta kyllä, valotehon osalta ei niinkään. Tässä  saman artikkelin muinaisten Superbien vakiovalot:

fwPWnKy.png


Yhtenäinen viiva on siis kakkoskoppanen facelift-malli ja katkoviiva on kolmoskoppasesta.

Aina tuo ei kehitys ole parempaan suuntaan:



 
Itsellä on tuossa Audissa HD-Matrixit ja en ole vielä paljoa tuolla pimeässä ajanut, eikä minulla ole myöskään aikaisempaa kokemusta matrixeista. Pohdin noiden kelvollisten lähivalojen merkitystä matrix-valoissa ja miksi ne eivät ole parempia. Siis muitakin syitä kuin valmistuskustannukset, joka lienee se suurin syy.

Lähivalothan ovat päällä kun ajellaan valaistuilla tieosuuksilla ja on varmaan päätelty että silloin noilla ei liene niin paljoa merkitystä. Pimeässä on kaukovalot päällä ja kohdatessa vastaantulija, hänet varjostetaan, mutta matrixit valaisevat ohimenoon saakka pitkälle molemmilta puolilta vastaantulevaa ajoneuvoa.

Tämä näyttäisi toimivan lyhyellä kokemuksella minulla ainakin hyvin. Toisin sanoen lähivaloja ei käytetä muulloin kuin tullessa valaistulle tieosuudelle, siis mikäli käyttäjä ei itse jostain syystä halua käyttää lähivaloja.
 
Itsellä kokemusta uuden A6:n normi matrix-ledeistä reilu vuosi ja noin 23 tkm, kohtalaisesti ajoa myös pimeässä. Oman kokemukseni mukaan hyvät valot, valoteho ei räjäytä tajuntaa mutta itselle hyvin riittävä. Vastaantulijan varjostus toimii hyvin, helpottaa pimeäajoa paljon kun ei tarvitse miettiä lyhyiden/pitkien räpsyttelyä, kaukovaloautomatiikka toki peruskauraa useimmissa uusissa autoissa muutenkin.
 
Zoob sanoi:
Itsellä kokemusta uuden A6:n normi matrix-ledeistä reilu vuosi ja noin 23 tkm, kohtalaisesti ajoa myös pimeässä. Oman kokemukseni mukaan hyvät valot, valoteho ei räjäytä tajuntaa mutta itselle hyvin riittävä.

Samat kokemukset minullakin.

Zoob sanoi:
kaukovaloautomatiikka toki peruskauraa useimmissa uusissa autoissa muutenkin.

Lähi-/kaukovalot ja kaukovaloautomatiikka ratkaisuissa noilla lähivaloilla lienee suurempi merkitys, kun kohdataan pimeässä vastaantulija, niille lähivaloille silloin myös vaihdetaan.
 
Tuossa omassa kotterossa nuo ensimmäisen polven DLA kun on, niin onhan se maantiellä mainio ominaisuus ja paikkaa sitä "kunnon" lähivalojen puutetta kun voi loimottaa varjostavaa pitkää koko ajan. Mutta huomiona näistäkin valoista kuten uudemmistakin on että omaan silmään perussäätö oli korkeuden osalta vähän pielessä. Uudet ledit monesti valaisee uusissa autoissa todella hienosti mutta kuvio on vaan melko alas säädetty.

Tällöin esim pienelläkin säädöllä saisi em. Audiinkin lisää kantamaa lähivaloilla vielä vastaantulijaa häiritsemättä.
 
ConD sanoi:
Uudet ledit monesti valaisee uusissa autoissa todella hienosti mutta kuvio on vaan melko alas säädetty.

Tällöin esim pienelläkin säädöllä saisi em. Audiinkin lisää kantamaa lähivaloilla vielä vastaantulijaa häiritsemättä.

Tämä on muuten erikoinen juttu. Itse olen kaikista meidän ledivaloisista joutunut itse nostamaan lähivaloja, kun ovat olleet säädettyjä niin ettei oikeasti ole nähnyt "juuri mitään". Laittaako ne nuo tehtaalla "varman päälle" ja luovutushuollossa ei sitten viitsitä edes tarkistaa?
 
Marko_K sanoi:
Tämä on muuten erikoinen juttu. Itse olen kaikista meidän ledivaloisista joutunut itse nostamaan lähivaloja, kun ovat olleet säädettyjä niin ettei oikeasti ole nähnyt "juuri mitään". Laittaako ne nuo tehtaalla "varman päälle" ja luovutushuollossa ei sitten viitsitä edes tarkistaa?
No just tämä on ollut mullakin mielikuva. Seatista säädin valoja per heti myös. Lisäksi pajojen osaaminen säätöön sitä puolen metrin päästä autosta on aika ohkaista... Erään huollon jälkeen oli maininta "säädettiin ajovalojen korkeutta oikeaksi" ja ne oli säädetty vain toiselta puolelta ja päin *ttua, niin piti vähän linjoja pitkin mennä takaisin että "oliko pakko pilata?"

Kyllä tuo korkeus pitää melkeen omalla silmällä katsoa tien päällä. Näin toimien on ollut hyvä ajaa.
 
Kun sanotaan ettei nykyiset valot ole kovin hyviä, niin odotin pienen pelon vallassa millaisiksi tuon Astran valot osoittautuvat, sillä sen alkuperäinen omistaja ei ollut nähnyt matriisiledejä tarpeellisiksi. Vaan ovathan nuo halogeenitkin ihan hyvät. Ei ole tullut sellaista oloa ettei näkisi tarpeeksi.

Lisävaloja en näe tarpeellisena. Vaikka maalla asunkin, niin täällä on niin paljon liikennettä ettei pitkiä pääse kovin paljon edes käyttämään muutoin kuin myöhään illalla tai pienillä teillä. Kirkas LED-palkki aiheuttaisi vain sen että vastaantulijoiden takia joutuisi vaihtamaan lyhyille entistäkin aiemmin.

Tästä voinee tosin vetää sen johtopäätöksen, että minun ajoissani matriisiledeistä olisi juuri eniten hyötyä ;D
 
Ei sen LED-palkin ole pakko moilottaa kilometrin päähän. Meidän Polariksen omat LED-pitkät osoittaa puunlatvoihin ja jos ne säätää jotenkin järkevästi, niin lyhyillä ei näe mitään. Laitoin siihen pitkien kaveriksi Lazer LInear 12 Eliten, jossa leveä, mutta ei niin hirveän pitkä valokeila, eikä kohtuuttoman kirkasta pistettä etualalla.
 
Polttimoita kattelin niin tarjolla olisi myös ei tieliikenne kelpoinen. Mietin sitä, että noita sitten ostelisi? Kysyntää varmasti kun kerran tarjontaa on niin runsaasti esillä.
 
juho sanoi:
Polttimoita kattelin niin tarjolla olisi myös ei tieliikenne kelpoinen. Mietin sitä, että noita sitten ostelisi?

Mulla oli ksenonien apupitkissä 65 wattiset ei-tieliikennepolttimot. En keksi mitä haittaa niistä kenelläkään olisi ollut.
 
Lainasin tämän Enyaq-keskustelusta, kun paremmin nämä jutut tänne sopii:

jni sanoi:
Olen huomannut saman asian jo Superbin Matrixeilla.

Olen sitä mieltä, että automatiikka ei osaa tulkita aina oikein, kun vastaan tulee lähivaloilla rekka, jossa keula on täynnä jos jonkinlaista valoa. No, kuskit tietävät tämän ja vilauttavat pitkiä, jotta valoautomatiikkakin sen tajuaa.

jni sanoi:
No ei todellakaan varoittele hirvistä. Kertaräpsy ja Enyaqin automatiikka varjostaa rekan keulan.

Tästähän on ollut useammassa paikassa juttua, että adaptiivisten valojen varjostus ei toimi kunnolla, jos vastaantulevan auton ajovalot eivät ole selvästi erilllään toisistaan. Eli siinä valojen välissä on jotain lediraitaa, koristevaloja tai vastaavaa. Ja rekkojen keulassahan näitä usein riittää.

Sama pätee myös takavaloihin. Jos takavalot eivät ole selvästi erilliset valaisimet, saattaa äly mennä polvilleen. Eli jos takavalot on yhdistetty toisiinsa saumattomasti. Näitähän alkaa olemaan liikenteessä jo jossain määrin. Omakin auto on sellainen, missä on koko takapään levyinen takavalo. Itse ajelen todella vähän sellaisilla teillä missä autoissa olisi pitkät päällä, joten en ole itse ilmiötä oikein päässyt todentamaan.
 
Yksi paikka missä matriisit ja kaukovalosihteerit ovat kanssa ihmeissään on kun ajetaan alamäkeen ja vastaantuleva on tasaisella tai kanssa omassa alamäessään. Matriisin tai sihteerin kamera katsoo pöljästi tilannetta suoraan edessä eikä osaa tehdä tarvittavaa korjausliikettä koska lähestyvä on muutaman asteen yläviistoon.
 
Äsken ajelin firman uudella Transit Connectilla Lappeenrannasta Lemille ja siitä Taavettia kohti.
Tuollainen mutkainen pimeä tie ei ollut kyllä mukavaa ajettavaa näin pääsääntöisesti isoja maanteitä ja kaupungissa ajavana.
Sen minkä erityisesti huomasi, niin Transitin lähivalot ei valaise penkkoja lainkaan ja pitkilläkin keila oli todella kapea. Näin edelliset kunnon pimeän ajot tuli ajettua matriisiledeillä, niin ovathan nuo hillittömän tärkeä varuste autoon. Transitissa oli jokainen mutka pimeänä jolloin tuon tärkeyden erityisesti taas muisti.
Harmi, että Ioniq5 ei saa ledimatriiseja, mutta on se lähivalojen keila sentään suht leveä.
 
Ajovalojen puhtaus ja hyvä suuntaus auttaa jonkin verran. Ledimallien sijaan usein perinteiset Xenon-valot valaisevat paremmin yön pimeydessä.
 
JPL sanoi:
Ajovalojen puhtaus ja hyvä suuntaus auttaa jonkin verran. Ledimallien sijaan usein perinteiset Xenon-valot valaisevat paremmin yön pimeydessä.
Itse olen vähän eri mieltä xenonien paremmuudesta.

Ne *voi* olla hyvät, mutta lähtökohtaisesti tapa millä xenonin valokuvio tehdään (eli poltin, heijastin, shutteri/rajausläppä ja linssi) jättää paljon teoreettista valotehoa umpioon.

Tässä on toinenkin koukku, eli jos valot on ns bi-xenon tyyppiä, nousee äkkiä se pitkän valokuvio puihin jos lähivalot on hyviksi säädetty. Eli… ideana siis merkittävästi halogeenia parempi mutta ei millään sorttia täydellinen. Toki pidemmän ajan kokemusta on vaan volkkarileiristä.

Ledissä tilanne on vähän toisin - pieniä emittereitä on kylvetty joko heijastimien tai linssien taakse ja niiden muodolla saadaan suht kivasti valokuvio tehtyä - jos halutaan. Perussäätö korkeuden osalta kohdalleen vaan.

Mutta toki ihan sanallsanoen paskojakin ajovaloja tehdään tekniikasta riippumatta. Joko valot on oikeasti alimitoitetut, liian alhaalla tai muuten kuvio päin mäntyä säädetty. Toisaalta valovirtasäännökset tekee sitä, että kiinteinä ollaan aina vähän kompromissin takana kun taas adaptiivisuuksiasa etenkin ledien kanssa valmistajilla on aika paljon pelivaraa.
 
Itse vaihdoin Philips Ultinon Essential H7 tuohon sitruunan keulalle ja varsin hyvin näyttää tuo valokuvio pysyvän teräväreunaisena hirvipiikkeineen kuten kuuluukin. Mielestäni rajaus on jopa terävämpi mitä halogenilla oli = on nämä merkkituotteet ainakin kehittyneet melkolailla sitten muinoisten kiina-xenonien, vaikkakaan niitä virallisia E-hyväksyntöjä noilla ei vielä ole kuin vasta muutamilla automalleilla. Ja koska lähivalot tuli nyt kuntoon, niin pitihän niitä pitkiäkin vastaavasti piristää tuollaisella ref 50 led-palkilla ja nyt on hyvä combo :)

Vaan tulin tuossa viikonloppuna ajelleeksi pitkästä aikaa tuolla prätkällä säkkipimeässä niin voi hyvä Sylvi mitä kuraa! Eihän noilla saakutin saunalyhdyillä nähnyt yhtään mitään = ei toiveitakaan että tuolla pyörällä lähtisin mihinkään perinteisiin syksyn hirvipujotteluihin kun eihän noilla näe edes eteensä, saati sinne pusikkoon sitä tummaa pitkäkinttuista lihakasaa :mad:

No tulipahan tuostakin sitten yksi nykerryskohde lisää tulevaksi talveksi niin on ensikeväänä tuokin asia kondiksessa, tai ainakin huomattavasti nykyistä paremmassa jamassa :)
 
Mitä noita uusien Skodien matriisivaloja oikein vaivaa? Olen usein kiinnittänyt huomiota kävellessä tai autoa ajaessa, että varsinkin Octavioiden valot elävät ihan omaa elämää. Eli vaikka ulkona on käytännössä valoisaa, mutta auto on kuitenkin kytkenyt lähivalot päälle niin noissa Skodissa matriisitoiminto tekee koko ajan ''töitä'' valojen kanssa. Eli ihan taajamassa missä on katuvalaistus päällä, liikennettä jne. niin ajovalojen umpiossa tapahtuu koko ajan liikettä ja pitkät valot syttyvät/sammuvat koko ajan todella levottoman näköisesti.

Muilla merkeillä matriisi-toiminto aktivoituu kun tie on tarpeeksi pimeä, ja en ymmärrä miksi Skoda on tällaiseen outoon ratkaisuun päätynyt, koska mitään hyötyä siitä ei saa.

Eilen ajoi RS-Octavia perässäni Turun motarin Helsingin päässä ja taustapeilissä seurasin miten koko ajan Skodan valot ''hakevat'' jotain adaptiivisuutta ja kyllä ne jonkin verran häikäisi peileissä jos niin olisi asennoitunut. Ja tämä siis oli kello 17 jälkeen, eli käytännössä valoisaan aikaan.

Samaa vikaa olen huomannut joissan Enyaq malleissa myös. Pitkä valot loimoittavat taivaalle valoisaan aikaan ja valot koko ajan näkyvästi sammuvat/syttyvät.

Mikäköhän tässä on syynä?
 
Veikkaan että lähtökohtaisesti pikkuisen liian ylös nostettu suuntaus. Sitten toisekseen logiikka…

En ole Volkkarin iQ-matriiseilla tai Skodan matriiseilla ajanut hämärässä, mutta nimenomaa hämäränaikaan tuo adaptiivisuus olisi tarpeen hirvielukoita varten ym, mutta se on toisaalta autoille haastavin hetki ohjata valoja.
 
ConD sanoi:
Veikkaan että lähtökohtaisesti pikkuisen liian ylös nostettu suuntaus. Sitten toisekseen logiikka…

En ole Volkkarin iQ-matriiseilla tai Skodan matriiseilla ajanut hämärässä, mutta nimenomaa hämäränaikaan tuo adaptiivisuus olisi tarpeen hirvielukoita varten ym, mutta se on toisaalta autoille haastavin hetki ohjata valoja.

Voi olla suuntaus, mutta ei ainakaan MB:ssä tai Audeissa aktivoidu mikään adaptiivisuus kuin vasta pimeällä, eli logiikka on selvästi noissa erilainen.

Ja en tiedä voiko kello 17-aikoihin vielä kutsua hämäräksi, ja vielä kun on liikennettä ihan reilusti niin noiden funktio jää kyllä itselle hämärän peittoon.

Kuski ei voi mitenkään noin valoisalla huomata mitään adaptiivisuutta, koska tosiaan on ihan liian valoisaa, että saisi mitään hyötyä adaptiivisista valoista.

Se on vain hieman ärsyttävää ajaa tuollaisen edessä jos alkaa seurailemaan mitä takana tapahtuu kun umpiossa on koko ajan ''liikettä'' ja vilkkumista havaittavissa. Ilman tummentuvia peilejä nuo Skodat häikäisevät kyllä edellä ajavaa aika pahasti.
 
Opelilla oli xenoneissa aikoinaan AFL valot, jotka muuttivat kuviota tilanteen mukaan ja ne ainakin oli ihan kätevät. Olisikohan tuohon Skodaan yritetty tehdä samanlaista toimintoa, mutta erillisillä LED elementeillä, jolloin muutokset on hieman "tökkiviä".

 
insi sanoi:
Opelilla oli xenoneissa aikoinaan AFL valot, jotka muuttivat kuviota tilanteen mukaan ja ne ainakin oli ihan kätevät. Olisikohan tuohon Skodaan yritetty tehdä samanlaista toimintoa, mutta erillisillä LED elementeillä, jolloin muutokset on hieman "tökkiviä".


Siis itse mukautuvat LED-valot (matriisivalot) ovat kyllä ihan tuttuja ja sehän on yleinen varuste nykyään.

Itseä tässä ihmetyttää miksi juuri Skodalla ne on koodattu toimimaan vielä kun ulkona on suhteellisen valoisaa ja taajamassa missä on sata muuta autoa ja katuvalot palavat. En ole tällaista häröilyä huomannut minkään muun merkin kohdalla kun olen tuota yrittänyt seurata.
 
batman14 sanoi:
Siis itse mukautuvat LED-valot (matriisivalot) ovat kyllä ihan tuttuja ja sehän on yleinen varuste nykyään.

Itseä tässä ihmetyttää miksi juuri Skodalla ne on koodattu toimimaan vielä kun ulkona on suhteellisen valoisaa ja taajamassa missä on sata muuta autoa ja katuvalot palavat. En ole tällaista häröilyä huomannut minkään muun merkin kohdalla kun olen tuota yrittänyt seurata.

Matriisi ledit on kyllä tuttuja, edellisessä autossakin oli sellaiset.
Tällä hetkellä toisessa autossa mukautuvat ledit, jotka eivät ole matriisit, joten tarkoitin nimenomaan matriisivaloja jossa eri alueiden valaisusta vastaa eri elementit, joita tarpeen mukaan sytytetään/sammutetaan.

Mitä ajoin takaa, että harvassa matriisi-ominaisuudet taitaa olla käytössä lähivaloilla?
Onko Skoda siis pyrkinyt hakemaan sitä matriisi toiminnallisuutta lähivaloille (kuten noissa Opelin AFL:ssä) ja kun valoa tuotetaan useammalla ledillä, näkyy muutokset kuvioon tuollaisena diskona? Ja jos mukautuvuus on tuotu lähivaloille, eikä pelkästään pitkiin valoihin, tekee auto tuota aina kun ajovalot on päällä, ei pelkästään silloin kun on todella pimeää ja tarvitaan pitkiä valoja.
 
Sen verran tutkin asiaa, että Skodassa on ainakin Dynamic Light Assist säädettävissä menemään päälle Early/Medium/Late.

Ilmeisesti tuon avulla pystyy sitten saamaan valot päälle jo kun alkaa hieman hämärtämään, eli valoisuusanturin mukaan täällä pohjoisessa "talvikaudella" hyvinkin aikaisin.
 
batman14 sanoi:
Voi olla suuntaus, mutta ei ainakaan MB:ssä tai Audeissa aktivoidu mikään adaptiivisuus kuin vasta pimeällä, eli logiikka on selvästi noissa erilainen.

No jaa. Tänään klo 18.55 Uudellamaalla ja Audi. Kuvassa pitkät täysillä päällä ja matrix-toiminto aktiivisena. Niin valoisaa ettei pitkistä ole oikein mitään hyötyä.
 

Liitteet

  • 20221011_185516.jpg
    20221011_185516.jpg
    33,4 KB · Katsottu: 140