https://yliteippaus.fi/

Keskustelua ajovaloista

Halogeeni ei oikeen tahdo nuin terävää kuviota tehdä kuin varjostimella tehty linssiumpio tekee... Seinää vasten kuviota on hieman huono vertailla - tienpäällä tehdyt havainnot tai tarkoitusta varten tehdyt kamerahärvelit kertovat paremmin kuviosta.
 
ConD sanoi:
Näissä huomionarvoista oli, että kun auton ostin tuskailin että valoilla ei näe mitään. VCDS:ssä tutkailtaessa oli ohjainlaitteella "polttimonsäästössä" täppä ja asetuksena 12,7v. Sen kun poisti, ilme kirkastui kummasti. Edes paremmilla polttimoilla ei saanut merkittävää valolisää ennen tuota.
Oletko törmännyt tuota muissa autoissa päällä vakiona?
 
On näitä ollut jo 3BG Passatista asti ainakin päiväajovalokäytössä, muistaakseni Touranissakin oli. Tuossa Jettassa vaan oli ajovaloillakin. Kaksi Jettaa tarkastanut ja molemmissa tuo oli päällä...
 
ConD sanoi:
Halogeeni ei oikeen tahdo nuin terävää kuviota tehdä kuin varjostimella tehty linssiumpio tekee...

..tai heijastin-xenonumpio.  :)  Ei tietenkään, mutta halogeeniumpioilla valokuvion tulisi näyttää samalta. Toki rajaukset, watit, lumenit yms. eivät kulje käsi kädessä xenon vs. halogen. Mutta "enemmän valoa sinne pientareelle" ( suoralla ajoradalla ) lienee yhteinen nimittäjä - oli valonlähde mikä tahansa.
 
Joo, aivan... Sillä viistolla oikealla yläosalla selitetään nuo valokuvion oikeanpuolen pientareen pidemmälle ulottuvat valomäärätki. Joissakin autoissa näkyy ojan takana puustossa selkeä valoraja - joissakin ei. Eli se miten leveälle tuo keila ulottuu ojaan/pientareelle on sitten hieman toinen asia kuin miten pitkälle valoa riittää.

Sepäse olisikin hauska tietää mihin jotkut valmistajat hukkaavat vaikka siitä samasta 55w halogeenipolttimosta ne valot kun toinen saa sen reilusti pidemmälle ja leveämmälle ulottumaan. Jos joku löytää artikkelin siitä ideologiasta mikä ajovalojen suunnittelun takana on, olisi se kiva löytää. Tuulilasi polttimotestillään raapaisi pintaa hieman, mutta oikein ei kunnolla perehtynyt.
 
Paha71 sanoi:
Siis..mikä tuossa on ihmeellistä? Noinhan se valokuvio pitäisi olla kunnossa olevissa ja oikein suunnatuissa halogeeneissakin.  :rolleyes:
Nopeesti sutasin tommosen havainnekuvan:
http://s28.postimg.org/b6uvgzyzh/Valokuvio.jpg
Valokuvio siis leikkautuu viivojen alapuolelta. Keltaisella tavallinen halogeeni, vihreällä xenonin kuvio ja sit toi punainen yrittää esittää Polon kuviota. Voi kyllä olla, että auto on aina sopivasti ollut kallellaan, kun olen Polon valoja ihmetellyt seinää vasten, tai sitten kuski  on vaan liian lihava ja koko auto sen takia vinossa.  ;D
 
Rookie sanoi:
Nopeesti sutasin tommosen havainnekuvan:
http://s28.postimg.org/b6uvgzyzh/Valokuvio.jpg
Valokuvio siis leikkautuu viivojen alapuolelta. Keltaisella tavallinen halogeeni, vihreällä xenonin kuvio ja sit toi punainen yrittää esittää Polon kuviota.

Aah...okei. Nyt tyhmäkin ymmärsi, mitä tarkoitit.  :)  Mielenkiintoinen havainto. Mutu-pohjalta: kyseessä lienee ominaisuus, ei varsinainen vika.  ???
 
Paha71 sanoi:
Aah...okei. Nyt tyhmäkin ymmärsi, mitä tarkoitit.  :)  Mielenkiintoinen havainto. Mutu-pohjalta: kyseessä lienee ominaisuus, ei varsinainen vika.  ???
Hehe  :p Juu, ei se mikään vika ole, mutta herätti vaan mielenkiinnon. Eikä tolla nyt mitään valtavaa merkitystä oikeastaan taida olla. Oon parit halogeeniumpiot purkanut ja modaillut xenoneille paremmin sopivaksi, niin siksi toi juttu tavallaan pisti silmään. Jos mulla on joskus tosi tosi tylsää, niin pitänee sitten tutkia tarkemmin, että onko se kuvio tosiaan tommonen, vai onko suuntaus nyt sittenkin vaan liian ylhäällä.

Mulla on itellä niin herkät silmät, että muiden valoista sokaistuminen ärsyttää melko paljon, niin oon yrittänyt ainakin omat valot pitää jonkinlaisessa kondiksessa ja häikäistä muita mahdollisimman vähän.  :)
 
Itse on tullut lisättyä kolmeen viimeisimpään autoon, joissa on sattunut olemaan H7 heijastin pitkissä valoissa Hellan D2S xenonsarja. H7 ja D2S polttimoissa on polttopiste samassa kohtaa, joten kunhan polttimon saa kiinni joko alkuperäisellä kiinnikkeelä tai muulla patentilla, niin näillä saa mukavasti lisää valotehoa. Se hyvä puoli näissä on, että näillä ei ole tullut vikavaloa palaneista polttimoista ja muutenkin valoteho tuntuu olevan parempi kun halppis xenonsarjoissa ja polttimoina voi käyttää laadukkaita merkkipolttimoita.

Eli tällainen sarja kyseessä. Yli kymmenen vuotta vanha sarja. Ollut alunperin E39 bemarissa.
uIp3jJk.jpg
 
Cobran miniballasti + H7R polttimot olen itse ruuvannut bi-xenonien kaveriksi tuon H7-lisähalogenin tilalle ja hyvin on tullut valotehoa lisää. Vaikka tuohon heijastinumpioon laittaa tuon xenonin, niin ainakin tuo H7R (= heijastinumpioon tarkoitettu polttimo) toimii todella hyvin, eli ei häikäise tai aiheuta sellaista epämääräistä valopalloa vastaantulijalle, vaan tuo reilusti lisää valotehoa auton valoihin. Hyvin näkee. Kahdella autolla on testailtu aina nuo vastaan ajettuna ja perässä ajettuna eikä olisi tullut noita laitettua, jos niissä olisi jotain häikäisyongelmia. Pahempaa häikäisyä saa aikaiseksi esim. joillain xenon-hyväksytyillä lisäkannuillakin.

W210:ssä oli puolestaan ruuvattu normaali H7-xenon lisäpitkiin ja siitä aiheutui semmoinen valopallo, että häiritsi kuskiakin, kun teki sellaisen valohäikäisyn suoraan keulan eteen. Vaihdoin normaalin H7 halogeenin takaisin ja ajattelin kokeilla NBB alpha 225:a xenon-versiona lisäkannuiksi tuohon. Väyrysessä on tehtaan xenonit (D2R) heijastinumpioilla ja vaikka valot on säädöissä ja linssit putsattu/hiottu kuntoon, niin silti nuo tehtaan xenonitkin häikäisee jotenkin häiritsevästi, eikä valoteho ole kovinkaan häävi. Ovat kuitenkin tehtaan jäljiltä.
 
Itse olen omaan Volvoon ruuvannu bi-xenonien kaverina olevien H9 halogeenien tilalle H9-xenonsarjan. Viime talvena otettu kuva tienpäältä. Lunta on oli paljon, mutta säädöt kamerassa oli semmoiset että kuva näyttää samalta kuin silmään tienpäällä. Ei tarvi rumentaa keulaa lisävaloilla.
740073_4798112463158_474518380_o.jpg


Umpiot on jo sen reilu 200tkm ajettu, mutta yllättävän hyvin lähtee valoa. Rahamies vaihtaisi uudet umpiot, mutta ei tahdo uusia alle tonnilla saada (kpl siis).
 
Kylläpä löyty omaan taas ajovalot kun vähän harrasti tutkivaa asentamista.

Käytännössä siis otin ruuvimeisselin kouraan ja auto käynnissä, valot seinää vasten rupesin ruuvaamaan. Sieltähän sitten löytyi ojaankin valoa kun hieman sääti. Oikea ajovalo oli suunnattu käytännössä kokonaan tielle. Vasen sitten vasemman kaistan kohdalle. Ojiin ei valoa siis riittänyt...

Nyt valokeilan vekin nurkka on vasemmasta valosta käytännössä keskiviivan oikealla puolella ja viisto osa omalla kaistalla. Oikeaa valoa käänsin hieman enemmän oman ajokaistan puoleiseen ojaan, mutta vekin nurkka valokuviosta on jossain reunaviivan kohdalla. Aiemmin reunaviivan kohdalla oli valon ulkoreuna likipitäin.

Summa summarum... säätäkää tai säädättäkää valonne jos tuntuu että niillä ei näe :p
 
Viikon vanhasta Miistä juuri säädin; muutoin oli kohdillaan... Mutta reilu 30 piirua ylöspäin ja nyt on alenema noin 2 astetta.. Hyvä luovutushuolto  :eek:
 
Tuosta katottiin joulun alla kuvio katastuksessa: "Juu hyvältä näyttää". Näyttäähän se, mut mihin se näyttää onkin toinen juttu...

Kukahan nuo valot osais suunnata oikein kerrasta? Luovutushuoltoon/merkkareihin on luotto vähän vähänä...
 
Tuossa sattui silmään uutta TM:ää lukiessa ettei ole VAG konserni vieläkään saanut LED valoja kuntoon. Nauratti kun uuden Seatin halogeenit on paremmat kuin lisävarusteiset LED valot :eek:. Eikä ne halogeenit olleet mitenkään erikoiset.

LED tekniikassa ei ole mitään vikaa, Lexus saanut tehtyä oikeasti hyvät LED ajovalot ja niillä ei ole umpiossa kuin kolme LEDiä.
 
Ribbe sanoi:
Tuossa sattui silmään uutta TM:ää lukiessa ettei ole VAG konserni vieläkään saanut LED valoja kuntoon.
Mites Audin LED:t?

Seatin valoista saa lukea varsin kahtiajakautunutta juttua... toiset sanoo että kantama huono, toiset että ok. Sävyä kehuu kaikki likipitäin. Onkohan näissäkin kuitenkin enemmän säätöongelma kyseessä kuin oikea valojen tehon huonous?

Valojen säätö pitäisi melkeen olla jokavuotinen tapahtuma, jotta ne olisivat kunnossa. Olihan taannoin Tuulilasilla testissa Hyundai, jonka pitkät osoittivat puunlatvoihin uutena. :D
 
ConD sanoi:
Mites Audin LED:t?
TM:ssä mitattu A6 ja A7 mallien valot. Yhtä huonot oli ne kuin nuo Seatinkin. Myös CLS mersun LED valot yhtä kelvottomat. Audeissa sentään on xenonit vakiona, mutta ko. Mersu tulee Suomeen aina LEDeillä.
 
Sen mitä itse olen Audin ledeistä lueskellut ja mikä näyttää yleinen trendikin olevan, tuntuu nämä erilaiset mukautuvuudet ym olevan kova sana. Ei nämä Corolloihin ja Golfeihin aivan heti tule, mutta mielestäni Seatin valot ovat hyvä pelinavaus. Muut ovat seuranneet... Esim uuteen Qashqaihin saa Bi-LED ajovalot.

Audillakin taisi ledeissä olla toistakymmentä erilaista mukautuvaa toimintoa eri valaistus- ja ajotilanteisiin. Yksittäin siis tuo pitkä kantomatka etenkin lähivaloilla ei enää ole se "the" juttu. Pitkät hankitaan sitten avuksi kaukovaloavustimen kautta ja kaikkein kalleimmissa malleissa on sitten jo pimeänäköjuttuja.
 
ConD sanoi:
Audillakin taisi ledeissä olla toistakymmentä erilaista mukautuvaa toimintoa eri valaistus- ja ajotilanteisiin. Yksittäin siis tuo pitkä kantomatka etenkin lähivaloilla ei enää ole se "the" juttu. Pitkät hankitaan sitten avuksi kaukovaloavustimen kautta ja kaikkein kalleimmissa malleissa on sitten jo pimeänäköjuttuja.
En tiedä mitä toimintoja Audissa on, mutta Audin sivuilla jos suunnittelee uutta autoa ja jos valitsee älykkäät valot niin LED valinta poistuu eli saa vain xenonien yhteyteen. Itselle ainakin valoissa on kantama se "the" juttu :). Varsinkin lähivalot pitäisi olla hyvät, pitkiä valoja saa parannettua laittamalla pesuvadit talveksi kiinni puskuriin. Audiin saa sen lämpökameralla toimivan pimeänäkösysteemin ja se olisi ihan ehdoton noiden avuttomien LEDien kaveriksi.
 
ConD sanoi:
...mutta mielestäni Seatin valot ovat hyvä pelinavaus....

Uusimmassa TM:ssä (Nro 6/2014, s. 109) Seat Leon sai juurikin pyyhkeitä LED valoistaan, lisäkommentilla että toisin kuin konsernisisarissaan niin parannusta niihin ei saa edes rahalla, vrt. lisävarusteiset Xenonit Ocuun tai Golfiin. Nappasin screenshotin tuosta arviosta, teksti näkyy paremmin kun klikkaa kuvan ensin isommaksi.

Ainakin vielä tämänpäivän LED-toteutukset antavat vahvasti viitteitä siitä, että LEDien valovoima ei vielä ole riittävällä tasolla, tai sitten jostain syystä (kustannus?) LED-ajovaloihin ja niiden suunnitteluun ei vain panosteta tarpeeksi.

 

Liitteet

  • Näyttökuva 2014-3-24 kello 9.42.05.png
    Näyttökuva 2014-3-24 kello 9.42.05.png
    122,8 KB · Katsottu: 279
Tuo 110km/h jakauman muutos on varmasti koodattavissa alkamaan esim 70km/h. Tällöin "kylillä" pyörittäessä valot ovat alemmas suunnaut, mutta sitten maantiemarssivauhdissa keila nousisi. Nykyvalotkin mitattaneen auto paikallaan, joten nämä "älyvalot" eivät välttämättä kaikkia kynsiään osaa näyttää vs. halogeenit jotka olla möllöttävät paikallaan oli nopeus mikä vaan. :)

Ehkä enemmän kuin mittausdataan luottaisin silmämäärisiin arvioihin valon riittävyydestä. Kaikkea kun ei voi eksaktisti mitata.

LED-tekniikkaa on kyllä olemassa siihen malliin että valoa saadaan niistä riittävästi ulos. Ongelmia vaan muodostaa saada uusimmat ledit jäähdymään riittävästi sekä valokeilan muotoilu. Leoninkaan LED:t eivät kurki suoraan umpiosta ulos, vaan valo heijastetaan umpion sisältä peilin kautta tiehen. Säätösysteemit sitten muuttavat tuota peilin suuntausta.

Onko joku kaivellut missä kaikissa autoissa LED-ajovaloja on jo käytössä? Leon, pari Audia, Mese, Lexus ja Nissanin Qashqai nyt ainakin on tullut esille..
 
ConD sanoi:
Tuo 110km/h jakauman muutos on varmasti koodattavissa alkamaan esim 70km/h.
Tähän tulen jossain välissä kaipaamaan koodausapua joltain osaajalta. Ja näin vähän arvelinkin, että tuo koodattavissa oleva juttu kun Leonin koeajoraporttia TM:sta lueskelin.
 
P.Alikka sanoi:
Tähän tulen jossain välissä kaipaamaan koodausapua joltain osaajalta. Ja näin vähän arvelinkin, että tuo koodattavissa oleva juttu kun Leonin koeajoraporttia TM:sta lueskelin.
Vaatii vähän kaivelua varmasti, mutta jos tuon on joku 110km/h koodannut tehtaalla, niin ihme olisi jos se olisi mahdoton muuttaa myös 70km/h. Näissä MQB-autoissa kun tuntuu jokainen mahdollinen asia olevan koodattavissa.

Itseltä puuttuu oma Leon pihasta, että näihin voisin perehtyä ja tehdä ohjeita. Aika aikaavievää on "outoa" autoa alkaa aina tutkimaan.
 
P.Alikka sanoi:
Tähän tulen jossain välissä kaipaamaan koodausapua joltain osaajalta. Ja näin vähän arvelinkin, että tuo koodattavissa oleva juttu kun Leonin koeajoraporttia TM:sta lueskelin.

Leonissakin taitaa olla valoille auto-asento, mitähän mahtaa tapahtua kun valot nappaa päällä-asentoon? Ainakin Superbissa älykkäät valot toimii vain auto-asennossa ja päällä-asennossa valot siirtyy johonkin perustilaan, en tiedä sitten onko valot silloin samassa asennossa kuin moottoritie-asennossa joka Superbissa alkaa muistaakseni 90km/h nopeudesta vai jatkuuko kantama vielä tuostakin kun AFL on toiminnassa.