https://yliteippaus.fi/

Kesä-/museo-/harrasteautosi?

MTO

Sisäänajettu
Liittynyt
22.12.2013
Onko sinulla otsikon mukaista autoa fiilistelyyn? Vaikkapa sellaista autoa, joka mahdollisesti on jo museorekisterissä, et aio luopua siitä koskaan ja mikä kaivetaan esiin upeana kesäpäivänä :)? Tai vaihtoehtoisesti vaikka kirpeänä pakkaspäivänä, jos auton ominaisuudet ja varustetaso sallivat talvella-ajon?
Itselläni ei (vielä) ole, mutta pitkäaikaisena haaveena on ollut VW Kupla, tarpeeksi vanha sellainen ja mahdollsimman originaalikunnossa. Tulevana kesänä tämä haave on toteutumassa, vm. 1966 yksilö toiselta omistajalta, 75 000 km ajettuna on mahdollisesti tulossa talliini :). Kesää odotellessa!
 
Itse vaan pikkuhiljaa näperrellyt jotain parannuksia, mitä vähillä varoilla ja rajallisella ajankäytöllä talven aikana saanut tehtyä.
Eikä malta pilkkoa ihan päreiksi autoa vuosikausiksi, kun se ajaminenkin on niin mukavaa.  8)
 
vespa68 sanoi:
Itse vaan pikkuhiljaa näperrellyt jotain parannuksia, mitä vähillä varoilla ja rajallisella ajankäytöllä talven aikana saanut tehtyä.
Eikä malta pilkkoa ihan päreiksi autoa vuosikausiksi, kun se ajaminenkin on niin mukavaa.  8)
tälläisellä vanhalla pierulla ei ole enää kiire tien päälle. parasta taitaa olla tuo nysvääminen ja ensimmäiset ajokerrat vasta valmistuneella.
 
Rakennusprojektina ollut 1981 GLi Golf josta olen jotakin kertonut tuolla naapuripalstalla: Kielo

Tuo on kanssa tullut käytettyä atomeina ja ollaan jo siinä vaiheessa, että toiveena saada ensi kesäksi ajoon. Tämä kyllä vaatii vielä paljon talli-iltoja.

Tuoreimpana leluna on tämänkin palstan tallissa esitelty Porsche 911. Tätä ei ole tarkoitus *kop kop* räjäyttää atomeiksi vaan nauttia ajamisesta kesäisin:)

Autojen kanssa puuhastelu on kyllä aivan mahtavaa ja on opettanut monenlaista tekniikasta ja autoista. Kunpa voisi tehdä enemmänkin näitä hommia.
 
Itsellä edelleen haaveena ratapelottelulaite. E36 M3 tai esmes Possu 968. Kaarilla ja kupeilla toki ja dieetin kokeneena mutta kilvissä olevana kuitenkin. Yhden M3:n ja yhden 968:n kohdalla kuljin onneni ohi ettei haaveeni olisi toteutunut. Nyt on talous siinä kunnossa, että tuskin vuonna 2014 haave konkretisoituu.

Voi se pelottelulaite toki olla joku muukin, mutta nuo kaksi on sellaisia joissa on kyvykkyyttä aikuisten oikeaan rajojen hakemiseen ja silti harrastamisen budjetti pysyy siedettävänä.

Tuossa kaveri osti kännipäissään M3 rallilaitteen kaveriporukan peltoautokisoihin. Eikä ollut muuten halvalla tehty ämmä. No, ei sitten pärjännyt peltokisoissa naapurin Starleteille niin suruunsa veti pikku hönön ja osti ja osti semmoisen EVO:n, mitä jotain a-ryhmää vastaavia ne sm:ää nykyään ajaa, en ole seurannut rallia että minkä luokan laite se on mutta semmoinen N+ ilman kuristimia mutta ei toki mikään WRC. Huomenna nähdään, joko Starletit jää vai pitääkö investoida jotain brutaalimpaa... vaikea vaan tässä kohden miettiä mitä, koska tuolla M:llä olisi leikitin pieksenyt nuo Starletit  ;D Mutta, jos budjetti antaa myöten niin mikä jotta ei...
 
Topias sanoi:
tälläisellä vanhalla pierulla ei ole enää kiire tien päälle. parasta taitaa olla tuo nysvääminen ja ensimmäiset ajokerrat vasta valmistuneella.
Nimimerkin vuosimallista voi päätellä, että melko vanha pieru täälläkin.  :D
Pitäis olla yksi kunnossa oleva, että vois toista projektina nysvätä.
Ja on se vaan alkanut "kehtuuttaa" pienellä budjetilla vanhoja paskaisia osia käsin putsailla.
Tällä hetkellä takapään puslien vaihto menossa ja sitä mukaa vanhojen osien putsaus ja uusiminen. Perä jouset, kannakkeet, jarrukilvet ym... putsattu rälläkällä paskasta ja ruosteista.
Nytkin pitäis innostua loihtimaan talliin kevytpeitteillä "maalauskammio", että saisi ruiskittua Inertaa osien niskaan.
Pitänee imaista vielä pari kepua ensin, ennenkuin alkaa "huvittamaan"...
 
Viime keväänä pitkään etsin harrasteautoa, alkaen BMW 3-sarjan avoista, tuonne Jaguarin STR osastoon.. Kävimpä loppuviimen Corveten avojakin kokeilemassa..

Loppuviimeinen haku siirtyi Porsche 911 autoihin, mutta lompakko ei antanut vielä myöden hommata tuollaista avona..

Kesäautona toimii siis nyt Boxster S, ja talvi, kautta, yleistilapäisautona Vanha Herra

Joten kai noi voi molemmat luokitella harrasteautoiksi. Vanhuksesta en luovu ennen kuin on pakko.. Ja kesäauto vaihtuu vain 911 malliin.. Ja siinäkin Cabrio on 99% valinta..
 
Kesäautona toimii bmw Z4 3.0i -05/ museoauto Wartburg limousine de luxe -64/ harrasteautoina skoda 130RS replika -75 ja skoda s110R -72 ja projektina skoda s100 -78. Kovin on itäpainotteista ;D
 
Topias sanoi:
olen katsellut avatar kuvaasi, löytyykö tallisi kätköistä tuollainen cäddy?
Ei valitettevasti. -59 Caddy on vaan ollut kaukainen haave jo varmaan 25 vuotta. Ei se tosin ainoa ole. Vanhat jenkit on lähellä sydäntä muuten vaan, siitä lähtien kun ostin eka kertaa V8 Magazinen vuonna -82. Ei oikein koskaan ole ollut mahdollisuuksia hommata ja pitää harrasteautoa vaikka se aina välillä mielessä käykin. Valinta myös olis vaikea, se vois olla ihan yhtä hyvin joku muukin kuin jenkki. esim. ur-quattro, I-koppainen Golf GTI, junakeula ja onhan noita, haaveita kaikenlaisia.
 
Makkis sanoi:
tuolla M:llä olisi leikitin pieksenyt nuo Starletit

M3 ei ole erityisen kilpailukykyinen laite rallissa. Se on hankalahko ajaa, taka-akeliston geometria ei anna mahdollisuuksia optimaaliseen pitoon ja nämä yhdistettynä jo vakiona riittävään tehoon soralle tekee sellaisen kombinaation, joka on tuottanut monelle pettymyksen. Suomessa Starletit on F/SS-ryhmäläisinä kehitetty niin pitkälle että vanhasta kauppakassi-Starletista ei ole juuri mitään muuta kuin peruskonstruktio jäljellä.
 
Harrastepelinä löytyy Saab 900 T16S Aero M1991. Talladegan punaisena Eduardon harmailla helmoilla.

Suomessa kasattu, kaikilla alkuperäisillä tehdas lisävarusteilla mm. 185hv moottorinviritys sarja jne. Tarkoitus on pitää autoa mahdollisimman alkuperäisenä. Suurin "muutos" taitaa olla vanteiden vaihto 1992 mallin vanteisiin, kun ovat hiukan leveämmät ja kumit istuu paremmin.  Auto ei ole ollut enää juurikaan ajossa vuoden 2006 jälkeen.
Pientä  remonttia kaipaa, eikä oikein juuri nyt ole hirveästi aikaa tuohon. Mutta mihin tässä kiire valmiissa maailmassa. Aivan mahtava peli ja eroaa ulkonäöltään nykyautoista aika radikaalisti. Onneksi aikanaan sain tuon hommattua pitkän haun päätteeksi. Nyt ois vaikeaa löytää vastaava. Linttoja on kyllä mutta nekin kalliita.

Satku+037.jpg

DSCF0019.JPG

DSCF0060.JPG
 
Tällä hetkellä ei varsinaisesti ole harrasteautoa kun Musse on jokapäiväinen käyttis, mutta Suomessa siitä tulisi pelkkä kesälelu, joten varmaan menisi harrasteautosta silloin :)
 
Tallissa on ollut nyt jo n. 17 vuotta Cadillac Brougham d'Elegance '88. Oman luokkansa tyylipuhdas edustaja. Ajettu 144 tkm ja oikein hyvä kuntoinen. Viime vuosina kilometrejä on tullut hieman vähemmän, koostuen lähinnä nurkka-ajosta ja silloin tällöin tulee käytyä jossain tapahtumissa.

Autossa on varsin vekkuleita varusteita ikäisekseen. 6-paikkainen, etusohvat liikkuvat sähköllä kuuteen suuntaan, taustapeili on automaattisesti himmentyvä, sähköllä aukeava ja sulkeutuva kontti, valikuitukaapeleilla toteutetut polttimomonitorit etu- ja takavaloille, automaattinen ilmastointi (toimii, paremmin kuin käyttis-Audissa), ikkunat, ovat ja pelit sähköllä tottakai, automaattisesti vapauta seisontajarru, cruisematic, lämmitetyt sivupeilit, taka-akselin automaattinen tasonsäätö, coming & leaving valot säädettävällä viiveellä, tuulilasin pyyhkimien portaattomasti säädettävä tihkuasento, automaattinen lasinpesin, ym..

Valot ovat todella tehokkaat, ovat maahantuojan (alkuperäinen Suomi-auto) Suomessa asentamat Hellan H4:t ja sivuhuomiovalot ja b-pilarin oopperavalot ovat pimeällä hienot.

Saisikohan tähän vielä laitettua jonkinlaisen kuvatuksen..

caddy.jpg
 
Toi on hieno! Mitä isompi sen parempi, kaikilla osa-alueilla  :)

Itelläkin haaveena joskus ollut tuon tapainen amerikan auto.. Taitaa olla itsellä myöhäistä enää kuitenkaan haaveilla moisesta.. Ainakaan pikkurahalla..
 
Omalla tavallaan tuo on aivan mainio. Todella rento ja vaivaton ajaa, joskin koko saattaa vähän tottumatonta pelottaa. Mutta linjat ovat suorat ja helposti arvioitavissa, mitä nyt peruuttaminen on vähän hankalampaa, kiitos limousine style -takaikkunan (=pieni) ja pienten sivupeilien.

Täydellinen auto jos pitää kivana kesäiltana lähteä hakemaan lähikaupasta maitoa tms. Samalla tulee yleensä huomaamatta cruisailtua vähän mutkan kautta..

Nykyään haaveissa olisi joku vähän sporttisempi menopeli, mutta tuo on niin hyvässä kunnossa, että sitä ei halua hukata. Pitäisi vaan olla enemmän tallitilaa.  8)