https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kauppias sysää autojen korjauskulut ostajalle – "DSG on riski"

Kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta kunhan nimi on oikein. ;)
 
Liike hakee vastuuvapautta kaikista kaupan jälkeen ilmenevistä vioista, ei ainoastaan DSG:n osalta. Tuommoisen veivari liikkeen kiertäisin kaukaa. Yksi Vag heidän sivuiltaan löytyi, vanha Golf.
 
Kai se pyyntihinta on sitten valmiiksi sen korjauksen verran alempi, kun pitää laukeamista niin varmana?  :rolleyes:

Aika hassua, että myyjä - joka ei ole missään tekemisissä ko. merkkiorganisaation kanssa - vastaa tehtaan tekemistä virheistä. Sinänsä ihan loogista ettei ostajaa juoksuteta ympäriinsä, mutta miksei myyjä voi vaatia korvausta valmistajalta virhevastuuseen vedoten? Loppuisi autotehtaiden tuotekehityksen ulkoistaminen käyttäjille, kun joutuisivat oikeasti korvaamaan keskeneräisenä markkinoille syydettyjen tekeleiden kustannukset.
 
Tuota, miksi liike sitten ottaa vanhoja VAGgineita myyntiin? Eikös tuo nyt ole aika lailla itse aiheutettu ongelma?
 
deequ sanoi:
Aika hassua, että myyjä - joka ei ole missään tekemisissä ko. merkkiorganisaation kanssa - vastaa tehtaan tekemistä virheistä. Sinänsä ihan loogista ettei ostajaa juoksuteta ympäriinsä, mutta miksei myyjä voi vaatia korvausta valmistajalta virhevastuuseen vedoten? Loppuisi autotehtaiden tuotekehityksen ulkoistaminen käyttäjille, kun joutuisivat oikeasti korvaamaan keskeneräisenä markkinoille syydettyjen tekeleiden kustannukset.

Ei voi vaatia, koska kuluttajansuojalain mukaan vain auton uutena ostanut voi kohdistaa vaatimuksensa valintansa mukaan 1) valmistajalle, 2) maahantuojalle tai 3) jälleenmyyjälle.

Käytettynä ostanut voi vaatia korvausta vain auton hänelle myyneeltä. Jos se on trokari, niin sitten se on se jolta vaaditaan.

Takuunalaiset ajokit ovat poikkeus tähän sääntöön.
 
pokkus sanoi:
Tarkoitit varmaan, että pyyntihinta on korjauksen verran suurempi? Koska muutenhan myyjäliikkeelle tulisi tuplatappio, jos joku laukeaa :)

Tarkoitin juuri sitä mitä kirjoitin. Jos myyjä ensin haukkuu auton aivan p****ksi ja sen jälkeen yrittää keplotella kustannuksista irti tekaistulla vastuuvapauslausekkeella, ei kukaan hullu suostu maksamaan täyttä hintaa ellei ole varma oikeuksistaan. Hintaetu täytyy siirtyä vastuun mukana.

Tällaisen koijarin kanssa vääntöä voi verrata takuu/virhevastuu asiaan merkkikorjaamon kanssa. Jos ensin sanotaan ettei korvata, osa tyytyy tähän ja maksaa itse. Vaativampi asiakas taas saa tahtonsa läpi, kun jaksaa sinnikkäästi taistella oikeuksiensa puolesta.
 
Urlaub sanoi:
Ei voi vaatia, koska kuluttajansuojalain mukaan vain auton uutena ostanut voi kohdistaa vaatimuksensa valintansa mukaan 1) valmistajalle, 2) maahantuojalle tai 3) jälleenmyyjälle.

Käytettynä ostanut voi vaatia korvausta vain auton hänelle myyneeltä. Jos se on trokari, niin sitten se on se jolta vaaditaan.

Takuunalaiset ajokit ovat poikkeus tähän sääntöön.

Sitähän tässä juuri peräänkuulutan, että miksi vastuu katkeaa ensimmäisen omistajan jälkeen, kun auto on myös kevyemmin verotetuissa maissa sen verran iso investointi, että sen elinikään mahtuu useampi omistaja. Toki autotehtaat ja -liikkeet mielellään myisi jokaiselle uuden auton, mutta se ei vaan toimi käytännössä.
Jos auton laskennallinen elinikä olisi sanotaanko vaikka 6v/200tkm, pitäisi kriittisimpien osien tämä myös kestää. Harva uuden auton ostaja kuitenkaan näin kauan autoaan jaksaa pitää, vaan yleensä kyllästyy siihen n. puolivälissä tai jopa huomattavasti aiemminkin.
 
deequ sanoi:
Kai se pyyntihinta on sitten valmiiksi sen korjauksen verran alempi, kun pitää laukeamista niin varmana?  :rolleyes:

Eikös tuo 5ke pyynti tuollaisesta Golfista olekin sen pari tonnia muiden liikkeiden pyyntihinnan alapuolella? Muilla se pakollinen laukemisvara on leivottu hinnan sisään. Toki se minunkin mielestäni kannattaisi hinnoitella mieluumin niin, että korjausvara jää hiljaa myyjän voitoksi jos ostaja ei palaakaan.
 
pokkus sanoi:
Mutta eihän se hinnan alentaminen liikettä mitenkään vapauta vastuusta.

Ei vapauta mutta vaikuttaa korvausvelvollisuuteen, jos kuluttajariitalautakuntaan mennään.
 
En nyt tiedä kuuluisiko tämä tänne, mutta ei oikein muutakaan aihetta tule mieleen jossa keskustellaan laatikosta.

Faijalla on uutena ostettu MK6 farkku golffi. 1.6TDI DSG.
61k mittarissa ja kävi huollossa tuossa juuri. Faija oli sanonut, että pari kertaa tuntunut kytkimen lipsuvan. Olivat testanneet sitten ja todenneen, että kytkimet on tosiaan vaihtokunnossa.
Autosta loppui takuu 6kk sitten.
Katsotaan mitä maahantuoja sanoo tuohon kun lähtivät selvittämään meniskö takuuseen.

Omasta mielestä noin vähän ajetussa automaatissa ei pitäisi olla vielä mitään ongelmia kytkimen kanssa.
 
Kennedy sanoi:
Omasta mielestä noin vähän ajetussa automaatissa ei pitäisi olla vielä mitään ongelmia kytkimen kanssa.
Ei pitäisi, mutta lähipiiristä kaikki 2 kpl DSG 7:ja (kuivakytkmiset, maksimivääntö 250Nm) ovat käyneet kytkiremontissa jossain 30-60 tkm nurkilla. Ja nämä on juuri ne kaksi kpl joiden "elämän" ja historian tiedän. Tuohon omaan autoon peilaten, en yhtään ihmettele, että kytkimiä menee. Sen verran tuo laatikko kuitenkin luistattaa kytkintä jos rauhallisesti lähtee liikkeelle (esim. ruuhka-ajossa).
 
Kaveri osti juuri vm. 2010 1.8TSI Octavian DSG7:lla. Onkohan tuo kuivalevyinen vai onko tuossa pikkaisen tehokkaammassa jo märkälevyinen kestävämpi DSG?
 
MMV sanoi:
Kaveri osti juuri vm. 2010 1.8TSI Octavian DSG7:lla. Onkohan tuo kuivalevyinen vai onko tuossa pikkaisen tehokkaammassa jo märkälevyinen kestävämpi DSG?
Sama laatikko kuin meidän Leonissa, eli kuivakytkimillä oleva.
 
P.Alikka sanoi:
Ei pitäisi, mutta lähipiiristä kaikki 2 kpl DSG 7:ja (kuivakytkmiset, maksimivääntö 250Nm) ovat käyneet kytkiremontissa jossain 30-60 tkm nurkilla.

Sama juttu, CC (vm-09) ja Passat x 2.. (vm-11)
 
nokonzok sanoi:
Ja sitten ihmetellään, miksi autokauppias ei halua ottaa vastuuta.
Vastuu kuuluu kauppiaalle myymästään tuotteesta, ei siitä pääse eroon sivulauseella kauppakirjassa tai vastuuvapaus sopimuksella. Kauppias voi valita ottaako auton vaihdossa vai ei, yrittäjällä on aina riskejä etenkin käytettyjen autojen kaupassa. Jos asiakas autokuumeissaan menee allekirjoittamaan vastuuvapaus sopimuksen, silloin sysäisin vastuua myös asiakkaalle laista huolimatta.
 
Zaasa sanoi:
Vastuu kuuluu kauppiaalle myymästään tuotteesta, ei siitä pääse eroon sivulauseella kauppakirjassa tai vastuuvapaus sopimuksella. Kauppias voi valita ottaako auton vaihdossa vai ei, yrittäjällä on aina riskejä etenkin käytettyjen autojen kaupassa. Jos asiakas autokuumeissaan menee allekirjoittamaan vastuuvapaus sopimuksen, silloin sysäisin vastuua myös asiakkaalle laista huolimatta.

Toki toki, lähinnä viittasin siihen, että ei se vastuunpakoilu ihan tyhjästä kumpua.
 
Montakohan ostajaa on jonossa, kun tuota autoa edukkaasti myydään? Ostoboikotti olisi ihan paikallaan, vai ?.
 
kt sanoi:
Montakohan ostajaa on jonossa, kun tuota autoa edukkaasti myydään? Ostoboikotti olisi ihan paikallaan, vai ?.

Eikös tuo Golf ole myyty jo pari päivää sitten? Oliko kyseessä kuitenkin kiero markkinointitempaus?!
 
MMV sanoi:
Eikös tuo Golf ole myyty jo pari päivää sitten? Oliko kyseessä kuitenkin kiero markkinointitempaus?!

Tuskin tuli liikkeelle kovin paljon myönteistä julkisuutta.
 
Kennedy sanoi:
Faijalla on uutena ostettu MK6 farkku golffi. 1.6TDI DSG.
61k mittarissa ja kävi huollossa tuossa juuri. Faija oli sanonut, että pari kertaa tuntunut kytkimen lipsuvan. Olivat testanneet sitten ja todenneen, että kytkimet on tosiaan vaihtokunnossa.
Autosta loppui takuu 6kk sitten.
Katsotaan mitä maahantuoja sanoo tuohon kun lähtivät selvittämään meniskö takuuseen.

200e omasta pussista.
Osat ja 70% työstä maahantuojalle.
 
Kennedy sanoi:
200e omasta pussista.
Osat ja 70% työstä maahantuojalle.
Minulla vaihdettiin Superbista kytkin 42tkm:n jälkeen, kun kolmosella tuntui joskus vedättäessä ravistusta ja valitin siitä. Meni vaihtoon normaalissa määräaikaishuollossa. Maksoi minulle kaikkiaan 120€. Auto oli jo yli neljä vuotta vanha ja takuu oli siis mennyt umpeen yli kaksi vuotta sitten.

Tämä olikin ensimmäinen vika koko autossa. Eikä siis vieläkään yhtään ylimääräistä kertaa pajalla.

Ja uusi DSG-Sokota on jo tilattu  :rolleyes:
 
^^Eli tehdas maksaa osat ja työt tehdään omakustannehintaan, asiakas maksaa. No onhan se huomattavasti parempi, kuin että pitäisi vielä marmorin katteetkin maksaa.