https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Katumaasturi Hyundai Kona

Nythän tuo Kona on vielä edullinen, ainakin jos ilman vaihdokkia ostaa. Maassa on erä, jossa hintaetu kaikkineen on 6000 €+ autovero 0, eli Kona Style 64 kwh, 40800 €. Kävin myös koeajolla Stylellä. Hieno voimalinja, pieni kulutus. Helppo päästä 15-16 kwh kulutuksiin. Hyvityshinnat vaihdokksta jäävät vain todella alhaisiksi, johtuen osin em. hinta-alen jakautumisesta myös piirimyyjän harteille.
Ainoa sanomisen aihe liittyy kovamuoviseen interiööriin ja rengasmeluun, toki myös tilat voivat olla puutteena monelle.
 
Uti sanoi:
Maassa on erä, jossa hintaetu kaikkineen on 6000 €+ autovero 0, eli Kona Style 64 kwh, 40800 €. Kävin myös koeajolla Stylellä. Hieno voimalinja, pieni kulutus. Helppo päästä 15-16 kwh kulutuksiin.

Taisi sisko saada viimeisen Konan itselleen tuosta erästä kun autoja ei kuulemma enää ole vaan menisi tammikuulle jos sellaisen nyt tilaisi. Mustakatto taisi olla ainoa lisävaruste 500 euron hinnallaan tuossa autossa.

Luin tuossa TM:n sähköautojen talvitestin ja pienoinen yllätys miten hyvin auto toimii talvella.

- Maantieajo on Hyundai Kona Electricin suurimpia vahvuuksia.

- Tehokas lämmityslaite kuuluu Hyundain suurimpiin vahvuuksiin talviolosuhteissa, sähköä         
  riittää lämmittämisen lisäksi pitkällekin ajomatkalle.

- Energiankulutus on kiitettävän pientä kylmässäkin ajettaessa.

- Sähköautoksi kohtuuhintainen perusauto yllättää monipuolisuudellaan ja toimivuudellaan talviolosuhteissa.


Sattui sopivasti se essari olemaan samanvärinen kuin se mikä on nyt hänelle tulossa, tai essarissa oli valkea katto.
 

Liitteet

  • 7801AA9C-A890-4014-B0F9-79151BDD834E.jpeg
    7801AA9C-A890-4014-B0F9-79151BDD834E.jpeg
    32 KB · Katsottu: 175
ihaa sanoi:
Luin tuossa TM:n sähköautojen talvitestin ja pienoinen yllätys miten hyvin auto toimii talvella.

= normi sähköri sinällään.

Isoin huoli - ei iso kuitenkaan - noissa lumiolosuhteissa on vissiin ollut latausluukun/liittimen jäätyminen sopivissa olosuhteissa.
 
Taky sanoi:
Isoin huoli - ei iso kuitenkaan - noissa lumiolosuhteissa on vissiin ollut latausluukun/liittimen jäätyminen sopivissa olosuhteissa.

Joo se latausluukku on kyllä typerällä kohtaa, onneksi siskolla katos kotona ja parkkihalli töissä joten suurimmaksi osin ongelma sen suhteen aika vähäinen.
 
ihaa sanoi:
Joo se latausluukku on kyllä typerällä kohtaa, ...

Paikka on hyvä, toteutus on jäänyt puolitiehen. eNIROssa oli samassa paikkaa ja yhden kerran jouduin käyttämään tallissa kun jäätyi pesun jälkeen, normisti ulkona ei ongelmaa kertaakaan.
 
Paikkahan on latausta ajatellen fiksu joo mutta loskainen keula tai vesisade jonka jälkeen pakastuu… ei hyvä.

Lokasuojassa oleva latausluukku ei koe tuollaisia ongelmia.
 
Sisko innostui laittaa hyvin palvelleen, 202 tkm ajetun Auris hybridin tilalle täyssähköisen ja sellaista kun ei ole Toyotalla tarjolla, ehdotin hänelle korealaista. Autoverkkokaupan tarjotessa autoa yksityisleasingilla 25 tkm vuosittaisella ajomäärällä ja kohtuullisella summalla valinta oli sitten siinä. Ja autonhan saa lunastaa itselleen vuoden jälkeen joten saas nähdä miten vuoden päästä Konan suhteen käy.

Lähdin isäni kanssa aamujunalla kohti Tikkurilaa, josta taksilla sitten Autoverkkokauppaan olimme paikalla hiukan ennen kymmentä jossa asiantunteva Hyundai-myyjä Nora Winberg sanoikin auton olevan jo pesussa joten auto on piakkoin valmis.

Autossahan oli jo alla Nokian Hakkapeliitta ysit Kona Electricin aluvanteilla ja kesärenkaina auton mukana tulivat Michelinit, niinikään Kona Electricin nätisti kangaspusseissa. Akku oli lähtiessä 91 % tasolla joka lupasi 438 kilometrin rangea.

Ostin Google kaupasta EV Watchdogin maksullisen version hintaan 14.99 €, jonka myötä saa vähän yksityiskohtaisempaa tietoa akusta sen mukaan auto on vuosimallia -22. Kulutushistoria näyttää ensimmäistä dataa 3. syyskuulta ja akun brutto 67.1 kWh ja netto 64.1 kWh.

Mikkelin Siiskosella puolen tunnin ruokailun aikana autoon tuli 6 % lisää mutta vielä pitää kerran pysähtyä Kuopiossa, olisi pitänyt malttaa ottaa toinen kierros buffetista ja juoda useampi kuppi kahvia.

Kuopiota lähestyessä keskinäytölle tuli uhkaava 8 %:n ja 32 km:n range. Prismalle tultaessa akkua olikin enää 6 % ja sain testata ensimmäisen kerran Triutiumia mistä täällä stadiumillakin on isot pojat jo kertoneet tovi sitten. No, ainahan sitä voi keksiä shoppailtavaa. 😁

50 kWh Tritium antoi Hyundaille virtaa lopulta 42 kWh vauhdilla. Kauppareissun, 37 minuutin aikana akkuun meni 26 kWh ja se kustansi 8.7 euroa, eli kilowatille tuli hintaa 0.33 €/kWh. Range kasvoi n. 170 kilsan verran.

Vantaalta kotiin vajaa 460 kilsaa 83 km/h keskinopeudella, keskinopeutta pudotti hurjasti 4-tien asfalttityömaa joka hidastutti matkanteko jonkin verran. Keskikulutus mukavan matala 15.2 kWh/100km.

Nyt sai kokea jo sellaista sähköautoilun fiilistä jota ei Optimalla esim. ole vastaan tullut, tässähän olisi pitänyt osata syödä hittttaammiin.
 

Liitteet

  • 4A39FB0A-FB17-4D2F-A6C4-B1C518E0352F.jpeg
    4A39FB0A-FB17-4D2F-A6C4-B1C518E0352F.jpeg
    73,9 KB · Katsottu: 303
  • 799ACCCF-18C0-4900-8EC1-F7D214FAD5B2.jpeg
    799ACCCF-18C0-4900-8EC1-F7D214FAD5B2.jpeg
    89,2 KB · Katsottu: 280
  • 44274A37-19D4-4742-8393-6F6DD77FB823.jpeg
    44274A37-19D4-4742-8393-6F6DD77FB823.jpeg
    46,6 KB · Katsottu: 269
  • 78DF1A55-685C-403D-B14E-CBBBD844D33D.jpeg
    78DF1A55-685C-403D-B14E-CBBBD844D33D.jpeg
    36,3 KB · Katsottu: 270
Tänään tuli oltua tällaisen laitteen kyydissä-että ajettuakin jonkin verran. Voimalinja tuntui hyvältä..Toimi todella hyvin.Tykkäsin kovasti. Muuten jäi autosta hieman "ritsa" tunnelma mieleen. Halvalla tehty autohan tuo varmaan on.  Kyllä sähkökäyttöinen auto varmasti seuraava kulkuneuvo on, vaikka käyttö tulevaisuudessa on vähäistä. Mutta tuollainen Kona se ei todellakaan ole vaikka siinä paljon hyviä puolia olikin.
 
Rangetesti antoi aika odotetun tuloksen myös Markon ajamana muutaman asteen kelissä, akussa lähtiessä 50 %.


 

Liitteet

  • 3FA911F2-D9E1-4AD7-BA4D-063474BA16B6.jpeg
    3FA911F2-D9E1-4AD7-BA4D-063474BA16B6.jpeg
    28,8 KB · Katsottu: 71
Konan latausta, hiukan vaatimattomaksihan se jää tuo latausnopeus kun akun lämpötila ei ole 20 asteen tienoilla.

 
Lie jo täällä selvitetty.
Onko sähkömalli oltava virtakytkennässä, jotta sisätilaa voi etänä lämmittää?
 
Riippuu vuosimallista, -21 facelifitistä eteenpäin ainakin voi esilämmittää ilman että auto on piuhassa.
 
Jos auto on riittävän uusi niin siinä on Bluelink eli etäkäyttö kännykällä. Tällöin lämmityksen voi käynnistää etänä ilman latauskaapelia.

Vanhemmassa kalustossa ei ole Bluelinkiä jolloin lämmitystä ei voi käynnistää etänä. Lämmityksen voi näissäkin kyllä ajastaa mutta ajastettu lämmitys toimii vain jos latauskaapeli on kytkettynä.
 
Jos ajattelit uuden Kona EV:n tilata niin varaudu odottamaan pitkään.
Nimim: tilattu 5/2022, tullee 11/2023...
 
Onko kukaan konan omistaja kysynyt lähiaikoina mitä liikkeet tarjoavat. Itsellä edessä tod. näk. tammikuussa luopuminen tästä jos I5 saapuu ja miettinyt mitäköhän siitä saisi. Se on tieto että ei varmasti ole samassa huudossa kuin loppukesästä, mutta jos kuitenkin edes vähän enemmän mitä rahoitusta jäljellä. Pitää varmaan autovex kokeilla ja jos ei miellytä niin palautus autoverkkokauppaan.
 
TKG sanoi:
Jos ajattelit uuden Kona EV:n tilata niin varaudu odottamaan pitkään.
Nimim: tilattu 5/2022, tullee 11/2023...
Saksalaisen Auto Motor und Sport lehden mukaan uusi Kona tulee heinäkuussa 2023 ja Kona e syyskuussa.
 
TKG sanoi:
Jos ajattelit uuden Kona EV:n tilata niin varaudu odottamaan pitkään.
Nimim: tilattu 5/2022, tullee 11/2023...
Mistä tuon 11/2023 tiedon sait :rolleyes:
Nyt tilatessa kuulemma ens vuoden loppua olisi toimitus. Itsellä kanssa Kona tilattu huhti/toukokuun vaihteessa.
Aluksi oli 7/2022, mutta pitkään ollut hiljaiseloa, niin laitoin kyselyä niin myyjä laittoi Q1/2023 :rolleyes:
On tää ihmeellistä aikaa..
 
Zepa sanoi:
Onko kukaan konan omistaja kysynyt lähiaikoina mitä liikkeet tarjoavat. Itsellä edessä tod. näk. tammikuussa luopuminen tästä jos I5 saapuu ja miettinyt mitäköhän siitä saisi. Se on tieto että ei varmasti ole samassa huudossa kuin loppukesästä, mutta jos kuitenkin edes vähän enemmän mitä rahoitusta jäljellä. Pitää varmaan autovex kokeilla ja jos ei miellytä niin palautus autoverkkokauppaan.

Muutama viikko sitten tasan 40 tonnia olisi saanut suoralla myynnillä tästä mikä mulla, 03/22 käyttöönotto ja kilsoja sen rapiat 7000. Mutta en nyt innostunut kumminkaan vielä. Ihan Nettiauton kautta pistin tarjolle, kunnes pikasuunnitelma muuttui. Autovex menee samoihin.
Loppukesästä oli hinta kovimmillaan, sitten notkahti ja nyt on taas elpynyt, kun hetkellisen valonpilkahduksen jälkeen noitten uusien toimitus jäätyi ihan totaalisesti.

Mä voin myydä tän n. kymppitonni ajettuna eniten tarjoavalle joskus huhti/toukokuussa, niin ei tartte odotella niin kauaa.
 
IC1970 sanoi:
Muutama viikko sitten tasan 40 tonnia olisi saanut suoralla myynnillä tästä mikä mulla, 03/22 käyttöönotto ja kilsoja sen rapiat 7000. Mutta en nyt innostunut kumminkaan vielä. Ihan Nettiauton kautta pistin tarjolle, kunnes pikasuunnitelma muuttui. Autovex menee samoihin.
Loppukesästä oli hinta kovimmillaan, sitten notkahti ja nyt on taas elpynyt, kun hetkellisen valonpilkahduksen jälkeen noitten uusien toimitus jäätyi ihan totaalisesti.

Mä voin myydä tän n. kymppitonni ajettuna eniten tarjoavalle joskus huhti/toukokuussa, niin ei tartte odotella niin kauaa.

40 kiloa kuullostaa ihan hyvältä tosta  8) Itellä 05/21 käyttöönotettu (kanssa uusin facelift) ja ajettu nyt tasan 30k. Taitaa tammikuussa olla n. 35k€ jäljel rahotusta niin saa nähdä saako pesookaan yli tuon.
 
Zepa sanoi:
40 kiloa kuullostaa ihan hyvältä tosta  8) Itellä 05/21 käyttöönotettu (kanssa uusin facelift) ja ajettu nyt tasan 30k. Taitaa tammikuussa olla n. 35k€ jäljel rahotusta niin saa nähdä saako pesookaan yli tuon.
12/-21 sai uuden Stylen 40k€:lla, mitä oli valmiina varastossa. Itse valitsin silloin e-Niron.
 
^^ Jos ei saa, niin sitten luovutat takaisin. Ja jos ei uus auto tule vielä silloin, niin sitten luovutat takaisin kun tulee, kun kerran takaisinostositoumus ulottuu 1kk ennakolla rahoituksen loppuun saakka. Voittaa voi, hävitä ei, käytöstä piti maksaa.
 
IC1970 sanoi:
^^ Jos ei saa, niin sitten luovutat takaisin. Ja jos ei uus auto tule vielä silloin, niin sitten luovutat takaisin kun tulee, kun kerran takaisinostositoumus ulottuu 1kk ennakolla rahoituksen loppuun saakka. Voittaa voi, hävitä ei, käytöstä piti maksaa.

Näinhän se on. Halvin auto omassa käytössä joka tapauksessa viimeseen 25 vuoteen. 2 määräaikaishuoltoa, 15k oli 120€ ja 30k 150€. Lataan 90% töissä ja loput kotona niin eipä köyhdy siinäkään. Autoa hakiessa ei käynyt mielessäkään että siitä voisi ikinä saada enempää kuin loppuvelka, joten jos jotain tulee niin se on vain bonusta.
 
Mistä tuon 11/2023 tiedon sait ::)
Nyt tilatessa kuulemma ens vuoden loppua olisi toimitus. Itsellä kanssa Kona tilattu huhti/toukokuun vaihteessa.
Aluksi oli 7/2022, mutta pitkään ollut hiljaiseloa, niin laitoin kyselyä niin myyjä laittoi Q1/2023 :rolleyes:
On tää ihmeellistä aikaa..
Myyjä soitteli lokakuussa, aluksi minunkin Kona EV.n piti tulla 10-11/2022.
Oli ottanut luurin käteen sen sijaan että laitaisi huonoja uutisia spostilla.
Minun puheluni oli noin 60. samasta aiheesta sinä päivänä eli että toimitus viivästyy vielä vuodella...
Vahvisti toki sitten vielä spostiin.
Onkos kenellekään luovutettu keväällä tilattua Kona EV tänä vuonna ?