Sisko innostui laittaa hyvin palvelleen, 202 tkm ajetun Auris hybridin tilalle täyssähköisen ja sellaista kun ei ole Toyotalla tarjolla, ehdotin hänelle korealaista. Autoverkkokaupan tarjotessa autoa yksityisleasingilla 25 tkm vuosittaisella ajomäärällä ja kohtuullisella summalla valinta oli sitten siinä. Ja autonhan saa lunastaa itselleen vuoden jälkeen joten saas nähdä miten vuoden päästä Konan suhteen käy.
Lähdin isäni kanssa aamujunalla kohti Tikkurilaa, josta taksilla sitten Autoverkkokauppaan olimme paikalla hiukan ennen kymmentä jossa asiantunteva Hyundai-myyjä Nora Winberg sanoikin auton olevan jo pesussa joten auto on piakkoin valmis.
Autossahan oli jo alla Nokian Hakkapeliitta ysit Kona Electricin aluvanteilla ja kesärenkaina auton mukana tulivat Michelinit, niinikään Kona Electricin nätisti kangaspusseissa. Akku oli lähtiessä 91 % tasolla joka lupasi 438 kilometrin rangea.
Ostin Google kaupasta EV Watchdogin maksullisen version hintaan 14.99 €, jonka myötä saa vähän yksityiskohtaisempaa tietoa akusta sen mukaan auto on vuosimallia -22. Kulutushistoria näyttää ensimmäistä dataa 3. syyskuulta ja akun brutto 67.1 kWh ja netto 64.1 kWh.
Mikkelin Siiskosella puolen tunnin ruokailun aikana autoon tuli 6 % lisää mutta vielä pitää kerran pysähtyä Kuopiossa, olisi pitänyt malttaa ottaa toinen kierros buffetista ja juoda useampi kuppi kahvia.
Kuopiota lähestyessä keskinäytölle tuli uhkaava 8 %:n ja 32 km:n range. Prismalle tultaessa akkua olikin enää 6 % ja sain testata ensimmäisen kerran Triutiumia mistä täällä stadiumillakin on isot pojat jo kertoneet tovi sitten. No, ainahan sitä voi keksiä shoppailtavaa.
50 kWh Tritium antoi Hyundaille virtaa lopulta 42 kWh vauhdilla. Kauppareissun, 37 minuutin aikana akkuun meni 26 kWh ja se kustansi 8.7 euroa, eli kilowatille tuli hintaa 0.33 €/kWh. Range kasvoi n. 170 kilsan verran.
Vantaalta kotiin vajaa 460 kilsaa 83 km/h keskinopeudella, keskinopeutta pudotti hurjasti 4-tien asfalttityömaa joka hidastutti matkanteko jonkin verran. Keskikulutus mukavan matala 15.2 kWh/100km.
Nyt sai kokea jo sellaista sähköautoilun fiilistä jota ei Optimalla esim. ole vastaan tullut, tässähän olisi pitänyt osata syödä hittttaammiin.