https://yliteippaus.fi/

Kattotelineet

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
En tiedä oisko tässä jutunjuurta, mutta en viitsinyt A3 Sedan topiccia sotkea vaikka sieltä ajatus kattoteline jutusteluun lähti.
Itsellä ei hirveästi ole kokemuksia eri merkkien ja mallien kattotelineasennuksista, mutta kuitenkin on ollut eri tyyppejä, eli vanhaa kourullista, tasakattosedania ja farkkua, farkkua kaiteilla ja ilman sekä matalilla kiskoilla.

Kyllä on käytettävyydessä aivan huimia eroja erityylisten kiinnitystapojen välillä. Ja jos telineitä käytetään aktiivisesti, kuten meillä, niin itse näen kyllä kaiteet tai kiskot ainoaksi käytännölliseksi vaihtoehdoksi.
Jos kiskoja ei ole niin silloin on eri tyylisiä kiinnikkeitä ja jotkut tulee alkuperäisiin ruuvinreikiin kiinni, ainakin bemarissa oli näin, sekä kiskottomassa farkkusaabissa. Ja mulla oli Thulen telineet käytössä. Sarja oli kyllä täy painajainen asentaa. Pienellä kuusiokoloavaimella täytyi pieni 6mm ruuvi saada kierretyksi omaan reikäänsä. 1/4 kierros kerrallaan ja avaimen kääntö..sama uusiksi. Lopputulemana tahtoi vääntää telineen putken hieman alaspäin mutkalle.
Näiden asennus oli talvilekelissä niin työlästä, että syksyllä laitetut telineet tahtoi jäädä katolle kevääseen saakka.

Taas toinen ääripää on kiskot/kaiteet, jotka nykyisessäkin Outbackissä on. Thulen aeroprofiilissa päätytulppa/lukko toimii kiristystyökaluna ja asennus on erittäin nopeaa ja helppoa. Teline lasketaan kaiteen päälle ja päätytulppa vetäistään ulos, sekä kierretään teline tulpasta kiinni. Parissa minuutissa telineet kiinni katolle. Sama homma irroittaessa. Ja onnistuu vaikka kintaat kädessä. Aivan ehdoton valinta olla kaiteet & pikakiinnikkeet jos telineitä käytetään ympärivuotisesti ja usein.

Vanhat vesikourukiinnikkeet oli toki myös aika helpot, mutta sellaisia ei enää pariinkymmeneen vuoteen ole tainnut olla uusissa autoissa tarjolla. Tuohon omaan satkuun telineet löytyy, mutta eipä niitä harrasteautossa tule enää käytettyä. Joskus vois piruuttaa nakata vanha Thulen "ruumisarkku" katolle ja skimbat sinne. Ihan vain kasarimeininkiä fiilistellen :)

Kattoboksit ois sitten seuraavana ajatuksissa. Josko niistä joku topicin vääntäis, johon vois kokemuksia jakaa. Niissäkin on huimia eroja käytettävyydessä jne.
 
A4:ssa oli saman lainen kiinnitys kuin tässä uudessa A3:ssa. Taakkatelineen tappi menee auton runkoon, mutta ei onneksi tarvitse kiertää ruuvilla kiinni. Nelkussa taakkateline meni kiinni nopeasti, A3:ssa on pakko olla autokohtaisessa sovitteessa jotakin vilunkia. 
 
Tuli ostettua 508 sedaniin Thulen kattoteline ja on kyllä sanottava, ettei vielä koskaan ole ollut yhdessäkään autossa minulla niin vaikeasti asennettavia telineitä. Näiden asentaminen yksin on todella hankalaa, jos haluaa olla kolhimatta ja naarmuttamatta autoa. Vika ei sinänsä ole Thulen telineessä, vaan siinä mekanismissa millä tuohon sedaniin se teline kiinnitetään. Kyllä kattokaariin asennettavat telineet on sentään helppoja, eikä ollut vaikea tapaus aikanaan 307 hatchbackin OEM-telineen asennuskaan.

Lopulta kun sain telineet katolle, niin päätin sitten boksiakin sovittaa päälle ja sillä tuloksella, että sen kiinnitysten jako ei sitten mitenkään sopinut telineiden välisen etäisyyden kanssa yhteen. Ei kun telineet irti ja tutkimaan, miten saisi 5 mm puljattua telineitä lähemmäs toisiaan ja onnistuihan se lopulta ja siten, että telineet vielä kiinnittyvät oikein paikalleen. Tätä ongelmaa ei tietenkään olisi, jos olisin ostanut muun kuin Wingbarin poikkipuuksi, mutta kun piti taas saada uusinta ja parasta. Vaihtoehto voisi tietty olla uudempi, parempi(?), suurempi, monipuolisempi, helpompi kiinnitteinen(?) ja kalliimpi laatikko. Nyt kuitenkin mennään tällä Thulen 15 vuotta vanhalla Thulen Jetbagillä. Niin paljon en tuota laatikkoa katolla raahaa, että siihen nyt enempää investoisin.
 
Pitäisi tuohon Audin A5:seen hankkia telineet boksia varten. Noita Thulen Wingbareja olin alustavasti miettinyt, mutta löytyykö palstalaisilta kokemuksia A5 sopivista telineistä?
 
Onkohan uuteen Passattiin olemassa Thulelta tai muulta valmistajalta kattotelinettä boksille? Tuntuu että mennään kattotelineiden osalta talvi ja telineet linjalla. Vanhaan Passattiin meni Motonetin tarvikemalli, mutta ei passannut Tiguaniin. Thulelta sai Tigu-yhteensopivan kattotelineen ja nyt uuteen Pasuunaan menee taas telineet uusiksi. Kattokisko vaikuttaisi saman tyyppiselle kuin Audissa, joten sopisikohan Audin telineet? Myyjäliikkeellä ei ollut mitään käsitystä yhteensopivista telineistä.
 
Eikö niihin Thulen telineisiin saa vaihdettua jalkasarjaa sitä mukaa kun auto vaihtuu niin ei tarvitse joka talvi uusia koko telinetta? Uuteen Passattiin ei kyllä välttämättä ole vielä jalkasarjaa saatavilla. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta olen kuullut, että tuollaisiin kattokiskoihin ei ihan mitä sattuu tellinkiä kannata kiinnitellä vaan kannattaa pitää huolta, että on juuri siihen autoon tarkoitettu. Niissä kun on erilaisia profiileja vähän autosta riippuen.

Itselläni on Opelin alkuperäiset telineet Astraan ja sen kyllä huomaa asentaessa. Menee just eikä melkein ja helppo kiinnittää ja irroittaa. Eivät olleet edes kalliit kun kustansivat reilut 150 euroa ja ovat T-kiskolla, joka on mielestäni hyvän telineen edellytys.
 
^Kyllä, siksi ostin nuo Thulet. Tilanne on kuitenkin se, kuten arvelit, että Thulella ei ole vielä jalkasarjaa uuteen Passattiin. Kaiteet vaikuttavat lähes identtisiltä verrattuna Audia A6:n kiskoihin, joten uskaltaisikohan kokeilla...
 
Mahtaisikohan palstalta löytyä joku jolla olisi A6:n telineet? Mietin vaan, että voisi kokeilu onnistua eikä tarvitsisi sokkona ostaa..

//Juha
 
Mulla saattaa olla Avantiin. Boksissa kiinni edellisen A6 C6:een sopivat Thulet. Näyttäis olevan nopeesti katottuna sama setti tähän C7:aan. Ei oo kyllä ollu kertaakaan tän auton katolla kiinni...
 
Thulen touhussa harmillista on, kun ne putket on halvin osa ja jalkasarja kallein. Ei hirveitä säästöjä synny vaikka samat putket käviskin. Mutta jos jalkasarja on sama ja putket joutuu uusimaan esim pidempiin niin silloin syntyy edes jotain säästöä.

Ottakaas ja mitatkaa A6:n ja uuden Passatin kaiteet niin tietää käykö samat kiinnikkeet. Tämä info vois kiinnostaa muitakin.

Ja kerrotaan nyt tähän, että Subarulla on sama profiili kahdessa edellisessä sukupolvessa Outbackejä mutta kaiteet täytyy olla uudemmassa pidemmät. Saas nähdä miten 2015 mallissa.

Olettehan huomanneet, että Thulelta saa aerobar ja wing putkiin sopivia T-uraan tulevia kiinnikkeitä erikseen. Eli hieman kun vaivaa näkee niin lähes mitä vaan voi "pultata" kiinni katolle.
 
Näyttääpä tulleen Thulen Rapid System 753:een myös B8 Passat -yhteensopivat jalat eli kit 4059 on tarkka malli.
 
Hyvin toimi thulet katolla. Tänään takana reilu 800 km ja pikkaisen tuo laatikko suhisi katolla yli 110 nopeuksissa, mutta tiesipähän kuski että laatikko on edelleen mukana.  Wingbar kyllä mukavan äänetön.
 
OT: tyhmä kysymys: onko suksiboksille määritelty max nopeutta? Mietin tuota Saksan maata jossa saa huristella aika kovvooki.
 
Bokseissa on aika isoja eroja melun suhteen. Samaten asennuksella on väliä, eli jos sitä voi ees-taas suunnassa liikuttaa niin koettaa hakea suora linja. Ei keula pystyssä eikä alhaalla.
 
Ei nyt hirveästi ole tarvetta tuon boksin kanssa ajaa puoltatoistasataa ja sataseen asti sisään ei kuulu mitään suhinaa. Ei sen kulma mihinkään muutu siirtelemällä eteen tai taakse, kun telineitä ei voi siirtää lainkaan. Käytännössä tuon boxin saa järkevästi tasan yhteen kohtaan, kun tuossa kuli-Thulessa on kiinnityskohdat ~4 cm välein.  Se on hyvä siinä.
 
Näinhän se menee. Harvoin on mahdollista kovin säätää, mutta joskus on. Kaiteellisissa farkuissa yms autoissa on, jos se ei estä takaluukkua avaamasta. Ja ei suomen nopeuksilla on juurikaan väliä miten se siellä on. Polkupyörä katolla alkaa jo kuulua reilummin. Mutta se taas on toinen juttu. Sehän nostaa kulutustakin jonkin verran. Boksi ei juuri yhtään.
 
Juu, kattokaiteellisissa on ollut mahdollista säätää telineiden ja boksin paikkaa, tosin kahdessa edellisessä oli pakko laittaa boksi niin eteen kuin vain sai laitettu, että sai takaluukkuun mahdollisimman auki. Nyt olisi sen suhteen varaa säätää vaikka 20 cm taaemmas, jos muuten olisi tarvis.

Thulen aerobar vislasi kovemmissa nopeuksissa, tuo wingbar tuntuu olevan äänetön. Aerobar tosin sekin piti erilaista ääntä sen mukaan kuinka korkealla se oli katosta. Jos liian lähellä kattoa, niin äänsi pahemmin, kauempana ei havaittavasti.  No, ei wingbar varmaan äänetön ole, mutta ei kuulu sisään.

Kyllä tuon boksin aiheuttaman kulutuslisän huomaa. Desilitra tai kaksi satasella. Kuorma autossa vie toisen mokoman tai tuplasti sen lisää verrattuna tyhjällä autolla yksin ajeluun.
 
En taas muistanutkaan minkälainen painajainen on koota Thulen telineitä, kun muutamassa autossa ollut orkkistelineet käytössä. Olisi aina helppoa ostaa käytetyt, jonkun jo kertaalleen kasaamat osat niin ei tarvitsisi itse painajaista aina kokea ;).

Kelloa en katsellut, mutta kuvittelen menneen noin neljä tuntia kun E92:een kasasin Thulen telineet, Wingbareilla. Kasaamisohjeetkaan ei ihan yksiselitteiset aina ole, tai sitten olen vain huono hahmottamaan, kuten ehkä Ikean huonekalujenkin kanssa olen joutunut toteamaan.

Nyt on kuitenkin tangot katolla ja niihin voi aina tarpeen mukaan ripustaa pyörä- tai suksitelineet. En taida itse tankoja taaskaan ottaa irti ennen kuin auto seuraavan kerran vaihtuu, vaikka toki nyt  poisotto ja asennus sujuu minuuteissa. Talvella ei kuitenkaan ole mukava kylmässä ruuvailla edes takaisin.

Monen automallin orkkistelineisiin käy Thulen lisävarusteet suoraan, kuten viimeksi ostamiini Fordin ja Subarun telineisiin, mutta BMW:n orkkiksien kanssa on aiemminkin ollut hankaluuksia. Liikaa joutuu virittelemään omia virityksiä, kun urat eivät ole saman kokoiset, joten laitoin tällä kertaa taas Thulen tangot katolle, kun niihin on sekä pyörä- että suksikiinnikkeet olemassa.
 
^Onko sulla -V- ne "perus" wingbarit vai wingbar edget?  Itselläni myös tarkoitus tuohon E92:een kattolelineitä. Hoksasin että on tuommoiset Edgetkin olemassa jotka olis matalammilla jaloilla ja olis siten lähempänä kattoa. Lisäksi ne lienee tuollaiset ettei ne putkenpäät tule "yli" siitä päädystä.

Edit: Olisko mahdollista saada kuva noista E92:n katolla?

Edit2: Mietin myös että onko E92:n katto liian lyhyt/kaareva boksille? Mulla on Thule Spirit 820 joka pitäis saada katolle. 
 
-P- sanoi:
^Onko sulla -V- ne "perus" wingbarit vai wingbar edget?  Itselläni myös tarkoitus tuohon E92:een kattolelineitä. Hoksasin että on tuommoiset Edgetkin olemassa jotka olis matalammilla jaloilla ja olis siten lähempänä kattoa. Lisäksi ne lienee tuollaiset ettei ne putkenpäät tule "yli" siitä päädystä.

Edit: Olisko mahdollista saada kuva noista E92:n katolla?

Edit2: Mietin myös että onko E92:n katto liian lyhyt/kaareva boksille? Mulla on Thule Spirit 820 joka pitäis saada katolle.
"Tavalliset" wingbarit taitaa olla kun en muusta edes tiennyt... Jos "lähellä" olet niin tule lainaa autoa ja sovita boksia katolle.

Mulla olevat osat on Wingbar 961 (118cm), Rapid System 753 ja KIT 3028. No nyt kun Thulen sivulta katsoin niin onhan siinä edge myös esillä ja siinä tosiaan putkenpäät ei tule kiinnikkeiden ulkopuolelle. Vähän kuin orkkistelineiden tyyliin. Toisaalta mukavampi kun tavaran saa kiinni kiskoon vähän lähemmäs reunaa niin on helpompi käyttää. Vastakkain siis käytettävyys ja ulkonäkö. Tosin E92:n katto on niin matalalla että ylettää keskemmällekin.
 
-V- sanoi:
Mulla olevat osat on Wingbar 961 (118cm), Rapid System 753 ja KIT 3028. No nyt kun Thulen sivulta katsoin niin onhan siinä edge myös esillä ja siinä tosiaan putkenpäät ei tule kiinnikkeiden ulkopuolelle. Vähän kuin orkkistelineiden tyyliin.
Korjaus edelliseen: Sovitesarjani ei ole KIT 3028 vaan KIT 3039, eikä Thulen ostajan oppaassa E92:lle olekaan Edge-versiota. Klikkailin tuossa aiemmin väärin... Ilmankos en huomannut Edgeä kun ennen ostoa etsin sopivia osia. Linkki: http://www.thule.com/fi-fi/fi/buyers-guide