En tiedä oisko tässä jutunjuurta, mutta en viitsinyt A3 Sedan topiccia sotkea vaikka sieltä ajatus kattoteline jutusteluun lähti.
Itsellä ei hirveästi ole kokemuksia eri merkkien ja mallien kattotelineasennuksista, mutta kuitenkin on ollut eri tyyppejä, eli vanhaa kourullista, tasakattosedania ja farkkua, farkkua kaiteilla ja ilman sekä matalilla kiskoilla.
Kyllä on käytettävyydessä aivan huimia eroja erityylisten kiinnitystapojen välillä. Ja jos telineitä käytetään aktiivisesti, kuten meillä, niin itse näen kyllä kaiteet tai kiskot ainoaksi käytännölliseksi vaihtoehdoksi.
Jos kiskoja ei ole niin silloin on eri tyylisiä kiinnikkeitä ja jotkut tulee alkuperäisiin ruuvinreikiin kiinni, ainakin bemarissa oli näin, sekä kiskottomassa farkkusaabissa. Ja mulla oli Thulen telineet käytössä. Sarja oli kyllä täy painajainen asentaa. Pienellä kuusiokoloavaimella täytyi pieni 6mm ruuvi saada kierretyksi omaan reikäänsä. 1/4 kierros kerrallaan ja avaimen kääntö..sama uusiksi. Lopputulemana tahtoi vääntää telineen putken hieman alaspäin mutkalle.
Näiden asennus oli talvilekelissä niin työlästä, että syksyllä laitetut telineet tahtoi jäädä katolle kevääseen saakka.
Taas toinen ääripää on kiskot/kaiteet, jotka nykyisessäkin Outbackissä on. Thulen aeroprofiilissa päätytulppa/lukko toimii kiristystyökaluna ja asennus on erittäin nopeaa ja helppoa. Teline lasketaan kaiteen päälle ja päätytulppa vetäistään ulos, sekä kierretään teline tulpasta kiinni. Parissa minuutissa telineet kiinni katolle. Sama homma irroittaessa. Ja onnistuu vaikka kintaat kädessä. Aivan ehdoton valinta olla kaiteet & pikakiinnikkeet jos telineitä käytetään ympärivuotisesti ja usein.
Vanhat vesikourukiinnikkeet oli toki myös aika helpot, mutta sellaisia ei enää pariinkymmeneen vuoteen ole tainnut olla uusissa autoissa tarjolla. Tuohon omaan satkuun telineet löytyy, mutta eipä niitä harrasteautossa tule enää käytettyä. Joskus vois piruuttaa nakata vanha Thulen "ruumisarkku" katolle ja skimbat sinne. Ihan vain kasarimeininkiä fiilistellen
Kattoboksit ois sitten seuraavana ajatuksissa. Josko niistä joku topicin vääntäis, johon vois kokemuksia jakaa. Niissäkin on huimia eroja käytettävyydessä jne.
Itsellä ei hirveästi ole kokemuksia eri merkkien ja mallien kattotelineasennuksista, mutta kuitenkin on ollut eri tyyppejä, eli vanhaa kourullista, tasakattosedania ja farkkua, farkkua kaiteilla ja ilman sekä matalilla kiskoilla.
Kyllä on käytettävyydessä aivan huimia eroja erityylisten kiinnitystapojen välillä. Ja jos telineitä käytetään aktiivisesti, kuten meillä, niin itse näen kyllä kaiteet tai kiskot ainoaksi käytännölliseksi vaihtoehdoksi.
Jos kiskoja ei ole niin silloin on eri tyylisiä kiinnikkeitä ja jotkut tulee alkuperäisiin ruuvinreikiin kiinni, ainakin bemarissa oli näin, sekä kiskottomassa farkkusaabissa. Ja mulla oli Thulen telineet käytössä. Sarja oli kyllä täy painajainen asentaa. Pienellä kuusiokoloavaimella täytyi pieni 6mm ruuvi saada kierretyksi omaan reikäänsä. 1/4 kierros kerrallaan ja avaimen kääntö..sama uusiksi. Lopputulemana tahtoi vääntää telineen putken hieman alaspäin mutkalle.
Näiden asennus oli talvilekelissä niin työlästä, että syksyllä laitetut telineet tahtoi jäädä katolle kevääseen saakka.
Taas toinen ääripää on kiskot/kaiteet, jotka nykyisessäkin Outbackissä on. Thulen aeroprofiilissa päätytulppa/lukko toimii kiristystyökaluna ja asennus on erittäin nopeaa ja helppoa. Teline lasketaan kaiteen päälle ja päätytulppa vetäistään ulos, sekä kierretään teline tulpasta kiinni. Parissa minuutissa telineet kiinni katolle. Sama homma irroittaessa. Ja onnistuu vaikka kintaat kädessä. Aivan ehdoton valinta olla kaiteet & pikakiinnikkeet jos telineitä käytetään ympärivuotisesti ja usein.
Vanhat vesikourukiinnikkeet oli toki myös aika helpot, mutta sellaisia ei enää pariinkymmeneen vuoteen ole tainnut olla uusissa autoissa tarjolla. Tuohon omaan satkuun telineet löytyy, mutta eipä niitä harrasteautossa tule enää käytettyä. Joskus vois piruuttaa nakata vanha Thulen "ruumisarkku" katolle ja skimbat sinne. Ihan vain kasarimeininkiä fiilistellen
Kattoboksit ois sitten seuraavana ajatuksissa. Josko niistä joku topicin vääntäis, johon vois kokemuksia jakaa. Niissäkin on huimia eroja käytettävyydessä jne.