https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kattoikkunat, -luukut yms

Cuore Sportivo

Vakiokalustoa
Liittynyt
2.12.2016
Juttua kattoluukuista vapaasti.

Mikä ratkaisuksi kun kattoluukku suhisee? Väliaikaisena ratkasuna laitettu eräänlaista kuminauhaa väliin, eli sen kanssa ei suhise mutta nyt ei voi myös avata luukkua. Kesäksi haluaisi luukun avattavaksi mutta myös kinni ollessaan suhinattomaksi.

Luukku on malliltaan sellainen että menee katon sisään ja myös aukeaa ylöspäin raolleen toiseen suuntaan. Luukun kiinni ollessaan on 1mm (?) rako, eli ei ihmekkään että suhisee.

Muistan lukeneeni että on luukkuja jotka on tarkoitettu täysin tiiviiksi, ja sitten on luukkuja jotka päästää vaikka vettä läpi mutta silloin on vedenpoisto aukot luukun alla, tässä sellaiset on mutta kyllä tuon ymmärtääkseni silti suhinaton kuuluis olevan?

Mitään ideoita?
 
Muistaakseni webasto tekee juurikin alkuperäiset kattoluukut, taisi omassa mersussakin olla juuri webaston tekemä.

Suhinat lähtee uusilla tiivisteillä helpoiten.
 
Aivan. Onko näihin jotai omia tiivisteitänsä vai onko ihan yleisiä? Auto nyt parkkipaikalla tallissa 150m päässä joten täytyy kattoa huomenna tarkemmin minkälainen tiiviste siellä nyt on.
 
^ Ok, joo. Noista löysinkin pari potentiaalista linkkiä ja firmaa, kiitoksia. Maanantaina toivottavasti tietää enemmän että onko yksinkertainen homma vaiko mahdoton työmaa  :rolleyes:
 
Loppupelissä aika helppoja purkaa ja vaihtaa ne tiivisteet.
Kannattaa kuitenkin toodella rauhallisesti tutkia hajotuskuvan kanssa. Niissä on jonkin verran pieniä muoviklipsuja jotka saa hajalle helposti vääntämällä väärästä kohtaa.

Ja kannattaa myös kysyä avaimetkäteen joistakin firmoista, voi olla yllättävän halpaa siihen verrattuna että itse vahingossa rikkoo jotain.
 
Ai niin yksi asia ihmetytti miten helkutin paljon kattoluukku hohki kylmää. Talvella pakko pitää verho luukun edessä.

Tuo lainaus oli KIA EV9 keskustelusta, mutta kysytäänpä samalla laajemmalta yleisöltä, kuinka suuri haitta tuollainen kattoikkuna on talvella? Voisin olettaa siitä tulevan juuri tuota kylmän hohkausta ja sitten lisäksi erilaisia nitinöitä/kitinöitä, jos luukun saumoissa on jäätymismahdollisuus esim. avattavan luukun takia. Haitan aste taitaa sitten erota myös kattoluukun toteutuksen myötä. (Itselläni ole ollut sellaista autoa, missä tuo kattoluukku-varuste olisi, mutta siitä keskustelu olisi hyvä lisäys tähän ketjuun.)
 
Ei tuo Polestarin lasikatto ainakaan itseäni haittaa, tai sen alkaa tuntemaan hienoisena kylmän hohtamisena kun lämpötila laskee alle -20 asteen. Siinä pitäisi jokin kalvo olla joka eristää. Aiemmista autoista vain yhdessä on ollut lasikatto, Auris farkussa, siinä se hohti kylmää ihan eri tavalla.

Joskus kun auton on joutunut jättämään ulkosalle, lumi sulanut uriin ja se tuottaa nitinää.

Enemmän harmittaa se että sen kautta lämpö karkaa varmasti herkemmin kuin vertaa siihen jos siinä olisi vedettävä lämpöverho.

Silti tuo varuste on mieluinen, tuo hiukan sellaista erikoisuutta ja kesällä antaa valoa mutta ei lämpöä.
 
Tuo lainaus oli KIA EV9 keskustelusta, mutta kysytäänpä samalla laajemmalta yleisöltä, kuinka suuri haitta tuollainen kattoikkuna on talvella? Voisin olettaa siitä tulevan juuri tuota kylmän hohkausta ja sitten lisäksi erilaisia nitinöitä/kitinöitä, jos luukun saumoissa on jäätymismahdollisuus esim. avattavan luukun takia. Haitan aste taitaa sitten erota myös kattoluukun toteutuksen myötä. (Itselläni ole ollut sellaista autoa, missä tuo kattoluukku-varuste olisi, mutta siitä keskustelu olisi hyvä lisäys tähän ketjuun.)
2 autossa sellainen ollut. Lasikattoa en sillä kokemuksella enää autooni kaipaa. Puhumatta että sellaisesta jotain maksaisin :cool:
Ehkä joku siitä tähtitaivasta kiikaroi, mutta itsellä talvella ja usein kesälläkin ole verho edessä, joten en taivasta kerennyt katselemaan.
Eli hokaa kylmää, tulee enemmän melua ja molemmissa autoissa natisi, kun katolla oleva lumi pääsi sulamaan ja jäätyi katolle.
 
Siirsin kattoikkunakeskustelun pois sähköautokeskustelusta kun ei kyseessä ole millään tavalla sähköautojen varuste tai ominaisuus.

Mun ainoa kokemus panoraamakatosta on diesel-Kodiaqista ja totesin sen kyllä varsin turhaksi. Kesällä auringonpaisteessa se hohkaa kuumaa ja talvella se hohkaa kylmää. Hattu päässä en halua ajaa, hattupäiset kuljettajat ovat liikenteessä kaikkein vaarallisimpia. Katon verho oli siis käytännössä aina kiinni kesät ja talvet eikä katto eronnut enää millään tavalla ikkunattomasta versiosta.
 
Siirsin kattoikkunakeskustelun pois sähköautokeskustelusta kun ei kyseessä ole millään tavalla sähköautojen varuste tai ominaisuus.

Mun ainoa kokemus panoraamakatosta on diesel-Kodiaqista ja totesin sen kyllä varsin turhaksi. Kesällä auringonpaisteessa se hohkaa kuumaa ja talvella se hohkaa kylmää. Hattu päässä en halua ajaa, hattupäiset kuljettajat ovat liikenteessä kaikkein vaarallisimpia. Katon verho oli siis käytännössä aina kiinni kesät ja talvet eikä katto eronnut enää millään tavalla ikkunattomasta versiosta.
Ihan riittävästi joutunut korjauttamaan/vaihtamaan tuulilaseja kun kivi/nasta napsauttanut akkunan rikki. Nytkin emännän Konassa lasi halki:mad:
Kaverilla meni C40:stä lasikatto rikki nasta/kivestä, niin reilun vk seisoi korjaamolla kun sisustaa ja tuulilasi piti purkaa että lasikatto saatiin vaihdettua.
 
reilun vk seisoi korjaamolla kun sisustaa ja tuulilasi piti purkaa että lasikatto saatiin vaihdettua.
Olikos näissä vielä se knoppi, että osa vakuutusyhtiöistä rajaa kattolasit lasivakuutuksen ulkopuolelle? Parhaassa tapauksessa autossa olisi turha ja jopa haitallinen varuste joka sen lisäksi käy kalliiksi hajotessaan jostain sopivasta kiveniskemästä. :unsure:
 
Tuo lainaus oli KIA EV9 keskustelusta, mutta kysytäänpä samalla laajemmalta yleisöltä, kuinka suuri haitta tuollainen kattoikkuna on talvella? Voisin olettaa siitä tulevan juuri tuota kylmän hohkausta ja sitten lisäksi erilaisia nitinöitä/kitinöitä, jos luukun saumoissa on jäätymismahdollisuus esim. avattavan luukun takia. Haitan aste taitaa sitten erota myös kattoluukun toteutuksen myötä. (Itselläni ole ollut sellaista autoa, missä tuo kattoluukku-varuste olisi, mutta siitä keskustelu olisi hyvä lisäys tähän ketjuun.)

MInulla on ollut monessa autossa, Audissa ja BMW:ssä, lasikattoja. Ei ole noista tullut millään tavalla kylmä sisälle, ei edes kovimmilla pakkasilla. Parkkeeraan itse lämpimässä hallissa, joten auto ei yleensä ole viikkokausia ulkona - ei ole ollut myöskään nitinöitä tai muita ongelmia. En ole sitä verhoa käyttänyt kuin pari kertaa kun lapset on nukkuneet takapenkillä ja aurinko on paistanut sinne silmille.

En mielelläni ottaisi uutta autoa ilman lasikattoa, niin paljon valoa ja avaruutta se tuo autoon.
 
Olikos näissä vielä se knoppi, että osa vakuutusyhtiöistä rajaa kattolasit lasivakuutuksen ulkopuolelle? Parhaassa tapauksessa autossa olisi turha ja jopa haitallinen varuste joka sen lisäksi käy kalliiksi hajotessaan jostain sopivasta kiveniskemästä. :unsure:
Tuskin enää mikään yhtiö ”kehtaa” jättää ulos korvauksista? Itse soittelin silloiselle vakuutus firmalle (muistaakseni Turva) , niin tuulilasivakuutuksessa oli rajaus ettei lasikattoa korvata. Sen verta kylmäsi kun S-Max lasikattoon jostain onnistu ”nasta” lentämään ja siihen tuli jälki.
Tosin kerkesin auton vaihtamaan ennen kuin olis mahdollisesti haljennut :cool:
 
Tuo lainaus oli KIA EV9 keskustelusta, mutta kysytäänpä samalla laajemmalta yleisöltä, kuinka suuri haitta tuollainen kattoikkuna on talvella? Voisin olettaa siitä tulevan juuri tuota kylmän hohkausta ja sitten lisäksi erilaisia nitinöitä/kitinöitä, jos luukun saumoissa on jäätymismahdollisuus esim. avattavan luukun takia. Haitan aste taitaa sitten erota myös kattoluukun toteutuksen myötä. (Itselläni ole ollut sellaista autoa, missä tuo kattoluukku-varuste olisi, mutta siitä keskustelu olisi hyvä lisäys tähän ketjuun.)
Ääniä ei ole itsellä kuulunut mutta kylmää se kyllä hohkaa runsaasti. Ns. pimennysverho auttaa ja onkin talvisin kiinni mukavuussyistä. Ottaisin silti tuleviinkin autoihin ihan fiilissyistä kunhan kattoa saa avattua edes hieman.
 
Lasikatto on teknisesti paljon huonompi kuin pelti. Se on arka kiville ja painava sekä termisesti huonompi kuin verhoiltu pelti.
 
Pellistä jälki on helppo ja halpa korjata.
Varmaan jotain perää jutussa on koska vakuutuksista niitä alettu rajaamaan pois.
Oma vakuutusyhtiö puhui lumen ja jään putoamisesta, kun sitä heiltä kysyin. Itsellä on ollut useassa autossa joko tavallinen kattoluukku tai sitten panoraama. Ei ikinä ole ollut mitään ongelmia. Tiivisteet kyllä voitelen säännöllisesti, että ei suhise.
 
Lasikaton alla on kivempi tunnelma, mutta talvella on pakko laittaa karvareuhka päähään, jos katon eteen ei saa suojaverhoa. Verhottomissa malleissa katon voi eristää styroxilla, kuten enoni ruukasi varustella rättärinsä talviajoa varten.
 
Ihan riittävästi joutunut korjauttamaan/vaihtamaan tuulilaseja kun kivi/nasta napsauttanut akkunan rikki. Nytkin emännän Konassa lasi halki:mad:
Kaverilla meni C40:stä lasikatto rikki nasta/kivestä, niin reilun vk seisoi korjaamolla kun sisustaa ja tuulilasi piti purkaa että lasikatto saatiin vaihdettua.
Anteeksi turha lainaus - viestin saa poistaa.