https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Katsastustilastot

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Tällä kertaa A-Katsastus on pukannut ulos oman näkemyksensä automallien laadusta:

Viihdettähän nuo ovat ja Esson baarin juttuihin antaa lisää buustia. Sellainen ihmetys kuitenkin osui silmiin, että kovin on VW-konsernin autoissa renkaat huonossa kunnossa. Ei sillä että mielestäni kuuluisi mitenkään tilastoitavaksi auton vikana, kun kuljettajan vikahan se on. Tuli vaan väkisin mieleen, että olisiko syy kuitenkin siinä, että nuo autot ovat liisareita ja leasing-firma yrittää viimeiseen asti vältellä uusien renkaiden ostamista.
 
Uusimmasta ikäluokasta päällimmäiset havainnot verrattuna TÜV:n tuloksiin:
- Ford Focus, C-Max ja Kuga menestyvät hyvin, mutta Mondeo heikosti. Sama TÜV-raportissa.
- TÜV:llä 10 parhaan joukossa 4 MB-mallia ja kaikki mallit keskiarvon yläpuolella. Suomessa kaikki MB:t keskiarvon alapuolella eikä A- ja C-sarjojen osalta ole edes olennaista eroa keskimääräisessä ajomäärässä Suomi vs. Saksa.
- Seat Leon Suomessa sijalla 7 ja Saksassa keskiarvon alapuolella
- Hyundait menestyvät aika heikosti varsinkin Suomessa
- BMW 5-sarja keskiarvon alapuolella niin Suomessa kuin Saksassa.
 
Hetinpä nuo tilastot nopeasti Exceliin ja muutin tilastoa ajomääräkertoimella korjattuna.

Isoja poikkeamia tulee ainakin seuraaviin autoihin:
Skoda Superb (ylöspäin)
Audi A6 (ylöspäin)
Suzuki SX4 (alaspäin)
Ford C-Max (ylöspäin)
VW Passat (ylöspäin)
Honda Jazz (alaspäin)
VW Sharan (ylöspäin)
Volvo V60 (ylöspäin)
Mitsu Outlander (ylöspäin)
Volvo S80 (ylöspäin)
Pösö 508 (ylöspäin)
VW Touran (ylöspäin)
Opel Insignia (ylöspäin)
Toyota Auris (alaspäin)
Volvo V70 (ylöspäin)
Toyota Yaris (alaspäin)
Citroen C3 (ylöspäin)
Ford S-Max (ylöspäin)
Skoda Fabia (alaspäin)
VW Kombi?  (ylöspäin)
Citroen C1 (alaspäin)
MB E (ylöspäin)
Ford Fiesta (alaspäin)
VW Polo (alaspäin)
Honda Civic (alaspäin)
Ford Mondeo (ylöspäin)
MB Sprinter (ylöspäin)
Toyota Aygo (alaspäin)
MB A (alaspäin)

 

Liitteet

  • Katsastustilasto.xls
    38 KB · Katsottu: 69
Joo, nämä tilastot ovat mielestäni aikalailla turhinta tietoa maailmassa.
Eihän nuo kerro kuin omistajasta / haltijasta; lähinnä välinpitämättömyydestä ja/tai teknikasta yhtään mitään ymmärtämisestä.
Paitsi tietysti esim. päästöjä on vaikeampi tulkita nenän perusteella kovin tarkasti.
 
-TimoS- sanoi:
Joo, nämä tilastot ovat mielestäni aikalailla turhinta tietoa maailmassa.
Eihän nuo kerro kuin omistajasta / haltijasta; lähinnä välinpitämättömyydestä ja/tai teknikasta yhtään mitään ymmärtämisestä.
Paitsi tietysti esim. päästöjä on vaikeampi tulkita nenän perusteella kovin tarkasti.

Eli mielestäsi 16 % 3-vuotiaista Citroen C5:istä on hylätty vain sen takia, että niillä ajavat ovat niin boheemeja toisin kuin vaikkapa Audi Q5:n, Volvo XC70:n tai Honda CR-V:n, joista on hylätty alle 1 %.

Ja 3-vuotiaan BMW 5:n saksalaiskuskit ovat niin autoista ymmärtämättömiä verrattuna Audi A6:lla ajaviin, että sen takia TÜV on niitä hylännyt 3-kertaisen määrän Audiin verrattuna.

Itse olen lähinnä seurannut vuosia näitä uusimpien ikäluokkien tilastoja ja todennut, että niillä on erittäin hyvä korrelaatio siihen, mitä ko. automalleista 10 vuotta myöhemmin ajatellaan.

Toki A-Katsastuksen tilastossa on mukana näitä valo-, rengas- yms. vikoja, jotka taas TÜV suodattaa pois julkaisemistaan tilastoista.

Viihdettä tässä on lähinnä Peugeotin ja Citroenin suomalaisen maahantuojan näkyvä rummutus, kun joku heidän malli on sattunut pääsemään jossakin katsastustilastossa kärjen tuntumaan. Suurin osa näiden merkkien malleista on kuitenkin A-Katsastuksenkin tilastoissa siellä surkeimman 10 %:n joukossa.
 
-TimoS- sanoi:
Joo, nämä tilastot ovat mielestäni aikalailla turhinta tietoa maailmassa.
Eihän nuo kerro kuin omistajasta / haltijasta; lähinnä välinpitämättömyydestä ja/tai teknikasta yhtään mitään ymmärtämisestä.
Paitsi tietysti esim. päästöjä on vaikeampi tulkita nenän perusteella kovin tarkasti.

Toisessa artikkelissa huonoimmiksi mainittu Caliber jakaa alustan esimerkiksi Jeep Patriotin kanssa jollainen löytyy omilta vanhemmiltani. Kyllä se on niin että kierroksen tukivarsia saa vaihtaa kärjistettynä joka katsastukseen kuten Caliberinkin tapauksessa oli alustan osat mainittu. Enkä tiedä miten eläkkeellä oleva omistaja sen toimillaan aiheuttaisi vaikka välillä venettäkin vetävät ja viimeinen 2km mökille on hiekkatietä.
 
Jossain lehdessä näin paikallisen katsastustoimiston tehneen salaista tutkimusta. He huvikseen katsoivat oliko asiakkaan auton moottorissa öljyä mittatikun skaalalla. Karu tulos tutkimuksesta oli se, että noin joka kolmas kuski ajoi "öljyttömällä" autolla. Eli tikku oli täysin kuiva ja ilmeisesti säästökuuri autoilussa oli menossa..
 
^tai sitten vaan suuri osa nykyautoilijoista ei edes ymmärrä että öljyt pitäis silloin tällöin tarkistaa ja tarvittaessa lisätä. Suuri osa ei tiedä autoista muuta kuin että pitää tankata ja täyttää lasinpesunesteet ja viedä huoltoon kun kompuutteri sitä ehdottaa (jos sitäkään ymmärretään). Katsastukseenkaan ei varmaan moni ymmärtäis viedä jos ei tulis kotiin niitä muistutuksia katsastusfirmoilta.
 
nemos sanoi:
Viihdettä tässä on lähinnä Peugeotin ja Citroenin suomalaisen maahantuojan näkyvä rummutus, kun joku heidän malli on sattunut pääsemään jossakin katsastustilastossa kärjen tuntumaan. Suurin osa näiden merkkien malleista on kuitenkin A-Katsastuksenkin tilastoissa siellä surkeimman 10 %:n joukossa.

Ainoa rummutettu malli on 508, joka muuten tässäkin tilastossa on parhaiten sijoittunut Peugeot. Toki tuollainen 0 % tilastomerkintä on ihan mielenkiintoinen, mutta jos nyt laitetaan vaikka tuon 508:n ja Passatin vajaan 3 % hylkäysprosenteille jotain konkretiaa, niin 508:ja on hylätty ̣31/1070 kpl ja Passatteja 140/4912 kpl. Ei mitään hirveitä määriä, kun lukuihin sisällytetään myös kaikki käyttäjien omat hölmöilyt, kuten Passatin kohdalla yleisimpänä syynä mainitut renkaat. Jos saisi sellaisia tilastoja, joista on nuo käyttäjien hölmöilyt karsittu pois, niin niillä ehkä tekisikin jotain. Toki tässä tapauksessa ei tiedä millaiset kilometrit noilla hylätyillä on ollut jo takanaan. Tuo keskimääräinen kilometrimäärähän on kaikkien katsastettujen, eikä niiden hylättyjen.

Noin muuten olen sitä mieltä, että noilla keskimääräisillä kilometreillä ja kolmen vuoden iässä ei autossa saisi olla mitään valittamista. Ei ainakaan itselläni ole koskaan ollut, enkä ole mitään tehnyt tai teettänyt katsastusta varten.
 
sku sanoi:
Mersulla aika huonot sijoitukset esim. 3v vanhoissa.
Mutta takuu varmat toyotat porskuttaa vuodesta toiseen melko vähillä violla  ;D
PS: tässä saattaa ehkä löytyä pieni provo merkkiin tyytyväisen suusta  ;)
 
Toyota-merkkihuollon tiskiltä kuultua ja samassa firmassa myös Pösön ja Opelin merkkihuolto: Siinä kun kahteen jälkimmäiseen saa vaihdella alustanosia "jatkuvasti", niin Toyotaan ei niitä ei kuulemma tarvitse vaihdella. Eivät väitetysti ole koskaan törmänneet esim. tilanteeseen, että Toyotaan olisi pitänyt vaihtaa koiranluut. Voi olla, mutta onhan niissä jotain eroa, sen lisäksi että ovat ty.... Ainakin Toyotan takuu ja vastuut toimivat monta kertaluokkaa paremmin kuin monen muun merkin.
 
Hiukan saattaa olla harhaan johtavaa tuijottaa katsastustilastoja, jos olettaa ko. tilastojen ja auton laadun kulkevan käsi kädessä. Esimerkkinä esim. kaverini auto, joka kävi viime viikolla katsastuksessa ja hylky tuli vain eturenkaiden liian vähäisestä kulutuspinnasta. Tosin tuohon 2008 malliseen ja n. 120 tkm ajettuun autoon on vuosien saatossa korjattu ja vaihdettu jos jonkinlaista palikkaa, mm. jakopään ketju romppeineen, turbo uusittu, ilmastoinnin kompura vaihdettu, ruostumista fixailtu ja paljon muutakin... Korjaukset on ajoitettu aina sopivasti katsastusten väliin :eek:
Katsastuksen läpäisemiseen ei toki ihan kaikenlaiset viat vaikutakaan, mutta laatuun kylläkin.
 
nemos sanoi:
Eli mielestäsi 16 % 3-vuotiaista Citroen C5:istä on hylätty vain sen takia, että niillä ajavat ovat niin boheemeja toisin kuin vaikkapa Audi Q5:n, Volvo XC70:n tai Honda CR-V:n, joista on hylätty alle 1 %.

Ja 3-vuotiaan BMW 5:n saksalaiskuskit ovat niin autoista ymmärtämättömiä verrattuna Audi A6:lla ajaviin, että sen takia TÜV on niitä hylännyt 3-kertaisen määrän Audiin verrattuna.ta on kuitenkin A-Katsastuksenkin tilastoissa siellä surkeimman 10 %:n joukossa.

Juu, mielipiteessäni pysyn.
Tämä nyt ei ehkä ollut paras rako esittää mielipidettä, mutta sinnepäin.
 
Penguin sanoi:
Mitähän malleja nämä ovat olleet, kun ei ole mitenkään osunut silmiin?

Pari Peugeot-asiakaslehteä "Aja hyvin" tuossa oli helposti löydettävissä. Numerossa 2/2011 kahden sivun mainos "308 luokkansa luotettavin" (samaa mainosta oli varmaan myös maksettuna ilmoituksena muissa lehdissä). Sivulla 15 juttu "Luotettavuustilastojen huippua" perustuen ADAC-tiepalvelutilastoon, jossa 308 oli uusimmassa ikäluokassa vähiten autettu malli. Numerossa 1/2011 sivulla 15 "Peugeot menestyy katsastustilastoissa". "407 menestyy omassa segmentissään 3-vuotiaiden luokassa mainosti" (kertomatta tarkemmin sijoitusta näissä A-Katsastuksen tilastoissa).

On näitä ollut tuoreemmissakin numeroissa (saattaa olla myös Citroënin puolella), kun muistan jo 1-2 vuotta sitten huvittuneeni siitä, että aina ne löytävät jostakin päin maailmaan jonkin tilaston, jossa jollakin mallilla jossakin ikäryhmässä on ollut hyvä menestys.
 
Citroenilla oli muutama vuosi sitten sunnuntai-Hesarin etusivulla mainos "mielikuvat vs. todellisuus", kun C5 oli jossakin tilastossa menestynyt paremmin kuin vertailukohdaksi valitut premium-merkit.
 
Minkähän merkin asiakaslehdessä ei syötetä samanlaista sontaa totuutena. Eihän niissä yhdessäkään sanota yhtään poikkipuolista sanaa oman merkin autoista, muista voidaan sen sijaan sanoa. Hirveä rummutus muuten, kun niille muutamalle tuhannelle Peugeotin omistajalla on lähetetty tuollainen lehti kerran vuodessa. Ilmeisesti 2011 niitä on tullut kaksi, jos on tullut.
 
Pimeästä polttimosta ei hylätä, siitä tulee vain korjauskehotus. Eri asia sitten jos on vaikka koko peräpää pimeänä.
 
En kyllä ottaisi näitä kovin vakavasti. Isot ja raskaat autot, joilla vielä ajetaan paljon on häntäpäässä monesti siksi että alustan osat ei vaan kestä. Joku koiranluu on pikku ongelma siihen nähden, että naapurimerkistä on voinut räjähtää moottori ja vaihdelaatikko jo kertaalleen tuohon kolmeen vuoteen mennessä..
 
pokkus sanoi:
Eikö kolme korjauskehotusta riitä hylkyyn? Eli jos pimeän polttimon lisäksi on kaksi jotain muuta pienempää vikaa niin hylsy tulee?
Mulla oli viimeksi 3 korjauskehotusta ja silti lapussa lukee Hyväksytty.
 
Korjauskehoituksiakin on kahdenlaisia. Osassa merkitään määräpäivä mihin mennessä korjattava, ei tosin mitenkään valvota jos ei jossain epätodennäköisessä ratsiassa satuttaisi tarkistamaan paperit ja auto. Toinen on sellaiset korjauskehoitukset, joissa ei ole mitään määräpäivää määritelty eli käytännössä ei tarvitse korjata koskaan. Valitettavasti osa valovioista, jopa väärin suunnatuista valoista menee tähän joukkoon.

Minulla oli kerran rouvan entistä 206 SW:tä katsastaessa tullut oikea etuvalo säädettyä aavistuksen liian ylös, niin inssi vaan sanoi että tuo oikea näyttää aavistuksen liian ylös, mutta varmaan säädät sitä vähän alemmas, niin ei merkkailla mitään ja hyväksyntä tuli ilman kirjallisia huomautuksia. Otin tosin taskusta ruuvarin ja pyöräytin samantien siinä katsastuksessa sitä valoa vähän alemmas ja tarkistin vielä itse sillä valolaatikolla suuntauksen. Niin, että ihan oikeassahan se inssi oli siitä valon suuntauksen korjauksesta.