https://yliteippaus.fi/

Katsastuskokemuksia

Topias

Vakiokalustoa
Liittynyt
23.12.2013
tässä voi tarinoida kokemuksista ajoneuvojen katsastuksista, positiivisia tai negatiivisia.

kävin viime perjantaina konttorilla näyttämässä pojan autoa, golf VI variant 2011 42tkm.
tuloksena hylkäys, syy takajarrujen ero lähes 40%, vasen heikko.
eilen irrotin ko. jarrusatulan ja totesin liukutappien toiminnan sormella painaen moitteettomaksi, sekä pyöritin männän sisään, joka liikkui kevyesti. vinkki, tuohon männän pyörittämiseen sopii "rälläkän" avain. levy ja palat erinomaiset.
tänään uusinta konttorilla ja jarrut olivat kokeneet ihmeparantumisen. olin tällä kertaa vieressä seuraamassa mittareiden liikettä, jotka olivat tasaiset. katsastusmiehelle, joka oli sama, kerroin toimenpiteestäni ja sanoin ettei siellä mielestäni mitään vikaa ollutkaan.
olikohan viikon hylkäyskiintiö täyttämättä?
 
Kaverilleni kävi kerran samoin. Hylky tuli myös epätasaisista jarruista. Meni korjaamolle, eivätkä löytäneet mitään vikaa. Ajoi uudestaan leimalle,  tasaiset olivat ja leima tuli.
 
skriko sanoi:
Kaverilleni kävi kerran samoin. Hylky tuli myös epätasaisista jarruista. Meni korjaamolle, eivätkä löytäneet mitään vikaa. Ajoi uudestaan leimalle,  tasaiset olivat ja leima tuli.

se tuossa jurppiikin, kun kaikilla ei ole mahdollisuutta itse tehdä tuota tarkistusta ja turha käynti merkkihuollossa maksaa, aikaa ja vaivaa.
 
Tänään käytin superbin katsastuksessa. Huomautin heti aluksi, että tää on sitten neliveto. Joo sanoi katsastusmies ja eikun rullille.  :-\ Kuulemma voi testata jarrut kun sammuttaa moottorin ensin, enpä ole tuommoista kuullut aikaisemmin.
Mersussa ja bmw:ssä kuulemma osaa elektroniikka haistella itse, jos ajetaan rullille.

Anyways, läpi meni. :) Vikoja nolla, kop kop.

Tossa vielä arvoja:

Iskarit: edessä  vasen 69  oikea 72,  takana vasen 66  oikea 69

Jarrut:  edessä  vasen 2.6 oikea 2.6, takana vasen 1.7 oikea 1.6

Käsijarru:          vasen 1.7 oikea 1.7

Päästöt:  CO 0.0,  HC 5,  CO2 14.65,  O2 0.0,  λ 0.999

Kotimatkalla ilmoitti renkaanvalvonta "check tyres", ei vissiin tykännyt testeistä...  ;D

Jos jollakin tarvetta hyvälle superbille, niin espoon laakkoselle vaan kärkkymään touko- kesäkuun vaiheilla.  ;)


 
Tänään kävin leimaamassa isäukon Astran kun oli sen aika. Mitään huomautettavaa ei autosta löytynyt ja kaikki arvot oli todella hyvät. Autona siis Astra H 08 enjoy edition kilometriä oli 71740.. Oispa aina noin vaivatonta katsastaminen autoissa. Edellä oleva uus Kia Ceed farmari ei mennyt läpite, kun akseliväli heitti sentillä  :eek:
 
Tänään käytin vaimon Hyundain katsastuksessa.

Kolmatta kertaa tuli katsastuksen aika ja aina olen käyttänyt SF-Katsastuksessa Raisiossa. Hintaa tuli 57 euroa päästöillä ja OBD:lla.

Asiallinen paikka eikä autokaan ole katsastusstressiä aiheuttanut. Aina ilman pienitäkään moitetta suoraan ajosta läpi. :) Eipä sillä ole ajettukaan kuin 41000 km.
 
A-katsastus Tuupakka.

Erinomaista palvelua ja runsaasti myös mukavaa jutustelua tarkastajan kanssa.. Hänellä oli myös kokemusta suomen kateellisesta kansasta. Ei ollult ensimmäinen Porsche josta keulamerkkiä on pöllitty..

Tänne tuonkin sitten huomenna Mondeon, siinä onkin vähän enemmän jännitettävää  ;D

Kokemuksia tullee myös Järvenpään autokatsastuksesta. Sinne menee Vanha Herra vaimon toimesta.. Tuotakin odotan mielenkiinnolla..
 
Itse etsin aina edullisimman paikan. Juuri äsken käytin molemmat autot Tikkurilan Plus katsastuksessa joka oli tällä kertaa halvin ja sopivasti työmatkan varrella. Toimen auto, reikiä nolla. Toisessa vasen ajovalo näytti liian ylös->korjauskehotus. Pitää käydä säätämässä.
 
^näytti olevan samanhintainen leimaus  :)

Olisin itsekin käyttänyt varmaan lähempänä kotia, mutta piti hoitaa pari askaretta työpaikan vieressä, ja tuossahan tuo katsastusasemakin on, muutaman "metrin" päässä  ;D
 
Joo nuilla monilla ketjuilla on eri hintoja. Työpaikan lähellä esim. K1 katsastajat Helsingissä oli 15eur kalliimpi kuin saman ketjun paikka kodin lähistöllä oleva Espoossa
 
Vanha Herra pomppas tyhjäkäynnin HC pitoisuudesta ja CO pitoisuudesta taas kierroksilla.. Hö!

Tarttis varmaan tehrä jotain  :eek:
 
Astra 1.4 t 2011, metrejä 98000.
Meni läpi sinänsä ilman huomautuksia mutta inssi sano että jarrulevyt alkaa olla lähellä minimivahvuutta, paloissa kuitenki hyvin pintaa.
Tossa on kuitenki kaikki alkuperästä, miten helv. levyt voi loppua ennen paloja :eek:
 
Himmeli sanoi:
Astra 1.4 t 2011, metrejä 98000.
Meni läpi sinänsä ilman huomautuksia mutta inssi sano että jarrulevyt alkaa olla lähellä minimivahvuutta, paloissa kuitenki hyvin pintaa.
Tossa on kuitenki kaikki alkuperästä, miten helv. levyt voi loppua ennen paloja :eek:
Mittasiko se ihan tönärillä ne levyt? Mistä sillä oli valmistajan minimipaksuustieto ongittuna?

Vähän jännältä tuntuu... yleensä urittumisesta tai kynnyksestä valittavat leimalla. Huollossa sitten herjaavat ohuista levyistä.
 
ConD sanoi:
Mittasiko se ihan tönärillä ne levyt? Mistä sillä oli valmistajan minimipaksuustieto ongittuna?

Vähän jännältä tuntuu... yleensä urittumisesta tai kynnyksestä valittavat leimalla. Huollossa sitten herjaavat ohuista levyistä.
Katto et on ohkasen näköset, mittas tönärillä ja katto jostain kirjasta tietoja. Paloissa oli kuitenki reilusti pintaa jäljellä...
 
Himmeli sanoi:
Astra 1.4 t 2011, metrejä 98000.
Meni läpi sinänsä ilman huomautuksia mutta inssi sano että jarrulevyt alkaa olla lähellä minimivahvuutta, paloissa kuitenki hyvin pintaa.
Tossa on kuitenki kaikki alkuperästä, miten helv. levyt voi loppua ennen paloja :eek:

Jetta samaa vuosimallia ja mittarissa himpun vajaa 90tkm kun huollossa/katsastuksessa sanoivat että viimeistään seuraavassa huollossa vaihdettava levyt. Tästä en toki huomannut kysyä paljoko siellä oli vielä kulumavaraa levyissä. Yllättävän aikaisin ne kuluu, kun huomioi vielä sen että tuosta 90tkm 2/3 on puhtaasti matka-ajoa.
 
Himmeli sanoi:
Tossa on kuitenki kaikki alkuperästä, miten helv. levyt voi loppua ennen paloja :eek:

Serkkupoika ajeli aikoinaan Seat Leonilla ja 180tkm kohdilla oli etulevyt ihan finaalissa mutta palat oli liki uutta vastaavat, varmaan joku materiaalivirhe oli niissä levyissä tai paloissa :rolleyes:
 
Kaippa se sitte mahollista on, tuntu vaa jotenki oudolta.
Korvanneet tietty niis paloissa asbestin teräksellä...
Yleensä auto vaihtuu ennen jarruremonttia mut muistaisin et aikoinaan ku ajeli vanhemmalla kalustolla nii levyt kesti helposti kaks kierrosta paloja, nykyään näköjää toisinpäi
 
Tuntuu, että olen siirtynyt taas kerran sarjaan "ikälopuilla ajavat", kun piti Volle ensikatsastaa. Näyttää kilpailutus pks:llakin purevan, sillä hinnat ovat tipahtaneet ~ puoleen edellisestä, noin viiden vuoden takaisesta kokemuksesta. Kotiin tuli tarjouksia useilta firmoilta, hinnat 25 - 47 € (ilman päästömittausta), 50 - 74 € (sis. päästömittauksen). Valitsin lähes halvimman (PlusKatsastus), hinta päästömittauksineen 55,60 €.

Asialliset tilat, asiallinen palvelu, ei moittimista, ei myöskään autossa huomautettavaa. Ja mikä parasta, sisään pääsi ilman ajanvarausta ja käytännössä ilman odotusta. Ihan ok kokemus.
 
Hitto. Peräkärry pitäis katsastaa. Ehtisköhän sitä huomenna aamulla käydä tuomiolla. Jarruja pitäis ehkä vähän vilkaista ennen kuin konttorille ajaa, tosin olis taas sellaiset pakkaset, ettei ne niitä saa testattua kuitenkaan. Olis kai se hyvä, jos tuossa joku valokin toimisi.
 
Penguin sanoi:
Hitto. Peräkärry pitäis katsastaa. Ehtisköhän sitä huomenna aamulla käydä tuomiolla. Jarruja pitäis ehkä vähän vilkaista ennen kuin konttorille ajaa, tosin olis taas sellaiset pakkaset, ettei ne niitä saa testattua kuitenkaan. Olis kai se hyvä, jos tuossa joku valokin toimisi.

Kuinka usein peräkärry täytyy katsastaa?
 
Käytin sitten kärryt katsastuksessa ja siihenhän sitä puoli päivää tuhrautuikin. Odotella ei tarvinnut, mutta ajella kodin ja konttorin väliä edestakaisin. Toi on jotenkin turhaa hommaa, kun koskaan ei ole mitään sanomista ja hintakin on ilmeisesti kilpailun puutteesta kalliimpi kuin henkilöauton katsastuksella. Katsastusmaksu on suurin käyttökustannus noissa kärryissä.

Tällä kertaa ei ollut 30 astetta pakkasta ja jarrutkin saatiin mitattua. Tasaisesti jarruttivat joka kärryssä vasen ja oikea puoli eli jarruvoimien ero oli 0 %.
 
Oldsia (ja Jeeppiä) kun olen vienyt katsastukseen, aikoja en ole tilannut kun tässä kulmilla on 3-katsastus paikkaa lähekkäin.  :p
Ajelen ja jos pihalla on vähän autoja niin sinne -Drive in-tyyliin.  8)
Hannuksenpellon yhdellä asemalla inssit tuntuvat oikein kilpailevan kuka pääsee Oldsia tarkastamaan, yleensä "joutuvat" ajamaan isomman lenkin kuin normaalisti on tapana... ;D
-Kun pitää autot hyvässä kunnossa voi ne milloin tahansa viedä katsastukseen.  ;)
 
rane sanoi:
Hannuksenpellon yhdellä asemalla inssit tuntuvat oikein kilpailevan kuka pääsee Oldsia tarkastamaan, yleensä "joutuvat" ajamaan isomman lenkin kuin normaalisti on tapana... ;D
Sehän on kuin Jouko Mäki-Lohiluoman laulussa Transit-mies, jossa "mua vastaan inssit juoksee laulaen..."  ;D
 
Tänään katsastutin Scoutin ja papereita antaessaan katsastusmies mainitsi testanneensa jarrut koeajolla, koska "tuo VAG-neliveto ei oikein tykkää tuosta jarrudynamometristä". Osaako joku kertoa miksi näin on?