https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Katsastuskokemuksia

Katsuriasemien google arvostelut joko 5tähteä tai sitten vain 1tähti. Varmaankin arvaatte mistä syystä yksi tähti tulee :)
Tänään pyysin katsuria huomioimaan pakoputkistoa vähän tarkemmin mutta mitään huomautettavaa ei ollut. Katsotaan jos vuosihuollossa löytäisivät syyn pörinälle..
 
Lähinnä siis ajoin sitä takaa, että halutessaan sivulasien valonläpäisy olisi erittäin helppoa mitata. Mittauksia voisi tehdä katsastaja ja/tai poliisi tien päällä.
Ei se kuitenkaan ole niin yksinkertaista, kun tehdastummennus on sallittu jopa tuulilasissa, mutta minkäänlaista kalvoa, ei edes kirkasta, saa asentaa etusivulaseihin ja tuulilasiin. Milläs mittarilla tuo sitten mitataan.

Toki jos sääntöjä muutettaisiin samalla järkevämmiksi ja sallittaisiin ne tummennukset samoilla raja-arvoilla kuin tehdastummennuksetkin on sallittu. Ei tule tässä maassa tapahtumaan.
 
Turhaa touhua katsastaa vielä näitä nelivuotiaita vehkeitä, olis kiva nähdä näiden hylky prosentteja ja syyt näihin
 
kyllähän paljon ajavalle 4:ssä vuodessa kilometrejä voi tulla reilusti yli 200 tkm.
iskarit, jarrut, nivelet, tuulilasi ym.
 
Turhaa touhua katsastaa vielä näitä nelivuotiaita vehkeitä, olis kiva nähdä näiden hylky prosentteja ja syyt näihin
No kohta voi tulla hylkyjä, jos ajovaloissa ei saa olla kosteutta ja jo uusissa autoissa sitä näkyy olevan, saati sitten neljävuotiaissa autoissa
 
kyllähän paljon ajavalle 4:ssä vuodessa kilometrejä voi tulla reilusti yli 200 tkm.
iskarit, jarrut, nivelet, tuulilasi ym.
Pitäisikö katsastus olla vähän kuin takuut: x vuotta TAI y kilometriä? Mutta kyllä 1. katsastus neljäntenä vuonna on ok.
 
Kovasti kiertää juttuja katsastusten läpimenojen kiristymisestä. Itse tiedän yhden tapauksen jossa MB oli hylätty kun oven alareunassa oli ruostetta- ilmeisesti kolarikorjaus tehty kepulisti. Toinen oli hylätty kun kynnyskotelossa painuma. Kumpikin polttiksia- eikös tiukat kriteerit koskenut ennemmin sähköautoja.

Mietin vaan oman rippikouluikäsen hopan kohtaloa.
 
No niissähän oli sitä ”pelkoa” akkuvaurioista joten niille oli ne tiukemmat kriteerit.

Tuon mesen oven ruosteisuuden kerrottiin heikentävän auton jäykkyyttä- siinä ei siis ollut reikää vaan maali ruvella.
 
Ei nyt kokemuksia, mutta joilla kuilla piakkoinkin.

Tuoreiden henkilö- ja pakettiautojen katsastuksen hinnat noussevat lähitulevaisuudessa. Syynä on määräaikaiskatsastuksen yhteydessä kerättävät kulutustiedot.

Auton kulutustietoja keräävät OBFCM-laitteistot ovat olleet pakollisia uusien henkilöautojen ensirekisteröinnissä 1.1.2021 alkaen. Ensirekisteröitävien pakettiautojen kohdalla näin on ollut 1.1.2022 alkaen.

OBFCM-järjestelmien tuottamaa tietoa ajoneuvojen kulutuksesta kerätään jatkossa katsastusasemilla määräaikaiskatsastuksen yhteydessä ja tiedot toimitetaan Liikenne- ja viestintävirastolle EU-laajuisen seurantavelvoitteen toteuttamiseksi, ilmenee Iltalehden käsiinsä saamasta muistiosta.

Ministeriöstä Euroopan komissiolle
Liikenne- ja viestintäviraston tulee raportoida tiedot eteenpäin vuosittain komissiolle ja Euroopan ympäristökeskukselle vuodesta 2024 alkaen. Kulutustiedot tulee saada siirrettyä sähköisesti ajoneuvosta komission raportointijärjestelmään.

Kulutustietojen kerääminen ei ole kuitenkaan osa lakisääteistä määräaikaiskatsastusta, sillä se ei vaikuta ajo-neuvon hyväksymiseen tai hylkäämiseen katsastuksessa.
Määräysten mukaan katsastusasemilla tiedon keruun on alettava viimeistään 20.5.2023.


 
Elämäni ensimmäinen sähköauton katsastus takana. Katsuriksi osui vähäpuheinen nuori mies, jolta ei paljoa vastatauksia herunut.

Eikä tarkastanut turvavöitä, ei lasinpesuria, eikä varmaan paljoa muutakaan.

Näemmä jälleen tulostetaan tekninen osa mukaan. Oli vielä vanhaa paperia printterissä kun tuli vihreälle pohjalle.

29 euroa, eikä mitään lisämaksullisia syynejä. Hyvä näin.

Läpi meni moitteetta.
 
AIna minä olen teknisen osan saanut katsastuksesta mukaan, vaikka joskus oli juttua, että niitä ei enää tulosteltaisi. Joka vuosi on kuitenkin jokin ajoneuvo katsastettava, niin ainakaan kovin pitkään eivät ole noita olleet tulostamatta.
 
Elämäni ensimmäinen sähköauton katsastus takana. Katsuriksi osui vähäpuheinen nuori mies, jolta ei paljoa vastatauksia herunut.

Eikä tarkastanut turvavöitä, ei lasinpesuria, eikä varmaan paljoa muutakaan.

Näemmä jälleen tulostetaan tekninen osa mukaan. Oli vielä vanhaa paperia printterissä kun tuli vihreälle pohjalle.

29 euroa, eikä mitään lisämaksullisia syynejä. Hyvä näin.

Läpi meni moitteetta.

Eikö valittanut edes pakoputken puutetta?:unsure:
 
AIna minä olen teknisen osan saanut katsastuksesta mukaan, vaikka joskus oli juttua, että niitä ei enää tulosteltaisi. Joka vuosi on kuitenkin jokin ajoneuvo katsastettava, niin ainakaan kovin pitkään eivät ole noita olleet tulostamatta.
Minulle lähettävät postissa teknisen osan kotiin, aina katsastuksen jälkeen. Näin toimittiin viimeksi helmikuussa.
 
Teknistä osaa ei ainakaan jossain vaiheessa tarvinnut Suomessa pitää mukana ja ilmeisesti sen tulostaminen jäi siksi pois. Mutta ei tarvinnut mennä kuin Ahvenanmaalle, niin sielllä se piti olla mukana. Joskus jouduin sen erikseen, imaiseksi, Trafilta tilaamaan ja joskus ymmärsin sen pyytää katsastuksen yhteydessä, niin tulostivat.
 
Teknistä osaa ei ainakaan jossain vaiheessa tarvinnut Suomessa pitää mukana
Rekisteriotteen teknistä osaa ei tarvitse edelleenkään pitää mukana. Katsastustodistus sen sijaan täytyy autosta löytyä. Katsastusasemista osa ilmeisesti jättää tuon teknisen osan tulostamatta, mutta omalle kohdalle ei ole sellaista osunut vaan aina on annettu mukaan molemmat paperit.
 
Käytin venetraileria katsastuksessa. Jarrujen kanssa oli vähän ongelmaa ja käytin sen jarruhuollossa, josta ajoin sen suoraan katsastukseen. Nyt ei mennyt ihan putkeen jarruhuollolla. Katsuri kun nosti pyörät ilmaan niin tosi jähmeästi pyörivät, niin paljon laahasivat jarrut. Onneksi katsuri oli hyvä tyyppi ja otti työkalut käteen ja hölläsi jarruja. Aika napakat on vieläkin ja pitää reissussa seurata miten lämpenee. Piti ihan kiittää katsuria lopuksi ja sanoin että tunsin saaneeni hyvää palvelua koko rahalla!