https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Karting

clima sanoi:
Tuota samaa kyselin mutta heikolla menestyksellä. Kierrosmäärätkin voivat hieman vaihdella päivästä riippuen.

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=373.10620

Koko kesänä tullee nytkin se 1000, kun Skula kysyi oli ~650 ja lisää on jo ehtinyt tulla 53.
Kesää on vielä ~2kk ja eiköhän siihen saa puuttuvat kerättyä.
Huomenna on taas jarrupalajumppaa illalla...jostain syystä takapalat ei nyt kestäneet enempää, jonkun kierroksen noilla pääsisi mutta parin kympin sijoitus ei ole paha.


Tietääkös joku mistäs näitä kartteja kannattaa alkaa etsiä netistä, käytettyjä varmaan kun ei taida 5k€ saada ihan uuttakaan...onko näille jotain omia myyntipalstoja vai jaatiseltako suoraan ?

Edit: nettimotossa näköjään ?!?
Siinä olisi jo moottori:
https://m.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/2435020

Siinäpä vasta laite:
https://m.nettimoto.com/tonykart/-/2424991
 
Tuon F250:n hinta on järjetön. Kaikki F250:t ovat ikivanhoja karting-mielessä ja väitän ettei tuolla rungolla tee enää mitään. Tilalle uusi tai vähän käytetty etujarrullinen runko, jobka jälkeen siirtää tekniikan ja katteet uuteen. Käytännössä hyvänkin kakspuolikkaan myyntihinta ei juuri yli 2k€ ole. Kyse on lähinnä siitä kuinka hyvää tekniikkaa rungossa on kiinni. Tuolla ei ole hirveästi ostajia, kun ei ole SM-luokkaa ole ajettu kymmeneen vuoteen.
 
dingdongpingpong sanoi:
Tämä on sitä mitä haetaan, pitääpä tutustua näiden ”tekniikkaan”
Koneet ovat crossipyöristä suoraan, joten niissä ei ole ihmeellistä. Muistaakseni säännöt määrittelivät vähintään kolme vaihdetta, mutta pääosin noita ei taidettu muuttaa eli askitkin ovat tuttua tavaraa. Vaihteensiirto oli aluksi tavallisella kepillä, mutta viimeisinä vuosina oli viritelmiä, joissa vaihteensiirto oli toteutettu joko pneumaattisesti tai sähköisesti. Ratin molemmin puolin läpät vaihteille, toisesta ylös, toisesta alas. Mielestäni F250 on huono ristisiitos tavallista karttia ja superkarttia. Harvoin noilla ennätyksiä kartingradoille tehtiin. Jos haluaa oikean ja älyttömän nopean vaihteellisen kartin, niin sitten ICC eli nykyiseltä nimeltä KF2. Ei ole spoilereita, eikä niin vakuuttavan näköinen kuin F250, mutta kartingradoilla nopeampi. F250 on mielekkäämpi syheröisille oikeille kilparadoille, mutta niissä superkartit pyyhkii F250:llä pöytää.
 
Zaphod sanoi:
Koneet ovat crossipyöristä suoraan, joten niissä ei ole ihmeellistä. Muistaakseni säännöt määrittelivät vähintään kolme vaihdetta, mutta pääosin noita ei taidettu muuttaa eli askitkin ovat tuttua tavaraa. Vaihteensiirto oli aluksi tavallisella kepillä, mutta viimeisinä vuosina oli viritelmiä, joissa vaihteensiirto oli toteutettu joko pneumaattisesti tai sähköisesti. Ratin molemmin puolin läpät vaihteille, toisesta ylös, toisesta alas. Mielestäni F250 on huono ristisiitos tavallista karttia ja superkarttia. Harvoin noilla ennätyksiä kartingradoille tehtiin. Jos haluaa oikean ja älyttömän nopean vaihteellisen kartin, niin sitten ICC eli nykyiseltä nimeltä KF2. Ei ole spoilereita, eikä niin vakuuttavan näköinen kuin F250, mutta kartingradoilla nopeampi. F250 on mielekkäämpi syheröisille oikeille kilparadoille, mutta niissä superkartit pyyhkii F250:llä pöytää.

Joo koneet on tuttuja, koitan etsiä virittämättömän...siksi että viritettyihin on sitten osien löytäminen vaikeampaa ja monesti niitä ei edes löydy suomesta. Mitään ennätyksiä ei olla ajamassa eikä yrittämässä, minulle riittää se että itsellä on fiilis ajon luistamisesta ja saa ajaa enemmän kuin ropata. Joskus -90 luvulla aloittelin rakentamaan kaksipaikkaista runkoa ja siihen suunnittelin jo rattivaihdetoteutuksen vaijereilla, todella helppo ja toimiva. Harmittaa kun tuli se runko annettua romukeräykseen...olis saanu emännän mukaan ;). Tuohon tekniikkaan muuten perehdyn juuri jarrujen osalta, saisi olla etujarrullinen malli nimenomaan, mulla on elopainoa 120kg joten hidastuvuus ja jarrut joutuu koville....
 
dingdongpingpong sanoi:
Koko kesänä tullee nytkin se 1000, kun Skula kysyi oli ~650 ja lisää on jo ehtinyt tulla 53.
Kesää on vielä ~2kk ja eiköhän siihen saa puuttuvat kerättyä.
Huomenna on taas jarrupalajumppaa illalla...jostain syystä takapalat ei nyt kestäneet enempää, jonkun kierroksen noilla pääsisi mutta parin kympin sijoitus ei ole paha.

OT: Et vielä vastannut itse kysymykseen. Oikeasti ilman sarvia ja hampaita kiinnostaa millä kalustolla ajelet ja missä, kierrosmäärät kuulostavat näin maallikosta kovilta.
 
clima sanoi:
OT: Et vielä vastannut itse kysymykseen. Oikeasti ilman sarvia ja hampaita kiinnostaa millä kalustolla ajelet ja missä, kierrosmäärät kuulostavat näin maallikosta kovilta.

Ei noissa kierroksissa mitään ihmeellistä ole minusta, minulla on vapaa-aikaa sopivasti ja olen kesäisin hyödyntänyt kaikki ahveniston ja alastaron vapaavuorot, tälle kesälle ajopäiviä on kertynyt yli 20 ja kertynee vielä 10-15 lisää, riippuu paljon keleistä. Hyvänä päivänä kierroksia voi tulla 80-100 ja huonona lähdetään kotiin häntä koipien välissä pullakahvien jälkeen kun auto porsii 10 kierroksen jälkeen jostain, sitten on niitä "välipäiviä" kun tulee 50 kierrosta. Tämmöisessä vanhassa 5k€ biltemamutteriwirityksessä kun on aina jotain rikki jostain, välillä on joutunut taksilla ajamaan kotiin hakemaan lavettia. Ja ei, kierrosajat ei ole kummoisia eikä varmaan tule olemaan, kuten sanoin ajan omaksi iloksi ja muiden shikaaniksi...mutta tiedän kyllä miten ajetaan kierrosennätykset, taito vaan puuttuu vielä  ;)
 
Pitää käydä radalla kuikuilemassa näitä hieman, tuossa piikkisessä koneessa epäilyttää jaksaako liikuttaa tämmöistä sotanorsua (kaveri nimittelee aina maasiaksi) kunnolla. Pitäisi päästä kokeilemaan melkein noita jonnekkin...jotenkin kutittaa sellainen jossa on voimaa ja jarrut, kytkin on ehdoton koska yksin harrastan 90%.

 
dingdongpingpong sanoi:
Pitää käydä radalla kuikuilemassa näitä hieman, tuossa piikkisessä koneessa epäilyttää jaksaako liikuttaa tämmöistä sotanorsua (kaveri nimittelee aina maasiaksi) kunnolla. Pitäisi päästä kokeilemaan melkein noita jonnekkin...jotenkin kutittaa sellainen jossa on voimaa ja jarrut, kytkin on ehdoton koska yksin harrastan 90%.

KZ2:ssa on ~50hv ja siinä on jarrut myös edessä, kyllä tuolla sen verran saa kyytiä että aikusta miestäkin pelottaa.
 
Jännä juttu kun itse asun Ahveniston radan läheisyydessä enkä tiedä kuka sitä rataa noin ahkerasti on käyttänyt, onneksi on tuttuja ketkä ratakahvilassa päivisinkin viettää aikaa täytyy kysyä niiltä mikä auto täällä on ajanut. Peralta voin kanssa kysyä kun pyörittää tuota moottorirataa.
 
dingdongpingpong sanoi:
Tietääkös joku mistäs näitä kartteja kannattaa alkaa etsiä netistä, käytettyjä varmaan kun ei taida 5k€ saada ihan uuttakaan...onko näille jotain omia myyntipalstoja vai jaatiseltako suoraan ?

dingdongpingpong sanoi:
JJ, tuttu jo opiskeluajoilta ja äärettömän mukava heppu.

No mutta nythän sinua onnisti, kun vanha opiskelukaverisi toimii AKK:ssa kartingin lajiryhmässä. Ei muuta kun soittoa JJ:lle. Hän varmasti opastaa mielellään, kuinka pääset mukaan lajin pariin.

vakio sanoi:
Kas kas. Missäs opiskelitte?

En kyllä tähän kysymykseenkään koskaan saanut mitään vastausta.

 
vakio sanoi:
No mutta nythän sinua onnisti, kun vanha opiskelukaverisi toimii AKK:ssa kartingin lajiryhmässä. Ei muuta kun soittoa JJ:lle. Hän varmasti opastaa mielellään, kuinka pääset mukaan lajin pariin.

Ompa hyvä säkä kun jeijeillä on kilpailukokemusta juuri KZ2 luokan kartista, saa varmasti ihan hyviä vinkkejä.
 
vakio sanoi:
No mutta nythän sinua onnisti, kun vanha opiskelukaverisi toimii AKK:ssa kartingin lajiryhmässä. Ei muuta kun soittoa JJ:lle. Hän varmasti opastaa mielellään, kuinka pääset mukaan lajin pariin.

En kyllä tähän kysymykseenkään koskaan saanut mitään vastausta.

Opiskeluajoilta on eri kuin sama opinahjo, mutta taidettiin useamman kerran olla samassa paikassa niin siinä taisi tulla naamat tutuiksi. Ei siis olla kavereita mutta muutama sana kyllä vaihdettiin vihdissä tässä kesällä sm-kisoja kun olin katsomassa. Sitä edellinen taisi olla Monacon F1 kisassa kun JJ oli Kankkusen kanssa rannassa veneellä, lähdössä kasinolle ;)

Tästä voisit toki olettaa että ollaan jo sukua.
 
Karvis sanoi:
KZ2:ssa on ~50hv ja siinä on jarrut myös edessä, kyllä tuolla sen verran saa kyytiä että aikusta miestäkin pelottaa.

Teho varmasti riittää mutta se kuinka 125 vs 250 sen tuottaa on kysymys, piikkisessä kaikki on ylärekisterissä ja 250 tuottaa loivaa tehoa. Varmaan tämmöiselle tumputtomalle harrastajalle olisi paras joku 300cc 2t tai 400 4t moottori. Ja tosiaan piikissä kuskin omamassa korostuu moottorin luonteessa huonona puolena, luultavasti. Kaksi tai kolme vaihteinen saattaisi olla passeli minulle jos kepillä, rattiläpysköillä menee enemmätkin vaihteet.

Jokatapauksessa etsintä on käynnissä ja sain puhuttua erään eläkkeellä olevan kuskin mukaan katsomaan autoja kun sopivia ehdokkaita löytyy.

Kokonaispaketti ratkaisee paljon, todellakin enemmän ajamista kuin rakentelua on päämäärä.
 
dingdongpingpong sanoi:
Opiskeluajoilta on eri kuin sama opinahjo, mutta taidettiin useamman kerran olla samassa paikassa niin siinä taisi tulla naamat tutuiksi. Ei siis olla kavereita mutta muutama sana kyllä vaihdettiin vihdissä tässä kesällä sm-kisoja kun olin katsomassa. Sitä edellinen taisi olla Monacon F1 kisassa kun JJ oli Kankkusen kanssa rannassa veneellä, lähdössä kasinolle ;)

Tästä voisit toki olettaa että ollaan jo sukua.

Sori ot mutta jäinpä pohtimaan kuka olikaan kolmas heppu Monacossa, Pekka Vehkonen. Pekka ei minua muistanut mutta hämärästi sen H-rekin rataa pingpong sinkoilevan 490YZetan....;)
Oltiin monesti Pekan kanssa aamulla kuuden aikaan pyörimässä H-rekissä rinkiä...koitin kyllä katsoa mallia kuinka ajetaan lujaa mutta vaikea siinä on kun toinen menee 2kierrosta oman puolikkaan aikana :)
Sellaisia muistoja nuoruudesta.
 
Eilen oltiin ehtoolla junnun kanssa radalla ja oli paljon muitakin. Liukasta vain oli kuin välillä tuli ihan huolella vettä ja slicksit alla, mutta kuulemma kivaa oli.
Varastossa olisi kyllä hyvät Kometin sadepyörät, mutta pitäisi jostain löytää edulliset vanteet niille jotka sopisivat tuohon Parolinin jakoon.


Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla

 
JiiJii71 sanoi:
Kelpaisiko DDPP:lle tuollainen. Kaveri myy, lupaa -100€ jokaisesta kymmenyksestä jonka ajaa nopeammin kuin hää...

https://m.nettivaraosa.com/karting-auton-varaosat-ja-tarvikkeet/2749635



...voitti aikoinaan sm:n 100cm3:ssa...
En näistä paljoon tiedä, mutta eikös noi Vortexin koneet vähän huonoja harraste käyttöön, ymmärtänyt että aika tiuha huolto tarve.
Helpommalla taitaa päästä Raksulla tai Rotaxilla.

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
 
nikob sanoi:
Eilen oltiin ehtoolla junnun kanssa radalla ja oli paljon muitakin. Liukasta vain oli kuin välillä tuli ihan huolella vettä ja slicksit alla, mutta kuulemma kivaa oli.
Varastossa olisi kyllä hyvät Kometin sadepyörät, mutta pitäisi jostain löytää edulliset vanteet niille jotka sopisivat tuohon Parolinin jakoon.

Mulla saattaisi olla vanteet, etuvanteet ainakin löytyy, pitää vähän tehdä kärryssä inventaariota.
 
Vortex KF3:ssa on osapuilleen saman verran jerkkua kuin Rotax Maxissa, mutta kymmenen kertaa enemmän huollettavaa.