https://yliteippaus.fi/

Karting

JiiJii71 sanoi:
Kelpaisiko DDPP:lle tuollainen. Kaveri myy, lupaa -100€ jokaisesta kymmenyksestä jonka ajaa nopeammin kuin hää...

https://m.nettivaraosa.com/karting-auton-varaosat-ja-tarvikkeet/2749635

...voitti aikoinaan sm:n 100cm3:ssa...

Jätän väliin, kuten jo yllä mainittu:

Minä kyllä jotenkin vierastan kaikkea missä lukee rotax, roketti tai wortex (ellei ole ahdin) yms...mielellään ostaisin sellaisen jossa moottorissa lukee Yamaha, sukizuki, Honda....tai Ktm...noiden huoltaminen on silleen paremmin hanskassa ja kanavat hankkia osia isoon moottoriremonttiinkin. Ja se 250cc moottori on melkein omalle ajotyylille ja ruodolle se sopivin, ehkä. Ja kyllä ne vaihteet tuo siihen ajamiseen fiilistä.

Jotenkin noi erikoismoottorit vaikuttaa harrastekäyttöön vähän ”vaikeilta”....luultavasti saa olla tilaamassa aina osia ulkomailta tai maksaa ”jaatiselle” ryöstöylihintaa ja odottaa silti viikko tai kaksi. Tuollainen 250 esim hondan crossin kone niin siihen löytyy osia samalle päivälle eikä tartte erikoistyökaluja tai ymmärrystä kuntoon laittamiseksi, lisäksi ovat harrastekäytössä pienellä huollolla lähes ikuisia.

Ehkä pitää vaan ostaa sopiva runko ja istuttaa siihen moottori ellei hyvää pakettia satu nenän eteen. Kohtahan se alkaa näiden ostajan markkinat kun kesä loppuu....
 
Kannattaa ottaa myös huomioon missä Karting radoilla saa ajaa näillä ns. Rakennetuilla koneilla. Kotiradallamme on ainakin tiukat määritykset millä ajetaan ja melu rajat.
Meillä päin ainakin Raksuihin ja Rotaxeihin löytyy hyvin osaa kauppiailta.
Eikä ole mikään mahdottoman hintainen tekniikka vaikka teettäisi pajalla remontin koneeseen.

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
 
Jos sukisukit, yömahat tai muut mopot on lähellä sydäntä niin olet väärässä ketjussa. Jos taas tarkoitus on hankkia huoleton harrastepeli kartinkiin niin kyllä siinä moottorissa silloin lukee Rotax, vielä kun katselee EVO päivitetyn yksilön niin keväällä kun huoltaa saa ajella koko kesän varsin huoletta ellei kierrosmäärät nouse tuhansiin/kesä. Ja osia saa jokaisesta alan kioskista.
 
Just näin. Ne F250:t tuntuu teoriassa räyhäkkäille ja näyttää komeille, mutta jos aidosti haluaa hien otsalle muunkin kuin jatkuvan ropaamisen takia, niin Rotax DD2. Siinä on ne vaihteetkin, kaikki kaksi. Muutaman tuhatta kierrosta radalla kun lykkää, alkaa se elopainokin pienentyä. Vanhan F250:n kun hommaa, niin kannattaa varata aikaa ropaamiseen ja sorvarillekin saa varata joka viikolle vakioajan, kun hyllytavarana ei osaa löydy kuin siihen mottiin.
 
Näköjään karting-ketju on ollut nukkumassa pidempään. Siskon poika (8V) osoittautui aika talentiksi kartin ratissa. Hankittiin keväällä Raket 60 -koneella oleva halpa auto, jolla kävi ajamassa muutaman kerran radalla. Ajoi tuolla R60:llä R95 cadet kilpailleita junnuja vastaan täysin tasapäin. Nyt hankittiin poitsulle R95 myös ja hyvin vähän ajettu, mutta aika vanha runko. Tuolla pääsee kokeilemaan kisassa.
 

Liitteet

  • IMG_20220628_152920.jpg
    IMG_20220628_152920.jpg
    52,5 KB · Katsottu: 146
Zaphod sanoi:
Näköjään karting-ketju on ollut nukkumassa pidempään. Siskon poika (8V) osoittautui aika talentiksi kartin ratissa. Hankittiin keväällä Raket 60 -koneella oleva halpa auto, jolla kävi ajamassa muutaman kerran radalla. Ajoi tuolla R60:llä R95 cadet kilpailleita junnuja vastaan täysin tasapäin. Nyt hankittiin poitsulle R95 myös ja hyvin vähän ajettu, mutta aika vanha runko. Tuolla pääsee kokeilemaan kisassa.

R60 ja R95 ero on aika pieni, korkeuseroja sisältävällä radalla 95:n on etevämpi, muuten voi varsin tasapäin ajaa molemmilla kilpaa. Tämä siis jos ei 95:sta etsi niitä 5-10k€ kultamunia.

Tutulla olisi -20 vuoden siisti sergei myynnissä jos kalustopäivitys kiinnostaa.
 
Katsotaan nyt miten jatkuu tuo touhu. Ei siskon pojasta vanhempana kisakuskia tule, on jo nyt ikäisiään päätä pidempi eli painoissa ei tule pysymään. Samoin tuo 950-runko menee just ja just tällä hetkellä. Minulle tämä junnukarting on vähän vierasta, koska ajanut vain R120:ä ja Rotax Maxeja.

Nyt menee torstaina kokeilemaan 95:lla ja tämä taitaa olla neljäs kerta kartin ratissa.
 
Lähti tämä karting sitten lapasesta: R95, Rotax DD2 ja Rotax Max Evo. Töysän radalla hiljaista (vielä).
 

Liitteet

  • received_800000311382076.jpeg
    received_800000311382076.jpeg
    55,4 KB · Katsottu: 171
Ei vanhan kroppa meinaa kestää noita nopeampia kartteja. Eilen viitisenkymmentä kierrosta DD2:lla ja Maxilla tuntuu vieläkin kylkiliiveistä huolimatta. Mitähän KZ2/1:t tuntuisi...?! Tai superkartit?
 
Zaphod sanoi:
Ei vanhan kroppa meinaa kestää noita nopeampia kartteja. Eilen viitisenkymmentä kierrosta DD2:lla ja Maxilla tuntuu vieläkin kylkiliiveistä huolimatta. Mitähän KZ2/1:t tuntuisi...?! Tai superkartit?

Kyljet on lujilla nuoremmillakin, pojallakin vasemmassa kyljessä koko kesänpieni mustelma kun hyvistä liiveistä huolimatta rytkyttää niin penkkiä vasten. Toki ajaa usein 100-150 kierroksen treenipäiviä X30 sennulla joten tuleehan siinä aikatavalla rasitusta.
 
Olihan tämäkin kokeiltava; Rotax Max DD2. 8)
 

Liitteet

  • 500020688598638.jpeg
    500020688598638.jpeg
    72,1 KB · Katsottu: 131
Taisi tulla elämäni ensimmäinen pahempi kylkivamma näiden karttien kanssa. Eilen todella kovapitoinen keli ja ei tietenkään kylkiliivejä mukana. Radassa tiukka, mutta hyvin nopeavauhtinen mutkayhdistelmä, joka ajetaan kanttarilta. Ensimmäisen session jälkeen huomasin että nyt alkaa ottamaan vasempaan kylkeen, mutta pakko oli vain lähteä uudestaan radalle. Tällä kertaa ottikin sitten sen verran kipeää ettei autosta meinannut ylös päästä. Nyt sattuu hengittäminen, yskimään ei pysty ja muutenkin todella kipeä sekä selän että edestä alempien kylkiluiden kohdalta. Taisin onnistua saamaan elämäni ensimmäinen kylkiluun murtuman näillä laitoksilla.

Opetus: Nopeilla autoilla ei radalle ilman kylkiliivejä.
 
Zaphod sanoi:
Opetus: Nopeilla autoilla ei radalle ilman kylkiliivejä.

Joka kesä jokunen kuski saa tästä asiasta opetuksen :rolleyes: Jos ei ole liivejä mukana niin kannattaa oikeasti pysyä pois radalta, samoin millään ohkaisilla liiveillä ei kannata ajaa vaan pitää olla kunnolliset kovat liivit.

Se on sitten ajohommat paketissa tältä kesältä, paranee tosi hitaasti ajokuntoon.
 
Zaphod sanoi:
Jep, ihan omaa hölmöyttä. Harvat tajuaa kokeilematta, miten raakoja laitteita nuo on.

Rotax Max Evolla onnistuin murtamaan kylkiluun vaikka oli liivitkin :) Toki tässäkin omaa ahneutta mukana eli liian raju kanttarin otto ja siitä seurannut retkahdus teki kipeetä.
 
Tuli käytyä kokeilemassa e-kartingautoilua Hki-Vantaan lentokentän lähellä olevassa VM-karting Centerissä. Onhan raskasta touhua ja junnut painelee ohi minkä ehtii.. Onko muita radalla käyneitä? 48s pintaan tuntui kierrokset menevän, parantamisen varaa varmasti vaikka kuinka ja paljon. Keskisyke lähenteli 10min ajamisella 140/min.
 
Pitäisi joskus kokeilla tuollaista sähkösisäkarttia, noista sisäsäksättimistä on jonkin verran kokemusta. Matka kuitenkin oikeaan kilpakarttiin on todella pitkä ja suosittelisin jokaista kartingista kiinnostunutta käydä kokeilemassa vaikka tuollaista mietoa 14 heppaista Raket 120:ä tai jos rohkeus (ja kunto) piisaa, niin n. 30 heppaista Rotax Maxia. Jos tuokaan ei tuo hikeä pintaan, niin kovempaakin löytyy.
 
Tuntui tuossakin olevan tekemistä, kiihdytys ei päätä huimaa mut vauhtia taitavat kelata tuon radan suorilla ehkä 40-45km/h(?) ja ennen suoraa olevissa mutkissa kun lähtee kiihdyttämään niin vauhti tuntui hurjan kovalta. Tykkään ettei pakokaasut haise ja ainoa meteli lähtee kiljuvista renkaista. Noissa oli boost-nappi, jolla sai 3s lisää tehoa per jokainen kierros, ihan kuin olisi nitrot kyydissä, selvä tehonlisäys ohituksiin. Jarrutuksien opettelulla saisi aikaa parannettua eikä ainakaan itselläni ajolinjoistakaan oikein ole mitään hajua..
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi joskus kokeilla tuollaista sähkösisäkarttia, noista sisäsäksättimistä on jonkin verran kokemusta. Matka kuitenkin oikeaan kilpakarttiin on todella pitkä ja suosittelisin jokaista kartingista kiinnostunutta käydä kokeilemassa vaikka tuollaista mietoa 14 heppaista Raket 120:ä tai jos rohkeus (ja kunto) piisaa, niin n. 30 heppaista Rotax Maxia. Jos tuokaan ei tuo hikeä pintaan, niin kovempaakin löytyy.

Räkätin rattiin ei kannata ketään usuttaa, sillä tärylätkällä katoaa vähäinenkin ajointo, ennemmin Rotax tai X30 vaikka junnuvireessä jos ei täystehoiseen uskalla.

Poika tykkää ajaa noilla sähkökarteilla mieluummin kuin polttiksilla kun menee sisähalliin, hänellä tulee pää kipeäksi jos parikin tuntia ajaa vaikka ei sitä pakokaasua niin valtavasti siellä ole. Onhan se sähkökartti melkoinen sotanorsu ja ajoaika lyhyt, Kuopiossa möivät ajoaikaa myös. ns. power kartina jolloin se boost-teho on koko ajan käytössä joka tarjoaa kokeneelle kuskille jo vähän hauskaakin. Suurin ero noissa sähkökarteissa polttiksiin on se ettei siinä ole jäykkä taka-akseli vaan kaksi sähkömoottoria ja niihin on ohjelmoitu ikäänkuin tasauspyörästö, on aika erilainen vietävä kuin oikea kartti ja vaatii totuttelua että pääsee huippuaikoihin.
 
Oikea kartingrunko ja R120 on ihan hyvä laite aikuisen testata karttia. Eihän se ulvaise kuten kisakoneet ja täriseekin jonkin verran, mutta mielestäni paljon mainettaan parempi. Jos kokemusta ei ole, niin tuollainen Max tai X30 karkaa melko hätäseen lapasesta, jos yhtään innostuu.
 
Räkätin rattiin ei kannata ketään usuttaa, sillä tärylätkällä katoaa vähäinenkin ajointo, ennemmin Rotax tai X30 vaikka junnuvireessä jos ei täystehoiseen uskalla.

Poika tykkää ajaa noilla sähkökarteilla mieluummin kuin polttiksilla kun menee sisähalliin, hänellä tulee pää kipeäksi jos parikin tuntia ajaa vaikka ei sitä pakokaasua niin valtavasti siellä ole. Onhan se sähkökartti melkoinen sotanorsu ja ajoaika lyhyt, Kuopiossa möivät ajoaikaa myös. ns. power kartina jolloin se boost-teho on koko ajan käytössä joka tarjoaa kokeneelle kuskille jo vähän hauskaakin. Suurin ero noissa sähkökarteissa polttiksiin on se ettei siinä ole jäykkä taka-akseli vaan kaksi sähkömoottoria ja niihin on ohjelmoitu ikäänkuin tasauspyörästö, on aika erilainen vietävä kuin oikea kartti ja vaatii totuttelua että pääsee huippuaikoihin.
Sähkökartti on ok ei niin enää junnullekkin, jos rata ei ole kovin nopea. Pirkkalassa on tullut yksi "kisa" ajettua. Ja toki enemmän muinoin Powerparkissa.
 
Etsin speksejä niin noissa VM Centerin e-autoissa on 2x6kW moottorit ja ohjelmoitu vastaamaan 10heppaista polttista. Kaasu/tehovaste liene välitön toisin kuin polttisautoissa. Ihan kivaa touhua. Seuraavalla kerralla yritän hengittääkin välillä eikä puristaa rattia rystyset valkeina.
 
Pieni luisto keventää ohjausta..., kartingissa pitoa kaarteissa saadaan lisää kuskin ulospäin kallistuksella.