https://tummennuskalvot.fi/

Karoq

Rascasse sanoi:
Onko 1.5tsi kulutuksesta kokemuksia? Maantiellä menee hyvin pienellä, mutta sekalaisessa ajossa näyttää vievän videon mukaan saman verran kuin 600hp neliveto-bensa-V8 ;D
(sekalainen ajo 8,3l Karoq, ja M5 8,4l/100km)

8,3? Liekö neliveto? Liian pieni moottori Karoqille? Paljonkohan täkäläinen moottoritiekulutus 120km/h?
 
dosetti sanoi:
8,3? Liekö neliveto? Liian pieni moottori Karoqille? Paljonkohan täkäläinen moottoritiekulutus 120km/h?
En mää sanois että motti ainakaan kovasti liian pieni on vaan bensana välitykset vaikuttaa jonkin verran. Lisäksi korkean auton ilmanvastus on jonkinlainen. Tietty parilitrainen käytännössä (esim WLTP syklissäkin) voi mennä hyvin lähelle samoilla kulutuksilla.

Ei tämä oma Karoqin kauniimpi kaksoisvelikään ihan höyryillä kulje. Kun nopeuden nostaa 80 -> 100 maantiellä niin kulutus pomppaa aika merkittävästi. Kahdeksaakymppiä körötellen kun pääsee jopa kuutosella alkaviin lukemiin, niin satasta ei meinaa alta kasin päästä. Kun nopeus nostetaan sitten tuonne 120 hujakoille, niin varmuudella yli kasi menee.

Tietty uus 7-DSG Karoqinkin pikku-TSI:n kaverina nelikossa voi vähän auttaa. Muttei se kesää tee. Ainakaan nelikkona.

Mut en tosiaan 150hp/250Nm konetta ole mitenkään alikokoisena pitänyt sikäli  tämänkokoiseen autoon...
 
Sama kone ja dsg7 vie T-rocissa rouvan ajossa vähän yli 6 litraa satkulla keskimäärin (auton mukaan).

Rouvan ajo on 99% 40-80km/h alueilla ja isoimmat kilsat työmatkasta 15km per suunta, mistä ehkä 10km on 80km/h aluetta.

Rouvalla tosin suhteellisen painava kenkä oikeassa jalassa... [emoji85]
 
Eilen noudettu uusi Karoq nelikko. Erittäin kivalta tuntuu ensivaikutelmat kaikin puolin.

Suht tavallista vaikkakin runsaasti varusteltua ajatteli ostavansa mutta nyt valmiina tuo tuntuu hyvältä kokonaisuudelta. Jo ensimetreiltä peittosi edellisen Golfin ajotuntumassa, Golfin ohjaus oli jossain määrin maantiellä paimennettava (noissahan on yksilöeroja) ja siihen verraten Karoq on hyvin rauhallinen.

Kulutuspuoli selviää tarkemmin vasta ekojen tankkausten jälkeen alustavasti, tasoittuen aina lisää kilometrien myötä. Ekat merkit eivät vielä huoleta, vaikka selvää on että keleillä on tuollaisen osalta vaikutuksia kulutuksiin, ja isommilla nopeuksilla korkean auton kulutus kasvaa väkisin matalaa enemmän. Peruskulutus noissa bensaversioissakin on kyllä alhaista.
 
Semmoinen ketju... liki neljään vuoteen ensimmäinen postaus tänne.

Mutta... vuokra-autoarpajaisissa tuli Skodalta Karoq pihaan viikon reissuille. Tarkoitus oli ajella pitkin eteläisempää Suomea, haeskella ei-niin-pääteiden varsilla olevia juttuja, joten tilasin "vähän enemmän maavaraa" omaavan auton. Vuokraamolta G-luokka ei tarkoita Mercedestä, tai sitten siellä on kieroutunut mieli jollakulla kun Karoqin sitä vastaavaksi nimittää. Taitaa olla kuitenkin vain luokitusjuttuja :D

Eipä siinä, aika perusmallihan tuo auto on mitä vuokraamot toimittaa, mutta voimalinja oli mielenkiintoinen. 2.0TDI 110kW, DSG, 4x4. Varusteina lämmittimiä ja navia, muuten aika karvahattu. Täällä pohjoisempana auto oli vielä nastoin, mitä hieman alkuun mietin että mitenhän korvat kärsii. Mut... ällös mitä. Tiistaiaamuna startti kertoi melkeen heti että matka taittuu mukavasti. Luuri langattomasti CarPlayn kautta kiinni mankkaan, koordinaatit kohdalleen ja matkantekoon. Penkki istuu perusmallinakin mun persiille aika hyvin ja meno on suht mukavaa. Motkotin viime kesänä esim Octavia iV:n "eriparialustasta" etu- ja takapään välillä - tässä on selvästi toimivampi alusta. Semmoinen mukavan pintapehmeä, mutta kuitenkin isommissa heitoissa ja ajossa jämäkkä. Verrattuna saman tehtaan sisarmalliin, jolla rullasin ~75tkm on Karoqin alusta tässä konstruktiossa ainakin selvästi mukavampi! Ajossa ei siis ongelmaa ole. Auto meni suoraan ja kääntyy minne pitää.

No... Atecaan vertaus voimalinjan puolesta on mielenkiintoinen kun mulla oli bensa, ja tässä oli nyt diesel. Samat tehot ja yhtämonta vetävää rengasta. Tiistain ajelut Oulusta Tampereelle kulki Ylivieskan, Seinäjoen ja Niinisalon kautta. Parhaimmillaan näytössä oli kulutuksen osalta alhaisempiakin lukemia, mutta tällaiseen lopputulokseen päädyttiin, ei huono meinaan:
9mSkEV7.jpg

Seuraavina päivinä lämpötilat nousi mutta samalla tuli siirtymää nopeampia teitä pitkin jolloin kulutus kipusi, kuitenkin tankillisella pääsi n. 1100km, mitä pidän hyvänä suorituksena pienitankkiselle autolle.

Nelivetoa en ehkä "oikeasti" tarvinut tällä koikalla, mutta veikkaan että kevyesti siellä oli haldexissa sakkaa sillä kerran meinasin jäädä kiinni ja sen jälkeen toisella kerralla uskallus loppui ennenkuin jäin kiinni. Leikit leikkinä ja työhommat työhommina. Volkkarilla olisin päässyt kiinni ehkä 10m pidemmälle kuin Karoqilla. Senverta paksuksi lumipeite kuvanottokohdassa kuitenkin muodostui aika pian. :D:
M2nkCc5.jpg


Lopulta ensimmäiset n. 2205km ajot n. 2207km suoritteesta sujui hyvin. Kotiin palatessa vajaa 2km ennen kotipihaa auto päätti risteyksessä heittää menon limp-moodiin ja 200m päästä sammutti koko motin. Sain ajettua tien sivuun ja "boottauksen" jälkeen pääsin kotipihaan. Katsotaan lähteekö Karoq pihasta maanantaina ajamalla vai hinaamalla. Jännitys tiivistyy. Yhtä kaikki, Karoq oli kuitenkin monesta vuokraamastani autosta tällaiseen ajeluun minulle aika passeli peli. Tykkäsin sinänsä kun mukavuusjutut oli kunnossa, infotainmentti toimi 99% ajasta ja perille pääsi. En ostaisi itse Karoqia tämän koikan perusteella, mutta jotenkin ymmärrän tiettyä Skodamaisuutta verrattuna Seatiin mitä tuosta veljestenvälisestä koikasta itselle mieleen jäi:

"Mukava Skoda, Sporttinen Seat"