https://yliteippaus.fi/

Kannattaako enää tilata polttomoottoriautoa

Nion tapauksessa se on ainakin uutta, että tuo on todella laajassa käytössä.
Tää lähtee nyt vähän OT.

Ketjun aiheeseen. Toki kannattaa, mikäli kilometrejä tulee vuodessa vähän, eikä autoon ole laittaa yli 40000 euroa.
 
Uti sanoi:
Suomessa myydään n. 100 000 uutta henkilöautoa vuodessa. Käytettyjä henkilöautoja myydään reilut 600 000 kpl vuosittain Ei bensiini/dieselautojen arvo mihinkään romahda moniin vuosiin. Toki jos "vihreät" saa enemmistön seuraavaan eduskuntaan, voi bensiinin hinta pompata svääreihin!
Öööhh... Missä tasossa bensan hinta nyt on, jos ei sfääreissä? Edelleen pyydetään 2-2,2€/l, mutta siitä on tullut uusi normaali, vaikka vuosi sitten tankkailtiin yli neljänneksen halvempaa bensaa tankkiin. OPEC päätti kiristää hanoja, niin saadaan pidettyä tämä hintataso päällä - tästä eteenpäinkin.

Eikä tarvittu muuten yhtään "vihreää" suomalaista poliitikkoa bensan hinnan nostoon. Suuremmat voimat ohjaa raakaöljyn hintaa ja sitä kautta bensan ja dieselin hinnoittelua. Päinvastoin nykyinen hallitushan yritti pienentää bensahintaa jakeluvelvoitetta pienentämällä. Vaikutus jäi vähäiseksi.

Uutta bensa-autoa tilatessa on hyvä laittaa bensan hinnaksi pari euroa Exceliin, koska tuskin palaamme ihan pian 1,5€/l hintatasoon (öljyntuottajamaiden hieroessa käsiään yhteen).

 
tet sanoi:
Mielipiteeni lienee, että ajatuksesi on täysin ylösalaisin. Sähköautot soveltuvat nimenomaan maaseudulle paremmin, kuin kaupunkeihin. Kaupungeissa asutaan kerrostaloissa, joissa ei välttämättä ole latausmahdollisuutta pihassa/autohallissa yms. Maaseudulla asutaan pientaloissa, joissa auton voi ladata kotipihassa. Tämän päivän normaali toimintamatka sähköautolle on kesällä 400 km, talvella 250 km. Jos ajat yli 250 km reissun, niin aika harvassa ovat Suomessa ne tieosuudet, jossa kohdalle ei osuisi latausmahdollisuuksia - yhä useammin osuu jopa suurteholatauksia.
Siis tuossahan oli kyse sähköauton soveltuvuudesta taksiin, yksityisajoihin se on ihan eri asia ja kyllä ainakin itse suosittelisin jokaiselle sähköautoa siihen käyttöön, koska käytännössä kaikki lataukset tapahtuu kotona.
 
Johan Fors sanoi:
Uutta bensa-autoa tilatessa on hyvä laittaa bensan hinnaksi pari euroa Exceliin, koska tuskin palaamme ihan pian 1,5€/l hintatasoon (öljyntuottajamaiden hieroessa käsiään yhteen).

Jotta tähän päästäisiin tarvittaisiin toinen koronan tapainen tapahtumasarja jolla maailma 'sulisi' kiinni. Muuten ei kyllä moista tulla enää näkemään.
 
monster sanoi:
Niin siis - pitäisi uudelleen spiikata sähköauton kannattavuus. Samalla tavalla kuin diiselin kannattavuus. Sähköauto kannattaa vasta jos ajat vuodessa XX.XXXkm. Onko se 20tkm vuodessa vai mikä?

Nyt tuntuu että sähköauto kiimassa ihmiset ostaa alle 10tkm ajoihin sähkiksiä - ei mitään järkeä kun polttoainekulut 10tkm ajoilla vain 1000eur/v (jos kulutus 5L/100km).

No jo tuolla ajolla omalla sähköllä pörssin halpoja hintoja etsien (noilla kilometreillä voi etsiä sitä viikon alinta hintaa) pääsee helposti 10-15 senttiä / kWh hintaan siirtoineen. Tässä viime viikkoinakin lataukset tasoon 5c/kWh sisältäen siirrot ja veron. Noin laskien ajot maksaisivat alle 3€/100 km, eli vähintään 700€ säästöä (ja pääseekö kakkosauton kaupunkiajossa 5 litraa/100 km kulutuksen - omalla VW Pololla en päässyt lähellekään). Eikä joka kerta ajaessa ensin ihmettele onko tämä vekotin hajalla ja sitten ärsytä kun polkimelle reagointi on aina viiveellä. Itse vaihdoin Polon BMW i3:seen. Halvempaa ajoa ja 10* mukavampaa. Ja vaikka on -15 malli, akun kunto on yllättävän hyvä ja kesäkeleillä pääsi käytännössä luvattuihin matkoihin vielä.
 
Auris sanoi:
Uutta autoa ei kannata tilata koskaan.
Ketjun kolmas viesti avaa kannattavuuden itseni kaltaisille auton omistajille, joille auto on yleensä vain harvakseltaan tarpeen ;D Jos syystä tai toisesta haluaa tehdä kannattamattoman hankinnan, voi tietenkin halutessaan miettiä, mikä ratkaisu on enemmän tai vähemmän tappiollinen...
 
Classic sanoi:
Ketjun kolmas viesti avaa kannattavuuden itseni kaltaisille auton omistajille, joille auto on yleensä vain harvakseltaan tarpeen ;D Jos syystä tai toisesta haluaa tehdä kannattamattoman hankinnan, voi tietenkin halutessaan miettiä, mikä ratkaisu on enemmän tai vähemmän tappiollinen...

Niin no joillekin riittää se pelkkä ruhon liikutin, toiset haluaa panostaa siihen hiukka enempi. Vaan onko kuitenkaan kummankaan ajattelukannan investointi toista kannattomampi, niin... Se että itse ei välitä kun ei todellakaan tarkoita etteikö joku toinen välittäisi ja pitäisi nimenomaan tuota itselleen tärkeänä, aivan kaikkea kun ei autoissakaan mitata pelkästään rahassa ???

Henk.koht. autonvaihto oli viimeksi ihan paikallaan, kartutttiin ne markkinat vs. omat tarpeet niin käytettyjen kuin uusienkin kohdalla ja se ainut jäljellejäänyt vaihtoehto lopulta oli uusi. Markkinoilta ei tuolloin löytynyt sitä realistista toista vaihtoehtoa ellemme olisi tinkineet joistain itselle tärkeistä asioista samalla. Tuo pohdinta lopulta määräsi niin merkin, mallin, tekniikan kuin varusteetkin ja ei kun nimi alle tilaussopimukseen. Tällä hankinnalla sitten toivottavasti mennäänkin jo hienosti pitkälti 30-luvun puolelle :)
 
ttppii sanoi:
No jo tuolla ajolla omalla sähköllä pörssin halpoja hintoja etsien (noilla kilometreillä voi etsiä sitä viikon alinta hintaa) pääsee helposti 10-15 senttiä / kWh hintaan siirtoineen.

Tämä onnistuu vain, jos on pörssisähkösopimus.
Taloyhtiön pihapaikoilla on sellainen sopimus, minkä taloyhtiö on valinnut. Jos on sähkölämmitteinen talo, niin pörssisähköä ei ehkä uskalla ottaa, sillä kovien pakkasten hirmuhinta syö kaikki kikkailujen säästöt pitkältä ajalta.
 
Meidän yhtiössä on kaikilla 11kW latauspisteet Heleniltä. Veloitus €0,15/kWh ja käytössä Virran appi €5/kk lisäveloituksella. Hinta voimassa ensi vuoden loppuun asti.
 
Viime yönä sain ladattua hotellihuoneen hintaan kuuluvaa sähköä ~30kWh. Tänään asiakaskäynnin aikana asiakkaan seinästä (kysyin kun vieraspaikalla oli latauslaite) noin 25 kWh. Eihän nuo summina isoja ole mutta toisaalta 55kWh:lla pääsee ajamaan työajoa jotain 300 km:ä.
 
tmr97 sanoi:
Tämä onnistuu vain, jos on pörssisähkösopimus.
Taloyhtiön pihapaikoilla on sellainen sopimus, minkä taloyhtiö on valinnut. Jos on sähkölämmitteinen talo, niin pörssisähköä ei ehkä uskalla ottaa, sillä kovien pakkasten hirmuhinta syö kaikki kikkailujen säästöt pitkältä ajalta.

Itsellä sähkölämmitteinen talo, eikä tulisi mieleenkään muu kuin pörssisähkö. Ei kaikki sähkölämmitteiset talot ole suorasähkölämmitteisiä, itsellä vajaan parin kuution lämmitysvaraaja ja n 200 litraa käyttövesivaraaja lisänä. Ihan aina alle pörssin keskihinnan, ennätys yli 16 senttiä alle pörssin keskihinnan tässä syksyllä.
 
ttppii sanoi:
Ihan aina alle pörssin keskihinnan, ennätys yli 16 senttiä alle pörssin keskihinnan tässä syksyllä.

No jos automatiikka liipasee vermeet päälle aina kun tuntihinta on alle vrk keskihinnan, niin kaiketi siitä melko itsestään tulee alle pörssin keskihinnan, eikös. Toki centtien kanssa tuolla ei ole yhtään mitään tekemistä, olkoon se vrk keskihinta vaikkapa 90c/kWh ja itse pääsit (paria alapiikkiä hyödyntäen ynnä korkeimpien piikkien kohdalla laitteet kokonaan pois) hintaan 89c/kWh, niin onhan se alle keskihinnan ;D

Vaan jos verrokkina onkin esim. 15c/kWh kiinteä soppari, niin kuvio muuttuukin jo aika radikaalisti, kumpiko se lopulta olikaan se edullisempi vrk, kk tai vuositasolla tarkasteltuna. Oliko pörssin keskihinta yli vaiko alle tuon kiinteän hinnan? Esim. tällä hetkellä pörssin 28vrk keskihinta on ollut 16.47c/kWh ???
 
Kuinkahan monessa ketjussa ihannoidaan lataamisen halpuutta ja ihanuutta? Lisääntykää ja täyttäkää maa...

Otsikon kysymykseen, kyllä, mikäli polttis ton paras mahdollinen vaihtoehto tarpeeseen.
Tässä kohtaa pakko mainita, että kaikkien tarpeet EIVÄT ole samanlaisia. Luojan kiitos.
 
HiTec sanoi:
No jos automatiikka liipasee vermeet päälle aina kun tuntihinta on alle vrk keskihinnan, niin kaiketi siitä melko itsestään tulee alle pörssin keskihinnan, eikös. Toki centtien kanssa tuolla ei ole yhtään mitään tekemistä, olkoon se vrk keskihinta vaikkapa 90c/kWh ja itse pääsit (paria alapiikkiä hyödyntäen ynnä korkeimpien piikkien kohdalla laitteet kokonaan pois) hintaan 89c/kWh, niin onhan se alle keskihinnan ;D

Vaan jos verrokkina onkin esim. 15c/kWh kiinteä soppari, niin kuvio muuttuukin jo aika radikaalisti, kumpiko se lopulta olikaan se edullisempi vrk, kk tai vuositasolla tarkasteltuna. Oliko pörssin keskihinta yli vaiko alle tuon kiinteän hinnan? Esim. tällä hetkellä pörssin 28vrk keskihinta on ollut 16.47c/kWh ???

No ei ole juuri viime aikoina 15 c/kWh sopimuksia ollut tarjolla. Juuri muuhuun threadiin oman toteutumani postasin, laitetaan tahänkin vielä.

Helmi 7,36
Maalis 8,36
Huhti 7,57
Touko 10,66
Kesä 10,4
Heinä 14,96
Elo 15,83
Syys 15,11
 
HiTec sanoi:
niin kuvio muuttuukin jo aika radikaalisti, kumpiko se lopulta olikaan se edullisempi vrk, kk tai vuositasolla tarkasteltuna.

Taannoin laskeskelin - ennen tätä nykyistä myllerrystä - about 10 vuoden periodin taaksen oman kulutuksen suhdetta kiinteään ja pörssisoppariin, niin merkittävää eroa ei niissä ollut josta johtopäätöksenä ettei siinä ajassa = kiinteäsoppari, kannata lähteä optimoimaan kun max. säästö olisi vuodessa kymppejä.

Tuohon vaikuttaa olennaisesti millainen käyttöprofiili sähköllä on.
 
Riippuuu paljon käyttötarpeesta.
ja siitä, onko vain 1 auto käytössä vai voiko optimoida matkoja.

Meillä on siis 2 auton taktikkaa eli sähkö/plugari se on tällä hetkellä meille paras vaihtoehto.

toisaalta pidemmillä reissuilla ei tuo sähköautokaan enään kovin edullinen talvella ole.
pieni arvio km-kuluista nykyhinnoilla ohessa ja taliajot kannatanee hoitaa muulla kuin sähköllä.
 

Liitteet

  • talvikulutus sähkö vs. bensa.jpg
    talvikulutus sähkö vs. bensa.jpg
    52,6 KB · Katsottu: 85
Kiinnostaisi nähdä ne laskelmat (joihin on vaikea uskoa), jäi pois?
 
Mielestäni on järkevää ettei jotain teknologiaa (kuten polttomoottoreita) rajata säännöksillä pois. Rajaus pitää tehdä input/output tarkastelulla itse teknologiaa mustana laatikkona ajatellen.
 
Mielestäni on järkevää ettei jotain teknologiaa (kuten polttomoottoreita) rajata säännöksillä pois. Rajaus pitää tehdä input/output tarkastelulla itse teknologiaa mustana laatikkona ajatellen.

Periaatteessa teknologialla ei pitäisi olla väliä kunhan päästöt vähenevät, mutta ei kannata aliarvioida teollisuuden kykenemättömyyttä pitkän tähtäimen strategioihin ja luottamusta että lobbaamalla voivat viivyttää muutoksia.

Tuossa käy helposti niin, että teollisuus laskee polttomoottoreiden varaan, koska synteettiset polttoaineet tulevat ja pelastavat pian. Jos synteettisistä polttoaineista ei saadakaan toimivaa ratkaisua, mennään poliitikkojen puheille ja pyydetään perumaan päästöjen vähentämisen aikataulu, koska ollaan niin paljon perässä kiinalaisia ja amerikkalaisia, että menetetään miljoonia työpaikkoja muuten.
 
  • Tykkää
Reaktiot: tai
Kannattaa. Etenkin jos oheinen lakimuutos menee läpi. Eli syytä ostaa auto joka voi polttaa etanolia. Onhan noita ainakin yksi uusi edelleen myynnissäkin, Ford.
Eipä sitten ajellessa ole riippuvainen globaaleista kriiseistä ja hinnoista.
Ostaessa vähän käytettyäkin E85.n salliminen aika hyvä etu. Muuntaminen kun ei maksa kuin 600-1000€ ja tähän se parinsadan tuki päälle.
Plussaa kotimainen polttoaine ja päästöttömyys.

 
Riippuuu paljon käyttötarpeesta.
ja siitä, onko vain 1 auto käytössä vai voiko optimoida matkoja.

Meillä on siis 2 auton taktikkaa eli sähkö/plugari se on tällä hetkellä meille paras vaihtoehto.

toisaalta pidemmillä reissuilla ei tuo sähköautokaan enään kovin edullinen talvella ole.
pieni arvio km-kuluista nykyhinnoilla ohessa ja taliajot kannatanee hoitaa muulla kuin sähköllä.
Jos tuon laskee 20/25kwh kulutuksella ja 12snt/kwh, niin lopputulos onkin jo ihan eri.
 
Periaatteessa teknologialla ei pitäisi olla väliä kunhan päästöt vähenevät, mutta ei kannata aliarvioida teollisuuden kykenemättömyyttä pitkän tähtäimen strategioihin ja luottamusta että lobbaamalla voivat viivyttää muutoksia.

Tuossa käy helposti niin, että teollisuus laskee polttomoottoreiden varaan, koska synteettiset polttoaineet tulevat ja pelastavat pian. Jos synteettisistä polttoaineista ei saadakaan toimivaa ratkaisua, mennään poliitikkojen puheille ja pyydetään perumaan päästöjen vähentämisen aikataulu, koska ollaan niin paljon perässä kiinalaisia ja amerikkalaisia, että menetetään miljoonia työpaikkoja muuten.
Ymmärrän pointtisi, olen kuitenkin eri mieltä asiasta. Huomaatko, tuo ajattelu sulkee kokonaan synteettisiltä tai miltään muultakaan polttomoottoreihin liittyvältä ratkaisulta täysin mahdollisuuden, ja jäljelle jää joku tietty teknologia joka juuri nyt näyttää poliitikoista hyvältä. Ei viisasta mielestäni.

Insinööreille pitää antaa täysin vapaat kädet ratkoa tulevaisuuden ongelmia, tämä periaate on minusta hyvin tärkeä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: chr
Ymmärrän pointtisi, olen kuitenkin eri mieltä asiasta. Huomaatko, tuo ajattelu sulkee kokonaan synteettisiltä tai miltään muultakaan polttomoottoreihin liittyvältä ratkaisulta täysin mahdollisuuden, ja jäljelle jää joku tietty teknologia joka juuri nyt näyttää poliitikoista hyvältä. Ei viisasta mielestäni.

Insinööreille pitää antaa täysin vapaat kädet ratkoa tulevaisuuden ongelmia, tämä periaate on minusta hyvin tärkeä.
Jos tuon pilkkoo pelkästään insinööriongelmiksi, vähän yksinkertaistettuna yksi insinööri rakentaa polttomoottorin, joka toimii synteettisellä polttoaineella ja toinen kehittää menetelmän valmistaa sitä synteettistä polttoainetta. Kummallakaan ei ole tehtävänä ajatella ratkaisun skaalautuvuutta sen enempää. Nämä kertovat johdolle, että ongelmat on ratkaistu, tuossa on päästötön polttisauto. Johto menee kertomaan sijoittajille ja poliitikoille, että nyt on tiedossa päästötöntä polttomoottoriautoilua. Ja kyllä muistavat kertoa skaalautuvuuden suhteen heillä on parhaat insinöörit ratkomassa ongelmaa, ja ihan varmasti saavat kymmenen vuoden sisään ratkaistua, koska firman motto on, että epäonnistuminen ei ole vaihtoehto.

Jos insinöörit kehittävät uuden oikeasti toimivan ratkaisun, poliitikotkin voivat pyörtää päätöksensä.
 
Jos ajatuksena (toivottavasti) on nimenomaan energiatehokkuus koko ketjussa päästöjen vähentämisen lisäksi ovat nuo synteettiset polttoaineet melko heikoilla vertailussa. Ja toisekseen se on käytännössä sama miten ne hiilivedyt on luotu kun päästöjä tulee joka tapauksessa, hiilen kierron nopeus vain muuttuu. Vetypolttomoottorilla osin eri asia, siinä on sitten omat ongelmansa.

Mutta kyllä kaikkinensa nuo ovat polttomoottorien tekohengittämistä (pun intended), syyt voi sitten jokainen määritellä itselleen sopivaksi. Aina siitä joku hyötyy.