https://yliteippaus.fi/

Kannattaako auton ohjekirjaa lukea?

F

focceristi

Vieras
Juu, näinhän se on mutta piti tuota melkein säikähtää alussa ;) Mitähän tuosta vielä löytääkään? Ohjekirja huhtikuussa ostetussa on melkein puolivälissä ;D
 
Ovasin omasta marraskuussa 2012 ostetusta ohjekirjan ensimmäisen kerran tämän viikon torstaina, kun etsin ohjetta miten se ilmataan löpön loppumisen jälkeen. Muilta osin ei ole tullut ohjeita luettua tästä eikä aiemmistakaan autoista. Eikö se ole vähän niin, että ne lukee jotka ei osaa ;)
 
Penguin sanoi:
Eikö se ole vähän niin, että ne lukee jotka ei osaa ;)

Mulle on tullut vuosien saatossa näillä foorumeilla lähinnä sellainen fiilis, että ne jotka eivät lue manuaaleja, kyselevät aivan tyhmiä :) Vielä edistyneempiä tapauksia ovat ne, jotka kovaan ääneen valittavat jostain jutusta, mikä on kuitenkin manuaalissa selkeästi selostettu. Yksi lahko on sitten ne, jotka muutaman vuoden omistuksen jälkeen "keksivät" autosta jonkun arkea helpottavan ominaisuuden, mikä on toki manuaalissa selitetty.

Vanhemmassa kuljettajapolvessa taitaa edelleen olla ihan oikeasti valloilla se käsitys, että manuaaleja eivät lue kuin tyhmät.
 
Kun noita manuaaleja on eri autoista tullut joskus vilkaistua, niin tulee väkisin mieleen myös niiden tekijöiden ajattelevan, että kohderyhmänä ovat vain tyhmät. Taisin tämän aiheen manuaalia verkosta joku aika sitten lueskella, enkä senkään kohdalla voinut välttyä tuolta samalta tuntemukselta.
 
Välillä tuntuu myös, että tekijä on tyhmä. Taitaa kehno käännöstyö olla syy siihen.
 
Marko_K sanoi:
Välillä tuntuu myös, että tekijä on tyhmä. Taitaa kehno käännöstyö olla syy siihen.

Tämä on kyllä aivan totta. Itse luin vanhan kakkosocun ja Superbin pdf-manuaalit lontooksi, kun niiden teksti oli paljon loogisempaa kuin hanskalokerossa olevan kirjan.
 
Ocussa on yllättävän hyvää Suomea! Oli fokkerissakin ja muista nyt ei muistikuvaa? Tietenkin luetun ymmärtäminen asia erikseen ;)
Muoks! Jaa täällä ei ollutkaan vielä tätä aihetta? Nyt on, hyvä ja kiitos!
 
Ehkä rasittavinta ohjekirjojen lukemisessa on se triviaali puppu, jota on työnnetty joka sivulle, ja asiallinen teksti on joko kuitattu kommentilla "ota yhteys nnn valtuutettuun huoltoliikkeeseen" tai se on siellä muun roskan seassa hankalasti seulottavissa. Ei isosti kannusta kahlaamaan monisatasivuista manuaalia läpi.
 
Ei, turhaa löpinää.. yleensäkkään käyttöohjeita ei kannata lukea :) ..No polttimoiden tiedot sentään löytyy auton käyttöohjeesta, jos sitä haluaa selailla. Tosin sekin tieto löytyy yhtä nopeasti netistä.
 
focceristi sanoi:
Ocussa on yllättävän hyvää Suomea!

Kyllä mun piti hakea netistä englanninkielinen ohje, että kaiken ymmärsin.  ;) Siellä oli käännetty esimerkiksi "suuntavilkku" "ilmaisimeksi" ja muuta hilpeää...
 
Quality sanoi:
Ehkä rasittavinta ohjekirjojen lukemisessa on se triviaali puppu, jota on työnnetty joka sivulle

Nuo jokasivuiset vastuuvapauslausekkeet paisuttavat kirjan perheraamatun mittoihin ja aiheuttavat samalla sen, ettei sitä vähäistäkään asiasisältöä viitsi sieltä välistä kaivaa. "Huomaa, matkustajien kuljettaminen katolla on kielletty"...

 
Keskustelupalstojen kysymyksiä lukiessa kyllä välillä tekisi mieli sanoa että RTFM. Kysellään tyyliin mistä tämä konepelti aukeaa tai mistä menee ajovalot päälle. Siinä saa uusavuton-Aatu hyvän syyn notkua 3 tuntia netissä vaikka saman asian voisi katsoa 30 sekunnissa manuaalista.
 
Mrk sanoi:
Keskustelupalstojen kysymyksiä lukiessa kyllä välillä tekisi mieli sanoa että RTFM. Kysellään tyyliin mistä tämä konepelti aukeaa tai mistä menee ajovalot päälle. Siinä saa uusavuton-Aatu hyvän syyn notkua 3 tuntia netissä vaikka saman asian voisi katsoa 30 sekunnissa manuaalista.
+1
 
Nykyään manuaalien merkitys on entisestään korostunut, kun kansanautoissakin alkaa olemaan jo aika paljon hienouksia mukana. Ei tästä esimerkiksi kauaa ole, kun joku vauhkosi miten uuden auton sähköt olivat aivan sekaisin. Sähköpenkit ja peilitkin olivat ihan vinksinvonksin, kun tuli autoon takaisin. Juu, manuaalista olisi selvinnyt, että niiden asetukset tallentuvat avaimeen. Kannattaa siis käyttää aina samaa avainta...

Toinen vauhkoaa siitä, miten kattoluukku oli ihan paskana, kun oli parkissa mennyt itsestään kiinni, vaikka jätti sen aivan varmasti kiinni. Kolmas kiroaa sitä, että auton adaptiiviset valot eivät käänny tai muuta muotoa, vaikka sellaiset autossa piti olla. Neljäs ihmettelee mitä vikaa takalasin pyyhkijässä on kun se lähtee ihan itsekseen viuhtomaan. Viides kiroo lämpötilan säätimien asetusten näkymistä radion näytöllä, kun näkeehän ne asteet säätimistäkin. Kuudes paskoo housuihinsa, kun huoltoväli onkin 24tkm, kun piti olla 30tkm. Seitsemäs saa hepulin, kun oikea peili ei käänny alas peruuttaessa, vaikka koeajoautossa niin kävi. Kahdeksas haukkuu auton lyttyyn, kun se muka haluaa heti huoltoon, kun katsoo huoltoväliennustetta ja huollossa käytiin vähän aika sitten. Yhdeksäs manaa "paskana" olevan Webaston syvimpään helvettiin, kun polttoaineen merkkivalo palaa. Kymmenes julistaa kahvipöydässä millaisen paskan osti, kun saattovalot eivät toimi, vaikka ne on asetuksista säädetty päälle.

Tämä lista on loputon. Ja aina tulee vaan lisää ;D Näidenkään tilanteiden kohdalla ei ole tarvetta suorittaa autoasentajan peruskoulutusta, vaan riittää kun lukee sen kehvelin manuaalin.
 
Kyllä mä ainakin luen manuaalin aina kun auto vaihtuu, vaikka väitän omaksuvani tekniset härpäkkeet melko hyvin ilmankin. Tälläkin hetkellä on ensi viikolla luovutettavan kulkineen ohjekirja luennan alla. Ainakin näin merkin vaihtuessa tuo ohjekirjanen on ihan aiheellista lukea. Eihän sieltä kaikkea triviaalipuppua tarvitse lukea. Selailee eteenpäin ja lukee vain ne kohdat, joista kokee olevan hyötyä.

Parhaiten useita teknisiä laitteita oppii kuitenkin käyttämään ihan kokeilemalla (toiminnot, asetukset ym.), mutta kyllä niistä ohjekirjoista aina jotain pikku juttuja tarttuu mukaan, joita ei välttämättä tulisi itse keksineeksi. 

Edit. Asia on juurikin noin, miten Vempula edellisessä viestissä kirjoittaa. Selailkaa se manuaali läpi! :)
 
Lueskelin manuaalia netistä odotellessani autoa. Olisi ollut paljon fiksumpaa tutustua autoon pikkuisen ja lukaista sitten läpi. Olisi avautunut valikot huomattavasti helpommin, kun olisi ollut jonkinlainen muistikuva nappuloista ja valikoista näkökalvolla.
 
Se manuaalihan luonnollisesti sisältää jokaisen mahdollisen tehdasvarusteen mikä vaan jossain päin maailmaa on saatavilla. Perus-Pena ei mitenkään voi tietää, etenkään käytettynä ostetusta autosta mitkä näistä varusteista siinä autossa on ja pitäisi toimia, kun ei niitä usein tiedetä merkkiliikkeessäkään.

Tuo Webaston toimimattomuus, kun polttoaineen merkkivalo palaa on ainakin omassa autossani aivan per***stä oleva ominaisuus. Polttoainevalo syttyy niin aikaisin, että mitään syytä ei ole sille ettei Webasto voisi vielä toimia. Toisaalta vika on ehkä siinä kuinka aikaisin tuo valo syttyy, siitä kun seuraa muutakin ärsyttävää toiminnallisuutta ja sitten siellä tankilla lopulta unohtuu kuitenkin käydä, kun siitä muistutellaan jo 200 km ennen kuin polttoaine oikeasti loppuu.

Sen mitä ohjekirjoja olen lueskellut, niin se on aina jo ennen auton tilaamista. Minä kun en sellaista autoa osta mistä en tiedä mitä on tulossa. Ensisijaisesti kaikki pitää päästä kokeilemaan oikeassa autossa, mutta jos jotain varustetta ei esittelyautossa ole, niin sitten luetaan mitä ohjekirja sanoo ja loput googlataan.

Paras olisi sähköinen ohjekirja, joka olisi sovitettu juuri siihen autoyksilöön. Senhän ei olisi pakko olla vain autossa, vaan se voisi toimia myös tableteissa ja e-kirjana. Näin ohjekirjasta löytäisikin jotain (haku) eikä tarvitsisi tuollaisia 700 sivua niteitä kuljettaa mukana täyttämässä sitä liian pientä hanskalokeroa.
 
Kyllähän tuo manuska tulee aina läpi kahlattua uuden auton tultua taloon.
Aina sieltä löytyy joitain hyödyllisiä toimintoja tai ohjeita sellaisiin juttuihin, joita ei olisi ilman lukemista ikinä hiffannutkaan, jos ei jostain syystä ole jo entuudestaan tuttuja juttuja.
Saman konsernin autojen toiminnoissa on usein yhtäläisyyksiä, joita osaa valmiiksi kokeilla, mutta täysin eri merkkisen auton ollessa kyseessä löytyy todennäköisesti myös uusia "juttuja".
 
Tyhmähän niitä ohjekirjoja vain lukee.
Minä lukeudun niihin tyhmiin.
Luin kirjan kertaalleen läpi ennen kuin oli edes tuota rottosta,
jotta oli joku mielikuva, mistä mikin asia löytyy.
Sitten auton saatuani ne tärkeimmät asiat autossa istuen ja näppylöitä (AUTON) ropeltaen.

Tämäkin on vain yksi niitä asioita, mitkä pakottavat uusavuttoman kyselemään muilta.
Onko netti tehnyt elämästä liian helppoa?
Ennen piti oikeasti ottaa asioista selvää.
 
Kannattaisi joka vuosi lukea uudelleen.

Äsken menin kaupalle ja koira mukana, siinä kilometriä ennen väänsin lämmöt täysille että koiruuden mukava sitten odotella. Tällä kotterolla kun on hyvin vähän tullut itse ajeltua niin aloin muistella että olikohan tässä REST toimintoa, no kojelaudassa ei sitä etsimääni nappia ollut jossa muissa autoissa on se REST lukenyt ihan tekstinä. Äkkiä nappasin ohjekirjan koska muistelin että kyllä E60 BMW on rest toiminto minusta, ja niinhän se sieltä löytyi ohje...

Sammuta auto ja käännä puhallusnopeuden nupista....ja simsalapim puhallin alkaa puhkua ja koiruudella mukava odotella lämpimässä :)
 
En ole lukenut 🙂
 

Liitteet

  • 987269E3-B515-4D50-8137-9B6E13B50F77.jpeg
    987269E3-B515-4D50-8137-9B6E13B50F77.jpeg
    24,1 KB · Katsottu: 184
No ehdottomasti kannattaa ainakin silloin, jos on vaihtamassa merkkiä. Nykyautoissa on niin tuhoton määrä toimintoja ja jopa sellaisia, joita voi itse muokata, että manuaalin lukeminen helpottaa kummasti uuteen autoon totuttautumista. Itse ehdin lukea Auriksen manuaalin pariin kertaan läpi ennen kuin oli auton luovutuksen aika. Auton mukana ei tosin painettua käyttöohjekirjaa tule mutta netistä sen sai Toyotan sivuilta ladattua. On sitä tullut lueskeltua vielä auton luovutuksen jälkeenkiin. Luettavaa riittääkin, kun sivuja on yhteensä yli 800 (Käyttöohjekirja ja lisäksi Navi+mediakeskus-opas).

Toyotan manuaali on yllättävän hyvin käännetty eikä Lontoo-version lukeminen tarjonnut ahaa-elämyksiä. Taitaa olla niin, että isommilla merkeillä on resursseja kääntää käyttöohjekirjat oikein. Pienemmillä merkeillä saattaa manuaaleissa olla sitten enemmän komiikkaa, kun kukaan autoista ymmärtävä ei ole tarkastanut käännöstä. Siis Vempulan kanssa samoilla linjoilla; Käyttöohjekirja ei ole turhaa jätepaperia.