https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kannattaako auton ohjekirjaa lukea?

Juhosson sanoi:
Luettavaa riittääkin, kun sivuja on yhteensä yli 800 (Käyttöohjekirja ja lisäksi Navi+mediakeskus-opas).

Tuosta on vähintään kolmannes jonninjoutavia varoituksia. Nimim. pari Toyotan ohjekirjaa kahlannut.
 
No tietenkin, hassu kysymys. Yleensäkin kaikesta pitää lukea. Paitsi Android-puhelimen ohjekirjaa en ole lukenut, liian pitkä eikä sitä muista ulkoa.
 
dingdongpingpong sanoi:
Kannattaisi joka vuosi lukea uudelleen.

Äsken menin kaupalle ja koira mukana, siinä kilometriä ennen väänsin lämmöt täysille että koiruuden mukava sitten odotella. Tällä kotterolla kun on hyvin vähän tullut itse ajeltua niin aloin muistella että olikohan tässä REST toimintoa, no kojelaudassa ei sitä etsimääni nappia ollut jossa muissa autoissa on se REST lukenyt ihan tekstinä. Äkkiä nappasin ohjekirjan koska muistelin että kyllä E60 BMW on rest toiminto minusta, ja niinhän se sieltä löytyi ohje...

Sammuta auto ja käännä puhallusnopeuden nupista....ja simsalapim puhallin alkaa puhkua ja koiruudella mukava odotella lämpimässä :)
Aika inhimillisiä piirteitä nousee pintaan kun ikääntyy :)
 
Juke sanoi:
Aika inhimillisiä piirteitä nousee pintaan kun ikääntyy :)

Kyllä, nämä on niitä varusteita jotka kuuluu ”tarvittaviin” käyttöautossa. Aivan mainio keksintö. Juuri kaupassa tai syömässä käynnin aikana mukava kun autossa on ikkunat auki lumi-räntä sateella ja jos esim koira autossa odottamassa ei hänen tarvitse väristä nopeasti viilenevässä autossa esim -20 pakkasella.
 
Itse huomasin nyt uuden A-sarjan Mersun ostaneena, että kaikenlaiset uudet avustinjärjestelmät ja MBUX-käyttöliittymä ääniohjauksineen ei aukea minulle ollenkaan ilman kokeiluja ja ohjekirjan lukua...vaikka olenkin töissä, joissa eri ohjelmistot ja automaatio ovat päivittäistä peruspuuhailua....Mersussa tuo manuska tuli paksuna kirjana ja auton näytöltä luettavana versiona, jossa on kätevät pikahaku-toiminto...kiva lukea suoraan autossa näytöstä selkeine kuvineen.

Aina olen uudesta autosta manuaalit lukenut, mutta harvoin on aiemmin ollut näin paljon uutta opittavaa....mutta kaikki uusi tekninen sälä on aina kiinnostanut, joten uuden opetteleminen ei haittaa....eri asia sitten jos on vanhempi ihminen, jolle esim. älypuhelinkin olisi hepreaa. Perustoiminnothan tuossa on mielestäni erittäin helppokäyttöiset.

Uusien autojen järjestelmien monimutkaistuessa käyttöohjekirjan lukemisen tärkeys varmaankin tulee korostumaan..
 
Itse otan usein jopa pientä etukenoa ja lukasen tuon ohjekirjan PDF-version netistä jo ennen kuin oma auto edes vielä on takamuksen alla ;D
 
Itsellä on niin simppeli perusmallin Kia että sen toiminnot osaa ilman käyttöohjekirjaakin mutta vilkuilin kumminkin pdf:ää huvikseni ennenkuin auto oli noudettavissa. Luulisin että eniten kirjasta on hyötyä sitten jos tulee polttimoiden vaihtoja eteen.
Mulla on tallessa vielä -90 Mazda 323:n ohjekirja ja se on paljon ohuempi kuin Kian kirja mutta Kian kirjassa on niin paljon erinäisiä varoituksia että osa paksuudesta selittynee niillä.
 
Minäkin lukisin mielelläni, ihan odotusjännitystä lieventääkseni, tuota ohjekirjaa. Mutta kun sitä ei löydy netistä merkkikohtaisena, ennen kuin on antaa vin-koodi.  :-\
Eikä sitä koodia ole vielä tiedossa Joulupukillakaan, vai olisiko se tässä tapauksessa Santa Claus.
 
epjbmw sanoi:
Minäkin lukisin mielelläni, ihan odotusjännitystä lieventääkseni, tuota ohjekirjaa. Mutta kun sitä ei löydy netistä merkkikohtaisena, ennen kuin on antaa vin-koodi.  :-\
Eikä sitä koodia ole vielä tiedossa Joulupukillakaan, vai olisiko se tässä tapauksessa Santa Claus.

Käyt siellä autoliikkeessä uudelleen ja nappaat vaikka kännykällä valokuvan jonkin vastaavan auton VIN-koodista. Tai voihan ehkä vastaavan auton löytää jostain parkkikseltakin kuvattavaksi. Yleensähän nuo koodit ovat nähtävissä esim. tuulilasin alareunan pienestä "ikkunasta" sillä mustalla reuna-alueella 8)
 
Tai ihan vaan rekkarilla hakee auton tiedot Trafin palvelusta, helpompi sieltä se pitkä vin-koodi kopioida ja liittää bemarin ohjekirjasivustolle.
 
Kyllähän auton (ja kodinkoneiden-laitteiden yms) pitäisi olla niin helppo käyttää ettei ohjekirjaa tarvita, ja mm tuo REST olla merkittynä siihen nappulaan eikä mitään piilotoimintoja, mm mersuissa on ihan nappi REST tekstillä, yksinkertaista ja helppoa.

Varjoanne.
 
Basso74 sanoi:
Itse huomasin nyt uuden A-sarjan Mersun ostaneena, että kaikenlaiset uudet avustinjärjestelmät ja MBUX-käyttöliittymä ääniohjauksineen ei aukea minulle ollenkaan ilman kokeiluja ja ohjekirjan lukua...vaikka olenkin töissä, joissa eri ohjelmistot ja automaatio ovat päivittäistä peruspuuhailua....Mersussa tuo manuska tuli paksuna kirjana ja auton näytöltä luettavana versiona, jossa on kätevät pikahaku-toiminto...kiva lukea suoraan autossa näytöstä selkeine kuvineen.

Aina olen uudesta autosta manuaalit lukenut, mutta harvoin on aiemmin ollut näin paljon uutta opittavaa....mutta kaikki uusi tekninen sälä on aina kiinnostanut, joten uuden opetteleminen ei haittaa....eri asia sitten jos on vanhempi ihminen, jolle esim. älypuhelinkin olisi hepreaa. Perustoiminnothan tuossa on mielestäni erittäin helppokäyttöiset.

Uusien autojen järjestelmien monimutkaistuessa käyttöohjekirjan lukemisen tärkeys varmaankin tulee korostumaan..

Komppaan. Eipä ole kyllä aikaisemmin tarvinnut availla manuskaa, mutta tämän uuden A:n kohdalla on ollut pakko, jos on halunnut saada kaiken irti autosta. Perushommat toimii helposti kuten pitääkin.
 
dingdongpingpong sanoi:
Kyllähän auton (ja kodinkoneiden-laitteiden yms) pitäisi olla niin helppo käyttää ettei ohjekirjaa tarvita, ja mm tuo REST olla merkittynä siihen nappulaan eikä mitään piilotoimintoja, mm mersuissa on ihan nappi REST tekstillä, yksinkertaista ja helppoa.

Varjoanne.

Sekö sitten pitäisi olla ihmisille selvä, mitä tekee autossa nappi, jossa lukee REST? Tuollainen erikoistapauksissa tarvittava toiminto voi ihan hyvin olla valikossa, jossa voidaan muutamalla sanalla selittää toiminnon merkitys.
 
nemos sanoi:
Sekö sitten pitäisi olla ihmisille selvä, mitä tekee autossa nappi, jossa lukee REST? Tuollainen erikoistapauksissa tarvittava toiminto voi ihan hyvin olla valikossa, jossa voidaan muutamalla sanalla selittää toiminnon merkitys.

Noissa volgissa kaikki on jonkun valikon alla...webastoa, lämpötilan säätöä, volumen säätöä...ovat ihan oma lukunsa kiinalaisessa autoilussa.
 
nemos sanoi:
Sekö sitten pitäisi olla ihmisille selvä, mitä tekee autossa nappi, jossa lukee REST? Tuollainen erikoistapauksissa tarvittava toiminto voi ihan hyvin olla valikossa, jossa voidaan muutamalla sanalla selittää toiminnon merkitys.

Onhan se ihan syvältä että tuollaiset toiminnot mitkä pitäisi olla nopeasti käytettävissä vaatii valikon käyttöä, hälyn sisätilan valvonta on kanssa toiminta joka aiheuttaa varsinkin satunnaisissa käyttäjissä sapetusta.
Tietysti kaikkeen pätee halpuutus,saadaan se auto ulos tehtaalta ilman nappeja- käyttö onkin sitten omistajan ongelma.
 
VILLE66 sanoi:
Onhan se ihan syvältä että tuollaiset toiminnot mitkä pitäisi olla nopeasti käytettävissä vaatii valikon käyttöä, hälyn sisätilan valvonta on kanssa toiminta joka aiheuttaa varsinkin satunnaisissa käyttäjissä sapetusta.
Tietysti kaikkeen pätee halpuutus,saadaan se auto ulos tehtaalta ilman nappeja- käyttö onkin sitten omistajan ongelma.

Siinäpä toinen nappi joka pitää olla näkyvillä, meilläkin koira jää autoon usein ja napista saa kivasti sisävalvonnan pois päältä aiheuttamasta turhia hälyjä. No on se joskus jäänyt painamatta ja autolle tullessa valot vilkkuu...:)
 
dingdongpingpong sanoi:
Siinäpä toinen nappi joka pitää olla näkyvillä, meilläkin koira jää autoon usein ja napista saa kivasti sisävalvonnan pois päältä aiheuttamasta turhia hälyjä. No on se joskus jäänyt painamatta ja autolle tullessa valot vilkkuu...:)

Onko joku muuten saanut käytännössä jotain hyötyä ikinä koskaan varashälyttimestä ( toki vaikea todistaa jos jollakin mennyt pupu pöksyy punaisen vilkkuvan ledin kanssa ja teko jäänyt tekemättä)?. Toki tällöin pelkkä muutaman sentin arvoinen ledi riittää ajamaan tätä pelotetta, joka monasti yhdityy jo ajonestoon. Itsellänikin suurin piirtein kaikissa autoissa ollut hälytin, mutta ainut mitä jäänyt käteen on turhat hälytykset syysmyrkyissä. Täysin turha varuste, ainakin jos siitä pitää erikseen jotain maksaa.
 
Bawuka sanoi:
Onko joku muuten saanut käytännössä jotain hyötyä ikinä koskaan varashälyttimestä ( toki vaikea todistaa jos jollakin mennyt pupu pöksyy punaisen vilkkuvan ledin kanssa ja teko jäänyt tekemättä)?. Toki tällöin pelkkä muutaman sentin arvoinen ledi riittää ajamaan tätä pelotetta, joka monasti yhdityy jo ajonestoon. Itsellänikin suurin piirtein kaikissa autoissa ollut hälytin, mutta ainut mitä jäänyt käteen on turhat hälytykset syysmyrkyissä. Täysin turha varuste, ainakin jos siitä pitää erikseen jotain maksaa.

Ehkä se on hyvä jos autossa kalliimmat vanteet tms. Minulla aika turha varuste, nytkin auto on pihalla ja avaimet siellä, kohta lähden koiran kanssa metsään pariksi tunniksi ja jää mökin ja tallin ovet auki. Siitä vaan lähtee...
 
dingdongpingpong sanoi:
Ehkä se on hyvä jos autossa kalliimmat vanteet tms. Minulla aika turha varuste, nytkin auto on pihalla ja avaimet siellä, kohta lähden koiran kanssa metsään pariksi tunniksi ja jää mökin ja tallin ovet auki. Siitä vaan lähtee...

Vannehommissa pitänee jollain tapaa paikkansa, toki vakuutukset on sitten sitä varten. Toisaalta ammattimiehellä ei kauan mene vanteiden talteen otossa vaikka pilli vähän vieressä vinkuisi, kukaan siitä kuitenkaan ole kiinnostunut. Aika vähiin käynyt jo toi vanteiden pölliminen, verrattuna mitä se joskus oli.