https://yliteippaus.fi/

Kangas- vai nahkapenkit?

aquarius

Klassikkoainesta
Liittynyt
5.1.2014
Tästä aiheesta on keskusteltu eri foorumeilla, mutta avataan säie nyt tännekin. Aiheesta olisi voinut tehdä äänestyksenkin, mutta ajattelin lähinnä herättää keskustelua asiasta.

kangaspenkit:

+mukavammat kuumalla/kylmällä säällä
+parempi "pito"
+halvemmat

-hankalammat puhdistaa
-staattisen sähkön ongelmat?

nahkapenkit:

+tuovat "arvokkuutta" sisustukseen
+helpot puhdistaa

-kylmät talvella ja kuumat kesällä
-liian liukas pinta
-kalliimpi hinta
 
Puolinahkaverhoilu yhdistää pitkälti kaikki nahka- ja kangaspenkkien hyvät ominaisuudet. Ja samoin alcantara/kangas verhoilu - ehkä vielä enemmän.

Täysnahat ei ole ihan mun juttu, mutta ei kuitenkaan täysin poissuljettu vaihtoehto. Kangasjakkarat olis ihan ok, jos niitä ei säännönmukaisesti pilattaisi kaikenmaailman ruutu- ja raitakuvioinneilla.
 
TT_rex sanoi:
Puolinahkaverhoilu yhdistää pitkälti kaikki nahka- ja kangaspenkkien hyvät ominaisuudet. Ja samoin alcantara/kangas verhoilu - ehkä vielä enemmän.

+1

Kyllä tuo oma Speedline-kangas (keskiosat)/ nahka (reunat)-yhdistelmä on NIIN hyvä !
 
Itsellä nyt ollut 3 viikkoa nahkapenkit eikä vielä ainakaan ne ole olleet kylmät. Pakkasta parhaimmillaan ollut -26.
Tosin sisätilan lämmitin on ollut aina lämmityksissä päällä
 
Nahka/alcantara voisi ehkä olla paras yhdistelmä Suomen olosuhteisiin. Siinä yhdistyy hyvä ulkonäkö ja kangaspenkin edut. Nahka/alcantaraa vaan ei saa aina vaaleana.

Itse olen kyllä tyytyväinen kokonahan käyttäjä, koska edut hakkaavat kirkkaasti haitat. Auton interior on niiiin paljon paremman näköinen nahkaverhoilulla, että siinä ei hetken aikaa viileä jakkara haittaa. Tai pieni hikoilu pitkillä siivuilla.

Varsinkin isommissa autoissa kangasverhoilu luo niin halvan fiiliksen sisälle, että se tökkii omalla kohdalla pahasti.
 
Vempula sanoi:
Nahka/alcantara voisi ehkä olla paras yhdistelmä Suomen olosuhteisiin. Siinä yhdistyy hyvä ulkonäkö ja kangaspenkin edut. Nahka/alcantaraa vaan ei saa aina vaaleana.

Niistä erilaisista verhoiluista joita omissa autoissani on ollut, täys-alcantara oli verhoilumateriaalina paras. Sen jälkeen täyskangas. Tekonahka/kangas-verhoilusta en pitänyt, täysnahkoja ei ole omistaja-asteella ollut, mutta en ole yhdestäkään ajamastani nahkapenkistä pitänyt.
 
Nahkapenkin hikoilukin on paljon nahasta kiinni. Sellainen rei'itetty nahka hengittää paljon paremmin kuin umpinainen nahka. Koettu juttu nimittäin. Ilmastoitu nahkapenkki toki korjannee ongelman ;)
 
Olen vannoutunut nahkapenkin puolestapuhuja.
Nykyisessä niitä ei ole, joten kaipuu on kova.

Meillä on kissoja, nahkoista sai ne karvat helposti pyyhkimällä pois.
Yritäpä kankaasta, ei kerpele.

Nahka kestää ihan eri tavalla kulutusta, kuin kangas.
Ainoastaan, jos jollain terävällä rikkoo pinnan, niin rumaa tulee.

Vaikka tuli käytyä helteissä ja ajettua pakkasessa, niin ei se materiaali koskaan minua haitannut.
Joku keinonahka saattaa pakkasella kovettua, oikea ei.

Varmaan löytyy muitakin mielipiteitä, mutta seuraavaan autoon, jos kukkaro kestää, tulee nahkapenkit.
 
Kettu sanoi:
Olen vannoutunut nahkapenkin puolestapuhuja.
Nykyisessä niitä ei ole, joten kaipuu on kova.

Meillä on kissoja, nahkoista sai ne karvat helposti pyyhkimällä pois.
Yritäpä kankaasta, ei kerpele.

Nahka kestää ihan eri tavalla kulutusta, kuin kangas.
Ainoastaan, jos jollain terävällä rikkoo pinnan, niin rumaa tulee.

Vaikka tuli käytyä helteissä ja ajettua pakkasessa, niin ei se materiaali koskaan minua haitannut.
Joku keinonahka saattaa pakkasella kovettua, oikea ei.

Varmaan löytyy muitakin mielipiteitä, mutta seuraavaan autoon, jos kukkaro kestää, tulee nahkapenkit.

En minäkään näe olennaista epämukavuutta helteessä enkä pakkasessa. Paljon olennaisempaa epämukavuutta monet ovat valmiita kokemaan esim. näyttävän vannekoon takia.

Nahkaa on monenlaista. Esim. Volvon kohtuuhintaiset nahat ovat usein olleet aika ankeita laadultaan. Äskettäin isäni oli matkassa, kun kävin vilkaisemassa uutta BMW X5:ttä. Hänen päällimmäinen kommentinsa Dakota-nahkaverhoillusta autosta oli "miten 120 000 euron autossa voi olla noin halvan näköistä nahkaa", tottunut parempaan minun Audissa...
 
Ergoactiveissa on kangasta,nahkaa ja keinonahkaa.Eroa keinonahan ja aidon välillä ei ole pakkasessa havaittavissa. Materiaalit kehittyy.
Kokonahkaisia en uuteen valitse täällä kerrotuista syistä,myös hinnaltaan ovat yliarvostettu vrt esim.mitä samalla rahalla saa olohuoneeseen.
 
nemos sanoi:
Paljon olennaisempaa epämukavuutta monet ovat valmiita kokemaan esim. näyttävän vannekoon takia.

Tätä asiaa minäkin olen todella monta kertaa ihmetellyt. Moni on täällä valmis ostamaan isot vanteet ja kärsimään niiden mukanaan tuomat epämukavuudet. Mutta samat kaverit sitten eivät halua nahkapenkkejä, kun ne ovat 90 sekuntia viileät pakkasella ja +300km reissuilla vähän hiostavat.

Ja se sisäverhoilu on sentään aina silmissä kun autossa istuu. Vanteet näkee vain autolle kävellessä :)
 
Vielä ei ole mielipidettä, mutta ensi viikolla pitäisi jo olla kun uusia auto nahoilla tulee ajoon.
 
Nahka/kangas sopis mulle parhaiten. Pelkällä kankaallakin pärjää, mutta nahka penkkien reunoilla tuo istuimeen laadun tuntua, jos on hyvin tehty ja kunnon tikkaukset. Tekonahka toimii selkänojan takaosassa, ei kyllä muualla. Kokonahka edustustason auton ilmastoiduilla penkeillä.
 
Omassa autossa on nahkapenkit ( kokemukset nahkapenkeistä tasan 3 viikon ajan) enkä ole huomannut että olis kylmät ja pakkasta ollut -26 enimmillään. Eikä myöskään ole liukkaat. Muutenkin nahkapenkit on miellyttävät istua.

Helppo pitää puhtaana, ei tartu koiran karvat niinkuin kangaspenkkeihin joka on omassa käytössä syy miksi valitsin nahkapenkit
 
Nahkoja on yhtä monenlaatuisia kuin kankaitakin. Hyvä tekonahka voi voittaa oikean nahkapenkin, mutta kun istut oikeasti laadukkaalle oikealle nahkapenkille, niin ei tarvi miettiä mikä tuntuu mukavalta istua, sama pätee hyvään kankaanseen.
 
Minun makuuni kangaspenkit ovat mukavemmat niin talvella kuin kesälläkin. Tällä hetkellä omassa kulkineessa on juuri tuollaiset aikasemmin mainitut puoliksi kangasta puoliksi nahkaa. Nahka toimii reunoilla, jotka ovat yleensä suuremman kulutuksen alaisena esim. autosta lähitessä ja autoon tultaessa.

Faijalla on rangessa täysnahat, ovathan ne arvokkaan näköiset, mutta ihan älyttömän kylmät näillä keleillä verrattuna oman auton penkkeihin. Penkinlämmittimeltäkin menee useampi minuutti ennen kuin alkaa lämmitys tuntumaan minun paksunahkaisessa takamuksessani. :)

Ja mielestäni nahkapenkeillä ei tarvitse kesällä ajaa todellakaan pitkälle, jotta huomaa hikoilun. Minun makuuni ne ovat liian "kuumat" ja polttavat jo ihan ajoon lähtiessä jos auto on seissyt auringossa vähänkään pidempään.
 
Minä otan aina nahkat kun kohtuuhinnalla saa. En tykkää täysin mustasta auton sisustasta enkä vaaleita kankaita uskalla autoon ostaa.
Nahkoissa on eroa- parhaat mitä mulla on ollu, niin oli 2005 mallin S80 Vollessa- seuraava 2007 mallissa olikin sitten jo kehnompaa laatua. Aivan sileeksi hiottu on melkein yhtä hankala kuin kangaskin puhtaanapidon kannalta ja mukavuuskin kehnompi.
Korealaisten nahkaa en oikein huolisi- on niin kovan ja muovisen oloista.
 
Liisinkivehkeillä talvisinkin paljon liikkuvana ääni kangaspenkeille. Kylmä nahkapenkki pakkasaamuna ei herätä suurta nautintoa, kangaspenkin kestää aavistuksen paremmin.
 
Nahkapenkit ovat minun suosikkini. Helppohoitoisuus on juuri se tärkein asia. Talven kylmyys hoidetaan istuinlämmityksellä. Kesäisin myös pientä hiostamista joskus havaittavissa (volkkarissa) mutta kaikki nämä puutteet kestetään. Eikä ulkonäköäkään pääse haukkumaan kaksivärinahkan vuoksi.
Pippurissa on musta nahkasisusta penkit, kojelauta ja katto. Kieltämättä iltasella aika tumma sisusta. Istuimissa varsin laadukas nahkavuoraus vs Volkkari.
 
Mulla on ne kesällä kuumat, talvella kylmät ja ympäri vuoden rumasti pussille venyneet nahkat. Mutta on ne silti vaaleana huomattavasti ylellisemmän näköiset kuin kangasverhoilu. Sen mitä etupenkkien fleecepeittojen/lampaantaljojen ja takapenkkiä turvaistuimilta suojaavien froteepyyhkeiden alta näkyvät  :p
 
Mulla nyt Bmw:n nahkaiset comfortpenkit muistilla/lämmityksellä/tuuletuksella.
Pystyy myös säätämään mitä kohtaa penkissä jäähdyttää/lämmitää.
Paremmissa en ole istunut 8)
 
Hyle sanoi:
Mulla nyt Bmw:n nahkaiset comfortpenkit muistilla/lämmityksellä/tuuletuksella.
Pystyy myös säätämään mitä kohtaa penkissä jäähdyttää/lämmitää.
Paremmissa en ole istunut 8)
Kaverin X5 on tuolliaset, ja on tosiaan hyvät.
Ainut, että niiden säätäminen ei kyllä onnistu ilman manuaalin luentaa(tuuletuksen) ;D
 
Olen istunut 6000km pelkääjän paikalla 90-luvun alussa nahkapenkeillä varustetun Audi 90:n kyytissä. Kaksi viikkoa ajettiin euroopassa hellekeleillä. Nahat oli yllättävän hyvät. Etukäteen pelkäsin, mutta ihan turhaan.

Omissa autoissa on ollut kangaspenkit ja olen niihinkin tyytyväinen. Niin paljon en nahkaan ihastunut, että olisin ruksannut uuden autoni varustelistassa. 2 651,30 € oli liikaa extraa... Mutta jos samaan hintaan saisi, niin nahkapenkit kelpaisi.
 
CeeViis sanoi:
Niin paljon en nahkaan ihastunut, että olisin ruksannut uuden autoni varustelistassa. 2 651,30 € oli liikaa extraa... Mutta jos samaan hintaan saisi, niin nahkapenkit kelpaisi.

Ehkäpä nyt ollaan siellä asian ytimessä. Nahkapenkit ovat luultavasti monien mielestä huonot, koska ne ovat kalliit.
 
^ja^^

Saattaa kuulostaa hieman hassulta, mutta tällä hetkellä jos saisin valita samaan hintaan nahan ja "puolinahan"/kankaan väliltä niin ottaisin jälkimmäiset. Kangaspenkit ovat enemmän minun makuuni ja käyttötarkoituksiini sopivammat.