https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kaikkien Peugeot-henkilöautojen autovero laski vuoden alussa

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Tammikuun alussa voimaan astunut autoveron alennus näkyy koko Peugeot-mallistossa edullisempia suositushintoina. Veromuutos koskee autoja, joiden hiilidioksipäästö on enintään 140 g/km ja kaikki Peugeot-henkilöautot kuuluvat tähän vähäpäästöisten ryhmään.

Uusien autojen autovero määräytyy hiilidioksipäästöjen (CO2) perusteella. Hallitusohjelman mukainen autoveron muutos on voimakkaasti ympäristöohjaava. Mikäli auton ilmoitettu EU-yhdistetyn mukainen CO2-päästö ylittää 140 g/km, asiakas ei hyödy verouudistuksesta.

Kaikki mallit verohelpotuksen piirissä

Enimmillään autovero putoaa Peugeot-mallistossa 648 € ja keskimääräisesti 303 €. Suomen 25 eniten rekisteröidyn automerkin joukossa vain Peugeot ja Citroën hyötyvät koko henkilöautomalliston osalta uudesta verosta. Peugeot-malliston pienimmän päästöluvun kirjauttaa Peugeot 208 Blue HDi 100, jonka CO2-arvo on vain 79 g/km. Malliston 125 henkilöautosta peräti 111 on pienipäästöisempiä kuin Suomessa myytävien henkilöautojen keskimääräinen päästö 124 g/km.

270 hevosvoimaa – vain 139 g /km

Terävimpänä osoituksena Peugeotin energiatehokkaista moottoreista on 308 GTi-mallin 270-hevosvoimainen voimanpesä. 1.6-litraisen moottorin litrateho (168 hv) on maailman korkeimpien joukossa tavallisista perheautoista puhuttaessa, mutta CO2-päästö on vain 139 g/km.

Lähde: Peugeot lehdistötiedote 4.1.2016
 
Tuollainen veronalennus on kyllä yhtä tyhjän kanssa, eikä vaikuta autojen myyntiin yhtään mitään.
 
Hiukan offaria, mutta tuli hiukan yllätyksenä, että Pösön koko Suomessa myytävä henkilöautomallisto tupruttaa alle 140 grammaa. Varsin hyvä saavutus.
 
Vempula sanoi:
Hiukan offaria, mutta tuli hiukan yllätyksenä, että Pösön koko Suomessa myytävä henkilöautomallisto tupruttaa alle 140 grammaa. Varsin hyvä saavutus.

Kertoo jotakin mallistosta?

Peugeot on jotenkin valunut aivan marginaalimerkiksi. Valitettavaa sinällään, sen verran hyviä ne ovat ajaa.
 
Ei vain Suomessa vaan lähes koko Euroopassa myytävä mallisto. 301 saattaa olla poikkeus.

Kyllähän tuo myynti on mennyt niin vähäiseksi, että aika pienessä marginaalissa on koko merkki Suomessa.

Lisäys: tietenkin myös 301 on Euro6-koneilla ja päästöt sadan gramman tuntumassa siinäkin. Siispä koko EU:ssa myytävä mallisto on alle 140 g päästöillä.
 
Penguin sanoi:
Ei vain Suomessa vaan lähes koko Euroopassa myytävä mallisto. 301 saattaa olla poikkeus.

Kyllähän tuo myynti on mennyt niin vähäiseksi, että aika pienessä marginaalissa on koko merkki Suomessa.

Lisäys: tietenkin myös 301 on Euro6-koneilla ja päästöt sadan gramman tuntumassa siinäkin. Siispä koko EU:ssa myytävä mallisto on alle 140 g päästöillä.

Ainakin Tsekissä näyttää olevan myynnissä 301 1.6/115 hv päästölukemalla 148 g.

5008 e-THP 165:n lukema on tasan 140 g.

Aika tehokkaasti ovat noita korkeampipäästöisiä versioita pudottaneet pois. Kevään Automobil Revue -katalogissa niitä löytyy vielä lähes joka mallisarjasta 208:aa myöten. Sen jälkeen ovat kadonneet RCZ-mallit, useimmat 1,6-litraiset bensaversiot sekä paljon automaattivaihteisia malleja.
 
RCZ:n valmistus on lopetettu elokuussa, samoin euro5-moottoreiden valmistus on lopetettu. Automaatteja on enemmän kuin Peugeotin hinnastossa on koskaan ollut ja automaatin kulutuslisä on jotenkin saatu osassa malleista olemattomaksi. Itselläni tökkii kyllä tuo moottoripolitiikka, mutta kai se maailman pelastaminen, tai ainakin sen uskottelu, on sitten niin tärkeää.