https://tummennuskalvot.fi/

Kaasunestejousitus jää pois kokonaan

CeeViis

Sisäänajettu
Liittynyt
17.1.2014
Iltalehtikin siiä jo uutisoi. Merkkifoorumeilla tätä on uumoiltu ja varsin pitkään.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1433731207008.html
Mielestäni se joka tekee Citikasta Citikan on juuri kaasunestejousitus. Vaikka on varmaan totta, että muilla tekniikoilla nykyään päästään hyvin lähelle samaa mukavuutta. Vai onko sitten niin, että viimeisimmät mehujousi-versiot ovat viritetty vanhoja jäykemmiksi, lähemmäksi rautajousisia. Ja nyt voidaan sanoa, että mehujouset ovat tarpeettomat.

Citroënia ajetaan merkkinä muutenkin edullisemman pään merkiksi. C5:lle kuitenkin seuraajakin vielä tulee? DS merkillä koitetaan sitten iskeä kalliimpaan hintaryhmään. DS-mallithan ovat ihan hienoja, mutta ainakin juuri DS5 ei oikein vakuuttanut. Kyyti oli vähän kovaa. Ja vaikeuksia varmaan saada DS merkkinä iskostumaan täällä ihmisten mieliin.

Citroën DS oli aikanaan edistyksellinen auto. Paljon uusia innovaatioita. Nyt tehdas yrittää taistella markkinaosuuksista samoilla aseilla kuin kaikki muutkin. Aika vaikeaa. Nykyisin myytävää C5-malliakin aikoinaan isosti mainostettiin saksalaisena autoja, joka on Made in France. Myynti ei noussut odotetulle tasolle, vaikka autossa ei varsinaista vikaa olekaan. Se on vaan aika saman oloinen kuin monet sen lähimmät kilpailijat. Mutta siinä on sentään ne Citikan jouset, jotka oman valintani ranskattareen käänsivät.
 
Ilmeisesti ilmajouset ovat halvemmat ja paremmat, vai miksi niiden määrä on lisääntynyt nykyiselleen.

Citroën hydrauliikan ongelma on samanlainen kuin vaikkapa Saabin kohtalo. Automiehet ovat yksimielisiä, että hienoja laitteita ja sellaisia pitää ehdottomasti olevan tarjolla. Mutta kun sitten itse tehdään ostopäätöksiä, niin valinta ei osunut Saabiin eikä kaasunestejousitettuun Sitikkaan..
 
Aika erikoista. Mielestäni melkein se ainoa seikka joka tuossa automerkissä kiehtoi poistetaan. Ja kun olen vannoutuneiden Citikka-miesten kanssa jutellut, ovat he kertoneet ettei tuo kaasunestejousitus enää aikoihin ole ollut mitenkään kovin vikaherkkä. Sisältää kuluvia osia jotka pitää vaihtaa. Moni muu asia on tuossa merkissä ollut heikommin kestäviä. Onhan nuo leijuvat matot kuitenkin ihan omanlaatuisensa kokemus...
 
No olihan rättisitikassa rautajouset, kivasti sekin oli mukavuuspainotteinen  :)
Joten eiköhän ne osaa perinteiden mukaisesti tehtaalla tehdä teräskierukoilla autoistaan ohjaustunnottomia.....
 
Tuossa iltasanomien jutussa on enemmän virheitä kuin totuutta. Osapuilleen jokainen mainittu yksityiskohta on väärin tai vähintään 10 vuotta vanhaa tietoa. Ilmajousitus on huomattavasti kalliimpi ratkaisu ja millään säädettävällä iskareilla ei kyllä kaasunestejousitusta korvata, ominaisuuksien kärsimättä.

Citroënista on kuitenkin päätetty tehdä sen PSA:n halvempi merkki, joten ehkä hydejousitus ei sovi siihen suunnitelmaan. Vahvasti kuitenkin epäilen, että tulevassa DS6:ssa tai DS6L:ssä sellainen tullaan taas näkemään. Ei välttämättä kuitenkaan Suomessa, ehkä ei koko Euroopassa.
 
Ei ilmajousitus ainakaan luotettavampi ole, päätellen näistä mersun virityksistä. Pusseja poksahtelee ja kosteus jäätyy talvisin tukkien putkia.
 
Penguin sanoi:
Citroënista on kuitenkin päätetty tehdä sen PSA:n halvempi merkki, joten ehkä hydejousitus ei sovi siihen suunnitelmaan. Vahvasti kuitenkin epäilen, että tulevassa DS6:ssa tai DS6L:ssä sellainen tullaan taas näkemään. Ei välttämättä kuitenkaan Suomessa, ehkä ei koko Euroopassa.

Missä sitten, jos ei Euroopassa? Ei kai Sitikkaa juuri muualla myydäkään.
 
Euroopassa 689 000 Citroënia ja 85 900 DS:ää vuonna 2014, kasvu edellisestä vuodesta 7,2 % ja Kiinassa ja Kaakkois-Aasiassa 320 000 Citroënia ja 26 000 DS:ää, kasvun ollessa 14,3 %. Lisäksi Etelä-Amerikassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Venäjällä noin 150 000 - 200 000 yhteensä. PSA ei ilmoita noista kokonaislukuja kuin Etelä-Amerikasta jossa kaikkia valmistajan merkkejä myyty yhteensä yli 200 000, josta Citroënin osuus vajaa puolet. Lisäksi tulevat lisenssillä valmistettavat "muinaiset" mallit, joista ei raportoida mitään, mutta niitäkin valmistetaan.

Kirjoitin tuossa edellä DS6:sta, mutta tarkoitin DS9:iä. DS6 on SUV malli ja on jo myynnissä Kiinassa. Kuva DS6:sta liitteenä.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    69,3 KB · Katsottu: 298
^Jotenkin ihmetyttää tuo mallipolitiikka. Tuollainen katumaasturi menisi hyvinkin kaupaksi täälläkin. Itselleni saattaisi kelvata myös.
 
Menisi täällä kaupaksi sedanmallitkin, mutta niitäkään ei tuoda, vaikka niinkin lähellä kuin Virossa ovat kaupan.
 
jni sanoi:
^Jotenkin ihmetyttää tuo mallipolitiikka. Tuollainen katumaasturi menisi hyvinkin kaupaksi täälläkin. Itselleni saattaisi kelvata myös.
Taitaa olla enemmän kyse markkina-asemasta. Suomen volyymeilla ja norsun muistisilla autonostajilla (patongit ruostuu ja umpeensa sähkövikaisia) ei paljon ranskalaisia myydä eikä niistä vaihdossa makseta, oli ne tähän aikaan miten hyviä tahansa.

Kaiken kaikkiaan sääli, koska parhaat muistot on C4 Picassosta ja ehkä joku sen jälkeläinen vielä tulee, jos varusteet oikein kohdilleen sattuu. Jos olisi ollut tehdasWebasto bensaan ja sähköinen takaluukku, niin voisi tuossa pihalla olla.  :'(
 
Tuota DS6:sta ei myydä missään muualla kuin Kiinassa, joten kyllä se mallipolitiikka oikeasti vähän ihmetyttää. Toisaalta PSA:lta on tulossa tuon kokoluokan SUV myös Eurooppaan.
 
Carscoops.com uutisen mukaan C5:n, ja sitä myötä kaasunestejousituksen taru ei ole ihan vielä ohi. Mallin elinkaari jatkuu. Pari uutta moottoria tullut valikoimaan. Lähinnä näyttö on erilainen kuin nyt myydyissä malleissa. Radiosta nappulat siirtyneet kosketusnäyttöön. Citikan kotisivulta on C5:n hinnasto kadonnut kokonaan.
 
Moottorit on päivitetty Euro6-normit täyttävien, kun vanhoja ei enää saa myydä. Mielenkiintoista tulee olemaan miten tämä C5-tarina päättyy, mutta se ei selkeästi istu uuteen PSA:n strategiaan. Suomen tuonti on sitten vielä ihan oma juttunsa ja maahantuojan toimintaa on aina ollut mahdotonta ymmärtää ja sama myös Peugeotin osalta.  Jonkin aikaa C5 on ollut saatavana vain Tourerina ja Cross Tourerina. Nyt vain viimeiselle löytyy hinta, vain yksi varastomalli saatavana ja todellisuus lie että autoja on varastossa 0-2 kpl. Nekin vanhalla Euro5-moottorilla.