- 22.9.2022 klo 23:44 / Kaasumuunnos 1.8T nelikkoon
Sain keväällä päähäni että pitää päästä ajamaan kotimaisella polttoaineella. Biokaasulla se onnistuu täällä Oulun alueella ja muuallakin. Kaasuautoja löytyy valmiina mutta kun piti saada neliveto. Valmiissa toteutuksissa on usein kaasusäiliö kardaanin tiellä, liekö Subarulla ainoa kaasunelikko.
Siis muunnosta suunnittelemaan. Kun olen liikkeellä kengännauhabudjetilla niin perusauton ikäluokaksi tuli jälleen kerran täysi-ikäinen. 3bg nelikko Passateista on hieman kokemusta mutta kun moottorin on tarve olla bensakäyttöinen niin kaksi litrainen on nelikkona kovin vaisu ja 2.8 kuutonen on sitten janoinen. 1.8 T nelikko löytyy konsernista joten keskustelu käyntiin kaasuluvat omaavan kanssa. Vihreää valoa saatuani ja kanditaatin löydyttyä ongelmaksi tulivat kaasusäiliöt, niistä kun pakkaa olemaan uupelo. Monen mutkan kautta löytyi komposiittisäiliöitä yhtensä n. 130 litraa joihin taivaanmerkkien osuessa kohdilleen voisi saada menemään noin 20 kg kaasu joka vastaa n. 30 litraa bensaa. Matka-ajossa sananmukaisesti 'pintakaasulla' nopeusrajoituksia vakkari päällä noudattaen täällä kaaheen aakeen laakeella olen ajanut yli 400 km kaasulla jolloin jäljellä oli vielä joitakin kymmeniä baareja kaasua. 'Varatankkina' ja lämmityskäyttöön (koneeseen tarvii saada lämpöä ennen kaasulle siirtymistä) on edelleen se täysikokoinen bensasäiliö.
Tuon ikäinen tekniikka ei pärjää pisaralle pisimmälle kisassa, suuruusluokkaa 9 eur sadalle kilometrille täkäläisellä biokaasuhinnalla.
Paljon olisi vielä kerrottavaa, pyrin vastailemaan esille tuleviin kysymyksiin.
Siis muunnosta suunnittelemaan. Kun olen liikkeellä kengännauhabudjetilla niin perusauton ikäluokaksi tuli jälleen kerran täysi-ikäinen. 3bg nelikko Passateista on hieman kokemusta mutta kun moottorin on tarve olla bensakäyttöinen niin kaksi litrainen on nelikkona kovin vaisu ja 2.8 kuutonen on sitten janoinen. 1.8 T nelikko löytyy konsernista joten keskustelu käyntiin kaasuluvat omaavan kanssa. Vihreää valoa saatuani ja kanditaatin löydyttyä ongelmaksi tulivat kaasusäiliöt, niistä kun pakkaa olemaan uupelo. Monen mutkan kautta löytyi komposiittisäiliöitä yhtensä n. 130 litraa joihin taivaanmerkkien osuessa kohdilleen voisi saada menemään noin 20 kg kaasu joka vastaa n. 30 litraa bensaa. Matka-ajossa sananmukaisesti 'pintakaasulla' nopeusrajoituksia vakkari päällä noudattaen täällä kaaheen aakeen laakeella olen ajanut yli 400 km kaasulla jolloin jäljellä oli vielä joitakin kymmeniä baareja kaasua. 'Varatankkina' ja lämmityskäyttöön (koneeseen tarvii saada lämpöä ennen kaasulle siirtymistä) on edelleen se täysikokoinen bensasäiliö.
Tuon ikäinen tekniikka ei pärjää pisaralle pisimmälle kisassa, suuruusluokkaa 9 eur sadalle kilometrille täkäläisellä biokaasuhinnalla.
Paljon olisi vielä kerrottavaa, pyrin vastailemaan esille tuleviin kysymyksiin.