https://tummennuskalvot.fi/

Käytetyn auton korjaus-/huoltohistoria

Vankka

Klassikko
Liittynyt
22.12.2013
Miten oletteko saaneet käytettynä ostettuun autoon auton huoltohistoriaa korjaamolta tai liikkeestä. El ilistaa mitä autolle on tehty takuuna tai muuten. Kuinka nihkeästi ne niitä tahtovat tarjota?
 
Vectran kun ostin, mukana tuli kaikki huoltokuitit alusta asti. Niitä olikin paksupino, mutta tietääpähän ainakin mitä on autolle vuosien saatossa tehty. Näin pitäisi olla muissakin autoissa, mutta harvassa taitaa tänäpäivänä olla?
 
TeBsu sanoi:
Vectran kun ostin, mukana tuli kaikki huoltokuitit alusta asti. Niitä olikin paksupino, mutta tietääpähän ainakin mitä on autolle vuosien saatossa tehty. Näin pitäisi olla muissakin autoissa, mutta harvassa taitaa tänäpäivänä olla?
Minulle tuli vanhan astran mukana koko auton korjaamohistoria. Oli menny vaihe lootaa ja moottorille tyypillistä EGR vaihtoon. Oli kyllä varma auto ostaa kun tiesi mitä sille oli tehty.
 
Joo kyllä se yleensä helpottaa... Itellä käyny niin hyvä tuuri näitten kahen viimesten käytetyn kanssa, että kummassakin huoltohistoria tiedossa ja kumpainenkin huollettu kerranvuodessa/10tkm välein. Helpompi myydä itekkin eteenpäin, tosin edellistä ei tarvinnut myyä, kun pyrömaani iski.. Taitaa kumminkin olla harvinaista tänäpäivänä, että vanhemmista autoista löytyy kuitit remonteista.
 
Olisin Laakkoselta halunnut tulostettuna ex-Jetan huolto- ja korjaustiedot, mutta niitä ei kuulemma tietosuojan vuoksi pystytty antamaan. Toki minulle kerrottiin asiat, mutta paperille en saanut mitään. Liike toimi varmaankin ihan oikein, mutta jäin tuolloin miettimään, miksei heidän järjestelmässään voi olla mahdollista tulostaa papereita ilman asiakas- ja laskutustietoja. Luulisin, että silloin ei rikottaisi mitään tietosuojasäännöksiä.
 
Vuonna 2010 vielä sain Automaalta ex-308:iin tulostetun listauksen kaikista korjaustoimenpiteistä, mutta sen jälkeen olen muutamasta liikkeestä asiaa joistain autoista kysynyt ja nihkeää on tuntunut olevan. Törmäsin myös Laakkosella tuohon tietosuojalakiin, ja yritinkin ottaa kotisohvalta asiasta hieman selvää kysymällä asiasta jopa Tuulilasin Ketoseltakin, tosin kaiken kattavaa vastausta en asiaan saanut: http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/henkilotietolaki-ja-auton-huoltohistorian-saatavuus

Itse en usko että laki tätä estää, vaan pelkästään Laakkosen ja muiden liikkeiden omat sisäiset säännöt. Yksinkertaisimmillaanhan homman voisi hoitaa siten, että huoltotulosteiden se kohta missä ex-omistajan nimi näkyy joko yliviivataan mustalla paksulla tussilla tai leikataan pois. Sikäli sekin olisi hömöä, koska Trafiltahan nuokin tiedot saa kuka tahansa muutaman euron korvausta vastaan.
 
Joo, itsekin olen ymmärtänyt ettei noita tietoja kovin helposti luovuteta.
Siitä on jo aikaa, mutta itsellä kävi kuitenkin rouvan ex-auton kanssa niin että vähän auton oston jälkeen menin kysymään autosta merkkiliikkeestä jossa ko. auto oli aina huollettu. En nyt muista mitä halusin tietää, huoltohistoriasta jotain tms.
Huoltoneuvoja tulosti sitten kaikki paperille mitä ko. autosta löytyi. Selvisi mm. että autosta oli toista takalokaria korjattu ja maalattu ennen ensirekisteröintiä. Hyvin oli tehty, menin heti tutkimaan että löydänkö jälkiä korjauksesta, en löytänyt muuta kuin hieman hopeanväristä maalisumua sisälokarissa. Eikä tuo alkanut ruostumaan tms. sen 7 vuoden aikana mitä auto meillä oli. Eli joku kuljetusvaurio varmastikin, eka omistaja tuskin oli tuosta tietoinen.
Semmoistakin pystyi yhdestä toimenpiteestä ja vaihdetuista osista päättelemään, että toinen sivulasi oli lyöty sisään jossain vaiheessa ja Blaupunkti viety. Autoa oli käytetty jossain vaiheessa myös sisäputsauksessa merkkiliikkeessä :) Naisomistaja oli kyseessä, kaikki pikkuhommatkin näytti olleen tehty merkkarilla.
 
Minulla on samoja kokemuksia kuin muillakin. Saab 9-3 SC 2009:n kohdalla MetroAuto Tampereella kertoi suullisesti mitä ylimääräistä autoon oli tehty, mutta paperille en saanut mitään. Nykyisestä Golf Plussasta niin ikään sain selvityksen suullisesti tehdystä ylimääräisestä huollosta. Kertoivat, että edellinen omistaja oli vaihtanut ilmastoinnin kompuran tuoden omat osat liikkeeseen. Täälläkin kertaa vetosivat tietosuojaan eikä mitään kirjallista dokumenttia herunut.
 
Minulla olisi ollut tankkauskuitteja vaille kaikki vuodesta -99, muttei kukaan oikeasti autosta kiinnostunut.. :rolleyes:
Perhepiiriin pirssi jatkoajoon..
 
Tuosta 2010 passatista sain Pörhöltä paperilla kaikki tiedot,
mutta vasta kun auto oli omissa nimissäni.
 
Kuten tiedetään , autoliikkeet luovuttaa huoltohistoriaa todella nihkeästi eteenpäin vedoten GDPR ym shaibaan, vaikka auton huoltohistoriassa ei ole mitään mitä ko säännöstö koskisi ja edellisen omistajan tiedot voi aina jättää kertomatta, vaikka niissäkään ei ole mitään salattavaa. Kyllähän Trafistakin saa vaikka mitä dataa ulos maksamalla pari euroa.

Onkos joku joutunut kovastikin uhkailemaan saadakseen tiedot ?  Oikeastihan nämä putiikit pihtaavat tietoja jotta autoa olisi "pakko" käyttää heillä edelleen.
 
Mazdan huoltohistoria irtosi ihan vaan huollon tiskiltä pyytämällä, sähköisessä huoltokirjassa näkyi jopa Vianorilla tehdyt huollot. Mitään henkilötietoja ei tulosteen mukana tullut.
 
Karvis sanoi:
Mazdan huoltohistoria irtosi ihan vaan huollon tiskiltä pyytämällä, sähköisessä huoltokirjassa näkyi jopa Vianorilla tehdyt huollot. Mitään henkilötietoja ei tulosteen mukana tullut.

Tästähän on paljon väännetty ja mm Laakkonen on niin ääliö mesta että jouduin ottamaan kuluttajaneuvontaan yhteyttä ja siihen kuittaus oli " jäämme odottamaan heidän päätöstään ja sekään ei velvoita"
 
Tässä aiheessa pitäisi selkeästi eritellä kaksi asiaa. Valmistajan ylläpitämän sähköisen huoltohistorian alaiset tiedot ja huoltomerkinnät, joista nyt ainakin auton kulloinenkin omistaja saa printin pyytämällä.

Se on sitten taas asia erikseen jos lähdetään pyytämään kaikkia tietoja auton historiasta liikekohtaisesti ja yksittäisien työmääräimien sisältöjä. Nämä tiedot mielestäni eivät kuulu muille kuin kyseisen työn teettäneelle henkilölle. 
 
VJK sanoi:
Tässä aiheessa pitäisi selkeästi eritellä kaksi asiaa. Valmistajan ylläpitämän sähköisen huoltohistorian alaiset tiedot ja huoltomerkinnät, joista nyt ainakin auton kulloinenkin omistaja saa printin pyytämällä.

Se on sitten taas asia erikseen jos lähdetään pyytämään kaikkia tietoja auton historiasta liikekohtaisesti ja yksittäisien työmääräimien sisältöjä. Nämä tiedot mielestäni eivät kuulu muille kuin kyseisen työn teettäneelle henkilölle.

Niin no , esimerkiksi tuohon Miniin on vaihdettu moottori . Huoltokirjassa lukee " moottori vaihdettu" . Toki olisi tarkemmin kiva tietää mitä siellä on tehty, mikä on takuu jne. Tiskillä juttelemalla kyllä selvisi että hei, siellähän on myös uusi kytkin
 
kaide sanoi:
Tästähän on paljon väännetty ja mm Laakkonen on niin ääliö mesta että jouduin ottamaan kuluttajaneuvontaan yhteyttä ja siihen kuittaus oli " jäämme odottamaan heidän päätöstään ja sekään ei velvoita"

Huoltohistorianhan saa mistä tahansa merkkiliikkeestä, jättää väliin tuollaisen nihilistikaupan.

VJK sanoi:
Tässä aiheessa pitäisi selkeästi eritellä kaksi asiaa. Valmistajan ylläpitämän sähköisen huoltohistorian alaiset tiedot ja huoltomerkinnät, joista nyt ainakin auton kulloinenkin omistaja saa printin pyytämällä.

Se on sitten taas asia erikseen jos lähdetään pyytämään kaikkia tietoja auton historiasta liikekohtaisesti ja yksittäisien työmääräimien sisältöjä. Nämä tiedot mielestäni eivät kuulu muille kuin kyseisen työn teettäneelle henkilölle. 

Hyvä huomio, tässä muutaman vuoden takainen uutinen aiheesta: https://yle.fi/uutiset/3-8543876
 
Karvis sanoi:
Mazdan huoltohistoria irtosi ihan vaan huollon tiskiltä pyytämällä,

Niin ja yksittäisen huollon tiedot ja tehdyt työt listattuna paperille ainakin käyttämäni huoltoliike on aina antanut ihan pyytämättä. Nuo paperit kun säästää, niin siinähän se huoltohistoria sitten on.
 
Jari_S sanoi:
Niin ja yksittäisen huollon tiedot ja tehdyt työt listattuna paperille ainakin käyttämäni huoltoliike on aina antanut ihan pyytämättä. Nuo paperit kun säästää, niin siinähän se huoltohistoria sitten on.

Käytetyn auton hankinnan kohdalla tuohon lippujen ja lappujen säästämiseen ei pysty itse vaikuttamaan, joten usein ainoa keino varmistua esim. määräaikaishuolloista on pyytää tiedot sieltä marmorilta. Itse olen kyllä huoltodokumentit säilyttänyt ja laittanut ne auton mukana menemään, sitä en tiedä onko ne sitten lopulta päätyneet uudelle omistajalle asti.
 
^ Saakohan Toyotaankin jostain? Voisin maksaa enemmänkin kuin 5€. Myyjä sekä korjaamopäällikkö vetoaa gdpr -hommaan. Huomasin mm. Että sisälokasuoja on maalissa, ratti vinossa, alkuperäisvanteet kadonneet, varoituskolmio puuttuu :(
 
Jaa, ei taida täälläkään ketään asiasta tietävää olla😬 En haluaisi olla yhteydessä ylempään johtoon kun asia ei heitä suoranaisesti koske ja aikaa pienen ihmisen murheille ei varmasti löydy. Yksäriä voi laittaa jos joku tietää miten kannattaa edetä.
 
Aika nihkeetä oli ainakin merkkihuollossa toyotalla kun kysyin kuolinpesän toyotan huoltotietoja, kertoivat kyllä suullisesti mutta tulostamaan eivät suostunu mitään.
 
Eskoop sanoi:
Aika nihkeetä oli ainakin merkkihuollossa toyotalla kun kysyin kuolinpesän toyotan huoltotietoja, kertoivat kyllä suullisesti mutta tulostamaan eivät suostunu mitään.
Ok, kiitos. Tänään käytin auton käsinpesussa ja selkeästi toinen kylki on ylimaalattu. Täytyy firman juristin kanssa kai tarinoida, tämä ei ole työasia mutta kuitenkin ensiapua probleemaan.
Myyntimies mynttiseltä nimenomann kysyin että onko auto siisti ja ehjä🤯 Annoinpa sitten hyväkuntoisen ja siistin auton vaihdossa tuollaiseen :'(