https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
  • 26.5.2015 klo 19:24
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
http://www.iltalehti.fi/autot/2015052619755553_au.shtml

HUOLTO Yli 100 000 kilometriä ajetun Audin jakohihna katkesi ja ostaja sai oikeudessa läpi täydet korvaukset vahingosta.

Henkilö oli ostanut 2008-mallisen Audi A6:n vuonna 2010 noin 73 000 kilometriä ajettuna.

Parin vuoden kuluttua - kun mittarissa oli 103 000 kilometriä - jakohihna katkesi. Sylinterinkannessa oleva pumppusuuttimen keinuvipu rikkoontui, ja sen jälkeen myös jakohihna oli mennyt rikki.

Auton myyjä ehdotti kulujen jakamista niin, että ostaja maksaisi kuluista 30 prosenttia. Lisäksi myyjä esitti, että ostaja teettäisi seuraavan 300 euron hintaisen määräaikaishuollon heidän liikkeessään.

Ostaja ei suostunut, vaan vei auton korjattavaksi toiseen liikkeeseen. Korjauksesta aiheutui yli 5 200 euron kulut, joita myyjä ei suostunut maksamaan.

Ostaja vie asian käräjäoikeuteen, joka asettui myyjän puolelle. Asia vietiin hoviin ja nyt päätös muuttui.

Hovioikeus määräsi koko 5 218 euron summan maksettavaksi myyjälle. Lisäksi hovioikeus määräsi myyjän maksamaan ostajan noin 17 000 euron oikeudenkäyntikulut.

Oikeuden mukaan jakohihna on ajoittain vaihdettava osa, mutta nyt se rikkoontui ennen määräaikaa ja kilometrejä.

Myyjällä on vielä mahdollisuus pyytää valituslupaa hovioikeuden ratkaisuun aina 20. heinäkuuta asti.


 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Ohhoh. Kyllä tuosta autosta on mun mielestä takuut loppunu jo aikoja sitten. Myyjän tarjous aika ok, jos se korjaushinta ei nyt ollut jotain aivan naurettavaa. Nythän sitä hintaa ei tiedä, eikä sitäkään, oliko lopullisen korjauksen tehnyt liike merkkiliike vai ei. Tai oliko se myyjäliikekään merkkiliike.

Paljonko sen hihnan pitäs tuollasessa diudissa sitten kestää kilometreissä tai vuosissa?
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Kukahan tässä on ollut asianajajana?

Huolestuttavaa näissä autojen vastuukysymyksissä on, että viime aikoina on alettu enemmän ja enemmän esittää julkisestikin, että yksityinen olisi myös vastuussa autossa mahdollisesti myöhemmin esiintyvistä vioista. Kiinteistökaupassa tämä on mennyt jo aivan älyttömyyksiin ja todella toivon että sama "ikuinen vastuu" ei tule myös autokauppaan.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Ei yksityinen ole missään vastuussa, tässä casessa on kyse virhevastuusta. Audin jakohihnan vaihtoväli on 120tkm ja sen tulee kestää huoltokirjassa merkityn välin.

Minulle ehdottelivat 90tkm vaihtoväliä ja kysyin onko takuu kuitenkin voimassa jos vaihdetaan huoltokirjan mukaisesti 120 tkm...on ja näin tehtiin, toisen kerran sitten 240tkm:ssä.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
^Onkohan taustalla saada yksityishenkilöiden välinen autokauppa tyrehtymään? Käytettyjen autojen kauppa muuttuisi autoliikkeiden monopoliksi ja merkitsisi käytettyjen autojen hinnannousua? Sellaista autoa, jossa on moottorin särkymisriski näköpiirissä, ei yksityishenkilö uskaltaisi yksityiselle myydä. Olisiko yksityinen myyjä vastuussa moottorin särkymisestä myös autoliikkeelle?
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Penguin sanoi:
Ei vielä, mutta tällaistakin on vähän turhankin virallisista piireistä kuulunut ehdotuksena. Toisekseen ei se tälläkään hetkellä ihan niin mustavalkoista ole, ettei yksityinen olisi missään vastuussa.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/yksityisellakin-myyjalla-iso-vastuu-kaytetyn-auton-vioista

Käytännössä yksityinen ei vastaa auton vioista kuin siinä tapauksessa, että ostajaa on tarkoituksella huijattu. Silloinkin pitää käydä käräjillä jos ei vapaaehtoisesti maksa. Yksityisen vastuu ei siis ole edes samalla hehtaarilla liikkeen kanssa, eikä se siitä ole mihinkään muutumassa.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Sehän muuttuu sinä päivänä, kun joku ahne liike keksii ryhtyä vaatimaan edelliseltä omistajalta korvauksia hajonneista TSI:stä, DSG:stä tai jostain muusta ja alkaa käräjöimään yksityisiä vastaan. Kovin moni ei ole valmis ottamaan sitä riskiä, että häviää käräjillä.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
^Juuri tätä ajattelin, mutta en viitsinyt sanoa ääneen.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Penguin sanoi:
Sehän muuttuu sinä päivänä, kun joku ahne liike keksii ryhtyä vaatimaan edelliseltä omistajalta korvauksia hajonneista TSI:stä, DSG:stä tai jostain muusta ja alkaa käräjöimään yksityisiä vastaan. Kovin moni ei ole valmis ottamaan sitä riskiä, että häviää käräjillä.

Tuollaiselta autoliikkeeltä loppuisivat asiakkaat aika nopeasti.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Penguin sanoi:
Sehän muuttuu sinä päivänä, kun joku ahne liike keksii ryhtyä vaatimaan edelliseltä omistajalta korvauksia hajonneista TSI:stä, DSG:stä tai jostain muusta ja alkaa käräjöimään yksityisiä vastaan. Kovin moni ei ole valmis ottamaan sitä riskiä, että häviää käräjillä.

Liikkeellä täytyy olla todella huono lakimies jos tuollaista edes harkitaan.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Penguin sanoi:
Sehän muuttuu sinä päivänä, kun joku ahne liike keksii ryhtyä vaatimaan edelliseltä omistajalta korvauksia hajonneista TSI:stä, DSG:stä tai jostain muusta ja alkaa käräjöimään yksityisiä vastaan. Kovin moni ei ole valmis ottamaan sitä riskiä, että häviää käräjillä.

Kyse on valmistuksesta ja siihen liittyvästä vastuusta, teetkö itse Tsi koneesi ?
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Penguin sanoi:
Sehän muuttuu sinä päivänä, kun joku ahne liike keksii ryhtyä vaatimaan edelliseltä omistajalta korvauksia hajonneista TSI:stä, DSG:stä tai jostain muusta ja alkaa käräjöimään yksityisiä vastaan. Kovin moni ei ole valmis ottamaan sitä riskiä, että häviää käräjillä.
Missään autoliikkeessä ei olla niin tyhmiä että tekisivät tuollaista muutaman tuhannen euron takia esim. noiden TSI ja DSG vikojen takia.
Jos tekisi niin heikot olisi eväät voittaa juttu, koska, kyseessä on ihan yleisesti tiedossa olevat viat jotka on tehtaalta lähtöisin. Tuskin on olemassa yhtään autoliikettä joka ei noista olisi tietoinen.
Voivat toki kokeilla kepillä jäätä ja vaatia auton liikkeeseen tuoneelta korvauksia pelottelemalla asiakasta lakimiehellä jne. ja jokuhan saattaa hätäpäissään suostua maksamaan ettei joudu käräjille.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
^Yksityisen käytännössä saisi vastuuseen vioista vain jos kyseessä petos. Esimerkiksi 200tkm autoon olisi itse printtailtu kaikki huoltokuitit ja ajeltu ensiasennusöljyillä sen 15 vuotta. Senkin toteennäyttäminen olisi kyllä työlästä.

Onhan näitä ollut jo vuodesta miekka ja kivi: öljyjen sisälläpysymistä autettu paksummillä öljyillä. Sahajauhoa perässä hiljentämässä jurinoita. Jne. Mutta se, että yksityinen olisi jotenkin vastuussa TSI:n tai DSG:n porsimisesta huolto-ohjelman mukaan huolletussa autossa on aika teoreettinen mahdollisuus. Ja liikkeen tehtävä on varmistaa, että huollot on tehty oikein. Myös autoa liikkeeseen vietäessä kannattaa olla rehellinen. Siksi itse en lastuta autojani ja kerroin viimeeksi madallusjousistakin ihan avoimesti ja ennen kaupankäyntiä. Sekä hain niihin leimat.

Yksityiseltä ostamisesta liittyy aina korkeampi riski kuin liikkeestä. Vaikka kuinka saisit kaverin kiinni petoksesta, niin jos rahat on jo hävitty raveissa, niiden takaisin saaminen voi olla kalliimpaa kuin se kadoksissa oleva summa.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
-P- sanoi:
Voivat toki kokeilla kepillä jäätä ja vaatia auton liikkeeseen tuoneelta korvauksia pelottelemalla asiakasta lakimiehellä jne. ja jokuhan saattaa hätäpäissään suostua maksamaan ettei joudu käräjille.

Nimenomaan ja moni menee tuohon ilman sitä lakimiehellä pelotteluakin.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Penguin sanoi:
Nimenomaan ja moni menee tuohon ilman sitä lakimiehellä pelotteluakin.

Mutta en vaan ymmärrä mikä idea liikkeellä olisi niin tehdä? Auton (vaihdossa) tuonut asiakas on tod näk ostanut heiltä auton ollen liikkeelle ihan oikea asiakas. Eikö tuota varten ole liikkeillä vakuutukset?
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Liikkeissä ja erityisesti niiden huolloissa tehdään monia muitakin älyttömyyksiä, jotka eivät päivänvaloa kestä. Voi vain arvailla kuinka monessa TSI- tai DSG-korjauksessa asiakas on pistetty maksumieheksi ja huolto on käärinyt tehtaan "vastaantulot" täysimääräisenä. Noin ihan yleisesti takuuhuolloista tiedän ihan faktana tapauksia, joissa tällaista on tapahtunut. Tilaisuus tekee varkaan. Ehkä oikein superhyvässä tapauksessa saa käärittyä vielä vakuutusyhtiöltäkin rahat samasta korjauksesta.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
En usko autoliikkeen lähtevän yksityisasikasta uhkailemaan korvauksilla ellei ole tehty tietoinen petos.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Zaasa sanoi:
En usko autoliikkeen lähtevän yksityisasikasta uhkailemaan korvauksilla ellei ole tehty tietoinen petos.

+1

En oikein käsitä eräiden edes pohtivan em muita vaihtoehtoja, mremonen tuossa selitti erinomaisella suomenkielellä jutun juonen

Ei okt myyjäkään ole vastuussa edellisen tekeleistä ellei tietoisesti pimitä ollen itse tietoinen rakennusvirheestä....ei tietämättömyydestä ketään rangaista.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
http://www.hs.fi/autot/a1305960478284

Audi-kuljettajan ristiretki VV-Auto Groupia vastaan päättyi: ”Ehdottomasti tuotti tulosta”

Viime viikolla HS uutisoi Audi-omistaja  Tero Salosen ristiretkestä VV-Auto Group Oy:tä vastaan.

Salonen oli ajanut mäntäviallisen autonsa autoliikkeen eteen mielenosoitukseksi. Auton kyljessä oli tarra, jossa kerrottiin, mistä kiikastaa: Salosen mukaan öljyä kului hälyttäviä määriä, vaikka autoa oli huollettu asianmukaisesti.

Salosen mukaan maahantuoja ei silti suostunut korvaamaan mitään, eikä kukaan halunnut ottaa autoa vastaan vaihdossa vian takia, ainakaan asianmukaiseen hintaan.

Nyt ristiretki on ohi, Salonen kertoo. Mitä jäi käteen?

”Ehdottomasti tuotti tulosta”, Salonen sanoo.

Nyt Salosella on uusi vaihtoauto. Hän vei viallisen Audinsa liikkeeseen, joka otti auton vastaan.

Tämä tapahtui sen jälkeen, kun VV-Auto Groupin huoltopäällikkö  Jukka Tirkkonen oli kertonut Ylelle, että liike ottaa mielellään autot vastaan.

”Noudatin käskyä ja mentiin Turun VV-Autoon. Kerroin, että tällainen auto ja että moottorissa on vähän vikaa. Sieltä tuli asiallinen tarjous, joka tyydytti meitä”, Salonen sanoo.

HS pyysi VV-Auto Group Oy:n viestintäpäällikkö  Riitta Karjalaista kommentoimaan jupakkaa.

”Tilanne on se, että meidän pitäisi saada Terolta lupa yksityiskohtaiseen kommentointiin, mutta hän ei ole sitä antanut. Emme voi yksityiskohtaisesti asiaa kommentoida”, Karjalainen sanoo.

Ei auta, vaikka Salonen sanoi HS:lle, että saatte kommentoida?

”Ei, lupa pitäisi saada häneltä suoraan. Sitten voimme kertoa yksityiskohtia. Mutta olemme päässeet hyvässä yhteistyössä molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun tässä asiassa”, Karjalainen sanoo.

Salosella ja VV-Auto Group Oy:llä on edelleen erimielisyyksiä viallisen Audin ostopaikan ja huoltojen suhteen – niiden seikkojen, jonka takia korvaus huoltojen osalta evättiin Saloselta.

Enää korjauspyynnön epäämisellä ei ole Saloselle kuitenkaan merkitystä. Uusi auto on alla ja homma on käsitelty hänen osaltaan tyydyttävästi.

Salonen uskoo, että hänen ulostulollaan oli vaikutusta siihen, että asiat sujuivat lopulta verrattain hyvin.

Hän kertoo myös, että monet muut saivat hyötyä jupakasta.

”Kymmenet ovat kiittäneet minua. He ovat saaneet korjauksen edullisemmin tai veloituksetta.”

Salosen mukaan suurta hyötyä ihmisille oli siitä, että he ylipäänsä ymmärsivät, että asiasta on mahdollista reklamoida.

”Jos tämä vika on tullut vaikka kahden vuoden takuun jälkeen, suurin osa on ajatellut, että sille ei voi tehdä mitään. Lykkäävät vaan lisää öljyä. He eivät ymmärtäneet aiemmin, että tämän vian tiimoilta on mahdollisuus ottaa yhteyttä maahantuojaan ja käydä korjauttamassa auto”, Salonen sanoo.

Nyt Salosella on uusi auto alla ja vanhastakin hän sai tyydyttävän hinnan. Paljon julkisuutta tapauksen tiimoilta saaneen Öljynkulutus-Facebooksivuston hän on poistanut.

Millainen olo on jupakan jälkeen?

”Olen tosi väsynyt. Olen valvonut tämän asian takia puolentoista viikon aikana paljon. Mutta tunnen, että olen onnistunut. Tiedän sen. Facebook-sivun poistossa ei ole kysymys siitä, että VV-Auto olisi siihen jotenkin puuttunut. Mitään tällaisia sopimuksia ei ole tehty. En vain jaksanut enää valvoa sivustoa. Kun poistin sen, olin todella helpottunut.”

Jotain jäi kuitenkin hampaankoloon.

”Tavoitteena oli tehdä ryhmäkanne, mutta en ollut ottanut asiasta kunnolla selvää ennakkoon. En tiennyt, että ryhmäkanne ei tulisi käytännössä onnistumaan. Olen joutunut sanomaan ihmisille, että lupasin jotain, mikä ei sitten olekaan onnistunut. Sen asian puolesta tämä kaikki työ oli periaatteessa hukkaan heitettyä.”

Mutta mihin autoon hän vaihtoi Audinsa?

”Sanotaan näin, että kyseessä ei ole VV-Groupin auto.”


 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1440035900400.html

"– Auto on korjattu ja se on kunnossa, ja se myydään meiltä takuukäytettynä, autotalon johtaja Sami Kivi sanoo IS:lle."

Kivi ei osaa suoralta kädeltä yksilöidä, mitä kaikkea remonttia autoon 2-litraiselle turbomoottorille on tehty, mutta hänen mukaansa autoa ostavalle kyllä kaivetaan tarkka lista siitä, miten autoa on korjattu. Auto on käynyt autoliikkeen normaalin tarkistusprosessin läpi, ennen kuin se on laitettu vaihtoautoksi.

"– Varmasti moottoriremontti maksoi tuhansia euroja. Totta kai me kerromme asiakkaalle auton historiatietoja, se on myös meidän velvollisuus, Kivi sanoo."



 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Ale sanoi:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1440035900400.html

"– Auto on korjattu ja se on kunnossa, ja se myydään meiltä takuukäytettynä, autotalon johtaja Sami Kivi sanoo IS:lle."

Kivi ei osaa suoralta kädeltä yksilöidä, mitä kaikkea remonttia autoon 2-litraiselle turbomoottorille on tehty, mutta hänen mukaansa autoa ostavalle kyllä kaivetaan tarkka lista siitä, miten autoa on korjattu. Auto on käynyt autoliikkeen normaalin tarkistusprosessin läpi, ennen kuin se on laitettu vaihtoautoksi.

"– Varmasti moottoriremontti maksoi tuhansia euroja. Totta kai me kerromme asiakkaalle auton historiatietoja, se on myös meidän velvollisuus, Kivi sanoo."

Autoon tehty myyjän mukaan seuraava operaatio:

----

Terve,

Tähän on tehty normaali koneremontti sisältää uudet männät.


----

Moottorin öljynkulutus oli 4 litraa / 1000 km, myös katalysaattori lienee saanut iskua jonkin aikaa, entä venttiilit, Turbo? No tarkempaa listaa sieltä ei tullut eli näillä mennään.

Koska ko. autot on jo uutenakin tai melkein uutena syöneet jopa 1 litra / 1000 km niin onkohan korjaamalla loppuneet syönnit kokonaan vai ei sen aika näyttää. Ei siis laitettu uutta moottoria.



 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Eli se normaali remontti mitä noihin on tehty, männät ja kiertokanget vaihdettu, mikä oli odotettavissakin.
Jos vähänkään olet lukenut noista Audien öljynkulutuksista niin öljynkulutus on loppunut mäntä-/kiertokankiremontin jälkeen.
 
  • / Käytetyn Audin jakohihna katkesi -> Hovioikeus hyväksyi yli 5 000 € korjauskulut
Voiko tästä lukea rivien välistä, että Audeihin tehdään "ihan normaalisti" moottoriremontti (sis. uudet männät) n. 100 tkm välein?