https://tummennuskalvot.fi/

Käytetty V70

Varmasti molemmilla pärjää ns. arkiajossa. onkohan laatikoilla vaikutusta kulutukseen minkä verran, vai onko ollenkaan. Paperilla uusi vaikuttaa taloudellisemallata, mutta miten lienee käytäntö?
 
skiman sanoi:
Varmasti molemmilla pärjää ns. arkiajossa. onkohan laatikoilla vaikutusta kulutukseen minkä verran, vai onko ollenkaan. Paperilla uusi vaikuttaa taloudellisempaa, mutta miten lienee käytäntö?

Uusi laatikko ja kone kuluttaa vähemmän. En muista lukemia, kun mun autot vie aina kaiken aineen mitä tankissa on.
 
No mulla ollut -09 mallinen, elikkä vitos kone ja 6 lovinen laatikko ja keskikulutus reilun 30tkm aikana 7.65l/100km.
Ja nykyisen uuden koneen ja 8 vaihteisen kulutus on 17tkm ajalta tällä hetkellä tuo alhaalla näkyvä 6.23l/100km.
Ajot on melkolailla samat.
 
Kyllä tuo 8-vaihteinen automaatti paljon jouhevammin toimii kuin 6-vaihteinen. Kyllä tuolla 6-vaihteisella ajaa, mutta se on tietyllätapaa kuminauhamainen eikä vaihdot ole niin sulavia kuin uudemmassa.
Moottorin optimointi vaikutti toimintaan positiivisesti ja laatikon toiminta vähän parani, ei kierrätä enää niin korkealle kuin vakiona.
 
Sunnuntaina ajoin jokusen kilsan isäukon V70:llä. Ratti kiilsi, olkoonkin että se oli uudenveroinen. Se on siis sellaista lakattua puumuovia ja aivan hemmetin ohut, kuin poikakoiranpennun kikkeli. Ja liukas.

Vaihdelaatikossa ilmeisesti on vaihteita kuitenkin, automaattisesti vaihtaa ja kaupan päälle ryöstää moottorista noin 200 hv mutta onneksi vielä muutamakymmen jää renkaitakin pyörittämään.

Vinha tunne, kuin aikakoneeseen loikkaisi. Isäukko pesee auton aina jokaisen ajon jälkeen ennen kuin vie sen talliin. Verhoilu pidetään vimpan päälle puhtaana ja penkeillä joilla matkustetaan, on aina viltit. Aivan käsittämätöntä vanhan papan huolenpitoa. Kilometrejä on jo vajaat 200tkm ja merkkiliikkeeseen ei ole viety jälkeen 2003 kun isäni luottoasentaja irtisanoi sieltä itsensä ja perusti oman nyrkkipajan. Sen jälkeen käynyt vaan siellä. Kaikki toimii, kaikki on jämäkkää ja melkein aistii uuden auton tuoksun.

Se tunne, kun koet astuneesi aikakoneeseen. Vuosimallia en nyt osaa sanoa, ensimmäisiä V70 nimellä olleita 850 malleja, maski ja etulyhdyt vähän erinäköiset kuin kasipätkässä.
 
^Vm on siis 1997, puhutaan reilusti täysi-ikäisestä kiesistä. Isäsi kuulostaa arvostamaltani lajilta, johon myös oma isäni kuuluu. Nuo ovat niitä helmiä, joita olen silloin tällöin saanut ostettua automatkoillani. Huolenpidolle ei ole hintaa, siksipä autoa ei usein vaihdetakaan, koska lasipalatsien pukumiehet eivät sen päälle ymmärrä. Terveisiä isäukollesi !
 
Minulla oli reilu kymmenen vuotta vanhempi kiesi jolla oli samanlainen historia. Liki aina pesty ajon jälkeen, säilytys kylmässä tallissa ja vanhankaartin automiehenä Isä vaihtoi/vaihdatutti öljyjä ja nesteitä todella säntillisesti. Auto oli hänen ensimmäinen uutena ostettu auto ja osasi kyllä arvostaa. Nuorna miesnä viettänyt eräänkin yön kaikenmaailman piikkinokka citikoita korjaillen :D

Auto oli kyllä aikamoinen ilmestys ja uskomattoman luotettava, vanhan hyvän ajan Toyota kun oli. Luovuin autosta kun sillä oli ikää liki kolmekymmentä ja tuolloinkin autossa oli vielä alkuperäinen laturi, startti eikä syönyt öljyä tippaakaan vaikka oli liki parisataa tkm ajettu. Käytin aina samalla konttorilla jossa yksi ja sama katsuri aina kiirehti ottamaan sen hymy korvissa (koska puunasin auton aina katsastukseen) ja kyllähän siinä jotain saattoi hieman mennä "for old times sake" mutta joitain kertoja pomppasikin. Taisi olla iskarit tjsp. Muuten auto ei kyllä elinaikanaan tainnut yhden käden sormia enempää pompata. Autoa koetettiin usein ostaa parkkipaikoilla ja joitain kertoja tuli puhelinsoittojakin ;D

No aikansa kutakin.