https://tummennuskalvot.fi/

Käytetty Chevrolet työkalu

M

Makkis

Vieras
Voisi kuulua käytetyn autonvaihdon pohdintaan tai käytetyn romun ostamiseen (meinasin avata topicin) mutta siis on herännyt ajatus ostaa leimattu kottero jota voi kohdella kaltoin. Syynä lähes päivittäinen tarve kuskata kaikkea mitä voisi vaan lavalle nakata ja kun lapsetkin alkaa olla jo korokeistuiniässä, niin miksi ei voisi niitäkin kuskata hoitoon ja harrastuksiin.

Sain siis vision esimerkiksi Chevroletista. Toki on muitakin, Ford ja Mopar tuotteet, eritellään jos tarvis. Chevyt vaan tuli ekana mieleen.

Eli näitä Chevroletin lavakotteroita saa leimattuna parista tonnista kymmeniin tuhansiin, oma targetti olennee tuolla haarukan alapäässä rahassa mitaten, koska käyttö tosiaan sellaista että roskat, kakkosen neloset sun muut rönät voi vaan nakata lavalle. Lavakate bonusta. Ei tarvitse edes miettiä sitomista. Sohvapenkki ehdoton, kaksi muksua pitää kulkea kyydissä. Etuveto/takaveto -ihan sama.

En ymmärrä noista kotteroista mitään, 4,3 litraiset kuutoskoneiset on paljon yleisempia kuin veekasit. Imagon takia veekasi olisi bonusta, saako muuta etua? Polttoaineen kulutuksella ei ole mitään väliä, vie minkä vie. Toimivuus edelle tämän. Automaatti/manuaali, ihan sama, automaatti bonusta, miksi manuaali?

Yritän välttää parkkipaikkakolhujen aiheuttamista, mutta jos joku muu lyö ovella kupeeseen, niin so fucking what on mentaliteetti minun kannalta.

Harrasteauto, EI. Työkalu.

Hilux/kingkap yms. Ei ikinä. Hitsata en osaa ja vanhojen dieseleitten kanssa en ala turamaan. Ei ne lähde käyntiin.

Olisko tuommoinen viiden tonnin Chevroletti hyvä minun tarpeeseen? Miksi? Miksi ei?

Kiire ei ole, ihan vaan ajatus heräsi viime yönä asioita pohtiessa.
 
Ei hassumpi ajatus. Mökillä kaikenlaista kärrättävää riittää. Vois heitellä multaa ja hiekkaa huolettomasti lavalle, kuljettaa risut pellolle poltettavaksi. Muutaman kilometrin kauppareissulla kulkeutuisi vaikkapa tiililet, harkot, sementtisäkit, kauppakassi jne. mukavasti eikä tarvitsisi jatkuvasti peräkärryn kanssa värkätä. Jos ei menisi leimasta läpi, niin paaliin vaan ja uutta tilalle. Tonnin parin auto olisi hintansa tienannut eikä "kirkkoautoa" tarvitsisi sotkea työhommissa.
 
V8 se olla pitää ja niitähän on tehty ziljoona, on ainakin testattua tekniikkaa. Kutoset on jo liian uutta hienomekaniikkaa. 

Ruoste on kyllä voinut syödä jo amerikanpeltiäkin mutta onhan niissä erillinen runko joka pitää katiskan kasassa. Itse en manuaalia huolisi. Näissähän hinnat on vieläkin kumman ylhäällä ottaen huomioon, että niitä sai uutena (90-luvun alussa) jotain alkaen 69 900 markkaa. Vertailun vuoksi, uuden jenkki pikapin saisi ehkä samalla summalla euroja.

Huono puoli näissä vanhemmissa on 80-kympin lätkä.
 
Kobbetop sanoi:
Näissähän hinnat on vieläkin kumman ylhäällä ottaen huomioon, että niitä sai uutena (90-luvun alussa) jotain alkaen 69 900 markkaa. Vertailun vuoksi, uuden jenkki pikapin saisi ehkä samalla summalla euroja.

Ostajia oli tuolloin vähemmän, koska 70 tonnia (FIM) oli lama-Suomessa melkoinen summa. Jälkikäteen arvioituna Jenkit olivat tuolloin puoli-ilmaisia.
 
Juu,ostattelin tuolloin uutta sportside pikuppia. 5,7 efi... hinta oli n 120tmk...  omasta isolohko oldsista oisivat hyvittäneet 30tmk. ei tullu kauppoja.  ostin sit samaan hintaan 8v vanhan corveten...sori osittainen ot.
 
Juu, siis 80-lätkällä ei ole mitään väliä. Kalliiden hintojen vuoksi en asioi Kodin Terrassa ja se on ainoa syy, miksi tuolla pitäisi motarille lähteä.

Jännä kun nuo aataminaikuiset ziljoonia valmistetut patarautaset Scottsdalet on kalliimpia kun verskit muovimaskiset 4,3 litraset Fleetsidet. Sportesidet taas maksaa verskimäätkin enemmän ja niissä on jopa joku saastekasi, mutta ne tyrmäytyy pois kun ovat liian nättejä ja penkit on erilliset. Menisi kategoriaan harrasteauto. Verskimpiä Fleetsideja löytyisi vaan SS454 malleina mutta sen lisäksi että ne on mopoja teippejä luluunottamatta, niissä on erilliset penkit ja joku maksaa niistä näköjään oikeasti rahaa. En kritisoi sitä, että joku maksaa, mutta kun tuo minun käyttötarve on aivan muualla mihin tuollaista ässässää viitsisi valjastaa.

Vanha Scotsdale kiehtoisi kun ne on oikeasti patarautaa eikä muovia ole edes hanskalokeron kannessa. Ei ainakaan kukaan pääse panettelemaan ämpärimuovista  :D Näissä vaan hinnat on myös limiiteillä suunniteltua käyttötarkoitusta varten. Pitää tutkaista vielä F150 voortit ja vastaavat moparit, mutta luulen tilanteen olevan aivan sama.

Mikä noissa 4,3 litraisissa kutosissa muka on nykyaikaa? Eikös ne ole jeesuksen vanhoja rakkineita? Vai onko parempi semmoinen 20-luvulla suunniteltu suora kuutonen jolloin kyllä taas palataan Scotsdaleen?
 
Jotenkin muistelen et nuo vanhat efi? koneella olevat kutoset on ihan luotettavia vempaimia. Muuta kokemusta ei näistä itellä ole kun tutulla oli aikoinaan Silveraado. Ja se oli kyllä ihan kiva peli.. Jos bensan hinnat ei olisi tota luokkaa, niin voisin hommata itekkin.
 
Makkis sanoi:
Juu, siis 80-lätkällä ei ole mitään väliä. Kalliiden hintojen vuoksi en asioi Kodin Terrassa ja se on ainoa syy, miksi tuolla pitäisi motarille lähteä.

Eikös Kuopion Terrakin päätetty modata ABC:ksi?

Tuollaisissa vanhoissa käyttiksissä täytyy sitten hyväksyä käytönjäljet. Onhan noissa työnjälki jo uutenakin melko roisia. Kaveri totesi aikoinaan uutta Chevy Vania ihmetellessämme, jotta suuri maa - suuret toleranssit.
 
Urlaub sanoi:
Tuollaisissa vanhoissa käyttiksissä täytyy sitten hyväksyä käytönjäljet. Onhan noissa työnjälki jo uutenakin melko roisia. Kaveri totesi aikoinaan uutta Chevy Vania ihmetellessämme, jotta suuri maa - suuret toleranssit.

Itsellä oli ennen Pajeroa Chevrolet Trailblazer. Kyseessä siis ihan tuollainen 2000-luvun tuote. Ei olisi välttämättä saksalaiselta mennyt laadunvalvonnasta läpi, koripaneelitkin istui vähän miten sattui :)

Jenkithän on hienoja siitä, että osia saa mistä tahansa, eikä ne maksa oikein mitään. Paitsi Metro-Autossa, mutta kukapa sinne muutenkaan menisi.

 
Eikös Kuopion Terrakin päätetty modata ABC:ksi?

Kyllä, vajaa kymmenvuotias apsi on median mukaan elinkaarensa päässä, siis rakennus. Totuus kai on se että minun lisäksi moni muukaan ei asioi Terrassa kalliiden hintojen vuoksi jotka ampuu yli vihreän kortin  ;D Apasilla sen sijaan jengiä riittää mutta kun kalliin bensan ja kalliiden muovipullien vuoksi en asioi sielläkään, niin edelleenkään en tarvitse motaria.

Juu, käytönjäljet on se pienin murhe, ajatellussa käytössä niitä tulennee lisää. Sehön tämmöisessä jenkissä nimenomaan kiehtoo kun työ on roisia myös korjaukset voi olla roisia. Suotavaa kuitenkin olisi että teknisesti pääsisi paikasta a paikkaan b korkeintaan rautalangan kera. Hailukseissa puhumattakaan sakemanneissa tämä ei toteudu kun pitäisi olla kaiken maailman vagkomeja hanskalokeron täydeltä mukana. Ja toisaalta, vaikka ne hailuksin pellit on ehkä tehtaalta istuneetkin, niin viiden vuoden jälkeen niitä peltejä vaan ei ole.
 
Jos Chevyn ostaa niin onhan se kasilla oltava. Se 4,3 kutonen kuluttaa ihan yhtä paljon kuin 5,7 EFI kasi, joka sentään pakuksi jotenkin kulkeekin. Muistan kun -89 Vauhdin Maailma testasi "maailman nopeinta pick-upia", 5,7 Efi Sportsidea, ja sellainenhan sitä sitten piti saada itsekin vuonna -90... Pelkkiä hyviä muistoja, mutta käyttöautona luovuin kun Suomessa ensimmäisen kerran bensan hinta nousi yli 5 markan litra. Se sadan litran tankki oli plussaa niin ei tarvinnut kuitenkaan joka päivä tankata. Sohvapenkki siinä oli vakiona ainakin Suomi-autoissa, koska omaani vaihdettiin 3 Cobran kuppipenkkiä tilalle :). Kuskin penkki oli sitten hieman sivussa rattiin nähden mutta olipahan parempi ajaa luu ulkona. Suomi-autot oli tyypitetty niin että omapaino oli tasan 1800kg, jolloin kun se painoi enintään 1800kg, sillä sai ajaa satasta, ja kun se painoi vähintään 1800kg, siihen sai asentaa matalan ohjaamon korkuisen lavakatteen eikä sen aikuisia korotettuja katteita. Poliisi kyllä usein pysäytti ja tarkisti onko satasen auto vai kasikympin... Sellainen on varmasti tänä päivänä aika rähjä, mutta hauska "työkalu" voisi olla... Fleetside 454SS kiinnosti kyllä tultuaan markkinoille, mutta 80kmh nopeusrajoitus torppasi silloin vaihtoajatuksen ja jäi koeajon renkaanpolttoasteelle.
 
Makkiksella on samantyyppiset ajatukset kuin itsellänkin.. Tuolla jossain toisella foorumilla viime vuonna pähkäilin jonkinlaisen jenkkipakun ostamista..

Onhan tuo vielä haaveena tuokin.. V8 olis ykkönen.. Ainoa ongelma on tuo C kortin puute, joka rajoittaa minulla vaihtoehtoja..

Tuollainen olis samalla hyvä "lelu", siinä missä se olis erinomainen tavaran roudaus vehjes.. Äänimaailma on vakionakin yleensä kohdallaan, ja maavaraa surkeampaankin keliin. Tilaakin parkkiksellä vie vähintään mukavasti, eikä minulla tulis mieleenkään pitää kuin kukkaa kämmenellä, vaan mielellään laitteen pitäisi herättää pahennusta ja mielellään jopa vähän pelonsekaisia tunteita ihmisissä parkkipaikalla..

Tämäkin mahdollinen hankinta tulee vielä nostamaan päätään aikanaan, kunhan tässä muut kuviot selkiintyvät..
 
Omassa hankinnassa samansuuntainen ideologia Skulan kanssa. Ei sen tarvitsisi mitään pelkoa herättää mutta jos joku löisi ovella kylkeen niin ei harmittaisi piiruakaan. Jos maali olisi rikki, voisi siihen ferrexiä ruikun nakata. Kunhan leimalta vuosittain selviäisi ja turvallisessa kunnossa olisi.

Oma tarve siis juurikin sellainen että jos pitää kaatopaikalle jotain kuskata, sen kun mättää lavalle tai jos pitää rautakaupasta jotain hakea, sen kun mättää lavalle. C-korttia ei ole minullakaan mutta eikös nuo suurin osa ole ihan B-kortin vaativia pakuja?

Tekniikkana itseäkin kiehtoisi pikkulohkokasi. Bensankulutuksella ei mitään väliä. Kasi vain imagosyistä joskin kuutonekin kelpaisi jos vaan kestävät.

Minulla oli aikanaan aivan kuvatussa roolissa Ford P100. Ostin sen ihan harrasteautoksi ruokiksella vahingossa kun ajatus oli uittaa siiten ännäläisen nelikkosierracossun tekniikka. Olisi pitänyt ruokiksella kuikata edes pellin alle, kun luulin että P100 on Sierra. Olikin sitten pettymys kun P100 selvisikin olevan Transit. No, monta vuotta tuo palvelin hyvin kuvatussa roolissa ja en tiedä mikä hölmöys iski kun paaliin löin "vaihdossa" vaimon ostaessa itselleen Omegan.
 
Skula sanoi:
Kyllä noita löytyy, lyhyellä lavalla ainakin helpostikin B kortille.. Mutta tehokas V8 ja pitkä lava, alkaa vaihtoehdot karsiutumaan..

Eikös lähes kaikki noista voi rekisteröidä henkilöautoksi jos haluaa? Tietääkseni siihen tulee vaan autoverot maksettavaksi tms. :)
 
Pitkä lava olisi bonusta jos lankkuja kuskaa, ei nouse taapelin korkeus ja kohtauskulma mahdottomaksi  ;D

Justiin joku tuommoinen, olisin varmaan soittanut jo jos tuo olisi kasilla, nyt menen nettiautoon pohtimaan. Tai en menekään, ei tuolle ole tarvetta talvella eli odotellaan kevään hintojen nousua.
 
Kennedy sanoi:
Eikös lähes kaikki noista voi rekisteröidä henkilöautoksi jos haluaa? Tietääkseni siihen tulee vaan autoverot maksettavaksi tms. :)

Kuka sitä nyt henkilöautoksi  ;)

Hakunamata, eiku pakunavaan.. Kuorma-autokortillisena ostaisin heti tuollaisen järjettömän kokoisen monsterin..

Makkis sanoi:
Pitkä lava olisi bonusta jos lankkuja kuskaa, ei nouse taapelin korkeus ja kohtauskulma mahdottomaksi  ;D

Justiin joku tuommoinen, olisin varmaan soittanut jo jos tuo olisi kasilla, nyt menen nettiautoon pohtimaan. Tai en menekään, ei tuolle ole tarvetta talvella eli odotellaan kevään hintojen nousua.

Talvellanhan tuon hauskuuskerroin on luokkaa JÄRJETÖN!  ;) ;)
 
Skula sanoi:
Onhan tuo vielä haaveena tuokin.. V8 olis ykkönen.. Ainoa ongelma on tuo C kortin puute, joka rajoittaa minulla vaihtoehtoja..

C-kortti ei ole mikään ongelma, kun tuollaista autoa saa ohjastaa C1-kortilla.

C1 on halpa, helppo ja nopea hankkia. 9 h teoriaa, 5 ajokertaa ja ei kun inssiin. Alle tonniin jää kustannukset ja sillä saa ajaa max 7,5 tonnin kuorma-autoa.
 
Kaverillani oli nuoruusvuosina Fordin F-150 kasikoneella. Tuosta Fordista jäi mieleen se, että äänet olivat kohdallaan ja kumi paloi tarvittaessa. Myös bensa maittoi tälle hyvin.

Itse katselin myös tuollaista jotain lava jenkkiä kolmisen vuotta sitten kakkosautoksi, mutta tulin siihen tulokseen, että niiden ylläpito on kallista ja päädyin 245 farmari Volvoon juuri siksi, että tilaa on kuskata kaikkea tarvittaessa.

Ei tullut halvaksi lopulta tuo Volvokaan. Rust in peace.
 
Makkis sanoi:
Mikä noissa 4,3 litraisissa kutosissa muka on nykyaikaa? Eikös ne ole jeesuksen vanhoja rakkineita? Vai onko parempi semmoinen 20-luvulla suunniteltu suora kuutonen jolloin kyllä taas palataan Scotsdaleen?
Muistaisin että tuo 4,3 litrainen on aivan sama kuin se 5,7 litrainen. Kone on vain pätkäisty kolmen mukin jälkeen yhtä paria lyhyemmäksi. Virranjakajan kannessakin taisi olla tulpattuna kaksi kohtaa. Että siinä mielessä ainoa nykyaikaan viittaava on se efi. Tätä en nyt voi vannoa täysin todeksi kun ei enää jaksa kaikkea muistaa.
 
Makkis, Sepolla ois Rotke myynnissä.
http://m.nettiauto.com/dodge/dakota/6725050?vifAdCount=0&vifNav=Y
 
Urlaub sanoi:
C1 on halpa, helppo ja nopea hankkia. 9 h teoriaa, 5 ajokertaa ja ei kun inssiin. Alle tonniin jää kustannukset ja sillä saa ajaa max 7,5 tonnin kuorma-autoa.

Ei jaksa sellaista jatkuvaa kortin uusimis ruljanssia.