Vuonna 2008 ostin taksina palvelleen 2005-mallisen C5 Berlinen. Autossa on 2,0l bensakone, vaikka taksiajossa olikin ollut. Kilometrejä oli tuolloin vähän päälle 170tkm.
Auto oli suorastaan halpa ikäisekseen. Noin 13000 eur. Toki kilometrejä oli paljon. Ihastuin siihen kuitenkin melko palavasti jo ensinmäisellä koeajolla. Se kulki tasaisemmin ja hiljaisemmin kuin yksikään aiemmin ajamani auto. Eikä ystävien pelottelut Sitikasta tehonneet. Kokemusta oli reilun parin vuoden ajalta Xsarasta, jossa ei ollut mitään mainittavaa ongelmaa koskaan. Ajoin sen muuten vaan lunastuskuntoon...
C5:n Hydractive 3 kaasunestejousitus teki suuren vaikutuksen. Siksipä aloin innostumaan Citroën-merkistä yhä enemmän, vaikka en mikään automies koskaan ole ollut. Innostus tekee hyvää autolle. Sitä jaksaa enemmän puunata ja huoltaa kun se tuntuu kiinnostavalta.
Ajokilometrejä on nyt 282tkm. Menneeseen kuuteen vuoteen ja reiluun sataantuhanteen kilometriin ei ole sisältynyt mitään dramaattista, mutta muutamia ylimääräisiä korjauksia matkalla on ollut. Kalleimpana viime marraskuussa vaihdettu jousituksen hydrauliikkapumppu, joka vaihtotöineen maksoi 1200 eur. Viime kesänä myös ohjauskulma-anturi ja venttiilikopat vaihdettiin, 1300 eur. Jakopään remontti trehtiin 200tkm ja oli kanssa noin tonnin paukku. Parkkitutkia on vaihdettu useita. Kerran koko kierros (8 tutkaa) tehtaan piikkiin.
Olen pitänyt kirjaa huolloista ja korjauksista ja näyttää tuo kirjanpito, että kuuden vuoden aikana niihin on mennyt rahaa kokonaisuudessaan n 9500 eur. Eli varmaankin enemmän kuin aiemmin omistamiini autoihin.
Korjauskuluista huolimatta olen autoon tyytyväinen. Olen tuntenut saaneeni rahalle vastinetta. Kyyti on ollut hyvää. Auton tilat ovat erinomaiset. Vaikka auto näyttääkin sedanilta se on hatchbak, eli isolla takaluukulla varustettu. Remonttia tehdessä tilat olivat tarpeen.
Hydrauliikkapumpun vaihto, iso kilometrimäärä, loppuun kuluneet renkaat ja tulossa olevat remontit (moottori vuotaa öljyä allensa runsaasti) saivat tekemään päätösen, että nyt luovun autosta. Auton kori on virheetön. Jatkuvasta hiekkapuhalluksesta, kurasta ja kivistä huolimatta kori on lähes virheettömässä kunnossa. Kori kestää ruostetta vastaan ällistyttävän hyvin. Sähköiset laitteet, kuten sivulle kääntyvät peilit toimivat edelleen moitteetta. Niin, paitsi ne parkkitutkat! Ne eivät tunnu kestävän vieläkään Suomen talvea.
Niin hyvä maku autosta on jäänyt, että uusi auto tulee olemaan saman merkkinen.
Edit:
Muistuipa mieleeni kokemus talvelta 2008. C5 oli tuolloin ihan vielä uusi itselläni, enkä ollut ajanut sillä kovinkaan paljon. Tuli ensinmäinen kunnon lumipyry ja tiellä oli lumisohjoa. Oli lauantai-aamu kun menin töihin ja ajaminen oli yhtä tuskaa. Oikeasti pelkäsin. Autossahan ei ole mitään perstuntumaa tiehen. Hikikarpalot otsalla ohjastin autoani ja ehdin jo manata mielessäni C5:n tunnottomuuden.
Sittemmin tuosta tunnottomuudesta on tullut hyve. Eikä auton vesisänkymäiseen keinumiseen kiinnitä mitään huomiota. Itse asiassa vuoden ajon jälkeen vaihdoin alkuperäiset jousipallot vielä alkuperäisiä pehmeämpiin
Ja oli keli mikä hyvänsä, niin ei sitä juuri huomaa. Oikeastihan C5 kulkee juuri sinne minne haluat. Se ei tee mitään äkkinäistä. Mutta se tie ei välity kuljettajalle. Ei ratin eikä penkin kautta. Jotain perää siinä vanhassa "lentävä matto"-sloganissa on. Joskin C5:t ovat kovempia kuin ne vanhemmat "oikeat" Sitikat. En osaa sanoa. En ole päässyt vertaamaan.
Auto oli suorastaan halpa ikäisekseen. Noin 13000 eur. Toki kilometrejä oli paljon. Ihastuin siihen kuitenkin melko palavasti jo ensinmäisellä koeajolla. Se kulki tasaisemmin ja hiljaisemmin kuin yksikään aiemmin ajamani auto. Eikä ystävien pelottelut Sitikasta tehonneet. Kokemusta oli reilun parin vuoden ajalta Xsarasta, jossa ei ollut mitään mainittavaa ongelmaa koskaan. Ajoin sen muuten vaan lunastuskuntoon...
C5:n Hydractive 3 kaasunestejousitus teki suuren vaikutuksen. Siksipä aloin innostumaan Citroën-merkistä yhä enemmän, vaikka en mikään automies koskaan ole ollut. Innostus tekee hyvää autolle. Sitä jaksaa enemmän puunata ja huoltaa kun se tuntuu kiinnostavalta.
Ajokilometrejä on nyt 282tkm. Menneeseen kuuteen vuoteen ja reiluun sataantuhanteen kilometriin ei ole sisältynyt mitään dramaattista, mutta muutamia ylimääräisiä korjauksia matkalla on ollut. Kalleimpana viime marraskuussa vaihdettu jousituksen hydrauliikkapumppu, joka vaihtotöineen maksoi 1200 eur. Viime kesänä myös ohjauskulma-anturi ja venttiilikopat vaihdettiin, 1300 eur. Jakopään remontti trehtiin 200tkm ja oli kanssa noin tonnin paukku. Parkkitutkia on vaihdettu useita. Kerran koko kierros (8 tutkaa) tehtaan piikkiin.
Olen pitänyt kirjaa huolloista ja korjauksista ja näyttää tuo kirjanpito, että kuuden vuoden aikana niihin on mennyt rahaa kokonaisuudessaan n 9500 eur. Eli varmaankin enemmän kuin aiemmin omistamiini autoihin.
Korjauskuluista huolimatta olen autoon tyytyväinen. Olen tuntenut saaneeni rahalle vastinetta. Kyyti on ollut hyvää. Auton tilat ovat erinomaiset. Vaikka auto näyttääkin sedanilta se on hatchbak, eli isolla takaluukulla varustettu. Remonttia tehdessä tilat olivat tarpeen.
Hydrauliikkapumpun vaihto, iso kilometrimäärä, loppuun kuluneet renkaat ja tulossa olevat remontit (moottori vuotaa öljyä allensa runsaasti) saivat tekemään päätösen, että nyt luovun autosta. Auton kori on virheetön. Jatkuvasta hiekkapuhalluksesta, kurasta ja kivistä huolimatta kori on lähes virheettömässä kunnossa. Kori kestää ruostetta vastaan ällistyttävän hyvin. Sähköiset laitteet, kuten sivulle kääntyvät peilit toimivat edelleen moitteetta. Niin, paitsi ne parkkitutkat! Ne eivät tunnu kestävän vieläkään Suomen talvea.
Niin hyvä maku autosta on jäänyt, että uusi auto tulee olemaan saman merkkinen.
Edit:
Muistuipa mieleeni kokemus talvelta 2008. C5 oli tuolloin ihan vielä uusi itselläni, enkä ollut ajanut sillä kovinkaan paljon. Tuli ensinmäinen kunnon lumipyry ja tiellä oli lumisohjoa. Oli lauantai-aamu kun menin töihin ja ajaminen oli yhtä tuskaa. Oikeasti pelkäsin. Autossahan ei ole mitään perstuntumaa tiehen. Hikikarpalot otsalla ohjastin autoani ja ehdin jo manata mielessäni C5:n tunnottomuuden.
Sittemmin tuosta tunnottomuudesta on tullut hyve. Eikä auton vesisänkymäiseen keinumiseen kiinnitä mitään huomiota. Itse asiassa vuoden ajon jälkeen vaihdoin alkuperäiset jousipallot vielä alkuperäisiä pehmeämpiin