https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Junamatkailua Euroopassa

ClintMeatwood

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Avataan tällainen aihe, vaikka autofoorumilla ollaan, kun tuli tehtyä parin viikon turnee junaillen euroopassa.

Oma matkamme suuntautui itäiseen osaan, eli kokemukset perustuu pääasiassa siihen. Meillä matka reitti oli Tsekki-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Unkari-Slovakia-Tsekki. Lennot oli HKI-Praha-HKI.
Etukäteen oli varattu siis lennot ja muutaman ensimmäisen kaupungin hotellit/hostellit. Lisäksi emännälle oli Intrerrail passi ja itsellä firman puolesta ilmaisliput ja varalta vielä alennuskortti. Reitti suunnitelma oli tehty etukäteen mutta jätettiiin kuitenkin koko matkan hotellit varaamatta, jos vaikka haluaa vielä muutoksia tehdä.

Yleisesti voi sanoa, että tuolla interrail kortilla matkustaminen on todella helppoa! Matkan aikana ainoastaan yhteen junaan oli pakko tehdä istumapaikkavaraus. Muuten riitti, että laiturilla junaa odottaessa täytti tarvittavat tiedot korttiin ja sen jälkeen lompsi vapaalle paikalle istumaan. Itsellä oli vielä ladattuna puhelimeen interrail appi, josta näkee junien aikataulut, tarvitseeko varausta yms. Appi ei tarvitse verkkoyhteyttä, eli aikataulut löytyy aina tarvittaessa. Todella toimivaa! Omalla kohdallamme myös tiedot olivat täysin paikkaansa pitäviä.

Sitten se matkustaminen. Tsekki ja Itävalta olivat selvästi parhaimmat maat matkustaa. Molemipien "VR" eli CD ja ÖBB olivat kalustoon satsanneet, erityisesti RailJet junat olivat vaunujen ja vetureiden osalta todella mukavia. Samoin yhteystarjonta oli laajinta, eli junia kulki tiheään. Ainakin suurimpien kaupunkien välillä. Kalusto oli myös nykyaikaisinta mitä tällä matkalla löytyi. Radat myös molemmissa maissa parhaassa kunnossa.
Sloveniassa kalusto oli myös suhteellisen asiallista mutta selvästi jo vanhempaa sukupolvea. Rata ei niin hyvää mitä edellisissä mutta kestää se täälläkin vertailun suomeen. Maisemat olivat Maribor-Ljublajana reitillä huikeat!
Kroatiassa sitten mentiin taas astetta vanhempaan kalustoon ja samoin huomasi, että vauhti radoilla putosi taas pykälän verran pienemmäksi. Myös juna tarjonta ja kaupungit joihin junalla pääsee harveni huomattavasti.
Unkari olikin sitten jo elämys. Kalusto varmaan yhtä vanhaa, kuin Kroatiassa mutta radat oli pääasiassa melkoista kyntöpeltoa. Monessa kohtaa mentiin pääasiassa max 60km/h, joten matkat kestivät pitkään vaikka välimatkaa ei paljoa ollut. Täällä myös juna tarjonta hieman hankala ainakin meille.
Slovakia oli sitten jotain Slovenian tasoa ehkä. Meillä ainoa pysähdys oli Bratislavassa joten paljoa ei siellä puolella junassa istuttu.
Tietysti euroopassa junat kulkevat monien maiden lävitse joten yhdessä junassa saattaa olla monen eri maan vaunuja, jossain rajalla vain veturi vaihtuu joskus. Vaikka kalusto ja radat eivät aina ihan tätäpäivää olleetkaan oli joka maassa kuitenkin matkustaminen erittäin mukavaa, eli vaunuissa oli kyllä ilmastoinnit ja hyvät penkit. Unkarista, kun lähdettiin kohti Tsekkejä ja Slovakiaa oli junat yllättävän täysiä, aina kyllä löysimme istumapaikan, mutta etukäteisvaraus olisi saattanut olla ihan hyvä idea tuolla.
Junat olivat ihan hyvin aikataulussaan koko matkan ajan, muutama noin 10 min myöhästyminen ja muutama pienempi. Sloveniassa sattui allejäänti, johon tuhlaantui sitten yli 2 tuntia mutta onneksi oli eväitä mukana. Ja olisihan siellä ravintolavaunukin ollut.

Mitä tämä sitten maksoi? No lennot kahdelle ruumaan menevien laukkujen kanssa olivat n. 260€, Interrail passi 372€ (10 matkapäivää/1kuukauden aikana), majoitukset olivat 36-65€/yö keskiarvo ollessa varmaan jossain 54€ hujakoilla. Loppu on sitten omasta kulutuksesta kiinni. Meillä meni varmaan kaikkiaan koko matkaan 2000€. Ihan tarkkaan ei laskettu, ja tietysti säästöä tuli reilusti, kun itselläni ei mennyt euroakaan junalippuihin. Tuo Interrail passi on aika suolaisen hintainen, ja todennäköisesti liput olisivat näillä yhteysväleillä jääneet halvemmaksi, kuin tuo passi. Mutta se toi mukanaan todella paljon helppoutta, kun ei tarvinnut lipunmyynnissä/automaateilla asioida.

Kivaa oli, molemmat viihdyttiin todella hyvin. Hienoja kaupunkeja ja hienoja maisemia junasta.Suosittelen kokeilemaan!
 
Kiva lukea tällaisia tarinoita, varsinkin kun tiedän taustaasi. Kävin samalla vaihtamassa otsikosta yhden kirjaimen isommaksi  :)
 
Kivaa tarinaa. Itse olen junaillut lähinnä Sveitsissä ja hommassa tökkii hinnoittelu. Rautatiet eivät Sveitsissäkään ole köyhille tarkoitettuja kuten ei Suomessakaan. Yksin kulkiessa vielä jotenkin perusteltavissa, mutta isommalla porukalla vuokra-autoon päätymnen on helppoa.

Suomessa matkustan junalla vähintäänkin riittävästi. Eilen ajoin Tampere - Turku - Helsinki - Tampere -kolmion junalla ja nyt hyppään Joensuun junaan. Onneksi se luetaan työaikaan, vaikka en VR:n tai FR:n henkilökuntaa olekaan.  ;)
 
Juu Sveitsin olen käsittänyt olevan melko kalliin maan junailla. Saksa ja Itävalta taas huomattavasti Suomea huokeampia. Tietysti näissä maissa se paljon riippuu mistä mihin menee, minkä yhtiön juna ja millainen juna. Budapestissä oli asemalla joku mainos jossa oli muistaakseni Budapest-Berliini(tai joku muu Saksan kaupunki) väli ja hinta euroissa jotain reilu 30€.
 
Joskus olen kiertänyt Sveitsiä 3 päivän lipulla, joka maksanee nykyään parisataa euroa. Sveitsin junavuorojen tiheys ja täsmällisyys on välillä hämmästyttävää.

Monessa maassa lippujen hinnat nousevat voimakkaasti jo kuukautta ennen matkustusajankohtaa. Saksassa matkustin kerran Bremenistä Hannoveriin täpötäydessä aamujunassa, johon minulla oli 12 euron lippu ostettu 3 kuukautta etukäteen. Vierustoverilla oli noin 50 euron edellispäivänä ostettu lippu.
 
Urlaub sanoi:
Kivaa tarinaa. Itse olen junaillut lähinnä Sveitsissä ja hommassa tökkii hinnoittelu. Rautatiet eivät Sveitsissäkään ole köyhille tarkoitettuja kuten ei Suomessakaan.

Sveitsin systeemi on omalla tavallaan nerokas. Jos asut Sveitsissä ja käytät junaa vähintään 3-4 kertaa vuodessa, niin ostat demi tarif -kortin, millä saat kaikki junamatkat puoleen hintaan. Myös kaikki bussi- ja lauttamatkat ovat sitten puoleen hintaan. Ja lähes kaikki turistikohteidenkin törkykalliit maisemajunat.

Ideana siis se, että turistit maksavat törkeät hinnat ja paikalliset liikkuvat järkevillä hinnoilla.
 
Nythän Suomessakin on käytössä yllä kuvaamanne hinnoittelumalli tai jonkinlainen versio niistä. Hyvä niin.
 
Menisikö tämän kategorian alle.

Siinähän sitä olisi hommaa kivasti - ER maksaa muutoksen vanhaan verkkoon ja kalustoon niin mikäs siinä.

EU-komissio vaatii Suomea rakentamaan uudet junaradat eri raideleveydellä
Liikenne ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessaan Euroopan komission vaativan Suomen rakentavan kaikki uudet raideyhteydet eurooppalaisen raideleveyden mukaisesti.

Suomessa raideleveys on 1524 millimetriä. Eurooppalainen raideleveys on taas kapeampi 1435 millimetriä.


Eipä noita ratayhteyksiä Suomesta koviin moneen EU maahan ole...

Komissio haluaa kehittää yhtenäistä koko Euroopan kattavaa rataverkostoa. Taustalla on reagointi uuteen maailmanpoliittiseen tilanteeseen.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/db6bbfd4-ee34-4421-b059-70558c0542f2
 
Taky sanoi:
Menisikö tämän kategorian alle.

Siinähän sitä olisi hommaa kivasti - ER maksaa muutoksen vanhaan verkkoon ja kalustoon niin mikäs siinä.

EU-komissio vaatii Suomea rakentamaan uudet junaradat eri raideleveydellä
Liikenne ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessaan Euroopan komission vaativan Suomen rakentavan kaikki uudet raideyhteydet eurooppalaisen raideleveyden mukaisesti.

Suomessa raideleveys on 1524 millimetriä. Eurooppalainen raideleveys on taas kapeampi 1435 millimetriä.


Eipä noita ratayhteyksiä Suomesta koviin moneen EU maahan ole...

Komissio haluaa kehittää yhtenäistä koko Euroopan kattavaa rataverkostoa. Taustalla on reagointi uuteen maailmanpoliittiseen tilanteeseen.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/db6bbfd4-ee34-4421-b059-70558c0542f2

Kohta demarit ja vihreät ottaa vaatimuksen todesta ja tulee kalliiksi. Ei varmaan enää tule eu tukia väärän levyisille raiteille.
 
Vähän kokemuksia Ruotsin rautateistä toissaviikolta.
Oltiin rouvan kanssa kesälomareissulla. Ensin Turusta Tukholmaan laivalla ja siellä pari yötä ja sieltä sitten junalla Kööpenhaminaan.
Ihan huvikseen päätettiin ottaa juna vaihtelun vuoksi josko siellä olis ollut jotain maisemia katseltavana ja muutenkin vaihtelua lentämiseen vaikka lentäen olisi päässyt selvähkösti  halvemmalla, yllättävän kallista oli junamatkailu. Toki hintaeroa olisi vähän kaventanut molemmissa päissä siirtyminen lentokentälle/lentokentältä

1. Vanha junakalusto

- Sinänsä ihan ok ja kai niissä yhtä samanlailla matkustaa kuin muissakin junissa, mutta vaunut jostain 80-luvulta(?) joka näkyi esim puisina käsinojina. Penkkejä ei saanut kallistettua taaksepäin. Pistorasioista esim. puhelimen lataamiseen ei tarvinnut haaveilla.
Ilmastointia ei ollut ja vaunut + ravintolavaunu oli kuin huonostilämmitetty sauna. Tuolloin oli Ruotsissa lähes 30 asteen helteet. Alkumatkasta oli ihan siedettävää mutta loppumatka aika tuskaa. Voi tosin olla että vaunuissa oli ilmastointi mutta se otettiin jossain vaiheessa pois tai lakkasi toimimasta kaikenlaisten teknisten ongelmien takia.

2. Rautatiet huonossa kunnossa. Tai ainakin tämä väli oli.

- Vaunujen käytävällä ei pystynyt käytännössä ollenkaan kävelemään ellet koko ajan ota tukea jostain. Älytön vispaus sivulta toiselle koko ajan ja kävely oli yhtä horjahtelua.

3. Maisemat oli yhtä tylsiä kuin Suomessa ainakin Tukholma-Köpis välillä.

- Käytännössä pelkkää metsää, välillä jotain peltoa. Etelä-Ruotsissa alkoi näyttää vähän erilaiselta.

4. Ruotsin rautatiet on epäluotettavia. VR toimii jopa loistavasti ainakin tähän yhteen kokemukseen verrattuna.

-Tämä oli se pahin homma tässä vaikka tästäkin selvittiin. Piti olla suora yhteys Tulholma-Kööpenhamina, kesto 5 tuntia.
Aika pian tuli ensimmäinen pysähdys jonkin teknisen ongelman takia. Näitä oli matkan varrella ainakin pari muutakin kun jouduttiin pysähtymään milloin minkäkin navetan takana. Näistä johtuvat lisäpysähdykset kun jouduttiin odottamaan vastaantulevaa junaa kun aikataulut olivat sekaisin.

Etelä-Ruotsissa kun alettiin olla niin tuli kuulutus että te jotka menette Kööpenhaminaan niin tällä junalla ei pääse kun alkaa olla kaikenlaista ongelmaa ja täytyy vaihtaa junaa Malmössa.
No eipä tuo mitään. Malmöä ennen oleva asema oli Lund. Kun sitä lähestyttiin niin tuli kuulutus, noin minuutti ennen Lundia että jos olette menossa Kööpenhaminaan niin se Malmösta lähtevä juna onkin peruttu ja täytyy hypätä tästä junasta pois Lundissa ja ottaa sieltä juna Kööpenhaminaan ja vaihtoaika on 2 minuuttia.
Onneksi oli kamat suurinpiirtein kasassa pikaiseen junasta poistumiseen ja onneksi se Lund-Köpis junakin lähti samalta laiturilta toiselta puolelta.

Loppumatka menikin sitten OK ja päästiin Köpikseen n. 1,5h alkuperäisestä aikataulusta myöhässä. Meni se ilta sitten hukkaan eikä viitsitty enää lähteä mihinkään. Hotellin baarissa yksi olut ja nukkumaan.

Junassa juteltiin erään norjalaisen kaverin kanssa ja joka oli asunut Ruotsissa 11v. Kaveri sanoi että ihan normimeininkiä Ruotsin rautateillä.
 
-P- sanoi:
Vähän kokemuksia Ruotsin rautateistä toissaviikolta.

Jokin vuosi sitten piti päästä Arlandasta Motalaan ja yksi vaihtoehto oli juna - joka eri operaatoreineen oli sellaista lippubingoa että jäi suosiolla käyttämättä ja valinta kohdistua vuokra-autoon.

Esim. Italiassa junalippujen hankinta oli huomattavasti helpompaa.
 
Taky sanoi:
Komissio haluaa kehittää yhtenäistä koko Euroopan kattavaa rataverkostoa. Taustalla on reagointi uuteen maailmanpoliittiseen tilanteeseen.

Vähän taustaa ajatukselle.

Keskeinen osa tätä ohjelmaa on alusta saakka ollut rautateiden merkityksen kasvattaminen maanosan liikenneratkaisuissa, ohi kaikkien muiden liikennemuotojen. Jos rautateiden raideleveys olisi kaikkialla EU:n alueella sama, komission mukaan rajat ylittävän liikenteen suunnittelu olisi nykyistä helpompaa.

Eipä noita Suomestakaan ...

Irlannilta komissio ei edes ole vaatinut raideleveyden muuttamista, koska maalla ei ole lainkaan rautatieyhteyksiä muihin EU-maihin.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/4516c87d-bad3-43c3-b0c6-e44c04e4a3e3
 
Kyllä tuo tullee olemaan pitkässä kuusessa…

Ruotsista tulee Suomen puolelle kapeat raiteet Tornion asemalle. Siitä eteenpäin pitäisi lähteä rakentamaan - on siis ihan utopiaa ajatella, että uudet yhteydet - Suomirata Tampereelle tai Tunnin juna Turkuun jotenkin hyötyisivät tuosta kapeasta raideleveydestä - ne kun olisi irti siitä muusta verkosta.

Käytännössä Suomessa pitäisi rakentaa uusi infra kokonaan ja sille uudet liikennöijät ja kunnossapitäjät jos tuo EU:n vaatimus menisi läpi. Ihanan halpaa. Rinnastaisin jopa liikenteen vaihdosta vasemmanpuoleiseksi kumipyörillä :)

Suomen rataverkon ”painolastina” on ollut tuo itänaapurin raideleveys. Mutta aiemmin se on ollut todella hyväkin - sinne on suht sujuvasti liikennöity puolin ja toisin. Nyt tilanne on muuttunut… aika äkkiä sanottu että koko verkko pitäisi uusia.

Suomesta ei käytännössä ole aiemminkaan päässyt mihinkään eurooppaa kohti puhtaasti junaillen. Tuo että tilanne merkittävästi muuttuisi pelkän raideleveyden yhtenäistämisen kautta on mielestäni utopiaa.
 
ConD sanoi:
Tuo että tilanne merkittävästi muuttuisi pelkän raideleveyden yhtenäistämisen kautta on mielestäni utopiaa.

Niinpä, Itämeri pitäisi saada välistä pois.

Se on sitten toinen juttu kun maailma palaa rauhaan - ei siis ihan heti - niin liikenne itäänpäin ja siinä taa sama raideleveys idän kanssa on + tekijä.