- Liittynyt
- 22.12.2013
Avataan tällainen aihe, vaikka autofoorumilla ollaan, kun tuli tehtyä parin viikon turnee junaillen euroopassa.
Oma matkamme suuntautui itäiseen osaan, eli kokemukset perustuu pääasiassa siihen. Meillä matka reitti oli Tsekki-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Unkari-Slovakia-Tsekki. Lennot oli HKI-Praha-HKI.
Etukäteen oli varattu siis lennot ja muutaman ensimmäisen kaupungin hotellit/hostellit. Lisäksi emännälle oli Intrerrail passi ja itsellä firman puolesta ilmaisliput ja varalta vielä alennuskortti. Reitti suunnitelma oli tehty etukäteen mutta jätettiiin kuitenkin koko matkan hotellit varaamatta, jos vaikka haluaa vielä muutoksia tehdä.
Yleisesti voi sanoa, että tuolla interrail kortilla matkustaminen on todella helppoa! Matkan aikana ainoastaan yhteen junaan oli pakko tehdä istumapaikkavaraus. Muuten riitti, että laiturilla junaa odottaessa täytti tarvittavat tiedot korttiin ja sen jälkeen lompsi vapaalle paikalle istumaan. Itsellä oli vielä ladattuna puhelimeen interrail appi, josta näkee junien aikataulut, tarvitseeko varausta yms. Appi ei tarvitse verkkoyhteyttä, eli aikataulut löytyy aina tarvittaessa. Todella toimivaa! Omalla kohdallamme myös tiedot olivat täysin paikkaansa pitäviä.
Sitten se matkustaminen. Tsekki ja Itävalta olivat selvästi parhaimmat maat matkustaa. Molemipien "VR" eli CD ja ÖBB olivat kalustoon satsanneet, erityisesti RailJet junat olivat vaunujen ja vetureiden osalta todella mukavia. Samoin yhteystarjonta oli laajinta, eli junia kulki tiheään. Ainakin suurimpien kaupunkien välillä. Kalusto oli myös nykyaikaisinta mitä tällä matkalla löytyi. Radat myös molemmissa maissa parhaassa kunnossa.
Sloveniassa kalusto oli myös suhteellisen asiallista mutta selvästi jo vanhempaa sukupolvea. Rata ei niin hyvää mitä edellisissä mutta kestää se täälläkin vertailun suomeen. Maisemat olivat Maribor-Ljublajana reitillä huikeat!
Kroatiassa sitten mentiin taas astetta vanhempaan kalustoon ja samoin huomasi, että vauhti radoilla putosi taas pykälän verran pienemmäksi. Myös juna tarjonta ja kaupungit joihin junalla pääsee harveni huomattavasti.
Unkari olikin sitten jo elämys. Kalusto varmaan yhtä vanhaa, kuin Kroatiassa mutta radat oli pääasiassa melkoista kyntöpeltoa. Monessa kohtaa mentiin pääasiassa max 60km/h, joten matkat kestivät pitkään vaikka välimatkaa ei paljoa ollut. Täällä myös juna tarjonta hieman hankala ainakin meille.
Slovakia oli sitten jotain Slovenian tasoa ehkä. Meillä ainoa pysähdys oli Bratislavassa joten paljoa ei siellä puolella junassa istuttu.
Tietysti euroopassa junat kulkevat monien maiden lävitse joten yhdessä junassa saattaa olla monen eri maan vaunuja, jossain rajalla vain veturi vaihtuu joskus. Vaikka kalusto ja radat eivät aina ihan tätäpäivää olleetkaan oli joka maassa kuitenkin matkustaminen erittäin mukavaa, eli vaunuissa oli kyllä ilmastoinnit ja hyvät penkit. Unkarista, kun lähdettiin kohti Tsekkejä ja Slovakiaa oli junat yllättävän täysiä, aina kyllä löysimme istumapaikan, mutta etukäteisvaraus olisi saattanut olla ihan hyvä idea tuolla.
Junat olivat ihan hyvin aikataulussaan koko matkan ajan, muutama noin 10 min myöhästyminen ja muutama pienempi. Sloveniassa sattui allejäänti, johon tuhlaantui sitten yli 2 tuntia mutta onneksi oli eväitä mukana. Ja olisihan siellä ravintolavaunukin ollut.
Mitä tämä sitten maksoi? No lennot kahdelle ruumaan menevien laukkujen kanssa olivat n. 260€, Interrail passi 372€ (10 matkapäivää/1kuukauden aikana), majoitukset olivat 36-65€/yö keskiarvo ollessa varmaan jossain 54€ hujakoilla. Loppu on sitten omasta kulutuksesta kiinni. Meillä meni varmaan kaikkiaan koko matkaan 2000€. Ihan tarkkaan ei laskettu, ja tietysti säästöä tuli reilusti, kun itselläni ei mennyt euroakaan junalippuihin. Tuo Interrail passi on aika suolaisen hintainen, ja todennäköisesti liput olisivat näillä yhteysväleillä jääneet halvemmaksi, kuin tuo passi. Mutta se toi mukanaan todella paljon helppoutta, kun ei tarvinnut lipunmyynnissä/automaateilla asioida.
Kivaa oli, molemmat viihdyttiin todella hyvin. Hienoja kaupunkeja ja hienoja maisemia junasta.Suosittelen kokeilemaan!
Oma matkamme suuntautui itäiseen osaan, eli kokemukset perustuu pääasiassa siihen. Meillä matka reitti oli Tsekki-Itävalta-Slovenia-Kroatia-Unkari-Slovakia-Tsekki. Lennot oli HKI-Praha-HKI.
Etukäteen oli varattu siis lennot ja muutaman ensimmäisen kaupungin hotellit/hostellit. Lisäksi emännälle oli Intrerrail passi ja itsellä firman puolesta ilmaisliput ja varalta vielä alennuskortti. Reitti suunnitelma oli tehty etukäteen mutta jätettiiin kuitenkin koko matkan hotellit varaamatta, jos vaikka haluaa vielä muutoksia tehdä.
Yleisesti voi sanoa, että tuolla interrail kortilla matkustaminen on todella helppoa! Matkan aikana ainoastaan yhteen junaan oli pakko tehdä istumapaikkavaraus. Muuten riitti, että laiturilla junaa odottaessa täytti tarvittavat tiedot korttiin ja sen jälkeen lompsi vapaalle paikalle istumaan. Itsellä oli vielä ladattuna puhelimeen interrail appi, josta näkee junien aikataulut, tarvitseeko varausta yms. Appi ei tarvitse verkkoyhteyttä, eli aikataulut löytyy aina tarvittaessa. Todella toimivaa! Omalla kohdallamme myös tiedot olivat täysin paikkaansa pitäviä.
Sitten se matkustaminen. Tsekki ja Itävalta olivat selvästi parhaimmat maat matkustaa. Molemipien "VR" eli CD ja ÖBB olivat kalustoon satsanneet, erityisesti RailJet junat olivat vaunujen ja vetureiden osalta todella mukavia. Samoin yhteystarjonta oli laajinta, eli junia kulki tiheään. Ainakin suurimpien kaupunkien välillä. Kalusto oli myös nykyaikaisinta mitä tällä matkalla löytyi. Radat myös molemmissa maissa parhaassa kunnossa.
Sloveniassa kalusto oli myös suhteellisen asiallista mutta selvästi jo vanhempaa sukupolvea. Rata ei niin hyvää mitä edellisissä mutta kestää se täälläkin vertailun suomeen. Maisemat olivat Maribor-Ljublajana reitillä huikeat!
Kroatiassa sitten mentiin taas astetta vanhempaan kalustoon ja samoin huomasi, että vauhti radoilla putosi taas pykälän verran pienemmäksi. Myös juna tarjonta ja kaupungit joihin junalla pääsee harveni huomattavasti.
Unkari olikin sitten jo elämys. Kalusto varmaan yhtä vanhaa, kuin Kroatiassa mutta radat oli pääasiassa melkoista kyntöpeltoa. Monessa kohtaa mentiin pääasiassa max 60km/h, joten matkat kestivät pitkään vaikka välimatkaa ei paljoa ollut. Täällä myös juna tarjonta hieman hankala ainakin meille.
Slovakia oli sitten jotain Slovenian tasoa ehkä. Meillä ainoa pysähdys oli Bratislavassa joten paljoa ei siellä puolella junassa istuttu.
Tietysti euroopassa junat kulkevat monien maiden lävitse joten yhdessä junassa saattaa olla monen eri maan vaunuja, jossain rajalla vain veturi vaihtuu joskus. Vaikka kalusto ja radat eivät aina ihan tätäpäivää olleetkaan oli joka maassa kuitenkin matkustaminen erittäin mukavaa, eli vaunuissa oli kyllä ilmastoinnit ja hyvät penkit. Unkarista, kun lähdettiin kohti Tsekkejä ja Slovakiaa oli junat yllättävän täysiä, aina kyllä löysimme istumapaikan, mutta etukäteisvaraus olisi saattanut olla ihan hyvä idea tuolla.
Junat olivat ihan hyvin aikataulussaan koko matkan ajan, muutama noin 10 min myöhästyminen ja muutama pienempi. Sloveniassa sattui allejäänti, johon tuhlaantui sitten yli 2 tuntia mutta onneksi oli eväitä mukana. Ja olisihan siellä ravintolavaunukin ollut.
Mitä tämä sitten maksoi? No lennot kahdelle ruumaan menevien laukkujen kanssa olivat n. 260€, Interrail passi 372€ (10 matkapäivää/1kuukauden aikana), majoitukset olivat 36-65€/yö keskiarvo ollessa varmaan jossain 54€ hujakoilla. Loppu on sitten omasta kulutuksesta kiinni. Meillä meni varmaan kaikkiaan koko matkaan 2000€. Ihan tarkkaan ei laskettu, ja tietysti säästöä tuli reilusti, kun itselläni ei mennyt euroakaan junalippuihin. Tuo Interrail passi on aika suolaisen hintainen, ja todennäköisesti liput olisivat näillä yhteysväleillä jääneet halvemmaksi, kuin tuo passi. Mutta se toi mukanaan todella paljon helppoutta, kun ei tarvinnut lipunmyynnissä/automaateilla asioida.
Kivaa oli, molemmat viihdyttiin todella hyvin. Hienoja kaupunkeja ja hienoja maisemia junasta.Suosittelen kokeilemaan!