https://tummennuskalvot.fi/

Jousittamattoman massan vaikutus auton suorituskykyyn

P

pokkus

Vieras
Tämä aihe varmaan kiinnostaa useaa eli miten auton jousittamaton massa (esimerkiksi vanne, rengas, jarrut) vaikuttaa auton suorituskykyyn. Auton massan kasvaminen ei oikeastaan milloinkaan ole haluttu lähtökohta, mutta jousittamattomassa paikassa massan lisääntyminen on vielä suuremmassa roolissa. Tähän aiheeseen on varmasti yhtä monta mielipidettä ja kantaa kuin on kirjoittajaakin, mutta millaisia havaintoja itse olette huomanneet jousittamattoman massaan lisääntymisestä tai vähentymisestä?

Itse olen muualta lukenut hyvin karkean kaavan eli jos jousittamaton massa kasvaa yhdellä (1) kilogrammalla niin sen vaikutus suorituskykyyn on suurin piirtein saman verran kuin auton omamassan kasvaminen neljällä (4) kilogrammalla. Kaavan todenperäisyydestä tai oikeellisuudesta minulla ei ole mitään hajua, mutta se antaa ainakin hyvän keskustelunavauksen tälle aiheelle :)
 
Kuinka ollakkaan olen melko jollen täysin varma että sama aihe on jollakin toisella foorumilla kovassa käsittelyssä  :)

Pitääpä oikein kaivaa linkki kun kerkiää.
 
pokkus sanoi:
Itse olen muualta lukenut hyvin karkean kaavan eli jos jousittamaton massa kasvaa yhdellä (1) kilogrammalla niin sen vaikutus suorituskykyyn on suurin piirtein saman verran kuin auton omamassan kasvaminen neljällä (4) kilogrammalla.

Ei se noin suoraviivaista ole, mutta kyllä se yksi kg jousittamatonta massaa vastaa useampaa kg jousitettua massaa. Lisäksi pyörissä vaikuttaa suorituskykyyn massan sijainti, eli mitä ulompana kehällä massa on, sitä enemmän se vaikuttaa suorituskykyä heikentävästi. Suuremmat pyörät siis heikentävät suorituskykyä, tosin niistä on muita hyödyllisiä vaikutuksia.
 
Penguin sanoi:
Ei se noin suoraviivaista ole, mutta kyllä se yksi kg jousittamatonta massaa vastaa useampaa kg jousitettua massaa. Lisäksi pyörissä vaikuttaa suorituskykyyn massan sijainti, eli mitä ulompana kehällä massa on, sitä enemmän se vaikuttaa suorituskykyä heikentävästi. Suuremmat pyörät siis heikentävät suorituskykyä, tosin niistä on muita hyödyllisiä vaikutuksia.
Tuota yritinkin tuossa tuoda esille, ettei varmasti ole olemassa yhtä pätevää kaavaa joka pätisi kaikkiin tapauksiin. Riippuu siis hyvin paljon, että missä se massa sijaitsee siellä jousittomattomassa massassakin. Samahan se on toki siellä jousitetussa massassakin eli onko "ylimääräinen" 100kg katolla, lähellä pohjaa, edessä, perässä vai auton massan keskipisteessä.
 
Japoff sanoi:
Noo odotan TON-III:n kommentteja  :rolleyes:

Paikalla !  :D

Tästä nyt vois taas kirjoittaa vaikka mitä mutta kirjoitettakoon vain se että B7-korin 200 hv. ja 220 hv. quattrojen ero 0- 100 km/h. kiihdytyksessä on (valmistajan mukaan) 0,3 sekuntia, tuo sama ero saatiin myös ( siinä tietyssä Golf-artikkelissa) samassa autossa normi 16"-peltivanteilla ja 19" yber-vanteilla testailtuna ( ja isommilla kiihtyi huonommin).
 
Mitä kaikkea tässä tarkoitetaan suorituskyvyllä? Kiihtyvyyttäkö?
Toinen asia mikä minusta on vielä tärkeämpi on se, että auto on todella epämiellyttävä ajaa töyssyissä ja epätasaisella alustalla jos on painavat vanteet/renkaat. Ajo-ominaisuudet siis heikentyvät selvästi.
 
-P- sanoi:
Auto on todella epämiellyttävä ajaa töyssyissä ja epätasaisella alustalla jos on painavat vanteet/renkaat. Ajo-ominaisuudet siis heikentyvät selvästi.

Aivan, 2-3 viikkoa sitten kun ajoin turusta naantaliin sitä vanhaa reittiä ( osassa tietyömaata, paljon pientä epätasaisuutta) niin pistin oikein merkille kuinka nätisti oma kiesini siitä meni, tuntui siltä kuin koriin olisi tullut vain pieniä töytäyksiä siinä missä alusta vanne-/rengasyhdistelmineen hoitivat homman tyylikkäästi.
 
-P- sanoi:
Mitä kaikkea tässä tarkoitetaan suorituskyvyllä? Kiihtyvyyttäkö?
Toinen asia mikä minusta on vielä tärkeämpi on se, että auto on todella epämiellyttävä ajaa töyssyissä ja epätasaisella alustalla jos on painavat vanteet/renkaat. Ajo-ominaisuudet siis heikentyvät selvästi.

Käytin aiheen otsikossa tarkoituksella sanaa suorituskyky, koska ajatuksena nimenomaan oli, että sen jousittomattoman massan vähentämisellä voi olla muitakin positiivisia vaikutuksia kuin pelkästään auton kiihtyvyys. Suorituskyky vois siis parantua auton kiihtyvyytenä, rata-aikana radalla, jousituksen parantumisena, mukavuuden lisääntymisenä jne. Ei siis ollut tarkoitus rajata aihetta pelkästään suorituskykyyn kiihtyvyyttä ajatellen.
 
Jos renkaan ulkohalkaisija ja leveys pysyvät samana, niin varmasti keventäminen parantaa ajo-ominaisuuksia.

Omassa autossa kesäpyörät 1,9 kg/kpl kevyemmät kuin talvipyörät eli yhteensä 7,6 kg. Vaikutus on siis lähes samaa luokkaa kuin olisi heittänyt vaimon pois kyydistä hidastamasta menoa. Myös persdyno tukee tätä, tosin äänimaailma autossa muuttuu talvirenkaat->kesärenkaat siirtymällä eri suuntaan kuin vaimon poistamisella autosta.
 
Penguin sanoi:
Omassa autossa kesäpyörät 1,9 kg/kpl kevyemmät kuin talvipyörät eli yhteensä 7,6 kg. Vaikutus on siis lähes samaa luokkaa kuin olisi heittänyt vaimon pois kyydistä hidastamasta menoa.

Arvaappa mikä ero on kun joka nurkasta vähennetään 8 kiloa (jousittamatonta) massaa + kavennetaan rengasta 30 mm. (ulkonäön kärsimättä)  ?  ;)
 
Aika perusteellisen remontin saisi etukulmiin tehdä, että tuo olisi edes teoriassa mahdollista meikäläisen patongissa.
 
Penguin sanoi:
Jos renkaan ulkohalkaisija ja leveys pysyvät samana, niin varmasti keventäminen parantaa ajo-ominaisuuksia.

Omassa autossa kesäpyörät 1,9 kg/kpl kevyemmät kuin talvipyörät eli yhteensä 7,6 kg. Vaikutus on siis lähes samaa luokkaa kuin olisi heittänyt vaimon pois kyydistä hidastamasta menoa. Myös persdyno tukee tätä, tosin äänimaailma autossa muuttuu talvirenkaat->kesärenkaat siirtymällä eri suuntaan kuin vaimon poistamisella autosta.

Monessa tapauksessa vastaavan edun saadakseen pitäisi heittää ripustuksia myöden kaikista nurkista hilut menemään joten edullisinta on jättää eukko kyydistä....samalla kertaa nitinätkin vähenee autossa. Lisäbonuksena polttoainesäästö, jarrupalojen käyttöiän pidentyminen.

Ennenkaikkea tärkein, jousitetun massan väheneminen joka vaikuttaa 90% ajo-ominaisuuksiin.
 
Perusteellista tahi ei mutta oma 'tulos' ( eli pudotus) etunurkissa jopa yli 9 kiloa, eli vanne- / rengaskombinaatiosta lähes 7 kiloa ( alk.p. alut + 235/45/17 renkaat vs. TSW Interlagos taotut + 205/50/17 renkaat) ja kelluvista jarrulaikoista 2,5 kiloa /kulma  :)  .
 
No jarrut olis pistettävä vaihtoon, kenties niin että mahtuis myös pienempää kuin 18" vannetta tilalle. Renkaiden kantavuus tulisi ehkä haasteeksi etunurkissa. Tuo kun painaa aivan älyttömästi ja painojakauma on varmaan 90/10.
 
Laitetaan tännekin vielä omat pohdinnat viimeisestä vanteen- ja renkaanvaihdosta. Alkuperäinen OEM vanne oli siis kokoa 19x9 ja uusi aftermarket vanne kokoa 20x10. Alkuperäinen rengas oli taas kokoa 255/40/19 ja uusi rengas koossa 275/35/20. Toisin sanoen vanteen leveys ja halkaisija kasvoi tuumalla, mutta renkaan kokonaishalkaisija vain 0,6 tuumalla. Leveyttä rengas sai lisää 20mm. Alla vielä muutama lainaus aiemmista pohdinnoistani setupin painoa ja suorituskykyä koskien:

pokkus sanoi:


Tuli vielä punnittua nuo vanteet ja yksi vanne painoi tasan 13.0 kg. Ei mikään ultrakevyt vanne, mutta ei minusta mikään älyttömän pahakaan kun ottaa vanteen koon huomioon (20x10).

pokkus sanoi:
Vanteen lisäksi tuli totta kai punnittua myös renkaatkin eli yksi rengas painoi 13.2kg. Aika keskivertopaino tuon koon renkaalle. Ehkä hiukan kallellaan painavampaan suuntaan eli noin kilon verran kevyempiäkin renkaita löytyy samassa koossa. Yhteensä rengas ja vanne painavat siis 26.2kg, joka on aika prikulleen sama paino kuin alkuperäinen vanne (19x9) ja rengas-yhdistelmä (255/40/19).

Toisin sanoen nyt ei tullut painosta mitään suorituskykyetua, mutta ottaen huomioon tuumaa korkeampi ja leveämpi vanne sekä pari senttiä leveämpi kumi, niin tulos on jopa positiivinen. Näyttävyyttä lisää sekä enemmän pitoa lisääntyneen leveyden ansiosta ovat vain hyvä juttu. Toisaalta hiukan suurempi vierimiskehä (+2%) taitaa hitusen heikentää suorituskykyä muuttuneen kokonaisvälityksen kautta ellei oma logiikka heitä ihan hirveästi :)

Suurempi vanne- ja rengaskombinaatio ei siis välttämättä aina ole automaattisesti painavampi kuin pienempi setti. Itse olisin voinut saada noin 3kg painonsäästöä per nurkka valitsemalla vanteet ja renkaat toisin. Tämä tosin olisi tarkoittanut lähes 2000 dollarin lisäsijoitusta tähän setuppiin verrattuna enkä itse nähnyt tuota painonsäästöä sen arvoisena lisäsijoituksena.

Painoeroa edelliseen ei siis minun tapauksessa juuri tullut enkä sitä ajossakaan huomannut. Leveämmän renkaan tuoma hyöty taas oli selkeästi havaittavissa.

Tämä on jo ehkä toisen topicin aihe, mutta moni unohtaa renkaan kokonaishalkaisijan (vierimiskehän) vaikutuksen suorituskykyyn. Pienempi halkaisija kun muuttaa kokonaisvälitystä ja samalla yleensä parantaa myös suorituskykyä.
 
TON-III sanoi:
... vs. TSW Interlagos taotut + 205/50/17 renkaat) ...

TSW ei oman käsityksen mukaan tee "aitoja" takovanteita vaan käyttävät niin sanottua rotary forging tekniikkaa. Lopputuloksena on kyllä kevyempi vanne kuin valamalla tehty, mutta sitä ei pidä sekoittaa kokonaan taottuun vanteeseen.
 
pokkus sanoi:
TSW ei oman käsityksen mukaan tee "aitoja" takovanteita vaan käyttävät niin sanottua rotary forging tekniikkaa. Lopputuloksena on kyllä kevyempi vanne kuin valamalla tehty, mutta sitä ei pidä sekoittaa kokonaan taottuun vanteeseen.

Jep, noinhan se oli.
 
Hieman offaria, ainoa paikka missä massasta on hyötyä on biljardimaila  :)  , sopivan painavalla saa hyvän ja rauhallisen saaton  .
 
TON-III sanoi:
Hieman offaria, ainoa paikka missä massasta on hyötyä on biljardimaila  :)  , sopivan painavalla saa hyvän ja rauhallisen saaton  .
Lekassa / pajavasarassa ei myöskään painosta ole juuri haittaa käytön kannalta. Vaikka olisihan se styroksista tehty mukavampi kantaa...
 
mremonen sanoi:
Lekassa / pajavasarassa ei myöskään painosta ole juuri haittaa käytön kannalta. Vaikka olisihan se styroksista tehty mukavampi kantaa...

Kuten myös rautakanki  ;)
 
TON-III sanoi:
Hieman offaria, ainoa paikka missä massasta on hyötyä on biljardimaila  :)  , sopivan painavalla saa hyvän ja rauhallisen saaton  .
Kyllä siitä  massasta on hyötyä myös esim. pesismailassa. Painavalla mailalla saa kunnon taakeja. Tosin sen painavan mailan käyttö vaatii myös ranteilta jotakin ;D
 
Pekka T sanoi:
Näin siinä käy kun aloittaa offarin.  :)

Olemme varmasti kaikki samaa mieltä, että rautakanget, lekat tai petkeleet ei isommin vaikuta auton suorituskykyyn, eli jatketaan aiheesta.