https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jeep Grand Cherokee

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Ensiksi, Jeepiltä puuttuu alue. No, eipä siitä ole kyllä ollut mitään juttuakaan ;)

oli tuossa naapurilla kylässä pariskunta jotka ajoi Jeep Grand Cherokeella. Pari sanaa ehdin vaihtaa kuskin kanssa, mutta kysymyksiä heräs mieleen vasta myöhemmin.. heillä oli siis 2009 mallin GC. CRD 3.0 koneella. Mies ainakin tuntui tykkäävän autostaan todella paljon ja kehuikin sitä kaikin puolin loistavaksi kulkineeksi matka-ajoon.

Jäin miettimään tuota mallia, ja illalla piti tsekata nettiauton tarjonta. Tuollainen 2010 CRD limited alle 35k€ ja hieman puolitoistasataa tuhatta ajettu. Minkähänlaisia laitteita nämä ovat? Soveltunee vaunun vetoon, kun perässä saa olla 3360kg. Kyseisen mallin uusi hinta oli aika kova, mutta näkyy olevan jälleenmyyntiarvo huono. Joten 5v vanha alkaa olla jo järkihinnoissa.
Vanhemmilla GC:llä tuntuu olevan 4x4 piireissä hyvä maine ja tekniikkakin ilmeisen lujaa.
Mutta mikä tämä 3 litrainen CRD kone on? Kestääkö, ja kestääkö muu tekniikka?
Periaateessa aivan kiinnostava auto. Tosin en edes tiedä missä ois lähin huolto. Kuitenkin näin uusissa vois olla tarve merkkiliikkeelle lähipiirissä. Ei ainakaan multa löydy luottoa kuten Japseihin, joille harvemmin tarvii olla ylimääräistä aikaa varaamassa.

Kertokaa jos on omia tai lähipiirin kokemuksia.
 
Eikös nuo Jeepin dieselkoneet olleet ainakin jossain vaiheessa mersulta lähtöisin, tämmöinen olisi minulla muistikuva ???
 
Kone marsulta ja jossain vaiheessa vaihtui vm-motorsiin. Hihasta ravistaen tuo on marsun.
Kannattaa siis lukea ML:n tilastoja.
 
Täällä tarjonta on lähes pelkästään diesel koneita. Eikähän se ihme sinällään. Jotain reilu 200hv ja 500Nm on tuossa dieselissä. Eli ei hirveän kireä kokoonsa nähden. Vetomassaa kuitenkin löytyy ihan kuin isommissa maastureissa.
 
jf sanoi:
Kone marsulta ja jossain vaiheessa vaihtui vm-motorsiin. Hihasta ravistaen tuo on marsun.

Ahaa. Tuolta löytyi vanhemmista 2.7 litraista dieseliä. 3.0 on uudempi motti. Oisko sitten VM motorin tuote? Parista heikäläisten tekeleestä on jo kokemuksia. Ei kai ne huonojakaan ole, mutta jotenkin Mersun diesel ois mielikuvana lujemmalta tuntuva. Vaikka paikallinen mersuhuoltaja onkin niistä hieman eri mieltä!
 
tuRboman sanoi:
Täällä tarjonta on lähes pelkästään diesel koneita. Eikähän se ihme sinällään. Jotain reilu 200hv ja 500Nm on tuossa dieselissä. Eli ei hirveän kireä kokoonsa nähden. Vetomassaa kuitenkin löytyy ihan kuin isommissa maastureissa.
Riippuen käytöstä haluat sitten Quadra Trac:in eli alennusvaihteiston (ei vakiona kaikissa malleissa) ja Quadra Drive:n eli lukot, jotka maksoivat ainakin joskus aivan järjettömästi joten niitä ei ole pahemmin myyty meillä...
 
Työkaverilla on 2007 Grand Cherokee, ja sillä on tullut itsekin ajettua jokunen pätkä.

Auto on melko "good bang for buck"-tyylinen kyllä, jos maasturia tarvii. Aika vakuuttavasti tuo suht huonollakin tiellä kulkee, ja semmoista tingentangeliakin löytyy mistä itsekään ei ole tarvinut haaveilla ennenkuin nyt (sähkösäätöiset polkimet esim). Neliveto käsittääkseni tuossa autossa on jf:n mainitsema "kaikilla mausteilla" varustettu. Ainakin alennuslaatikko löytyy, mutta mielestäni myös lukot.

Työkaverin autolla on ajettu >250tkm, joten "pientä remonttia" on joutunut jo tekemään. Osa huoltoa, osa remonttia... Tuo Mersun kutosdieselkone sikäli on kestävä, mutta muutamia muutoksia siellä on esimerkiksi öljynpaineanturin kanssa. Mersussa niitä on kaksi, Jeepissä yksi muistaakseni.

Koneessa ei muuten ole ollut kuin perus öljynvaihtohuollon tarvetta, mutta apulaitteiden ja vetolinjaston kanssa on joutunut hieman painimaan. Esim. laatikon öljyn jäähdytyksen ja kardaanin/perän stefojen kanssa on työkaverilla ollut välillä "iltapuhteita". Asiansa osaava harrastaja tuolle kuitenkin tekee monia temppuja itsekin ja osia löytyy jos nyt ei kotikylältä niin eBaysta ainakin kohtuurahalla.

Perhekäyttöön suurimpana (tai pienimpänä) miinuksena pitäisin auton muuhun kokoon nähden aika mitättömän kokoista takakonttia. Kontin pohja on todella korkealla, eikä matkaa takapenkkien selkänojien yläreunaan ole juurikaan. Ok, kauppakassit ym. menee vielä nätisti, mutta vähänkin isompi tavara pitää lastata kattoon saakka, jolloin "koiraverkolle" tulee todellinen tarve. Matkustamossa asiat on hyvin ja tilaa riittää joka suuntaan.
 
Kiitos näistä kommenteista! Täytyy myöntää, että tuo kiinnostaa. Quadra Trac II tuntuu löytyvän Suomessa myydyistä autoista. Löysinkin tästä juttua jenkkilän sivuilta. Kovastihan tuo kehuja saa.
 
Ei mene ZJ-Jeeppini vaihtoon, ei uudempaan eikä ainakaan toiseen merkkiin.  8)
Bensa 4L-kuutos kone, hyvä ajettava ei uskoisi vanhaksi maasturiksi... ;)
 
Tänään loppui liisari 2011 grnad cherokeesta. 46tkm tuli ajeltua tuolla ja moottorina oli tuo "uusi" 3.6 pentastar. Mitään vikaa ei autossa ollut koko aikana ja josko sitä vielä tällä viikolla kävisi vääntämässä kaupat uudesta grand cherokeesta.

Tässä kytännyt vähän käytettyä SRT8 mallia ja yksi menikin jo nenän edestä, olin käymässä auton papereita lävitse niin myyjä käveli autolle ilmoittamaan että myyty on. Uutena kiikarissa Limited V8 ja Overland V8 mallit, hinta haarukka 36 - 40k€. SRT8 käytettynä ~40k€.
 
sheikki sanoi:
Tänään loppui liisari 2011 grnad cherokeesta. 46tkm tuli ajeltua tuolla ja moottorina oli tuo "uusi" 3.6 pentastar. Mitään vikaa ei autossa ollut koko aikana ja josko sitä vielä tällä viikolla kävisi vääntämässä kaupat uudesta grand cherokeesta.

Tässä kytännyt vähän käytettyä SRT8 mallia ja yksi menikin jo nenän edestä, olin käymässä auton papereita lävitse niin myyjä käveli autolle ilmoittamaan että myyty on. Uutena kiikarissa Limited V8 ja Overland V8 mallit, hinta haarukka 36 - 40k€. SRT8 käytettynä ~40k€.
-Onnea kaupoille!  :D  V8 ja Hemi, siinä on sitä jotakin.... ;)
 
exteriors_gallery_1.jpg

On jeeppi hinnoissaan... tällainen Cherokee "välimalli" 170hv dieselillä +50k€  :eek:

Muodotkin näyttää olevan kuin kiinasta peräisin. Ja melkein samassa hintaluokassa kuin XC60 / Q5 / X3.

Grand Cherokee tietty sitten erikseen...
 
pokkus sanoi:
Tuo perus Cherokee on kyllä livenäkin aikamoinen rimpula. En ymmärrä mitä nappeja muotoilutiimi on tuon suunnitteluvaiheessa oikein vedellyt... ;D Tuo keula on vaan niin outo.

-Suorastaan jäätävän outo...!  ;)

11428_804930932912063_5107671452804557754_n.jpg
 
kuulara sanoi:
Oli päässyt menemään ohitse tutkan tällainen suhteellisen raju Jeeppi. Eli Grand Cherokee Trackhawk. 707 hevosvoimaa ahdetusta 6,4 litran veekasista. Voisi olla mukava kauppakassi.

https://www.jeep.com/grand-cherokee/trackhawk.html

http://www.caranddriver.com/jeep/grand-cherokee-trackhawk

Saattaisi olla CO2 arvot aika korkeat  8)

Tuolla sama ja ehkä enemmänkin suomeksi...
http://www.4x4maailma.fi/nopein-ja-tehokkain-katumaasturi-kautta-aikojen-tuli-myyntiin-jeep-grand-cherokee-trackhawk/