https://yliteippaus.fi/

Jarrusatuloiden maalaus

H

Henri S

Vieras
Millä maalilla olette maalanneet jarrusatulat?

Golfissa jarrusatulat tummuneet/likaantuneet niin olen miettinyt niiden maalausta. Väriksi tulee  hopea, sama kuin ne on muutenkin..
 
Itse aikoinaan maalasin oman Golffini jarrusatulat Hammeriten maalilla. Oli todella helppotöinen ja tuloskin oli todella hyvä. Eikä maksanut paljoa pienessä purkissa.

http://www.seab.fi/tuotteet/hammerite/

"Käyttökohteet

Metallikaiteet ja -portit, metallikalusteet, seinätikkaat, ulkovalopylväät, lipputangot, auton vanteet ja helmat, sadevesiputket, ikkunapellit, polkupyörät, lämpöpatterit ja putket, puutarhatyövälineet, koriste-esineet, auton jarrusatulat ym."
 
Tätä ajattelin itsekin yksi päivä, keväämmällä on tulossa jarrujumppaa. Samalla oli ajatus maalailla satuloita, mulla oli meininki vetää mustalla. Sit vois harrastaa tarratuunausta ja laitella sellaiset sline logotarrat satuloihin. Jos kesäksi saisi vähän avonaisempaa vannettakin alle.

Oliko muita kuin tuo hammerite?

Kuinka puhtaaksi satula pitää saada että pysyy?
 
Itse maalasin ex-autosta Foliatecin kaksikomponenttisella jarrusatulamaalilla. Ei se kyllä kovin hyvää ollut. Kyllä se alkoi aika pian kulumaan.
Pitäis nykyisestäkin maalata. Joku joskus jossain kehui Bilteman jarrusatulamaalia. Itsellä ei siitä ole kokemuksia.
Hammeritella minkäkin masladin ex-ec autosta. Ei sekään kovin hyvin kestänyt. Ruosteet alkoi pukata läpi vaikka kuinka hyvin ne ensin putsasi.
 
-P- sanoi:
Hammeritella minkäkin masladin ex-ec autosta. Ei sekään kovin hyvin kestänyt. Ruosteet alkoi pukata läpi vaikka kuinka hyvin ne ensin putsasi.

Mä vedin Hammeritea tylysti suoraan ruosteen päälle jarrulevyissä ja pari vuotta on ollut ihan hyvät. Pari kohtaa on sellaisia, että keväällä vedän ne uudelleen renkaiden vaihdon yhteydessä, kun en alkujaan maalannut niitä kohtia hyvin.

Eli maalasin tämän ruosteisen alueen:

p_0001.JPG


Lopputulema tämä ja on edelleen samanlainen:

p_0004.JPG
 
Omat satulat maalailtu Bilteman Jarrusatulamaalilla, myös edellisessä autossa käytin samaa.. Ihan toimivaa on ja hyvin näyttää pysyvän  :p
 
karhunik sanoi:
Kuinka puhtaaksi satula pitää saada että pysyy?

Toisaalta oma aiempi kirjoitus lainattuna ja hiukan muokattuna:

Itse aluksi putsasin jarrusatulat huolellisesti porakoneeseen kiinnitettävällä teräsharjapäällä. Tätä oikeasti kannattaa käyttää, se nimittäin helpottaa hommaa todella paljon. Pölyää vaan kyllä aika paljon, mutta itse en mitään suurempia suojauksia autolle tehnyt. Lisäksi käytin apuna ihan tavallista teräsharjaa. Tämän jälkeen suihkuttelin maalattavat pinnat liuotinbensalla (Maston GT moottorinpesu) ja annoin aineen vaikuttaa jonkin aikaa. Sitten huuhtelin pinnat puhtaaksi pelkällä vedellä. Pintojen kuivausta nopeutin pyyhkimällä suurimmat nesteet pois pyyhkeellä ja loppukuivauksen tein hiustenkuivaimella.

Putsauksen jälkeen maalasin satulat pensselillä kahteen kertaan Hammeriten punaisella vasaramaalilla. Kuivumista nopeutin taas hiustenkuivaajan avulla maalauskertojen välissä. Yksi kerros ei riittänyt kunnolliseen peittämiseen ja vasta kolmannella kerralla olisi saanut aivan täydellisen peiton. Itse tyydyin nyt ajan säästämiseksi kahteen maalauskertaan. Parempaan jälkeen pääsisi varmasti irroittamalla satulat ja maalaamalla ne ruiskun avulla. Tämä vaatisi kyllä jo huomattavan paljon enemmän vaivannäköä.
 
Minä olen käyttänyt spraypurkissa saatavaa vasaralakkaa.
Tuossa kunnostettu apurunko, kaikki osat putsattu ja maalattu, mustat Inertaa ja hopean väriset on vasaralakkaa.
 

Liitteet

  • apurunko.JPG
    apurunko.JPG
    65,6 KB · Katsottu: 1 372
X ARI sanoi:
/\ Sori ot, mutta joku 60-70 luvun amerikka tuote ripustuksista päätellen?
2gen Camaro.

Tossa vielä perhevankkurin takajarrut kunnostuksen jälkeen.
Käytetty kahta eriväristä vasaralakkaa.
 

Liitteet

  • vwjarrut.jpg
    vwjarrut.jpg
    41,3 KB · Katsottu: 2 887
-P- sanoi:
Itse maalasin ex-autosta Foliatecin kaksikomponenttisella jarrusatulamaalilla. Ei se kyllä kovin hyvää ollut. Kyllä se alkoi aika pian kulumaan.
Täällä taas ihan vastakkainen kokemus. Foliatecin maalit kulkee nykyään Motip-nimellä joita saa esim motonetistä. Kaksi vuotta sitten maalasin volkkarin kaikki satulat punaisella ja ovat edelleen kuin uudet. Jarrurempan yhteydessä irroitin kaikki satulat ja putsasin hyvin ja teräsharjalla poistin vanhat irtomaalit pois. Maalasin satulat kaksikomponenttimaalilla pienen pensselin kanssa kahteen kertaan / satula. Maalia oli niin reilusti että olisi maalannut toisen setin samalla määrällä. Maalilla hyvä peittävyys, eka kerroksen jälkeen peittää. Kunnon pohjatyöt maksaa hintansa tässäkin. Suosittelen.
 
mothar sanoi:
Kunnon pohjatyöt maksaa hintansa tässäkin.

Nimenomaan.
Kunnon puhdistus, kaikki ruosteen väriin vivahtavakin on saatava pois ja kunnollinen pesu tinnerillä, asetonilla tms.
Ruosteen, öljyn ja jarrunesteen päällä ei mikän maali pysy pitkään.
 
Vempula sanoi:
Mä vedin Hammeritea tylysti suoraan ruosteen päälle jarrulevyissä ja pari vuotta on ollut ihan hyvät. Pari kohtaa on sellaisia, että keväällä vedän ne uudelleen renkaiden vaihdon yhteydessä, kun en alkujaan maalannut niitä kohtia hyvin.
Munkin pitää keväällä maalata nuo pyörännavat kun näkyy ruosteet niin ikävästi avonaisten vanteiden välistä. Vois tuota Hammeritea kokeilla taas. Ohensitko jollain tuota Hammeritea? Mun muistikuvani mukaan se oli aika paksua mömmöä kun sen ex-exän satulat sillä maalasin joskus.
Semmoisen jonkun grafiitin harmaan pinnan silloin halusin mutta Hammeritea ollut sen värisenä. Sekoitin sitten vähän mustaa hopeaa Hammeriteen niin tuli aika hyvä väri. Oliskohan tuota nyt jo sen värisenä? Olis siitä hyvä tuo väri että myöhemmin läpitunkeva ruoste näy niin selvästi kuin esim. hopeassa värissä.
 
-P- sanoi:
Munkin pitää keväällä maalata nuo pyörännavat kun näkyy ruosteet niin ikävästi avonaisten vanteiden välistä. Vois tuota Hammeritea kokeilla taas. Ohensitko jollain tuota Hammeritea? Mun muistikuvani mukaan se oli aika paksua mömmöä kun sen ex-exän satulat sillä maalasin joskus.

En ohentanut millään tapaa. Pyyhkäisin pinnat tärpätillä ja vedin pensselillä suoraan purkista ruosteen päälle.

Mutta ei se tosiaan mitään vesiväriä ole :)
 
Vempula sanoi:
En ohentanut millään tapaa. Pyyhkäisin pinnat tärpätillä ja vedin pensselillä suoraan purkista ruosteen päälle.

Mutta ei se tosiaan mitään vesiväriä ole :)

Kauanko maali kestää kuivata? 
 
Nyt on kertaalleen maalattu satulat Hammer metal paint maalilla,värinä silver. Eikä vielä peitä lainkaan tummentumia.
 
Henri S sanoi:
Nyt on kertaalleen maalattu satulat Hammer metal paint maalilla,värinä silver. Eikä vielä peitä lainkaan tummentumia.

Onkohan nyt kyse samasta tuotteesta? Aika tönkköä tuo Hammerite on, joten kyllä se peittää tosi hyvin. Tässä kuva omasta purkistani:

WP_20141126_13_16_42_Pro.jpg
 
Vempula sanoi:
Onkohan nyt kyse samasta tuotteesta? Aika tönkköä tuo Hammerite on, joten kyllä se peittää tosi hyvin. Tässä kuva omasta purkistani:

WP_20141126_13_16_42_Pro.jpg

Eri tuote näyttää olevan. Tuo millä olen maalannu on melko nestemäistä. No uusiksi menee maalaus.
 
Minä maalailin ruosteisen valurautaisen perämurikan Hammer i ten vasaralakalla. Varsin paksua maalia se oli, yksi kerros taisi riittää.

609036.jpg


edit: Koko elämäni olen luullut että se on Hammertite, mutta nyt kun tarpeeksi isolla lukee, niin Hammerite siinä on...
 
Vähän tekisi itsekin mieli ottaa projektiksi Mustangin jarrulevyjen keskiöiden maalaus jollain värillä. Kun vaan olisi aikaa noin "pitkälle" projektille. Tunkkiakaan en tällä hetkellä edes omista...