https://tummennuskalvot.fi/

Jarruremontti

T

TeBsu

Vieras
Jarrupalojen vaihto remontti... 3h sai tapella takajarrun kanssa, kun ei meinannu mäntä liikkua mihkään suuntaan.... Huomenna jatkuu toinen puoli  :-[
 
TeBsu sanoi:
Jarrupalojen vaihto remontti... 3h sai tapella takajarrun kanssa, kun ei meinannu mäntä liikkua mihkään suuntaan.... Huomenna jatkuu toinen puoli  :-[

Vectraanko teit remonttia? Onko siinä tuo mäntä sellainen, että sitä pitää kääntää samalla kun painaa sisään päin?

Tuossa keskiviikkona piti vaihtaa Volvoon etujarrulevyt ja palat, kun jarrut alkoivat täristämään jarrutuksessa. Syykin selvisi, kun palat oli aika huolellisesti jumittuneet satuloihin kiinni. Oikeastaan väärä topicci, kun ei ottanut päähän vaan päinvastoin. Volvossa jarrulevyn kiinnityssysteemi on tehty fiksusti, kun ei ole millään umpiruostuvalla pikkuruuvilla kiinni vaan asettuu tiukasti renkaan kiristämällä ja lähtee irti, kun parista pienestä reiästä kiristää pultit. Saisi saksalaiset ottaa mallia.
 
Juuri semmonen mäntä mihin pitää kääntää se sisään. Sitten kun oli vielä jostain syystä x jumissa, niin ei menny mitenkään päin ja ei oo oikein työkaluja, ennen kun tekee semmosia. Sitkun on alkuperäset palat, niin ei meinaa edes pulttipyssyn kans lähtee pultit irti....
 
Pultteihin auttaa napakka lyönti vasaralla tarvittaessa sopivaa tuurnaa apuna käyttäen, ennen aukaisu yrityksiä.
 
Itse herkistelin vanhoissa autoissani jarrusylinterien männät tavallisella ruuvipuristimella.
En tiedä kuinka toimii Tebsun auton kanssa.
 
Zaasa sanoi:
Itse herkistelin vanhoissa autoissani jarrusylinterien männät tavallisella ruuvipuristimella.
En tiedä kuinka toimii Tebsun auton kanssa.

Tuossa bilteman työkalussa on pyörivä tuo pää ja noissa pyörivissä männissä pitäisi olla kolot, joihin tuon työkalun "nastat" sopii. Ruuvipuristin ei ole paras mahdollinen juuri noiden pyörivien mäntien kanssa.
 
Zaasa sanoi:
Pultteihin auttaa napakka lyönti vasaralla tarvittaessa sopivaa tuurnaa apuna käyttäen, ennen aukaisu yrityksiä.

Auttas varmaan, mutkun auto on tunkin varassa ja tilaa ei oo kovin ihmeemmin :) Ja sit kun se mäntä ei liikkunu mitenkään päin vaikka minkälaisella työkalulla yritti ensin liikutella. Eihän tossa hätiä oiskaa, jos auto ois pukilla tai jossain korkeella, et mahtus auton alle, mutkun ei kovin häävisti mahdu :(
 
Tunkki on väärä tuki autolle remonttia tehdessä vaikka olisi kuinka ahdasta, tue auto ensin hyvin ennen kuin teet mitään.
 
Onse tunkin lisäks puitten päällä, tarkennus. Mut ei silti liikaa tila autonalla ole.. Huomenna jatkuu harrastus. Oishan sitä pitäny tehä muutakin tänä vkonloppuna, mut kahtoo mitä ehtii tekemään :)
 
Homma tehty ja odotetaan satuloiden kuivumista maalista. Näköjää ei hetkessä kuivu tuo jarrusatulamaali, kun vuorokaus maalauksesta ja vieläkin oli märän tuntuset. Sai uuden kerroksen maalia ja jos huomenna sais jo renkaat paikalleen :) Ihmekkään jos ne pultit ei lähteny auki, kun oli kierre tullu yliten siitä satulan reijästä ja ruostunu kiinni...
 
En nyt tiedä tuleeko oikeaan topiciin, mutta...

Pakkaset saapuivat tänne eteläänkin ja kässäri päättyä jäätyä. Täytyy viedä lämpimään halliin kunhan vain kaupat aukeavat, mutta olisko kellään mitään hyvää jippoa, jolla tuota voisi ehkäistä?
Autonvaihdollahan tuostakin varmaan selviäisi, kun muutenkin alkaisi vaihto olemaan ajankohtainen.  :)
 
Antton sanoi:
En nyt tiedä tuleeko oikeaan topiciin, mutta...

Pakkaset saapuivat tänne eteläänkin ja kässäri päättyä jäätyä. Täytyy viedä lämpimään halliin kunhan vain kaupat aukeavat, mutta olisko kellään mitään hyvää jippoa, jolla tuota voisi ehkäistä?
Autonvaihdollahan tuostakin varmaan selviäisi, kun muutenkin alkaisi vaihto olemaan ajankohtainen.  :)
Onko kyseessä perinteinen käsijarru vai sähkötoiminen? Perinteisessä mallissa yksi tekijä on käsijarrun riittävä käyttäminen.  Myös käsijarruvaijerin puhdistaminen + asianmukainen voitelu vähentää jumiutumistaipumuksia.
 
Ainakin vaggineissa tuppaa käsijarruvaijereista alapäiden kumit hapertumaan ja vesi pääsee vaijereihin. Ensi pakkasilla sitten jumissa.
 
MJ sanoi:
Onko kyseessä perinteinen käsijarru vai sähkötoiminen? Perinteisessä mallissa yksi tekijä on käsijarrun riittävä käyttäminen.  Myös käsijarruvaijerin puhdistaminen + asianmukainen voitelu vähentää jumiutumistaipumuksia.

Tässä vielä ihan perinteinen kahva. Kässäriä tulee käytettyä jatkuvasti ihan pelkästään sen takia, että ketju vaihdettiin pari vuotta sitten klassisen venymisen takia. Olen ymmärtänyt, että kässärin käyttö voisi ainakin osaltaan ehkäistä tuota, vaikka uuden ketjun pitäisikin olla vahvempaa tekoa kuin edellinen. Auto on 5,5v vanha scirocco 1.4 Tsi yhdellä turbolla.

10 tkm päästä olisi seuraava huolto tiedossa, mutta ehkäpä tuon joutaisi jo huollattaa kun ilmastointikin kaipaa piristystä.
 
Muutamaan autoon olen ensiapuna tehnyt seuraavan jutun jos ne on vaijerit mitlä jumittaa:
- vaijeri irti ja pätkä bensaletkua klemmarilla vaijerin kuoren päälle kiinni niin, että vaijerin pää jää letkun sisään ja tosiaan vapaata letua on n. 10cm
- letku täyteen moottoriöljyä
- hissukseen paineilmalla letkun päästä öljyt vaijerin sisään, nousee aika kivasti sinne toiseen päähän asti.

Ja jos se alapään kumi on vielä ehjä tai vaihdettavissa ehjään niin odotusarvona vaijeri toimii vielä pitkään hyvin.
Tällä konstilla saa öljyn avulla työnnettyä vaijerin sisällä olevan veden pois.

Tosin nykyvaijerithan ei muovi/teflon sisuksiensa kanssa periaatteessa rasvaa tarvitse jos vain pysyvät kuivina ja joissakin tapauksissa rasvaus voi jopa vaurioittaa sisusta.
 
^
Itselläni ei valitettavasti ole kunnon työkaluja eikä taitoja noita tekemään, joten taidan suosiolla kiikuttaa auton huoltoon. Saavat samalla tehdä määräaikaishuollon. Kiitokset kuitenkin vinkeistä, yritän ensialkuun saada sulatettua auton, kokeillaan josko se auttaisi ensialkuun.
 
völvöxc60 sanoi:
Ei ainakaan ennen mennyt pieleen. Nykyään tiedä, kun kustannuksia kaikki säästää :rolleyes:

Onko Brembolla myös ns.halvempaa kamaa?

Tämä nousi vain esiin kun pyysin tarjouksen tutulta korjaamolta etulevyjen ja palojen vaihdosta Audiin. Töineen (kuulemma laadukkailla Brembon levyillä jollain laadukkailla paloilla) n.350e. Eli satkun halvempi kuin merkkari BF alennuksilla.
 
Skula sanoi:
Onko Brembolla myös ns.halvempaa kamaa?

On, ainakin mitä ulkomaalaisista nettikaupoista on katsonut. Brembo ei läheskään ole se kallein ja esim. valmistajan peruslevyissä ei ole ruostumista ehkäisevää pintakäsittelyä lainkaan joka hiukan kalliimmissa on.
 
Näiden ei pitäisi olla ns. halvinta, noin 100e levyjen kappalehinta.

Taidan mennä näillä, ei ole ko. putiikki vielä kusettanut niin että olis jäänyt kiinni. Toivottavasti ei vieläkään  ;D
 
Multakin löytyy Brembot B7:n taka-akselilta. Ovat juuri samanlaista kuraa kuin Motonetin halvat, merkittömät levytkin. No, halvat nekin oli. :rolleyes:
Vanhukseen laitoin eteen viimeksi Zimmermanin rei'itetyt levyt ja ne on kyllä hyvän ja laadukkaan oloiset. Hintaa oli saksalaisessa verkkokaupassa ~70€/kpl, eli reilusti vähemmän kuin orkkislevyillä.