https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jarruremontti

Skula sanoi:
Ja mun täytyy muistaa sanoa tolle kaverille että sä et vaan osaa asentaa noita zimmereita ;D

Asia osaltani puitu. Katellaan jatkuuko asiakassuhde hyvänä vielä tuon rempan jälkeenkin  ;D

Niin, noita zetterbergejä tuolla toisella foorumilla kehutaan ja ajetaan rataa niillä...kummallista ellei ihmeellistä.

 
Brembo takalevyt subbeen tuli juuri postissa ja niissä ainakin on pintakäsittely eikä hintakaan hirvittänyt. Paloineen myös eteen +pk yhteensä 111€. Onneksi nuo saa näpertää itse paikoilleen.
 
Skula sanoi:
Ja mun täytyy muistaa sanoa tolle kaverille että sä et vaan osaa asentaa noita zimmereita ;D

No jos on ammattilainen ja kiinnostunut kehittämään itseään niin luulisi häntäkin kiinnostavan mistä ilmiö voi johtua. Toi "XX jarrulevyt kieroutuu" kun ei mee kaikille läpi sellaisenaan.
 
kahe sanoi:
Onneksi nuo saa näpertää itse paikoilleen.

Juuri näin.

Itse olen aina jarrujen kanssa aika perusteellinen, puran usein jopa männät pöydälle ja sipaisen 1000 paperilla puhtaaksi ja laitan uudet rasvat. Samalla tulee usein kuulapuhallettua satulat puhtaaksi, vaihdettua liukutapit jne. Samalla menee automaattijarrunesteen imuvaihtajalla uudet nesteet sisään.

Hommahan on niin yksinkertainen ettei sen takia kannata käyttää korjaamolla hajotettavana...ja kun itse tekee tietää mitä saa. Onnistuu vaikka ulkosalla.

Useinhan näitä ei tartte tehdä, kerta vuoteen pariin autoon.
Ja aina siellä on uudemmassakin jotain jo jumissa...
 
Unohdinpa mainita että aina on tullut paloista smirklattua maalit laidoilta pois että palat liikkuu hyvin ja jää vähän ”likavaraa”. Lähes kaikissa (pl Alfa) on paloissa ollut niin paksu maalipinta että pala ollut todella tiukka satulaan, ja tiukka pala yleensä jumii äkkiä.
 
Wheeler Dealerin Edd China tekee tällä videolla jarruremontin "by the book". Esim. kieltää käyttämästä kuparitahnaa jarruosien voiteluun, tähän on tullut syyllistyttyä itse paremman tiedon puutteessa :p
Menin esim. Suzukin etujarrupalojen liikuntapintoja voitelemaan kuparitahnalla ja puhdistelin jarrukliinerillä jarrupalat kun rupesivat kirskumaan (jarrupalojen kitkapinnoissa oli ruostetta) niin seuravassa huollossa olivat puhdistaneet ne ja laittaneet jotain keraamista tms. tahnaa tilalle.
 
Tuosta alkuperäisosista niin esim. A4 B7 on takapalat Ferodot, etupalat Textar ja levyt 3. valmistajan.
BMW ssä myös sama, että taka ja etupalat ovat erimerkkisiä.
 
völvöxc60 sanoi:
Tosiaan kuparitahna on "kielletty", kun se on metallia. Erikseen myydää rasvoja mitkä ei sisällä metallia. Esim CRC saa tuollaista 8)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600110/CRC-Jarrurasva-100ml

Jarruihin ei kannata laittaa minnekään muualle rasvaa kuin männän/satulan väliin se tippa asennusvaiheessa. Muutoin täysin kuivat jarrut toimivat parhaiten ilman vinkumisia ja jumittumisia.

Joskus 90 luvulla viimeksi laitoin kuparitöhnää...vihonviimeinen keksintö.
 
dingdongpingpong sanoi:
Jarruihin ei kannata laittaa minnekään muualle rasvaa kuin männän/satulan väliin se tippa asennusvaiheessa. Muutoin täysin kuivat jarrut toimivat parhaiten ilman vinkumisia ja jumittumisia.

Joskus 90 luvulla viimeksi laitoin kuparitöhnää...vihonviimeinen keksintö.
Meillä asentajat laittaa kuparitahnaa sähkömoottorin akselille kun asentavat kytkintä paikalle. Muutaman kerran tuollaisen irroittanut, niin kyllä pulttipyssy ja Kukko (ulosvetäjä) on huutanut huolella, kun tuota settiä on joutunut irroittamaan. Kuparitahna menee "lastuille", kun kytkintä vetää irti. Vaseliinillä ei ole tuota ongelmaa. Mutta poikia on ohjeistettu käyttämään akselilla kuparitahnaa, niin minkäs sille teet. Tosin ei tuota settiä taideta maailmalla kovin usein joutua purkamaan...
 
völvöxc60 sanoi:
Meillä asentajat laittaa kuparitahnaa sähkömoottorin akselille kun asentavat kytkintä paikalle. Muutaman kerran tuollaisen irroittanut, niin kyllä pulttipyssy ja Kukko (ulosvetäjä) on huutanut huolella, kun tuota settiä on joutunut irroittamaan. Kuparitahna menee "lastuille", kun kytkintä vetää irti. Vaseliinillä ei ole tuota ongelmaa. Mutta poikia on ohjeistettu käyttämään akselilla kuparitahnaa, niin minkäs sille teet. Tosin ei tuota settiä taideta maailmalla kovin usein joutua purkamaan...

On tässä vuosien varrella tullut todettua että kaikki rasva (ulkoinen) jarruissa kerää vain likaa ja sontaa itseensä, sitten pikkuhiljaa lämpenemisen mukana uppoaa syvemmälle ja alkaa jumittamaan jarruja. Paras liukaste jarruille on herkät ja ”kelluvat” osat...
 
Vaseliinirasvat ml. kuparitahna eivät myöskään kuulu kumiosiin (liukutapin haitarit jne.) Jos jotakin, niin kumiosia tuhoamatonta tököttiä kuten kuvaavasti nimettyä jarrukumirasvaa.
 
Meillä ei sähkömoottoreiden akseleille laiteta kyllä mitään rasvaa kun kytkin asennetaan? Kiinnityspultteihin jne laitetaan jotain grafiittirasvaa paikoissa joissa on äärimmäistä kuumuutta. Mutta kyllä kytkimet asennetaan ilman mitään kuparirasvaa?
 
tuRboman sanoi:
Meillä ei sähkömoottoreiden akseleille laiteta kyllä mitään rasvaa kun kytkin asennetaan? Kiinnityspultteihin jne laitetaan jotain grafiittirasvaa paikoissa joissa on äärimmäistä kuumuutta. Mutta kyllä kytkimet asennetaan ilman mitään kuparirasvaa?
Tuota itse myös ihmettelen. Tosin ei noita maailmalla jouduta paljoa irroittelemaan, joten ei ole ongelma vaikka liimaisivat sen ;D
Meillä testikäytössä joudutaan irroittelemaan kytkintä, niin sprayvaseliinia laitetaan akselille, niin lähtee tuo lämmitetty kytkinlimppu helpommin pois tavallisella ulosvetäjällä.
Kuparitahnalla aiheutti kitkaa. Joskus tuli linjalta paketti mistä tuo kytkin piti irroitta hydraulivetimellä, kun ulosvetäjä korkkasi.
Saman varmaan tekee tuolla jarrujen liukutapeissa, että ei ainakaan herkemmiksi kuparilla tule.
 
Skula sanoi:
Jarrulevyistä. Lieneekö rohkesti sanottu että Brembon levyillä ei voi mennä pieleen?

Sattui tämä topic sopivasti, kun olen odottanut päätöstä brembo xtra line levyistä. Ostin nuo nimenomaan sen vuoksi, että olisivat parempaa laatua ja väärässä olin. Alle 10tkm ja levyt kierot ja oikein kunnolla ravisti, kun kevyesti jarrutti.

Levyt myynyt nettifirma vänkäsi, että onko ajettu kuumana vesilammikkoon johon totesin ettei tänä kesänä paljon Suomessa satanut vettä ja kummasti Jyväskylän MM-rallissakin brembon levyt pysyi suorana.

Nyt levyt olleet "tutkittavana" yli 2kk eikä vastausta ole tullut. Toki heittokellolla mitattiin levyt ennen lähetystä. Nyt sitten ollut alkuperäiset levyt yli 2kk alla eikä mitään ongelmaa.

Olen usealta muulta foorumilta lukenut, että brembon levyt menee kieroiksi. Itse en kyllä brembon levyihin enää koske, vaan jos jotain pitää laittaa, niin laitan zimmermanit tai alkuperäiset.
 
Sama juttu, Brembot vaihtoon muutaman tonnin jälkeen, edestä ja takaa. Jarrut ei kuulemma laahanneet, eikä mitään järkevää syytä löytynyt. Tässä kipossa on vakionakin Brembon levyt ja aattelin, että samanlaisilla ei kauheesti metsään menisi.  :eek:
 
Omassa ollut Brembon levyt ja palat edessa 4,5 vuotta eikä mitään ongelmia, paloissakin vielä hyvin pintaa. Ajettu arviolta 35tkm.
 
Juuha sanoi:
Omassa ollut Brembon levyt ja palat edessa 4,5 vuotta eikä mitään ongelmia, paloissakin vielä hyvin pintaa. Ajettu arviolta 35tkm.

Neljässä ja puolessa vuodessa kerkeää vettä paljon virrata ja samalla alihankkija/valmistaja ruveta tuottamaan sutta ja sekundaa.

Seppo (nimi muutettu) sanoi:
Sama juttu, Brembot vaihtoon muutaman tonnin jälkeen, edestä ja takaa. Jarrut ei kuulemma laahanneet, eikä mitään järkevää syytä löytynyt. Tässä kipossa on vakionakin Brembon levyt ja aattelin, että samanlaisilla ei kauheesti metsään menisi.  :eek:

Sama homma ja nyt tuli tilalle alkuperäiset eikä mitään ongelmia.

"Ei olla saatu vastausta osavalmsitajalta, usein menee 3-4kk vastauksen saamiseen"  ;D.
 
-karppa- sanoi:
Sattui tämä topic sopivasti, kun olen odottanut päätöstä brembo xtra line levyistä. Ostin nuo nimenomaan sen vuoksi, että olisivat parempaa laatua ja väärässä olin. Alle 10tkm ja levyt kierot ja oikein kunnolla ravisti, kun kevyesti jarrutti.

Levyt myynyt nettifirma vänkäsi, että onko ajettu kuumana vesilammikkoon johon totesin ettei tänä kesänä paljon Suomessa satanut vettä ja kummasti Jyväskylän MM-rallissakin brembon levyt pysyi suorana.

Nyt levyt olleet "tutkittavana" yli 2kk eikä vastausta ole tullut. Toki heittokellolla mitattiin levyt ennen lähetystä. Nyt sitten ollut alkuperäiset levyt yli 2kk alla eikä mitään ongelmaa.

Olen usealta muulta foorumilta lukenut, että brembon levyt menee kieroiksi. Itse en kyllä brembon levyihin enää koske, vaan jos jotain pitää laittaa, niin laitan zimmermanit tai alkuperäiset.
Levyjen pitää olla kierot niin jarrupalat ei laahaa. :D
Nk ja Nf levyt on toiminut muutaman tuhat kilometriä, Nk:n levyt on paremmin tehdyt kun Aten levyt, Atet oli millin kierot, laitoin ne Alvadille takaisin ja ostin fixukselta Nk: n levyt, sain rahat takaisin vaikka maksoin verkkopankissa..
 
Samu sanoi:
Levyjen pitää olla kierot niin jarrupalat ei laahaa. :D
Nk ja Nf levyt on toiminut muutaman tuhat kilometriä, Nk:n levyt on paremmin tehdyt kun Aten levyt, Atet oli millin kierot, laitoin ne Alvadille takaisin ja ostin fixukselta Nk: n levyt, sain rahat takaisin vaikka maksoin verkkopankissa..

Muistan vähän saman kaavan noin 10 vuoden takaa. Edellinen omistaja oli laittanut mutanetin halvimmat levyt (Ostokuitti oli onneksi kansiossa) alle 3kk levyt kierot (Vag:sta kyse). Toimitin mutanettiin ja välirahalla ostin TRW paremmat levyt ja 2kk sama homma levyt kierot. Tämän jälkeen ostin zimmermanin kalleimmat uritetut/rei-itetyt levyt ja ajelin tyytyväisenä 70tkm niillä mitä auton omistin.

Nytkin yritin ostaa parasta bremboa, mutta sutta ja sekundaa sain. Samalla uusittiin brembon palat sekä herkisteltiin jarrut eli niissä ei ollut vikaa.
 
Tämä on kyllä todella jännä juttu miten toisilla menee jarrulevyjä kieroksi ihan liukuhihnalla. Mulla ei ole vielä koskaan mennyt yksikään levy kieroksi (kop kop), vaikka aika moneen autoon on tullut jarruremppa tehtyä. Ja on tullut käytettyä levyjä laidasta laitaan. Toisaalta Motonetin halvimpia ja toisaalta OEM-osia ja Zimmermannin huippulevyjä.
 
Miulla on kevättalvella laitetut Brembon levyt ja palat eteen. 25tkm ajettu ilman huolia. Takana vaihtuu levyt seuraavassa palojen vaihdossa joskus 30-50tkm jälkeen. Nyt levyillä ajettu 320tkm.