https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jarrullisen trailerin / peräkärryn huolto

T

tuomase

Vieras
Pihaan olisi tulossa venekauppojen seurauksena 850 kg venetraileri, joka kaipaa pientä huomiota. Katsastuksessa oli tullut hylsy jarruista ja luonnollisesti erinäisiä huomautuksia valoista.

Valoja on tullut ennenkin laitettua, mutta jarruja ei. Koitin kaivella netistä ohjeita jarruhuollon tekoon vähän huonolla menestyksellä. Ongelmana on, että työntöjarru jää päälle ja on jäykkätoiminen. Syynä voi ilmeisesti olla itse työntöjarru, vaijerointi tai sitten rumpujarrujen liinat tai jokin muu?

Onko foorumilaisilla kokemusta missä järjestyksessä ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan? Jos olisi tiedossa muutama quick fix mitä kannattaa ensin testata niin se olisi hieno juttu. Vaihtoehtoisesti jos on tiedossa asiallisia huoltopaikkoja pk-seudulla niin saa vinkata.

Kiitokset etukäteen!

 
Olen aina kääntänyt ylösalaisin parin kuormalavan päälle ja purkanut normi jarruhuoltoa varten renkaat pois jne. Brakegleaneria pari purnukkaa ja wd40 sama määrä. Mikäli tarvetta vaihtaa liinoja tms hakee uudet. Säätö ja kovaa käyttöä. Hyvin tehtynä parin tunnin homma eikä monesti ole varaosaa mennyt, yleensä ruosteessa yltäpäältä kun seisoo vuoden pari suolaveden jäljiltä.

Ps. Ei todellakaan ole rakettitiedettä.
 
Kiitos, noin minäkin sen ajattelin. Ei noissa niin montaa liikkuvaa osaa ole.
 
Kärry pystyyn ja vaijereiden letkuihin valuttelee öljyä. Toi on toiminut aika hyvin.
 
Todella harvoinhan noissa kärruyjen jarruissa palat on loppu.
Kaikki liikkuvat irti, kunnollinen putsaus ja kuparitahnan kanssa kasaus.
Ja samalla kun liikkuvat on irti, niin myös tuo vaijerien rasvaus on joutuisampaa, kun saa nostettua vaijerit niin että saa alamäkeen juotettua vaijeria pitkin sitä öljyä ja vaijerinkuoren runkkaamiseen on enemmän löysää.
 
Jos sitä traileria on seisotettu pitkään, niin ei se öljyn kanssa läträäminen ihmeitä tee. Toimiihan ne vaijerit jonkin aikaa. Ens kesänä saat tapella jumittuvien vaijerien kanssa uudestaan tai parhaassa tapauksessa jo syksyllä. Jos aiot pitää värkin itellä useita vuosia, niin vaiha ne vaijerit uusiin.
 
Jos haluaa jatkossa pitää ne jarrut toimivina, niin niitä pitää käyttää. Aika harvoin tulee ihan oikeasti käytettyä peräkärryn jarruja. Itsekin voisi huomenna käydä muutaman kilometrin huoltolenkin tekemässä ja käyttämässä jarruja.
 
Pieni muuli pitäisi rempata, mistä hyväksi havaittu johtosarja?
Muuta, mikä pitää katsoa ennen remontin aloitusta?
 
Samu sanoi:
Pieni muuli pitäisi rempata, mistä hyväksi havaittu johtosarja?
Muuta, mikä pitää katsoa ennen remontin aloitusta?
Tässä ei ole jarruja.
 
Jos vaikka aloittaisi tarkistamalla pyöränlaakerit. Jos on oma kärry ja tarkoitus pitää, harkitsisin led-valoja. Tarvitsee jatkossa jumpata valojen kanssa vähemmin. Lumiselta tilasin venetraileriin led valot joissa on vastukset sisäänrakennetuna, niin toimii silloin autossa kuin autossa. Mutta tavallisia valon osia ja johtosarjoja saa vaikka Motonetista.
 
Laakerien tarkistamiseen kuulin helpon vinkin: Kärry tunkille, käsillä tuke ote renkaasta klo 3 ja klo 9 kohdilta. Heiluttele. Jos klonksuu, laakeri on huono. Jos ei klonksu, laakeri on hyvä.

Mitäs ootte mieltä, riittääkö tuo, vai pitäiskö enemmänkin purkaa ja tutkia? Amatöörillä on äkkiä laakerinkuulat pitkin pihaa... itse en ainakaan tiedä miten niitä pitäisi purkaa ja mitä niistä pitäisi osata katsoa.
 
Ascon sanoi:
Laakerien tarkistamiseen kuulin helpon vinkin: Kärry tunkille, käsillä tuke ote renkaasta klo 3 ja klo 9 kohdilta. Heiluttele. Jos klonksuu, laakeri on huono. Jos ei klonksu, laakeri on hyvä.

Mitäs ootte mieltä, riittääkö tuo, vai pitäiskö enemmänkin purkaa ja tutkia? Amatöörillä on äkkiä laakerinkuulat pitkin pihaa... itse en ainakaan tiedä miten niitä pitäisi purkaa ja mitä niistä pitäisi osata katsoa.
Toimiva vinkki, rengas ei saa lonksua sivuittain.
Laakeri vaihtoon jos kuulat karkaa, silloin on ihan loppu.
Kärrissä muistaakseni toinen lakru sökö.
 
Taky sanoi:
Kärry gummijousilla - niiden kondis?
Kumijousi ei ole tuttu, pystyykö siitä muuta kuin katsomaan onko revennyt?
Onko ne vaihdettavissa vai meneekö akseli uusiin?
 
Samu sanoi:
Kumijousi ei ole tuttu, pystyykö siitä muuta kuin katsomaan onko revennyt?
Onko ne vaihdettavissa vai meneekö akseli uusiin?

Eipä noita paljoan muuten voit tzekkalilla kuin visuaalisesti, tyhjänä ja koekuormittamalla, sekä kokeilemalla onko väljä.

Rakenteesta riippien koko akseli tai jousielementti vaihdettavissa.
 
Taky sanoi:
Eipä noita paljoan muuten voit tzekkalilla kuin visuaalisesti, tyhjänä ja koekuormittamalla, sekä kokeilemalla onko väljä.

Rakenteesta riippien koko akseli tai jousielementti vaihdettavissa.
Kärri perässä tuntui pomppivan, vika auton takaiskareissa vai kärrissä?
 
Nosta rengas ilmaan, voit toki tunnustella onko klappia laakerissa, mutta hyvä keino todentaa laakerin kunto on pyöräyttää rengas pyörimään niin kovaa kuin saat. Jos "hurisee" on laakeri aika valmis, jos vain pientä ääntä niin ok.

Jos kärry ei ole lehtijousilla, vaan kumijoustimilla, niin se pomppii aina tyhjänä.
 
Laakeripesää en halua hajottaa, pitää katsoa sen kunto, akselin vaihto on jo liikaa.
Pistokkeella ei ilmeisesti ole väliä onko muovia vai alumiinia?
 
Havaintoja entisen harrastuksen parista:

Eri kumijoustinakselien valmistajat ilmoittavat astelukuina nimelliskuormalla akselin olkavarren asennon suhteessa rungon pitkittäiseen palkkiin. Esimerkiksi täydellä 750kg kuormalla akselilla muistaakseni AL-KOn valmistama kumijoustinakselin olkavarsi on lähellä vaakatasoa mutta tieto löytyy webistä. Kuormittamalla siis voisi kokeilla onko vielä kunnossa vai ei.

Ei kumijousin varustettu kärrykään aina pompi tyhjänä, kumijousessakin sisäinen vaimennus kuten lehtijousessakin ilmankin iskunvaimennusta. Alle 200kg vaunu kyllä tyhjänä saattaa pomppia. Toisaalta taas maksimikuormalla kumijousitettu akseli monesti on erittäin mukava eikä pyri liikkumaan kaistalla sivuttain kuten jotkin lehtijousiakseliset kärryt tekevät. Puolensa ja puolensa

Alumiiniset pistokkeet ovat harvinaisia nykyään 12V järjestelmissä. Jos sähköjä uusittava, kannattaa siirtyä 13-napaiseen pistokkeeseen - valojen toimintavarmuus paranee huomattavasti. Jos vetoauton kanssa järkevää.

Renkaiden valmistusvuosi kannattaa tarkastaa - eihän nuo kulu enää kun ikää alkaa olemaan, patit kyljissä voivat kertoa kudosvaurioista.

Jottei kärry pääsisi lähtemään koukusta, voitele lukituksen osat (ei itse kitaa) ja kokeile koukussa kiinnitettynä tuntuuko yhtään välystä. Väljä kita tai kulunut kuula on riski

Laakeri testiin tuo ilmaan nosto ja heilutus on hyvä, tulee pyöriä myös kevyesti jossei nyt kuitenkaan myöskään loputtomasti. Koeajolenkin jälkeen voi kokeilla lämpiääkö vanne tai öaskerin alue yhtään. Jos on irrotettava rasvakuppi, ottaa auki ja lisää rasvaa jos tarve.










 
teemur sanoi:
Jos sähköjä uusittava, kannattaa siirtyä 13-napaiseen pistokkeeseen - valojen toimintavarmuus paranee huomattavasti. Jos vetoauton kanssa järkevää.

Ja 13-napaseen sitten se Hellan pistoke eikä mitään kiinalaista paskaa, säästää hermoja.
 
Pääteholkkeja ei ole kärryn töpseliin laittaa, tinaanko lyijyllisellä tinalla johtojen päät vai
kierränkö johtojen päitä ja tuuppaan ruuvin alle?
 
Samu sanoi:
Pääteholkkeja ei ole kärryn töpseliin laittaa, tinaanko lyijyllisellä tinalla johtojen päät vai
kierränkö johtojen päitä ja tuuppaan ruuvin alle?

Kierrettä vaan ja ruuvin alle, tulee hyvä niinkin.
 
Suosittelisin työntämään pistokkeen täyteen Enston tms kytkentärasvaa. Eli sitä samaa, jota pitäisi löytyä lähes kaikista auton pistoliittimistä. Hapettaminen loppuu lähes täysin liitoksissa. Tinatuissakin liitoksissa kosteus hiipii salakavalasti johdon kuoren alta siihen asti, kun kupari alkaa ja syö narut poikki aikaa myöden. Hyvä kohde rasvalle on perävaunupistoke.