https://yliteippaus.fi/

Jarrulevyistä ja paloista, niiden vaihdoista ja asennuksista.

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Monelle varmaan läpihuutojuttu, mutta voisin melkein sanoa että itse ihan ensimmäistä kertaa pappia kyydis, jollen 90-luvulla olis jotain tehny  :p

Elikäs, tarkoitus on vaihtaa kesäautoon jarrulevyt ja palat. Ajattelin tehdä tuon itse, kun aikaa on ja hommaa on mainostettu kohtuu helpoksi.

Olisiko antaa jotain vinkkejä miten hommaa lähetytään, tapahtuman tekninen toteutus lienee selvä, kiitos lukuisten internetin "PowerPoint" esitysten (myös merkki ja mallikohtaisista sellaisista), mutta jos jotain vinkkejä miten homma hoituisi ilman mokia otan vastaan, niin kuin varmaan joku muukin?

Rumpujarrut on mulle tutumpi ympäristö, noiden kanssa aikanani pelannut enemmänkin  :eek:

Vai onko tää niin läpihuutojuttu jottei mitään??
 
Selvitä mitä pultteja, mutereita ja erikoishylsytarpeita autossasi on. En tuosta porsaksesta itse osaa varmana sanoa, mutta perusperiaate kuitenkin on, että jarrusatula irti, palat sitten. Levyjen vaihtoa varten voi olla tarpeen sitten raottaa satulan kannaketta että levyn saa ujutettua pois.

Palasarjoissa tulee yleensä palat, mahdolliset kitinänvaimennusjutut ("tiivistävät" palan metallin ja metallin väliin -> ei heilu/kitise) sekä uusia ruuveja satulan kannattimiin.

Vanhemmuuttaan pultteja voi olla jumissa, siellä jarruissa kun on jotain lämpöä sekä tietty ruostetta. Sopiva annostelukippo CRC:lle/WD40:lle/vast on hyvä olla olemassa. Tietty reipasta reissumieltä ja sopivia lyönti/vääntötyökaluja. Viimeisin muttei vähäisin on sitten tarve saada jarrumäntä takaisin satulaan, jotta uudet paksummat palat saa uuden jarrulevyn ympärille sopimaan. Tuossa kannattaa konsultoida jotain merkki/mallikohtaista ohjetta.

Periaatteessa siis pala kakkua, käytännössä kuitenkin monessa paikkaa voi tulla tenkkapoo. Esim Touranin takajarrut jäi vaihtamatta kun levy ei mahtunut tulemaan pois satulan kannattimen takaa, jonka kiinnikkeet puolestaan oli navan takana kivasti jemmassa. Emännän veljen pökötissä taas takalevyt oli senverta hitsanneet kiinni että minun työkaluista loppui jerkku... paja kutsui.

Kasaamisvaiheessa soveltuviin paikkoihin jarruvaseliinin/kupartahnan laittaminen helpottanee tulevia remontteja, joten se on varsin suositeltavaa.
 
Pelikaani on aina apuna porsaan hoidossa.. Sieltä bongasin tämän..

LINKKI

Ei tarvittais erikoisempia työkaluja, ja vaihto olis suhteellisen simppelii, ei tarvita kuin pimppi ja pipp..

Mutta olet varmasti oikeassa, jumittuneet "osat" lienee se suurin ongelma.. Jos näin on päässyt käymään, mutta niitä ei yrittämättä tiedä.
 
Ekat paikat mitkä voi olla jumissa:
There are two small locator screws that hold the brake disc in place.

Nuo voi olla jumissa, tai sitten ei. Rengas pois, niin sittenhän voit kokeilla kuinka nuo irtoaa. Jos eivät inahdakkaan -> huoltoon. Käsijarrua muuten ei kannattane käyttää kun takalevyjä uusii, jos siellä tosiaan on rumputyyppinen käsijarrumekanismi sisällä.

Satula itsessään näyttäisi lähtevän siististi levyn ympäriltä pois ilman ylimääräisiä heebeleitä. Nuihin satulan kiinnikkeisiin saa todennäköisesti hyvin voimaa annosteltua, mutta pieni CRC kylvetys ei välttämäti niillekkään haitaksi ole. Palvanvaihto ennen levyn irroitusta näytti "palalta kakkua" kunhan sopiva lyöntituurna vaan löytyy.

Mutta tuo on hyvä sivusto minkä linkkasit. Ajatus käteen, läppäri kaveriksi vaihtohommiin ja tekee ajan (parin kaljan?) kanssa...
 
ConD sanoi:
Satula itsessään näyttäisi lähtevän siististi levyn ympäriltä pois ilman ylimääräisiä heebeleitä. Nuihin satulan kiinnikkeisiin saa todennäköisesti hyvin voimaa annosteltua, mutta pieni CRC kylvetys ei välttämäti niillekkään haitaksi ole. Palvanvaihto ennen levyn irroitusta näytti "palalta kakkua" kunhan sopiva lyöntituurna vaan löytyy.

Mutta tuo on hyvä sivusto minkä linkkasit. Ajatus käteen, läppäri kaveriksi vaihtohommiin ja tekee ajan (parin kaljan?) kanssa...

Paljastan alkeellisuuteni: Palat lienee helpointa irroittaa ennen kuin koko satula on "kädessä"? Ja uudet palat kiinni vasta kun satula on kiinni?

Sivusto on suorastaan loistava, kun autona on Porsche, en ole sivuston BMW /tms osioihin perehtynyt, mutta näyttää olevan hyvin kattavasti kaikenlaista..
 
Skula sanoi:
Paljastan alkeellisuuteni: Palat lienee helpointa irroittaa ennen kuin koko satula on "kädessä"? Ja uudet palat kiinni vasta kun satula on kiinni?
Näin tekisin 2min lukemisen jälkeen itse. Tuo kiinnitystapin irroittaminen satulan irroituksen jälkeen voi olla hankala suorittaa. Lue kuitenkin vielä ajatuksella läpi.
 
ConD sanoi:
Näin tekisin 2min lukemisen jälkeen itse. Tuo kiinnitystapin irroittaminen satulan irroituksen jälkeen voi olla hankala suorittaa. Lue kuitenkin vielä ajatuksella läpi.

Näihän se on, itsekin luin tuon uudestaan lävitse ajatuksella, samoin kuin tuon LINKKI, jossa näytetään palojen vaihto..

Näin ollen vahvistui mieleni, ja tosiaan, ehkäpä jopa parin oluen seurana tuon otan työn alle..

Kunhan ensin tilaan osat..

Näissäkään ei voi taas käsittää tätä hintapolitiikkaa.. Sama setti (koko setti eteen ja taakse) UK:sta alle 500e, täällä korjaamot vetää 100 euroa välistä.. Plus asennus, 100e...

Kyl mä säästän tuon 200e mielellään jos, vain asennuksessa ei tule ongelmia..
 
Jarrujen rassailu on ihan mukavaa puuhaa, rohkeasti vain.

Pari mieleentullutta juttua:
There are two small locator screws that hold the brake disc in place

Näihin on iskumeisseli aivan lyömätön työkalu. Jos kuitenkin nylppäät ruuviinkannat, niin sitten pora.

Napa ruosteesta, hiekasta yms. puhtaaksi ennen uuden levyn asennusta.

Kumiosiin vain kumille sopivaa rasvaa, ei muita. Satunnaiset vaseliinit todennäköisesti vahingoittavat kumiosia.
 
kun vaihtaa uudet levyt ja palat, niin pitää saada mäntä liikkumaan sisälle, jotta uudet palat mahtuvat paikalleen.
en tiedä miten possussa menee, mutta esim. golf VII männän saa pyöritettyä sisään kulmahiomakoneen avaimella.
 
Jos ymmärsin kuvat ja tekstin oikein, näissä mäntää painetaan varvaisesti puukapulalla tms..

Kuva tuosta löytyy tuosta toisesta linkistäni..
 
Skula sanoi:
Jos ymmärsin kuvat ja tekstin oikein, näissä mäntää painetaan varvaisesti puukapulalla tms..

Kuva tuosta löytyy tuosta toisesta linkistäni..

niinpä näkyy olevan, nyt kun ehtii nuo ohjeet lukemaan. :rolleyes:
tuossa hommasa pääsee hyville tuntipalkoille, kun tekee itse.
 
Pannas tänne, niin ei tarvi uutta aloittaa.

Jarrulevyjen vaihdossa, tarviiko muuta miettiä mitoista, kuin halkaisija, keskireiän halkaisija, pulttijako, offset, ja levyn paksuus?

Ei tule itselleni mieleen muuta. Tilaan SBS levyt orkkiksien tilalle (koska Veholla 160€ kpl etulevy). Mitat täsmää ja speksit muutoin vaikuttaa samalta. Näiden hinta n. 65€ kpl.
 
Kyllä siellä on levyn asento navan suhteen myös mikä pitää huomioida. Eli kyllä levyjen täytyy täysin auton merkin/mallin suhteen olla sopiva. Yleensä jopa saman automallin eri jarruvarianteissa (vaikkapa VAG-leirissä) voi olla täysinkin erilaisia jarrulevyjä niin edessä kuin takana ja mittaerot voi olla tosiaan pahimmillaan sellaisia että ne pitää tarkastaa moneen kertaan, että tulee varmasti oikeat.

Eli... suosittelisin hankkimaan tarvikkeet sellaisesta paikasta, että voit varmistua yhdessä myyjän kanssa että osat on 100% varmasti sopivat autoosi.
 
Ulkomaisissa nettikaupoissa löytyy (ainakin Mister Autolla) kunkin levyn OEM -vastaavuudet tuotteen teknisistä tiedoista. Jos nämä on tiedossa, pitäisi hankimnan osua kohdilleen.

Saksantuonneissa löytyy saksalaisesta rekisteriotteesta nk. Schlüssel codet, joilla hankinta osuu kohdilleen varmasti.
 
Eikös tuohon rahaan löyty suomesta ihan perus varaosaliikkeistä tarvike levyjä?
Paikallinen Fixus varmasti antaa useamman vaihtoehdon mitä ostaa. Eikä tartte murehtia, että väärät.
 
ConD sanoi:
Kyllä siellä on levyn asento navan suhteen myös mikä pitää huomioida.
Asento navan suhteen? Jos et tarkoita offsettia, niin en ymmärrä mitä tarkoitat. Offset kertoo mielestäni juuri asennon navan suhteen.

Suomesta tämänkin toki hankin, mutta ensin tuli väärä levy (halkaisija ei ollut oikea) vaikka piti sopia tiedot yhteen. Sitten katsottiinkin tarkemmin, mutta jostain syystä Mersun varaosanumero ei täysin täsmännyt, mutta speksit on samat kuin orkkislevyllä. A246421271207 on alkuperäinen varaosanumero, mutta sbs levylle tuli muutoin sama ilman tuota 07 loppua. Katsotaan millaiset levyt nyt tulee, mutta jos offset, halkaisija, paksuudet kohillaan, niin enää jää ero materiaaleissa jne jäljelle.
 
Varmaan tarkoittaa sitä että vaikka levy on fyysisiltä mitoiltaan sama niin levyn kiinnityspultin, sen pienen torx pultin, sijainti suhteessa pyörän pultin reikään voi vaihdella. Tämän takia esim. 256mm levy joka sopii polo 6r malliin ei sovi uusimpaan poloon jossa myöskin 256mm levy edessä.
 
Miten noin yleisessä tasolla, mutta joitain esimerkkejä on jossa tarvikkeet ei toimi.

Volvo S40/V50 siitä esimerkki jossa tarvikelevyt toimii hetken mutta jokin syy - ei ole selvinnyt - on kun tarvikkeiden kanssa alkaa jarrujen värinä/tärinä muutaman tuhannen km:n päästä. Volvon omilla mennään sitten 300tkm ongelitta.
 
rosso sanoi:
Varmaan tarkoittaa sitä että vaikka levy on fyysisiltä mitoiltaan sama niin levyn kiinnityspultin, sen pienen torx pultin, sijainti suhteessa pyörän pultin reikään voi vaihdella. Tämän takia esim. 256mm levy joka sopii polo 6r malliin ei sovi uusimpaan poloon jossa myöskin 256mm levy edessä.
Joo lähtökohtana toki katsoin että levyt on ns tarkoitettu autoon sopiviksi. Noihinkaan ei vain näköjään ole tosiaan täysin luottamista, koska ensimmäiset levyt tuli väärät. Lähinnä mietin, että jos etukäteen katsoo kaikkien tärkeiden mittojen olevan samat kuin oem, niin tällöin hudin mahdollisuus pitäisi olla pienempi. Yksi tärkeimmistä in nimenomaan tuo offset, koska muut arvot (keskireiän halkaisija, levyn halkaisija ja paksuudet) on yleensä hyvin ilmoitettukin, mutta tuon offsetin joutuu monesti itse varmistamaan. Ja se kannattaa nimenomaan tarkistaa levyn sisäpinnan pulttien kiinnityksen kohdasta itse levyn paksuuden puoliväliin, koska materiaalin paksuudet vaikuttaa.
Jos offset poikkeaa, niin silloin voin kuvitella tulevan juuri esim tärinöitä jne.

Esim. tässä tilaamassani SBS levyssä offset on 29,5mm.
 

Liitteet

  • thumb.jpeg
    thumb.jpeg
    33,1 KB · Katsottu: 122
rosso sanoi:
Varmaan tarkoittaa sitä että vaikka levy on fyysisiltä mitoiltaan sama niin levyn kiinnityspultin, sen pienen torx pultin, sijainti suhteessa pyörän pultin reikään voi vaihdella. Tämän takia esim. 256mm levy joka sopii polo 6r malliin ei sovi uusimpaan poloon jossa myöskin 256mm levy edessä.
Ja sillä torxilla taas ei ole muuta käyttöä kuin estää levyä kolisemasta asennuksen ja renkaanvaihdon aikana. Levythän pysyy varsinaisesti paikallaan renkaan pulteilla ja keskittyvät 4-5 reiän myötä varmasti oikein.


Tärkeää on huomata, että liukutapit kannattaa vetää irti, nuljauttaa kumit pois, hioa teräsharjalla puhtaaksi, pestä tappien kolot brake cleanilla ja kasata takaisin uusilla rasvoilla. Jos liukutapit takeltelevat, niin ne uudet levyt ja palat ovat puolen vuoden päästä kuluneet epätasaisesti ja pahimmillaan vaihtokunnossa.


Nimim. just tein vaimolle takajarrut: toisella puolella kummatkin ja toisella puolella toinen liukutappi ihan jumissa ja autossa olleissa paloissa oli ihan mukavasti pintaa, mutta levy kulunut uralle toiselta puolelta. Eli oli tehty "halpa" jarruremontti: vaihdettu palat (ja ehkä myös levyt, ei ne ihan ohuet olleet, joskin selvästi kuluneet), mutta ne tärkeimmät, eli liukupinnat ja liukutapit jätetty puhdistamatta ja siistimättä. Asennuspellitkin kannattaa uusia palojen ja levyjen myötä. Mäntiä kannattaa kans jumpata pohjaan ja ulos muutaman kerran, niin mujut lähtee kiertoon ja poistuvat tuurilla jarrunesteitä vaihtaessa.


Jarrutyöt ovat suhteellisen edullisia teettää korjaamossa, mutta eniten säästää siinä, kun itse tekee huolella. Vaihtoehtona olis istua asentajan vieressä vahtimassa, että missään tylsässä huolellisuusseikassa ei oiota heti, kun olet laittanut muutaman satasen kiinni levyihin ja paloihin.
 
Pojan bemariin laitettiin tänään uudet käsijarrukengät. Samalla tuli jonkinlainen jarruhuolto takapään varsinaisiin jarruihinkin.

Bemareissa näyttää jarruosat olevan melkoisia sekasikiöitä osien suhteen. Jarrupalat on ne pienemmät, mitkä kuvastot ja tilauslistat antavat käsikirjojen mukaan. Mutta käsijarrukengät on taas ne suuremmat. Kiitos paikallisen varaosaliikkeen, johtaja tilasi eilen aamulla puhelun perusteella molempia hyllyyn ja ne isommat on taas tuolla rummun sisäpuolella.

Säätää piti kahteen kahteen kertaan. Eka kerran jälkeen hiukan ajoa ja käkkärin vetelyä, että kengät sijoittuvat kunnolla vanhojen levyjen sisälle. Sitten uudelleen takapäätä ylös ja renkaat pois. Rengaspultin reiästä meisselissä kitkuttaen säätyy e91:n käsijarrut.

Jospa se tuolla kokelas pääsee loppusotaan Ivaloon. Sen jälkeen yhdet lomat ja vielä toinen reissu bemarilla pohjoiseen tämän hetken suunnitelmilla.
 
yason sanoi:
Jarrutyöt ovat suhteellisen edullisia teettää korjaamossa, mutta eniten säästää siinä, kun itse tekee huolella. Vaihtoehtona olis istua asentajan vieressä vahtimassa, että missään tylsässä huolellisuusseikassa ei oiota heti, kun olet laittanut muutaman satasen kiinni levyihin ja paloihin.

Jarrutyöt on vielä silleen mukavia itsekin nykertää, kovin kummoista tietämystä tartte ja jo varsin pienellä vaivalla saa pidettyä paikat kunnossa. Itsellekin on tässä vuosikymmenten aikana tullut eteen jos sun jonkinlaista ratkaisua erimerkkisten ja vuosimallin autojen kanssa ja nyt tietty uusimpana myös nuo sähkökäkälliset jotka ei mitään ydinfysiikkaa ole loppupelissä nekään :)