https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Japsien hybridien hyljeksintä

J

jf

Vieras
Osui tuossa hassu juttu silmiin:
Progressive buyers

Hybrids are a natural for Subaru because many of its all-wheel-drive cars and crossovers are bought by outdoorsy, environmentally-focused "active" consumers who hike, kayak, spelunk, and rock-climb.

In fact, according to statistics from several years ago, Subaru owners are more likely to vote for progressive causes than those of almost any other brand.

But Subaru is small, and stubborn, so it's taken them more than a decade of design, engineering, and testing before introducing their own hybrid.

Contrary to expectations, it's not based on the Toyota Hybrid Synergy Drive system used in about 5 million hybrids globally--even though Toyota owns a significant minority share in Subaru.

Eli siis asiakkaat olisivat pro-hybrid, mutta ei kiinnosta? Eurooppaan nyt ainakaan ei kannata tuoda edes sitä mitä on tarjolla. Toyo vetää kanssa samalla linjalla eli perheautohybridejä ei turhaan vaivauduta tänne laivaamaan vaan reippaasti tarjotaan dieselkuraa hyvän toimivan hybridi tekniikan sijaan. Luulisi noilla dieselin kehitys kustannuksilla pystyvän tekemään kohtuu paljon Atkinson/Skyactiv-tekniikan saralla. Mitsu ainoa poikkeus porukassa, mutta heillä taas outlanderissa kehitys ei ulottunut sinne bensa moottoriin asti...
 
jf sanoi:
reippaasti tarjotaan dieselkuraa hyvän toimivan hybridi tekniikan sijaan.

Viittaatko tässä Toyotan dieseleihin vai dieseleihin yleisesti? Minulle nämä hybridit eivät ole ainakaan taloudellisesti toimivia ratkaisuja. Ajan pääosin pitkää matkaa moottoritienopeuksilla (Jkl-Hki-Tre -akseli) ja olen pari Helsingin reissua tehnyt ihan mielenkiinnon takia appiukon Priusilla. Käytännössä tuossa käyttöympäristössä hybridin kulutus ei juuri eroa saman tehoisesta bensa-autosta.
 
Tuttu kironnu Priuksen kulutusta. Semmosta 7litraa satkulla vieny.
Meidän 307 pösöllä pääsee samaan kulutuslukemaan ihan normiajolla ilman mitään rakettiteknologiaa.
Kai priuskin kaupungissa menee sit pienellä mutta ei toi teknologia vielä ole valmista että siitä olis suurempaa hyötyä.
 
LuppaKorva sanoi:
Tuttu kironnu Priuksen kulutusta. Semmosta 7litraa satkulla vieny.
Meidän 307 pösöllä pääsee samaan kulutuslukemaan ihan normiajolla ilman mitään rakettiteknologiaa.
Kai priuskin kaupungissa menee sit pienellä mutta ei toi teknologia vielä ole valmista että siitä olis suurempaa hyötyä.

Olen omistanut kaksi Priusta ja seitsemän litran kulutukseen en ole päässyt mitenkään. II-koppaisella ajettiin 30 tkm ja koko matkan keskikulutus oli 5,4 litraa. Uudemmalla III-koppaisella kertyi 22 tkm ja kulutus 5,1 litraa.

Kulutukset on tankkaamalla mitattuja.

Kesäkelillä normaalilla maanteilllä pääsi ilman pinnistelyjä johonkin 4,5 litran lukemiin eli oltiin hyvin lähellä vastaavan kokoluokan dieseleitä.
 
MMV sanoi:
dieseleihin yleisesti? Minulle nämä hybridit eivät ole ainakaan taloudellisesti toimivia ratkaisuja. Ajan pääosin pitkää matkaa moottoritienopeuksilla (Jkl-Hki-Tre -akseli) ja olen pari Helsingin reissua tehnyt ihan mielenkiinnon takia appiukon Priusilla. Käytännössä tuossa käyttöympäristössä hybridin kulutus ei juuri eroa saman tehoisesta bensa-autosta.
Dieseleihin yleisesti. Mitä on tullut ajettua, niin varsinkin japseilla nuo nakut eivät ole kovin kummoisia ja erot bensaversioihin löytyvät lähinnä paperilla. Sitten taas hybridit omilla ajoilla ovat tarjonneet alemman tai saman kulutuksen kuin dieselversiot (LC vs. RX), mutta merkittävästi miellyttävämmässä muodossa. Toisaalta LC:tä edeltänyt A6 diesel oli kyllä varsinainen riman alitus kaikin puolin kulutuksen kuin huoltovälienkin suhteen. Nykyinen "pikkuisen" painavampi ja huomattavasti aerodynaamisen möhkö ei vie kuin litran enempi kuin tuo taloudellisuuden helmi.

Mikäli Priuksen kulutus on samalla tasolla kuin perusbensa autossa, niin kyllä siinä on silloin pahasti jotain vialla. Meidän Prius käy noin 170km:n päässä kääntymässä säännöllisesti ja matkasta puolet motaria. Meillä ajetaan päiväsakkorajalla, silti kulutus on ~5L/100km. Viimeksi taisi olla 5,2 l/100km kesärajoituksilla ajettu reissu.
 
jf sanoi:
Osui tuossa hassu juttu silmiin:
Eli siis asiakkaat olisivat pro-hybrid, mutta ei kiinnosta? Eurooppaan nyt ainakaan ei kannata tuoda edes sitä mitä on tarjolla. Toyo vetää kanssa samalla linjalla eli perheautohybridejä ei turhaan vaivauduta tänne laivaamaan vaan reippaasti tarjotaan dieselkuraa hyvän toimivan hybridi tekniikan sijaan. Luulisi noilla dieselin kehitys kustannuksilla pystyvän tekemään kohtuu paljon Atkinson/Skyactiv-tekniikan saralla. Mitsu ainoa poikkeus porukassa, mutta heillä taas outlanderissa kehitys ei ulottunut sinne bensa moottoriin asti...

Tämä onkin jännä juttu. Juuri vastikään luin Subarunkin nimenomaan kehittelevän Atkinson-versiota bensakoneestaan hybridiä varten.

Tuo on toisaalta myös erikoista, että miksi Subaru profiloituu niin vahvasti jenkeissä Outdoor henkisten ostajien autoksi. Suomessa näin ei tunnu olevan. Liekö muualla euroopassa? Vaikka itse sovinkin kategoriaan, niin tuntuu että muuten Subarut jakautuu ikäihmisten ja "rallinuorison" välille.

Ehdittomasti Toyotan hybriditekniikan tyylinen nelikkoSubaru ois kiinnostava vaihtoehto. Siksi näitä viimeisiä konsepteja on tullut seurattua "sillä silmällä".

 
tuRboman sanoi:
Tuo on toisaalta myös erikoista, että miksi Subaru profiloituu niin vahvasti jenkeissä Outdoor henkisten ostajien autoksi. Suomessa näin ei tunnu olevan. Liekö muualla euroopassa? Vaikka itse sovinkin kategoriaan, niin tuntuu että muuten Subarut jakautuu ikäihmisten ja "rallinuorison" välille.

Ehdittomasti Toyotan hybriditekniikan tyylinen nelikkoSubaru ois kiinnostava vaihtoehto. Siksi näitä viimeisiä konsepteja on tullut seurattua "sillä silmällä".
Meillä ei ole subbea, mutta XV:n hybridiä odoteltiin, turhaan. Outback vaikkapa Harrierin tekniikalla eli meikäläisittäin IS:n kone + sähköä eteen ja taakse olisi erittäin sopiva.
 
Uusimmassa Moottori-lehdessä oli juttu autojen ekologisuudesta ja siinä viitattiin Hybridi Auriksen kohdalla myös tähän kyseiseen aiheeseen. Auris kulutti moottoritiepainotteisessa ajossa reilusti yli kuusi litraa, joka vastaa hyvinkin vastaavan tavallisen bensa-auton kulutusta. Hybridi toimii hyvin kaupungissa, mutta maantieajossa tämä hyöty käytännössä hukataan. Mikäli ajo on nykivää ja kaupunkivoittoista, on hybridi toimiva laite. Matka-ajossa en näe mitään järkeä hybridissä.

Kävin juuri testaamassa ihan mielenkiinnosta (kun appiukon Prius seisoo meidän pihassa), minkä verran tuo kuluttaa moottoritiellä. Nopeus GPS:n mukaan n. 120 km/h ja kulutus vaelteli välillä 6-7,5 l/100km. Eli auto on tämä edelliskoppainen Prius, mittarissa noin 50 tkm.
 

Liitteet

  • WP_000700.jpg
    WP_000700.jpg
    135,9 KB · Katsottu: 166
Jotenkin arvelinkin, että tässä ei keskustella nykyisestä poistumassa olevasta mallista...
 
MMV sanoi:
Uusimmassa Moottori-lehdessä oli juttu autojen ekologisuudesta ja siinä viitattiin Hybridi Auriksen kohdalla myös tähän kyseiseen aiheeseen. Auris kulutti moottoritiepainotteisessa ajossa reilusti yli kuusi litraa, joka vastaa hyvinkin vastaavan tavallisen bensa-auton kulutusta. Hybridi toimii hyvin kaupungissa, mutta maantieajossa tämä hyöty käytännössä hukataan. Mikäli ajo on nykivää ja kaupunkivoittoista, on hybridi toimiva laite. Matka-ajossa en näe mitään järkeä hybridissä.

Kävin juuri testaamassa ihan mielenkiinnosta (kun appiukon Prius seisoo meidän pihassa), minkä verran tuo kuluttaa moottoritiellä. Nopeus GPS:n mukaan n. 120 km/h ja kulutus vaelteli välillä 6-7,5 l/100km. Eli auto on tämä edelliskoppainen Prius, mittarissa noin 50 tkm.
Tuota Priusta iältään vastaava on suurinpiirtein tuo meidän Golffi, vie moottoritiellä n. 8 l/100 km, eli kyllä tuo Prius on aikanaan vastaavia bensa-autoja taloudellisempi ollut. Taitaa vieläkin olla TM:n bensa-autoista taloudellisin kestotestiauto tuo II Prius?

Edit: Jee, ja samalla palstan 200 viesti, töttöröö!  ;D
 
Hybridiasia on jännä juttu... Lisähintaa tekniikka tuo selvästi, oli sitten keulalla saksalainen tai eurooppalainen merkki. Mitä sillä lisähinnalla sitten saa? Mitä sillä sitten mahdollisesti menettää?

Moni asia on varmasti niitä kuuluisia mielipidekysymyksiä. Minussa esimerkiksi Auris Hybrid ei herätä juurikaan omistamisen haluja. Auto varmasti on hyvä ja varmatoiminen, mutta se "jokin" kipinä silti puuttuu että innostuisin moisen hankkimisesta.

Tekniikasta sitten... Toyotalla tekniikka on varmasti hierottua. Päästöt ovat pienet, alle 90g. Kulutuskin standardin mukaan pienet. Suoritusarvot kuitenkin ovat 1.6 valvematic-koneen kanssa samaa tasoa, joten mitenkään erityisen kulkevaiseksi peliksi tuota ei voi kutsua. Olkoonkin että toisenmerkkisten uudet pikku bensaturbot kulkevat 0-100 ripeämmin ja maksavat vähemmän.

Itse kävin tuota euro/mehikaanohybridiä kokeilemassa Jetta Hybridin muodossa. Samoin VW:ltä on tulossa Golf GTE tässä kohtapuoliin. Rupeaako ne yleistymään priuksen ja Toyota-hybridien tapaan? Veikkaan että ei... Hybridi mennee vielä toistaiseksi aika kovasti tuo ekoleima otsassa eteenpäin. Hinta peruskäyttäjälle kuitenkin on merkittävä tekijä. 30ke hybridifarkusta vs. 22ke normaalista automaatista. Yariksessa hintaero on hieman pienempi...

Eli ei näistä oikein mummeleiden autoja tule. Papparaisetkin vähän karsastavat. Ostajakuntaa näkisin olevan hyvin toimeentulevat, mutta ekoasioita ajattelevat henkilöt jotka hakevat autoltaan luotettavuutta. Ehkä se tietynlaista "nautintoa" autoilusta hakeva ei nykyisin Suomessa saatavilla oleviin Japanilaisiin hybrideihin heti innostu. Mikähän olisi tilanne jos Toyota toisi esimerkiksi GT86:een hybriditekniikkaa? Voisi olla kiinnostava paketti. Samoin esim Civic sportti tai Impreza. Näillä saisi varmasti "automiehetkin" innostumaan.

Iseäni tekniikka kiinnostaisi, mutta nykyisellään tarjolla oleva mielikuva/ajokokemus japanilaisista ei oikein innosta harkitsemaan vakavasti. Katseet euromerkkien turbokoneisiin tuottavat paremman ajokokemus-, suorituskyky- ja hintalaatusuhteen omasta mielestäni.
 
ConD sanoi:
Rupeaako ne yleistymään priuksen ja Toyota-hybridien tapaan? Veikkaan että ei... Hybridi mennee vielä toistaiseksi aika kovasti tuo ekoleima otsassa eteenpäin. Hinta peruskäyttäjälle kuitenkin on merkittävä tekijä.
Toisaalta bemarin nokkamies totesi, että heiltä tulee Pluginit joka malliin. Tämähän on se helpoin tapa nykytekniikalla täyttää EU:n tulevat päästörajat. Testisykli päästään rajoihin ja sen ulkopuolella bensa/diesel pata tarjoaa riittävän potkun motarille. Jossainhan oli jo kaavailtu päästötöntä keskustaa (tämä kyllä oikeasti olisi hieno asia).

Edit: X5 edrive
http://www.caranddriver.com/news/bmw-concept-x5-edrive-photos-and-info-news
 
Tuo olisikin hyvä suuntaus.
Teoriassahan oma BMT-Jettakin on oikein mikro-mikro-hybridi kun tuo lataa itseään jarrutettaessa ja sammuttaa sitten valoihin auton ja kytkee laturia irti kun oikein voimaa tahdotaan ulos kiihdytettäessä. Aika marginaalista tosin.

Tuon mainitsemani GTE-Golfin päästöt ja kulutusarvot on saatu hybriditekniikan osalta aivan mitättömiksi, että kohta ollaan siinä tilanteessa että mittausstandardien on pakko muuttua ja sen myötä varmasti myös muuttuu hybridien asema suhteessa perusautoihin. Ja mahdollisesti sitten niitä suosivaan suuntaankin.

Mutta koskas sitten saadaan se rattimiehiä ja -naisia kiinnostava hybridi järkihintaan kauppaan? Sitä vielä saa odotella hetken, sillä nuo Jettat, GTE:t, X5:t ym. ovat suhteessa kalliita jos vertaa millä rahaa saa vastaavan suorituskyvyn ilman sähköheebeleitä.
Peruskulkijalle nämä Priukset, Yarikset ja Aurikset tarjoavat vaihtoehdon - jos vaan pätäkkää löytyy niiden hankintaan.
 
ConD sanoi:
Mutta koskas sitten saadaan se rattimiehiä ja -naisia kiinnostava hybridi järkihintaan kauppaan? Sitä vielä saa odotella hetken, sillä nuo Jettat, GTE:t, X5:t ym. ovat suhteessa kalliita jos vertaa millä rahaa saa vastaavan suorituskyvyn ilman sähköheebeleitä.
Peruskulkijalle nämä Priukset, Yarikset ja Aurikset tarjoavat vaihtoehdon - jos vaan pätäkkää löytyy niiden hankintaan.
Tämähän on vain tehtaiden hinnoittelukysymys. Ei se akku enää 50+ maksavassa autossa meinaa mitään, vaan autotehtaat haluavat vain ulosmitata asiakkaiden ecoilun. Auris vs. Prius jakavat kuitenkin sen "kalliin" tekniikan, mutta hinnasta ei ihan heti uskoisi. Tarvitaan joku uusi merkki tekemään muutosta, kuten Tesla. Hehän ovat tehneet eco-autosta myös ego-auton...
 
Mielikuviahan ne tosiaan on. Tesla on oikealla tiellä, mutta epäilen hieman heidän maailmanvalloitustaan. Pösö koittaa vähän nelivedon osalta tuota hybridihommaa, samoin Volvo. Ei nämäkään ratkaisut oikein vielä suurta yleisöä tavoita.

Jokin neronleimaus on siis vielä tekemättä, jotta näistä aidosti "egoatuoja" saadaan.

Jos Jetta hybridin tekniikkaa katsoo, niin siellä on normiautoon verrattuna melko paljon eroavaisuuksia osissa pohjalevystä lähtien. Uudet modulaariset alustat tuovat tähän parannusta, sillä sähkö-Golf on ulospäin ja tavaratiloiltaan identtinen perusmallin kanssa. Samoin hybridi.

On vaan vähänä nuo isot autotehtailijat kellä on paukkuja pistää hybriditekniikan kehitykseen keihäänkärkenä rahaa. Toyota on pitkällä, VW ja Audi seuraavat. Mielellään näkisi myös muita varteenotettavia yrityksiä, sillä PSA, Volvo, ym ovat vähän hissusti edenneet. Lexus mennä porskuttaa omassa luxusluokassaan, sieltä tehtaat voi poimia kehitysrahojaan aikansa, mutta massoille ei kalliilla hybrideillä ole asiaa.
 
ConD sanoi:
Jokin neronleimaus on siis vielä tekemättä, jotta näistä aidosti "egoatuoja" saadaan.
Hiljaisuus on se juttu. Ainakin meillä se on se jokin. Tämähän ei vanhoille kävyille tietysti sovi, kun auton & mopon mittarina toimii siitä lähtevä melu. Uskon, että se läpilyönti vaatii juuri noita päästöttömiä tai äänettömiä keskustoja (tai rankkoja rangaistusmaksuja polttoainekäyttöisyydelle).
 
Jees! Ford tarjoaa uuteen Mondeoon hybridin ja hyvällä tuurilla saamme eurooppaan myös jenkeissä myytävän ladattavan version aiheesta. Vihdoinkin näitä alkaa tulemaan tarjolle kun toyo ei lupauksista huolimatta saa aikaiseksi mitään perheautosaralla... Sinänsä Fordia ei meille enää tule kun meillä on jo ollut ensimmäinen ja viimeinen voortti, mutta ehkä muutkin valmistajat pikku hiljaa heräilevät?  :)
 
jf sanoi:
Jees! Ford tarjoaa uuteen Mondeoon hybridin ja hyvällä tuurilla saamme eurooppaan myös jenkeissä myytävän ladattavan version aiheesta. Vihdoinkin näitä alkaa tulemaan tarjolle kun toyo ei lupauksista huolimatta saa aikaiseksi mitään perheautosaralla...

Mikäs Prius + on, jos ei 7 hlön perheauto? Kai farkku Auriksen voi laskea jonkinlaiseksi perheautoksi?

Vai Avensisko se ainoa oikea perheauto olisi? Sitä minäkin ihmettelen, missä hybridi-Avensis viipyy, mutta eikös Tojota väläytellyt koko Avensiksen lopettamista.  Jenkeissä ja Venäjällä myytävä hybridi Camry olisi myös kelpo peli Härmäänkin.

jf sanoi:
Sinänsä Fordia ei meille enää tule kun meillä on jo ollut ensimmäinen ja viimeinen voortti, mutta ehkä muutkin valmistajat pikku hiljaa heräilevät?  :)

Volkkarihan on luvannut jo tälle syksylle hybridi-Golfin. Volvo V60 plug inistä pitäiti tuleman halvempi versio ja onhan näitä muitakin. Mitsun Outlander PHEV on varsin hyvä perheautoksi.
 
Ja tulevaa Passatia saanee hybridinä myös tänne härmään. En tosin itselleni sellaista haluaisi...
 
Olisiko se että suurin osa Japsi-hybrideistä on ihan h*lvetin rumia kötystyksiä? Auris ja Yaris Hybridit on ekat ns. normaalin näköiset mallit.
 
Ribbe sanoi:
Olisiko se että suurin osa Japsi-hybrideistä on ihan h*lvetin rumia kötystyksiä? Auris ja Yaris Hybridit on ekat ns. normaalin näköiset mallit.

Mitäs muita "kötystyksiä" on tarjolla? Prius ja Prius +, mutta entäs muut? Honda on lopettanut Insightin, Civicin ja CR-Z:n.

Mitsu Outlander ja kaikki Lexuksen mallit ovat tarjolla, mutta eikös ne ole melkolailla tavallisen auton näköisiä?
 
Auris wagon hybridiä kävin kaverin kanssa testailemassa.
+ Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 5,1 l/100km.
+ Lähtee salakavalan äänettömästi liikennevaloista.
+ polttomoottori tulee mukaan täysin huomaamattomasti.
+ Tiedostavan kuskin ekofiilis.
+ Akuilla 8 v. takuu.
- Moottori todella nuhainen maantiellä, kaasu pohjassa moottori huutaa, mutta mitään ei tapahdu.
- Alusta vetelä, mutta silti pintakova.. kaikki tien nystyt kumahti läpi.
- Pienet tilat suhteessa samanhintaisiin verrokkeihin.. tässä tapauksessa ne olivat Golf variant ja Octavia combi.
- Ulkonäkö ei ainakaan omaan mieleen ja kabiini muovisen ja kolhon näköinen, niinkuin japanilaisissa liian usein on.
- Ko. auton hinta oli käteisalennuksineen 32000€.. siihen hintaan saa parempiakin autoja.
 
nokivasara sanoi:
+ Tiedostavan kuskin ekofiilis.

Mitä se kuski tiedostaa? Minulle kun on tullut sellainen kuva, että nämä ns. tiedostavat tai sellaisena itseään pitävät ovat oikeasti vain suvaitsemattomia. Hyvä sana on omittu muita syyllistävään ja hurmokselliseen käyttöön.
 
Penguin sanoi:
Mitä se kuski tiedostaa?
...
Ilmastonmuutoksen? :)
Teeskentelyä tai ei.. Joillekkin pieni kulutus on itseisarvo, oli syynä sitten maailman pelastaminen, tai rahan säästö tankatessa. Suvaitsevaisena sallin heille tämän.. itse pidän isommista moottoreista :)
 
Urlaub sanoi:
Mikäs Prius + on, jos ei 7 hlön perheauto? Kai farkku Auriksen voi laskea jonkinlaiseksi perheautoksi?
-Aurikseen ei sopinut minun taakseni istumaan, joten ei ole perheauto.
-Prius+:ssan lattia on nostettu toisella rivillä niin ylös, että ei siinä aikuinen pysty istumaan kun on polvet suussa.

Vai Avensisko se ainoa oikea perheauto olisi? Sitä minäkin ihmettelen, missä hybridi-Avensis viipyy, mutta eikös Tojota väläytellyt koko Avensiksen lopettamista.  Jenkeissä ja Venäjällä myytävä hybridi Camry olisi myös kelpo peli Härmäänkin.
Avenfarkku olisi mitoiltaan ihan siedettävä, mutta sitähän ei ole näillä näkymin tulossa. Camry farkkuna olisi oikein PÅP, mutta eipä sitä ole viime vuosina näkynyt.

Volkkarihan on luvannut jo tälle syksylle hybridi-Golfin. Volvo V60 plug inistä pitäiti tuleman halvempi versio ja onhan näitä muitakin. Mitsun Outlander PHEV on varsin hyvä perheautoksi.
Golpero farkkua ei tainnut olla näkyvissä vain se pikkumalli? V60 ainakin ensi näkemältä vaikutti niin pieneltä, että en edes ruvennut jakkaroita siihen tunkemaan. Outlander on vain hybridinä aika onneton, mutta katsotaan kunhan tuota kokemusta kertyy naapurista vähän pitemmältä ajalta sekä matkalta...