https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jakoremmi-ongelma senkun jatkuu Oulun ympäristössä

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Oulun autojen ja­ko­hih­na­mys­tee­ri ei ota selvitäkseen

1305827512716
 
Laaja tutkimus paljasti, että Oulun seudun outojen moottoririkkojen syy on asfaltissa käytetty oktomurske. Tienpinnasta irtovat hiukkaset hiovat autojen jakopäätä, ja pahimmillaan seurauksena on tuhansien eurojen remontti.
https://yle.fi/uutiset/74-20000198
 
^ Niinpä niin - pitihän tämä tiedostaa, ettei aiemmissa selvityksissä ollut tolkkua...

"On hyvin todennäköistä että vastuukysymyksiä tullaan käsittelemään myös oikeusasteissa. On puhuttu esimerkiksi ryhmäkanteiden nostamisesta.

Olennainen kysymys on myös se, onko Outokumpu tutkinut oktomurskepölyn hengitettävien hiukkasten terveysvaikutuksia. Sekin on mielenkiintoista, että laadun takeena olevasta oktomurskeen CE-merkinnästä vastaa tuotteen valmistaja Outokumpu itse.

Tutkijaryhmä toivoo tutkimustuloksen synnyttävän keskustelua siitä, mitä oktomurskeen käytölle tierakenteissa kannattaa tehdä.

Erikoistutkija Akseli Torppa GTK:sta toteaa tutkimuksen osoittavan myös, kuinka tärkeää mineraalipohjaisten kiertotalousmateriaalien tutkimus ennen niiden käyttöönottoa on niiden käyttösoveltuvuuden ja laadun arvioimiseksi sekä mahdollisten ympäristö- ja terveysvaikutusten ennakoimiseksi."
 
TM Raflaa myös ja vetää yhteen aika hyvin:
OKTOMURSKETTA EPÄILTIIN jo 2010-luvun alussa Oulun taudin aiheuttajaksi, mutta Aalto-yliopistolta tilatun tutkimuksen mukaan murske ei voinut olla syypää, koska vaurioituneiden jakopääkoteloiden sisällä oleva punaruskea pöly ei sisältänyt kromia.

Nyt uudessa tutkimuksessa selvisi, että pöly ei ole syy vaan seuraus. Erittäin kova ja terävä oktomurskepöly kuluttaa jakopään hammasrattaita nopeasti, ja irronnut metallipöly ruostuu heti ja kertyy jakopääkoteloon.

https://tekniikanmaailma.fi/syyllinen-varmistui-satoja-auton-moottoreita-hajottanut-mystinen-oulun-tauti-johtuu-asfaltin-oktomurskeesta-laajan-tutkimuksen-tulokset-yksiselitteisia/

Vähän tämän uuden tutkimuksen valossa huono alkaa jupiseen "nomuttakun Aalto sitä tai tätä...", jos aallon pointti meni ohi. :p
 
Mielenkiintoinen yksityiskohta - kulumiseen pystyi vaikuttamaan ajokäyttäytymisellä... "Moottoritien vasemmalla kaistalla oli huomattavasti enemmän pölyä kuin oikealla kaistalla ajaessa."
 
Outokummun vastauksen perusteella tästä tullaan tappelemaan varmaan vielä seuraavat 10 vuotta.
 
HS kirjoittaa myös asiallisesti aiheesta vetäen yhteen:
Jakopään toimintaa tutkijat mallinsivat testikaapilla, jossa hammaspyörät ja hammashihnat pyörivät samoin kuin moottorissa. Untinen suunnitteli koelaitteet. Mineralogit valmistivat testipölyt GTK Mintecin koetehtaassa Outokummussa.

Testikaappi kopioi moottoria yksinkertaisella tavalla, joka mahdollisti kulumisen mittaamisen tarkasti. Sitä paitsi testaaminen oikeilla autojen moottoreilla olisi tullut mahdottoman kalliiksi.

Kussakin testissä simulaattoria ajettiin noin sata tuntia. Testijaksolla pölyä lisättiin viisi kertaa. Hammasrattaat punnittiin ennen ja jälkeen testin. Painoero mittasi kulumista.

Yllätys oli moottorin osien kulumisen voimakkuus, joka oli 20–30 kertainen normaaliin verrattuna. Se on valtava ero. Tutkijoiden mukaan jo kaksinkertainen kulumisten nopeus tavalliseen verrattuna olisi ollut paljon.
Lähde:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009048743.html

kahe sanoi:
Oulussa ajelleiden autojen hinnat tai arvo romahti. Mistä löytyy paikannusdata käytetylle?  ;D
Traficomiltahan se löytyy :)

Vaihtaa jakopään ja kovaa ajoa taas...
 
Tiuhaan Lappiin ja takaisin Oulun ohi ajelleet autot ovat saaneet hionnan ;D Sähkiksissä ei liene juuri nivelten ym. lisäksi osioita, joita hiova pöly voisi turmella, vai miten?
 
Classic sanoi:
Tiuhaan Lappiin ja takaisin Oulun ohi ajelleet autot ovat saaneet hionnan ;D Sähkiksissä ei liene juuri nivelten ym. lisäksi osioita, joita hiova pöly voisi turmella, vai miten?
Kyllähän tuo pöly on vaikuttanut kaikkeen mihin se on päättynyt, nivelet, saranat, puhalllinmoottorit ja mitä vielä keuhkoille aiheuttaa. Hehän ovat itse tutkineet ja antaneet CE merkinnän:
Olennainen kysymys on myös se, onko Outokumpu tutkinut oktomurskepölyn hengitettävien hiukkasten terveysvaikutuksia. Sekin on mielenkiintoista, että laadun takeena olevasta oktomurskeen CE-merkinnästä vastaa tuotteen valmistaja Outokumpu itse.

Sanoisinko, että aika soppa tulee.
 
^ Ei CE-merkintä aina edellytä tarkastuslaitoksen tms. käyttöä...
 
Ei, mutta ovatko itse tutkineet riittävällä tasolla tuota hiukkaspuolta?
 
Classic sanoi:
"On hyvin todennäköistä että vastuukysymyksiä tullaan käsittelemään myös oikeusasteissa. On puhuttu esimerkiksi ryhmäkanteiden nostamisesta.

Puhua soppii, mutta Suomessa ryhmäkanteen voi nostaa vain kuluttajansuojaviranomainen. Eikä ole nostanut vielä yhtäkään kannetta. Ei nosta tästäkään.
 
Näitä jakohihnaremppoja on käsittääkseni tehty takuutyönäkin, saattaa siinä jollain automaahantuojalla tai tehtaallakin olla vaatimuksia.
 
ConD sanoi:
Ei, mutta ovatko itse tutkineet riittävällä tasolla tuota hiukkaspuolta?
;D
Sitä mitään ole tutkittu - Pena sen siinä keksi ihan viime metreillä, että kelkotaan kuonavuoret tieremppojen sekoitemateriaaliksi. Kuluttajien pahaksi onneksi valtio on niin teiden kuin myös suurin Outon omistaja ;D
 
Classic sanoi:
Sitä mitään ole tutkittu - Pena sen siinä keksi ihan viime metreillä, että kelkotaan kuonavuoret tieremppojen sekoitemateriaaliksi.

Ei kai siinä tierungossa mitään ongelmaa olisikaan, mutta päällyste rouhitaan nastapyörillä pölyksi ja oktot siinä mukana. Loppusijoitus jakopäähän ja keuhkoihin.
 
Classic sanoi:
Mielenkiintoinen yksityiskohta - kulumiseen pystyi vaikuttamaan ajokäyttäytymisellä... "Moottoritien vasemmalla kaistalla oli huomattavasti enemmän pölyä kuin oikealla kaistalla ajaessa."
Ongelmaa helpotetaan myös merkittävästi kieltämällä nastarenkaat ko. teillä.
Oktomurske on tiemateriaaliksi poikkeuksellisen kova materiaali, mutta se kuluu siitä huolimatta nastarenkaiden vaikutuksesta ja muodostaa pölyä, joka kuluttaa autoissa erityisesti jakohihnan hammaspyöriä.
 
Urlaub sanoi:
Ei kai siinä tierungossa mitään ongelmaa olisikaan, mutta päällyste rouhitaan nastapyörillä pölyksi ja oktot siinä mukana. Loppusijoitus jakopäähän ja keuhkoihin.

Kyllä se raskas liikennekin jauhaa teitä pölyksi, toki nastoillakin osuutensa mutta ei se pöly nastoista luopumalla kokonaan katoa.
 
Karvis sanoi:
Kyllä se raskas liikennekin jauhaa teitä pölyksi, toki nastoillakin osuutensa mutta ei se pöly nastoista luopumalla kokonaan katoa.

Silti joka keväiset urat passaa henkilöautojen raideleveydelle, ei raskaan kaluston mitoille.

Tottahan se on, että muukin liikenne kuluttaa päällystettä, mutta hyvin hyvin vähän. Ei Suomessakaan tiet kesärengaskaudella kulu juuri lainkaan. Ei ole pölyä eikä autot pien tahrimia.
 
Karvis sanoi:
Suolaakin on silloin paljon vähemmän.

Suola ei tahraa kuten piki vaan tekee kylkiin valkoisen härmän.

Saksassa kun ajaa talvella niin huomaa eron suomalaiseen pikeen. Saksassahan suolataan teitä oikein reilusti, mutta pikeä ei rouhita tiestä.

Suomessa vaan luullaan, että suola on se likaaja. Ei ole vaan se on tiestä irtoava piki ja kiviaines. Juuri se sama, joka tappaa Oulusa jakopäät.
 
Suola aiheuttaa voimakkaan kiviaineseroosion...

Kiertotalous näyttää tuovan täysmittakaavaisen asfaltoimtitestin perusteella mukanaan erinäisiä tutkimustarpeita.

"Toimitamme OKTO-rakennustuotteita Suomen lisäksi myös Ruotsiin ja Viroon. Suomessa tuotteita on käytetty muun muassa Oulun, Kemi-Tornion ja Rovaniemen päällysteiden runkoaineena sekä tie- ja katurakenteissa." Lisää aiheesta https://www.destia.fi/artikkeli/hiilijalanjalki-haltuun-okto-tuotteilla/
 
Classic sanoi:
Suola aiheuttaa voimakkaan kiviaineseroosion...

Vesi ainakin nopeuttaa eroosiota huomattavasti ja suolaaminen tunnetusti lisää veden määrää tiellä.

Enemmän olen huolissani ihmisistä, jotka ovat asuneet suurten liikenneväylien vieressä. Se oktomurske on levinnyt pölynä heidän hengitysilmaan.  Jakopäistä selviää rahalla, mutta terveys on kalliimpi.
 
Perustuuko tämä terveyshuoli nyt johonkin uutiseen vai pelkkää mutuilua? Ei sillä että kivipölyn hengittäminen terveellistä olisi, mutta kivipölyähän nousee joka tapauksessa kun nastat sitä tietä talven kuluttaa, mutta onko tämä oktomurske "normaalikiveä" vaarallisempaa?
 
Oktomurske on piipohjaista jolloin se on *korjaan, jolloin sen pölyn partikkelit* sakaramaista ja piikikästä. En osaa määritellä minkäkokoisesta partikkelista tuossa olisi kyse, mutta summahuntturalla heitettynä mitä pienempi partikkeli niin sitä vaarallisempi. Mitä pienempää niin sen:

- vaikeampaa suodattaa
- menee syvemmälle ihmisen hengityselimiin sisälle
- leijuu pidempään ilmassa
 

Liitteet

  • 22BFF4E9-87D0-479D-9AA8-E5AF10778AAF.jpeg
    22BFF4E9-87D0-479D-9AA8-E5AF10778AAF.jpeg
    59,7 KB · Katsottu: 70