https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jakoremmi-ongelma senkun jatkuu Oulun ympäristössä

Oliko tällä ongelmalla eroja eri autovalmistajien välillä, vai pelkästään jonkin tietyn valmistajan murhe? Siis jakoketjullisiinhan tällä ei ole vaikutusta tai ylipäätään öljykylpyisiin, koska pöly ei sinne pääse.
 
^
Meillä havaintoja tehty paljon myös muissa merkeissä, mutta kyllä niitä vikoja pääasiassa ilmenee edelleen näissä VW-konsernin autoissa. Toisaalta meillä myös 50 prosenttia kaikista töistä koskee niiden merkkien autoja, koska me olemme erikoistuneet niihin, sanoo Autokorjaamo Vepsäläisen toimitusjohtaja Juha Vepsäläinen.
 
JiiJii71 sanoi:
Oktomurske on piipohjaista jolloin se on *korjaan, jolloin sen pölyn partikkelit* sakaramaista ja piikikästä. En osaa määritellä minkäkokoisesta partikkelista tuossa olisi kyse, mutta summahuntturalla heitettynä mitä pienempi partikkeli niin sitä vaarallisempi. Mitä pienempää niin sen:

- vaikeampaa suodattaa
- menee syvemmälle ihmisen hengityselimiin sisälle
- leijuu pidempään ilmassa

OT. Asbesti on myös silikaattimineraali.
 
dere sanoi:
Perustuuko tämä terveyshuoli nyt johonkin uutiseen vai pelkkää mutuilua?...
On pelkkää mutua ja näemmä sopii hyvin ajankohtaiseen teemaan kieltää nastarenkaat. Toisaalta kaikki asfalttihommia tutkiskelleet tietävät, että suolan kanssa rapautettu kiviaines uusiokäytetään ja pölyämisongelma sen kuin pahenee. Jos joku on oikeasti kiinnostunut pienhiukkastilanteesta, niin suurimpana haittalähteenä puun pienpoltto kaipaa uutta ajattelua/tekniikkaa...
 
Onhan se hyvä, että tämäkin mysteeri selvisi. Vuosia laitettu korvista sisään-ulos ö-mappiin tai otettu vakavamminkin, joku juttu näitä jakopäitä silti syönyt. Ekana itsellänikin tuli hiukkaskoosta ja muodosta mieleen mahdolliset terveyshaitat ensimmäisenä, rautaa saa uusia, keuhkoja ei. Eiköhän sekin jollain lailla tutkita, vaan haitta on jo tapahtunut jos sellaista on ollakseen. Kiihdyttänee nastarengaskieltoa muuallekin kuin Helsingin Lönnrotinkadulla.
 
Aamun KL-uutinen käsittelee Oktomursketta (maksumuuri). Asfaltointia olisi tarpeen uusia noin 200 km, jotta ferrokromikuonasta päästään eroon (n. 20 milj. euroa). Väylävirasto ja Ely selvittelevät vastuita ja jatkotoimia ;D
 
Edelleen taitaa täällä Oulun suunnalla jakopäät murentua.
1 vuosi 3kuukautta ja 52tkm sitten vaihdatin Transporteriin jakopään.
Samalla vaihtui hihnan hammaspyörät
Ja moniurahihna rullineen.
40tkm myöhemmin vaihtui taas moniurahihna sekä sen rullat.
No taas kuuluu kolinaa ja suhina hihnoista. Moniurahihnan kiristin taas rikki ja ehkä myös laturin vapaapyörä.
Samalla kurkistus jakopäähän ja sieltäpä löytyy taas kasapäin mustaa möhnää.
Jakopää siis 53 TKM jälkeen taas uusiksi.
 
Edelleen taitaa täällä Oulun suunnalla jakopäät murentua.
1 vuosi 3kuukautta ja 52tkm sitten vaihdatin Transporteriin jakopään.
Samalla vaihtui hihnan hammaspyörät
Ja moniurahihna rullineen.
40tkm myöhemmin vaihtui taas moniurahihna sekä sen rullat.
No taas kuuluu kolinaa ja suhina hihnoista. Moniurahihnan kiristin taas rikki ja ehkä myös laturin vapaapyörä.
Samalla kurkistus jakopäähän ja sieltäpä löytyy taas kasapäin mustaa möhnää.
Jakopää siis 53 TKM jälkeen taas uusiksi.
Menikö takuun piikkiin?
 
Eihän tuo asvaltissa oleva oktomurske häviä ennen, kuin asvaltti on vaihdettu eli 10-15 vuotta.
 
Menikö takuun piikkiin?
Eipä taida maksajana löytyä takuun puolelta. Edellinen jakopää remontti on tehty ihan VW merkkiliikkeessä.
He eivät ota kantaa koska jakopää ei ole rikki, siellä on vain kourallinen silppua.
Ja jos hihna olis katkennut, eivät korvaa kun ulkopuolinen aiheuttaja.
Tielaitos tms. ei vissiin edelleenkään ole myöntänyt mitään ongelmaa.
Autokorjaamo missä auto nyt kävi, kysyi heti ajatko usein Oulu - Raahe väliä. Kuulemma siinä kulkevia pääty eniten remmin vaihtoon. Itse ajan kyseisen välin vähintään kerran joka viikko.


Moniurahihnan kiristin joka nyt kesti vain 10tkm, lähetetään korjaamolle joka sen viimeksi vaihtoi marraskuussa. Se ei ole merkkiliike, mutta valtakunnallinen ketju kuitenkin. Alustavasti lausunto, ei korvata koska vaihdettu uusi muualla. Toimita rikkinäisen osan kuitenkin heille korvausvaatimus en kera, ehkä maksavat jotain, jos saavat osan toimittajalta korvausta.


Auto on VW Transporter 2014, ajettu 493 000km. Vaikka onkin hyvin huollettu auto, käyttää korjaamot kilometrejä lisäsyynä vetäytyä vastuusta.
Jakopään vaihtoväli tässä mallissa on 210tkm.
 
Kerran oon maksanut hihnatyön kokonaisuudessaan itse. Silloin hihna kesti yli kaksi vuotta jolloin varaosatakuu oli mennyt umpeen.

Muilla kerroilla maahantuoja kuitannut vähintään 70% kaikista kuluista.

Nyt tuolla viimesimmällä hihnalla on menty jo pisimpään ikinä, kun kulkemiset ei suuntaudu etelä/pohjois suuntiin. Aikasemmin ~50t-60km oli vaihtoväli.
 
Kävin tänään näyttämässä auto merkkiliikkeessä jossa jakopää viimeksi laitettu.
Asenne olikin tänään yllättävä ja auto otettiin heti halliin. Erittäin asiallinen huoltohenkilö tarkasti ja kuvasi jakopään.
Porukalla huoltoneuvojan kanssa katseltiin kuvia ja yksimielisiä oltiin, ettei vaihtoon ole tarvetta. Mustaa pölyä siellä on mutta hihna sekä rullat näytti virheettömiltä.
Antoivat kirjallisen tositteen että jakopää tarkistettu ja varaosa/työtakuu sille on voimassa ensi helmikuuhun, jolloin 2vuotta tulee täyteen vaihdosta.
Peruin toisen huollon kanssa sovitun hihnan vaihdon.
Laitettiin uusi moniurahihnan kiristin ja hihna kunnes huoltomies tajusi oikean syyn ääneen. Ilmastoinnin kompuran rullan kumivulkanointi palasina ja rulla heiluu useita millejä.
Huomenna menee uusi kompura paikoilleen, jospa taas olisi hetken äänetön hihna