Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
OKTOMURSKETTA EPÄILTIIN jo 2010-luvun alussa Oulun taudin aiheuttajaksi, mutta Aalto-yliopistolta tilatun tutkimuksen mukaan murske ei voinut olla syypää, koska vaurioituneiden jakopääkoteloiden sisällä oleva punaruskea pöly ei sisältänyt kromia.
Nyt uudessa tutkimuksessa selvisi, että pöly ei ole syy vaan seuraus. Erittäin kova ja terävä oktomurskepöly kuluttaa jakopään hammasrattaita nopeasti, ja irronnut metallipöly ruostuu heti ja kertyy jakopääkoteloon.
Lähde:Jakopään toimintaa tutkijat mallinsivat testikaapilla, jossa hammaspyörät ja hammashihnat pyörivät samoin kuin moottorissa. Untinen suunnitteli koelaitteet. Mineralogit valmistivat testipölyt GTK Mintecin koetehtaassa Outokummussa.
Testikaappi kopioi moottoria yksinkertaisella tavalla, joka mahdollisti kulumisen mittaamisen tarkasti. Sitä paitsi testaaminen oikeilla autojen moottoreilla olisi tullut mahdottoman kalliiksi.
Kussakin testissä simulaattoria ajettiin noin sata tuntia. Testijaksolla pölyä lisättiin viisi kertaa. Hammasrattaat punnittiin ennen ja jälkeen testin. Painoero mittasi kulumista.
Yllätys oli moottorin osien kulumisen voimakkuus, joka oli 20–30 kertainen normaaliin verrattuna. Se on valtava ero. Tutkijoiden mukaan jo kaksinkertainen kulumisten nopeus tavalliseen verrattuna olisi ollut paljon.
Traficomiltahan se löytyykahe sanoi:Oulussa ajelleiden autojen hinnat tai arvo romahti. Mistä löytyy paikannusdata käytetylle? ;D
Kyllähän tuo pöly on vaikuttanut kaikkeen mihin se on päättynyt, nivelet, saranat, puhalllinmoottorit ja mitä vielä keuhkoille aiheuttaa. Hehän ovat itse tutkineet ja antaneet CE merkinnän:Classic sanoi:Tiuhaan Lappiin ja takaisin Oulun ohi ajelleet autot ovat saaneet hionnan ;D Sähkiksissä ei liene juuri nivelten ym. lisäksi osioita, joita hiova pöly voisi turmella, vai miten?
Classic sanoi:"On hyvin todennäköistä että vastuukysymyksiä tullaan käsittelemään myös oikeusasteissa. On puhuttu esimerkiksi ryhmäkanteiden nostamisesta.
;DConD sanoi:Ei, mutta ovatko itse tutkineet riittävällä tasolla tuota hiukkaspuolta?
Classic sanoi:Sitä mitään ole tutkittu - Pena sen siinä keksi ihan viime metreillä, että kelkotaan kuonavuoret tieremppojen sekoitemateriaaliksi.
Ongelmaa helpotetaan myös merkittävästi kieltämällä nastarenkaat ko. teillä.Classic sanoi:Mielenkiintoinen yksityiskohta - kulumiseen pystyi vaikuttamaan ajokäyttäytymisellä... "Moottoritien vasemmalla kaistalla oli huomattavasti enemmän pölyä kuin oikealla kaistalla ajaessa."
Oktomurske on tiemateriaaliksi poikkeuksellisen kova materiaali, mutta se kuluu siitä huolimatta nastarenkaiden vaikutuksesta ja muodostaa pölyä, joka kuluttaa autoissa erityisesti jakohihnan hammaspyöriä.
Urlaub sanoi:Ei kai siinä tierungossa mitään ongelmaa olisikaan, mutta päällyste rouhitaan nastapyörillä pölyksi ja oktot siinä mukana. Loppusijoitus jakopäähän ja keuhkoihin.
Karvis sanoi:Kyllä se raskas liikennekin jauhaa teitä pölyksi, toki nastoillakin osuutensa mutta ei se pöly nastoista luopumalla kokonaan katoa.
Urlaub sanoi:Ei Suomessakaan tiet kesärengaskaudella kulu juuri lainkaan. Ei ole pölyä eikä autot pien tahrimia.
Karvis sanoi:Suolaakin on silloin paljon vähemmän.
Classic sanoi:Suola aiheuttaa voimakkaan kiviaineseroosion...